[REVIEW] KPN SuperWifi

  • 6 February 2020
  • 109 reacties
  • 47748 keer bekeken

Reputatie 7

Mij is gevraagd om eens een “eenvoudige” blik in KPN jargon te werpen over deKPN SuperWifiAfgelopen maandag een doos mogen ontvangen, een keurig ingepakt startpakket. Voorzien van twee Arcadyan Draadloze Wifi Versterkers, beknopte handleiding,  voedingsadapters en twee korte platte ethernetkabeltjes om e.e.a. met elkaar te verbinden.

 

 

Bij het uitpakken van de doos merk je toch wel dat er aandacht is besteed aan de verpakking, er zijn genoeg vakjes om open te maken, waarmee het uitpakken toch wel als een “belevenis” ervaren wordt.

De wifi versterkers voelen solide aan, doormiddel van de metalen voet merk je wel dat ze lekker zwaar aanvoelen. In tegenstelling tot de Zwarte Experia Wifi’s die niet normaal rechtop willen blijven staan.

 

Installatie via de ExperiaBox:

De eerste Wifi Versterker aansluiten aan de ExperiaBox, Stroomadapter in de wandcontactdoos. Aanzetten en 10 minuten wachten. Vervolgens brand hij groen en is deze bruikbaar. Om deze reden moet die bij de ExperiaBox blijven staan (of in ieder geval, verbonden aan een ethernetkabel, of die kabel nu van de ExperiaBox naar de woonkamer leid, of je hebt een kort ethernetkabeltje en je plaatst hem bij de ExperiaBox maakt helemaal niets uit.

De tweede Wifi Versterker moet je nu “tijdelijk” aansluiten op de Experiabox, zelfde werkwijze als de eerste Wifi Versterker. Maar nu kun je deze laatste weer ontkoppelen, en elders draadloos plaatsen met enkel de stekker in een wandcontactdoos. Hij brand groen als de locatie goed is, rood of oranje als de locatie ongeschikt is en moet deze dichterbij worden geplaatst.

Op deze wijze delen de Wifi Versterkers dezelfde wifi-naam en wachtwoord als de ExperiaBox. Ook worden alle functionaliteiten van de ExperiaBox overgenomen. Wifi op de ExperiaBox wordt ook in deze set-up ook uitgeschakeld. Je kunt zowel 2.4ghz of 5ghz tegelijk gebruiken, is maar net welk signaal op dat moment het sterkst is, of je gaat ze zelf weer scheiden in twee aparte netwerken (mijn voorkeur) [Admin toevoeging: dit laatste is niet mogelijk]

 

Installatie via de KPN Thuis App:

Heb ik niet nog geprobeerd, zie er de toegevoegde waarde niet van in, wegens voorgaande stappen. De Wifi moet op welke wijze dan ook gewoon naar Tevredenheid voor een ieder blijven werken. Kortom, het is super eenvoudig om op welke wijze je ook wilt, de Wifi Versterkers aan te sluiten, iedereen kan dit. Of je nu een enorme leek bent, of super ervaren maakt in deze echt niet uit.

 

Wifi- Dekking:

Bij mij thuis dikke prima, de volledige snelheden worden tot nu toe overal waar ik loop behaald, zowel boven als beneden in huis is er prima wifi dekking. Er is geen enkel apparaat welke moeite heeft met het vinden van het netwerk, en ik gebruik gescheiden netwerken, zowel 2.4Ghz, als 5Ghz. Persoonlijk vind ik ze makkelijker/beter qua gebruiksgemak en installatie dan die enorm verschrikkelijke Experia Wifi dingen.

Ideaal is ook dat je de 2e, 3e, 4e enz. niet bedraad hoeft aan te sluiten, zodat deze prima in de buurt van een wandcontactdoos zijn werking doet op een plaats waar je slechte Wifi hebt.

Nu enkele dagen beide even laten draaien. En dan post ik mijn bevindingen wel weer. Echter weet ik bijna wel zeker dat deze apparaten niet mijn ding zijn. Voor jan en alleman super easy qua installatie, gebruiksgemak en een hele mooie Wifi-Dekking is dit hartstikke prima. Persoonlijk denk ik dat KPN deze groep klanten wil gaan helpen met een optimale Wifi in huis op een laagdrempelige wijze zodat het voor iedereen eenvoudig is te installeren en te gebruiken.


Dit topic is gesloten. Staat je antwoord hier niet bij, gebruik dan de zoekfunctie van de Community of stel je vraag in een nieuw topic.

109 reacties

Reputatie 7
Badge +24

Als je iets wil wat plat tegen de muur of plafond zit, koop dan een TP-Link AEP 225. Ongeveer even duur en kun je wel netjes plat tegen muur of plafond hangen.

Reputatie 7

Als je iets wil wat plat tegen de muur of plafond zit, koop dan een TP-Link AEP 225. Ongeveer even duur en alles wat je met de SuperWifi's kan, kan hier ook mee.

Helemaal mee eens. Ik ben sowieso geen voorstander van branded hardware en dat zijn de Experia WiFi's en "super"WiFi's van KPN toch wel.

Ik vind het ook wel een behoorlijke designfout van Arcadyan samen met KPN om geen rekening te houden met plafond of muur bevestiging.

Reputatie 7
Badge +24

Ze kunnen wel aan de muur. Er zijn ophanggaatjes voor. Zowel op de SuperWifi's als op de Experia WiFi's. Ziet er alleen niet zo mooi uit. Maar zolang de stekkertjes er aan de achterkant recht uit steken, woord het dat nooit. 

Het is een prima werkende oplossing, maar wat zo jammer is, is dat u nu al verouderde apparatuur krijgt of koopt. Want de wifi standaard is AC. Dat is echt wel heel snel, maar de nieuwste apparaten (bijvoorbeeld nieuwe laptops) kunnen al overweg met de allernieuwste wifi standaard AX (ook wel Wifi 6 genoemd). Heb je een huis met veel gewapend beton, dan heb je aan de standaard geleverde 2 units niet genoeg. Dan moet je units bijkopen. En dat vind ik niet interessant voor een al weer ingehaalde techniek.

Reputatie 1

In deze review had ik gelezen dat je op de SuperWifi's ook gebruik kon maken van aparte netwerken voor de 2.4GHz en 5GHz. Helaas klopt dat dus niet en heb ik eigenlijk niets aan mijn SuperWifi punten die ik afgelopen zaterdag heb ontvangen. Het WiFi netwerk is veel te langzaam als je voor beide netwerken dezelfde naam en wachtwoord gebruikt.

Reputatie 3
Badge

Heb de drie SuperWifi (mesh) aangeschaft en geïnstalleerd. Fluitje van een cent. De master SuperWifi zit met een kabel aan de Experia modem-router en de andere twee slave SuperWifi zijn niet bekabeld. 

Nu wil ik een van de twee slave SuperWifi verder weg opstellen, maar daar is het signaal niet voldoende. Nu kan ik die slave op afstand ook bekabeld aansluiten en ik neem aan dat dat ook werkt.
Vragen:

  • Als ik een van de slaves bekabeld aansluit, heeft dat ook nadelen?
  • Is zo een bekabelde slave sneller? (Je hebt immers geen Wifi nodig voor de backhaul).
Reputatie 7
Badge +30

Goede vragen, @Aart5! Je kunt de Superwifi zonder problemen bekabeld aansluiten. Dit heeft geen effect op de wifizelf , maar wel kun je op deze manier (met toevoeging van een switch) apparaten bekabeld aansluiten wat eigenlijk altijd sneller is dan de wifi.

Reputatie 3
Badge

Goede vragen, @Aart5! Je kunt de SuperWifi zonder problemen bekabeld aansluiten. Dit heeft geen effect op de wifizelf , maar wel kun je op deze manier (met toevoeging van een switch) apparaten bekabeld aansluiten wat eigenlijk altijd sneller is dan de wifi.

Dank je wel voor je reactie! Maar bekabeld aansluiten heeft toch wel invloed op de Wifi van de SuperWifi slaves?
Draadloos wordt een stuk wifi bandbreedte gebruikt voor de "backhaul”, i.e. de verbinding tussen de SuperWifi master en de SuperWifi slaves. Dan blijft er minder bandbreedte over voor de verbinding tussen de SuperWifi slaves en de cliënten, i.e. smartphone, tablet, etc..

Dus bekabeld aansluiten van de SuperWifi slaves heeft twee voordelen: sneller en je kunt de SuperWifi slaves overal neerzetten bv verder van de SuperWifi slaves master.

Het draadloos aansluiten van de SuperWifi slaves heeft als voordeel geen gedoe met bekabeling, maar je moet de aansluiten van de SuperWifi slave niet te ver van de aansluiten van de SuperWifi master zetten.

Beide bekabeld en draadloos hebben alle voordelen van mesh (=SuperWifi slaves). De cliënt hoeft niet te schakelen tussen de SuperWifi toegangspunten (master en slaves), maar dat doet de SuperWifi voor je. Dat voorkomt veel praktische problemen en werkt comfortabel.

Reputatie 7
Badge +30

Klopt, als je ze op deze manier bekabeld aansluit dan zal de backhaul inderdaad op die manier gaan. Maar de communicatie tussen de Superwifi onderling gebruikt niet zodanig veel bandbreedte dat het in de regel een hele grote invloed heeft op de wifi die overblijft voor algemeen gebruik. Behalve als je bandbreedte in het algemeen al aan de lage kant is, dan kun je een merkbare verbetering ervaren door beide bekabeld aan te sluiten.