Beantwoord

Melding: Je logt in met een nieuw apparaat bij inlog van het KPN Forum

  • 17 October 2022
  • 80 reacties
  • 1827 keer bekeken

Reputatie 7
Badge +20

Gisteren heb ik Windows 11 geupdate naar 22H2 (de 2de versie van Windows 11).

Werkt perfect.

Apparaat is uiteraard nog steeds de zelfde Desktop.

MAAR:

Elke keer als ik nu inlog op dit forum krijg ik de volgende e-mail:

Nieuwe login bij KPN

 

Login op nieuw apparaat

 

Was jij dit?

icon

Beste antwoord door Jeroen van KPN 24 March 2023, 10:27

Bekijk origineel

80 reacties

Reputatie 7
Badge +20

Er staat in de mail dat je de mail kan negeren, maar ik heb hem 3 keer (bij elke keer dat ik inlog) ontvangen.

Erg vreemd. 

Reputatie 7
Badge +28

Hallo @joop2011 ,

Het aantal cyberaanvallen neemt wereldwijd sterk toe. Dit geldt ook voor KPN. Om klanten online beter te beschermen stuurt KPN vanaf 3 oktober 2022 een email-notificatie bij inlog met KPN ID vanaf een nieuw apparaat. Met deze aanpassing willen ze online misbruik van klantgegevens door attackers beperken.

  • Indien een klant vanaf andere hardware of andere browser inlogt, en hij herkent deze inlog dan hoeft hij niets te doen. Wel dient de klant bewust te zijn van het feit dat mogelijk partner of andere gezinsleden (kinderen) de inloggegevens hebben gebruikt om bijvoorbeeld iTV online te kijken met KPN ID.
  • Herkent de klant de inlog niet, dan wordt de klant geadviseerd om direct het wachtwoord van zijn KPN ID te wijzigen.

Vanaf 3 oktober 2022 starten ze gefaseerd met het versturen van email-notificaties bij een nieuwe inlog vanaf laptops, tablets en mobiele telefoons.

Gebruik je soms een two factor authentication (2FA)? Zet die dan uit. 

(Een two factor authentication (2FA) is een authenticatie methode waarbij je twee stappen succesvol moet doorlopen om ergens toegang tot te krijgen. In het Nederlands noemen we dit ook wel een twee stappen authenticatie.)

Edit : @wjb geeft aan dat de 2FA niets uitmaakt voor dit probleem. 

Reputatie 7
Badge +20

@Noordzee 

Ik gebruik KPN forum login alleen op de desktop, verder niet.

Het enige wat is veranderd, is dat de 2de versie van Windows 11 er nu op staat.

Verder is de hardware en browser hetzelfde.

En ook bij deze login (dus 4de keer) een e-mail, dat is irritant.

Bescherming vind ik perfect, maar nu al 4 keer? 

 

Ik had voor de zekerheid, eerder vanmiddag, het wachtwoord aangepast.

Reputatie 7

Gebruik je soms een two factor authentication (2FA)? Zet die dan uit. 

Nee, niet doen, je doet er zeer verstandig aan de 2FA aan laten staan op de KPN ID waar je jouw contract aan gekoppeld hebt.

2FA heeft ook geen invloed op het al dan niet versturen van deze mail.

Ik hoop dat de moderators van kpn meelezen want blijkbaar laat de implementatie van het detecteren van nieuwe apparaten waarop ingelogd wordt sterk te wensen over.

Reputatie 7
Badge +28

Ja, het wordt vast vervelend, ik ga er vanuit dat je niet de 2FA aan hebt staan (zie eerder antwoord hierboven)   

Edit : @wjb geeft nu aan dat dit geen verschil maakt. 

KPN heeft onlangs wat aangepast en dit is het gevolg. Je kunt de melding negeren, maar het is natuurlijk rete-irritant.

Een oplossing zou kunnen zijn om voortaan in te loggen via Facebook.    

Reputatie 7
Badge +20

Klopt, sorry had ik erbij moeten zetten.

Geen 2FA.😉

 

Facebook, absoluut niet.

Ik wil absoluut geen sociale media.

Als dat gebeurd, stop ik meteen op dit forum, zou wel jammer zijn.

Reputatie 7

Een oplossing zou kunnen zijn om voortaan in te loggen via Facebook.    

Brrrr.

Reputatie 7
Badge +28

Een oplossing zou kunnen zijn om voortaan in te loggen via Facebook.    

Brrrr.

HaHaHaHaHaHa 

Reputatie 7
Badge +20

Een oplossing zou kunnen zijn om voortaan in te loggen via Facebook.    

Brrrr.

HaHaHaHaHaHa 

 

Zoals ik al boven vermeld, facebook dat nooit.

Ik hoef niet alles te volgen of zo.

Als ik sommige mensen zie, heb ik gewoon medelijden met ze. Helemaal verslaaft aan hun telefoon.

Bij ons geen Facebook.

Reputatie 7
Badge +28

Snap ik wel hoor @joop2011 

Ik gebruik Facebook specifiek voor een andere hobby, maar verder (buiten die hobby) vind ik Facebook ook niet zo geweldig. 

Reputatie 7

Klopt, sorry had ik erbij moeten zetten.

Geen 2FA.😉

Off-topic:

Ik kan me voorstellen dat je geen 2FA gebruikt op de KPN ID waarmee je op het forum inlogt maar als je jouw contract ook aan die KPN ID gekoppeld hebt dan doe je er verstandig aan om wel 2FA te gebruiken.

Gelukkig gebruik ik een andere KPN ID voor het inloggen op het forum want ik moet er niet aan denken dat ik telkens via 2FA de inlog zou moeten bevestigen.

 

On-topic:

En één keer een mailtje over het inloggen met jouw KPN ID op een nieuw apparaat is voldoende. Daarna zou er nooit meer één moeten komen en als dat wel het geval is, dan is de determinatie van het apparaat niet waterdicht.

 

Is jouw PC via wifi aangesloten?

Zo ja, gebruik je daarbij "random hardware addresses"?

Zo ja, zet die eens uit, krijg je die mailtjes dan ook telkens weer?

Reputatie 7
Badge +20

Even getest.

Als ik de browser (Microsoft Edge Chromium) volledig afsluit en daarna weer aanzet en inlog op het forum, krijg ik de e-mail

Hopelijk is of komt er een goede oplossing, anders schiet zo'n mail zijn doel voorbij.😉

Reputatie 7
Badge +20

@wjb 

Ik heb voor mijn lopende abonnementen van KPN ook een andere inlog.😉

Reputatie 7
Badge +20

Helaas krijg ik de melding nog steeds.

Erg irritant moet ik zeggen.

Ik verwijder hem meteen uit zijn mail, dus het bedoelde effect is hierdoor helaas verdwenen.

 

Windows 11  2de editie  22H2

Desktop

Edge Chromicum

 

Bij instellingen aangegeven dat de cookies en geschiedenis etc. voor deze site bewaard mogen worden.

Bij afsluiten verwijderd hij de geschiedenis en cookies.

Reputatie 7
Badge +19

Hallo @joop2011, helemaal eens! Op deze manier schiet het zijn doel compleet voorbij. Ik ga navraag voor je doen. Steeds die e-mails ontvangen over hetzelfde apparaat, lijkt me overbodige spam. 

Reputatie 7
Badge +20

Dank je @Jeroen_dB 

Ik krijg helaas nog steeds de melding, elke keer als ik inlog.

Reputatie 7
Badge +19

Hallo @joop2011Of wij (KPN) het apparaat herkennen, wordt gebaseerd op een cookie die we hiervoor plaatsen. Indien de gebruiker standaard zijn cookies verwijderd of incognito modus gebruikt, dan wordt opnieuw een email gestuurd.

Bovenstaande is wat de technici aan mij hebben laten weten. 

Reputatie 7
Badge +28

Zei er iemand cookies? 
 

 

Reputatie 7

Hallo @joop2011Of wij (KPN) het apparaat herkennen, wordt gebaseerd op een cookie die we hiervoor plaatsen. Indien de gebruiker standaard zijn cookies verwijderd of incognito modus gebruikt, dan wordt opnieuw een email gestuurd.

Bovenstaande is wat de technici aan mij hebben laten weten. 

RAMPZALIG en DIREKT weer afschaffen, dit is WAANZINNIG.

Reputatie 7
Badge +24

Bovendien ook nog eens heel onveilig. Want cookies kunnen gestolen worden. Iemand anders kan gewoon de cookies van je systeem stelen en die vervolgens ook zelf gebruiken. Zo kan diegene dus inloggen zonder dat er een melding via email komt. Dit geeft zo een vals gevoel van veiligheid. Logins op nieuwe systemen zou juist niet gedetecteerd moeten worden door middel van cookies.

Reputatie 7
Badge +20

Hallo @joop2011Of wij (KPN) het apparaat herkennen, wordt gebaseerd op een cookie die we hiervoor plaatsen. Indien de gebruiker standaard zijn cookies verwijderd of incognito modus gebruikt, dan wordt opnieuw een email gestuurd.

Bovenstaande is wat de technici aan mij hebben laten weten. 

 

Je kan in Edge Chromium aangeven voor welke sites de cookies wel bewaard moeten worden.

Dat heb ik ook gedaan met de KPN forum site (deze site dus).

En toch ontvang ik elke keer die irritante e-mail.

 

Het is pas na de update van Windows 11 (de 2de editie 22H2)

 

Dus antwoord van de technici is naar mijn mening iets te kort door de bocht. 😣

Ik heb nog geen melding gezien, maar ik heb geen andere computer gebruikt de laatste tijd, kan ik wel eens doen als experiment.

Op zich wel een goed systeem, het verbaasd mij dat banken zoiets niet doen (voor zo ver ik weet) bij marktplaats krijg ik direct een email als ik ergens anders inlog.

Overigens, waarom hebben alle banken het laatste inlogmoment weggehaald ?

Ik zou een lijst willen kunnen inzien vanaf waar en wanneer er is ingelogd.

Er valt nog veel te ontwikkelen op dit gebied, ik heb er nog veel meer ideeën over, maar nu niet, hier.

Reputatie 7

Ik heb nog geen melding gezien, maar ik heb geen andere computer gebruikt de laatste tijd, kan ik wel eens doen als experiment.

Die functionaliteit is (gelukkig) ook nog niet voor iedere KPN ID actief.

Reputatie 7

Je kan in Edge Chromium aangeven voor welke sites de cookies wel bewaard moeten worden.

Dat heb ik ook gedaan met de KPN forum site (deze site dus).

En toch ontvang ik elke keer die irritante e-mail.

De vraag is of je de cookies dan ook moet bewaren voor de site "inloggen.kpn.com".

Reputatie 7
Badge +20

Ik heb nog geen melding gezien, maar ik heb geen andere computer gebruikt de laatste tijd, kan ik wel eens doen als experiment.

@KeesYagi

Ik heb ook nog nooit op een andere computer ingelogd.

Het is nog steeds dezelfde computer.

Het enige wat is veranderd, is dat Windows 11 2de editie (22H2) er nu op staat. 

Reageer