Beleef het EK voetbal 2021 in 4K samen met KPN

  • 30 May 2021
  • 774 reacties
  • 28947 keer bekeken


Toon eerste bericht
Dit topic is gesloten. Staat je antwoord hier niet bij, gebruik dan de zoekfunctie van de Community of stel je vraag in een nieuw topic.

774 reacties

Reputatie 3
Badge

Misschien is de vraag al eerder gesteld maar klopt het dat mijn tv ontvanger nog geen HDR herkend op het testkanaal 109?

Reputatie 7
Badge +16

Misschien is de vraag al eerder gesteld maar klopt het dat mijn tv ontvanger nog geen HDR herkend op het testkanaal 109?

@Hermanus  Kan kloppen, de HDR zender gaat pas live vanaf 11-06-2021 en zoals hierboven aangegeven zal dit enkel op de Arris VIP 5202 of ZTE ZVX8001 zijn. 

 

Maar de 4k ontvangers hebben toch al het 4k HDR kanaal? Wat is dan het nut van nog een NPO 1 HD HDR kanaal??? @Henk2304 

Ik dacht juist dat dat voor de HD-ontvangers werd ingezet, maar dit is wel raar.

Shyrin_ schrijft: Raar, maar waar! :wink: Precies om de reden die@Jeroen-bart Engelen uitlegt: het NPO1 HDR kanaal (109) staat open voor de klanten die de juiste apparatuur hebben (VIP5202 / ZXV8001) maar een lagere internetsnelheid hebben. Geen hoge resolutie van 4K maar wel het verbeterde kleurcontrast van HDR.

@Shyrin_@Jeroen-bart Engelen , dan heb ik er hier een!
Voor de DSL klanten een NPO 1 Full HD kanaal (1080i bij 12 Mb/s, als in HDglas) beschikbaar maken voor die die voldoende bandbreedte hebben! Desnoods “live pauzeren” niet mogelijk maken en dus alleen Multicast.

Reputatie 3
Badge

Misschien is de vraag al eerder gesteld maar klopt het dat mijn tv ontvanger nog geen HDR herkend op het testkanaal 109?

@Hermanus  Kan kloppen, de HDR zender gaat pas live vanaf 11-06-2021 en zoals hierboven aangegeven zal dit enkel op de Arris VIP 5202 of ZTE ZVX8001 zijn. 

Ik heb de goede ontvanger. Ik dacht omdat het op dit moment een test kanaal is even kijken of ik een signaal in HDR krijg op die zender maar dat kan dus nog even duren. 

ga dat eens proberen om buiten voetbal te kunnen kijken

geen idee of het kan werken maar een uitdaging

wifi aangooien van mijn fritzbox de fritz 3000 als opvanger gebruiken

en daar de vip5202 achter doen

en de philips 4k tv gebruiken

lijkt mij heerlijk buiten voetbal in 4k kunnen kijken

 

 

Reputatie 7
Badge +8

Ik zie een reactie van @Jeroen-bart Engelen over een iets hogere bitrate voor 109 om HDR toe te voegen en van @Shyrin_ die zegt dat het 1080p wordt. De huidige HD zenders zijn 1080i (7,5 Mb/s) en het is m.i. niet mogelijk om met iets meer dan 7,5 Mb/s én HDR én 1080p door te geven. Of zie ik dat verkeerd.? 

Ik heb het vandaag nagevraagd.

De bitrate is zelfs wat lager dan dat, maar ze gebruiken H.265 (HEVC), in plaats van H.264 (MPEG4), waardoor er dus een betere beeldkwaliteit is, zelfs met een iets lagere bitrate. De beeldkwaliteit zou ongeveer gelijk moeten zijn aan die van HD Glas met H.264.

Reputatie 7

Ik zie een reactie van @Jeroen-bart Engelen over een iets hogere bitrate voor 109 om HDR toe te voegen en van @Shyrin_ die zegt dat het 1080p wordt. De huidige HD zenders zijn 1080i (7,5 Mb/s) en het is m.i. niet mogelijk om met iets meer dan 7,5 Mb/s én HDR én 1080p door te geven. Of zie ik dat verkeerd.? 

Ik heb het vandaag nagevraagd.

De bitrate is zelfs wat lager dan dat, maar ze gebruiken H.265 (HEVC), in plaats van H.264 (MPEG4), waardoor er dus een betere beeldkwaliteit is, zelfs met een iets lagere bitrate. De beeldkwaliteit zou ongeveer gelijk moeten zijn aan die van HD Glas met H.264.

@Jeroen-bart Engelen, Wil je dan zeggen dat kanaal 109 ook alleen maar op de 5202 en 8001 beschikbaar zal zijn immers alleen die TV ontvangers ondersteunen H.265 (HEVC).

Ik kan het me niet voorstellen!

Ik zie een reactie van @Jeroen-bart Engelen over een iets hogere bitrate voor 109 om HDR toe te voegen en van @Shyrin_ die zegt dat het 1080p wordt. De huidige HD zenders zijn 1080i (7,5 Mb/s) en het is m.i. niet mogelijk om met iets meer dan 7,5 Mb/s én HDR én 1080p door te geven. Of zie ik dat verkeerd.? 

Ik heb het vandaag nagevraagd.

De bitrate is zelfs wat lager dan dat, maar ze gebruiken H.265 (HEVC), in plaats van H.264 (MPEG4), waardoor er dus een betere beeldkwaliteit is, zelfs met een iets lagere bitrate. De beeldkwaliteit zou ongeveer gelijk moeten zijn aan die van HD Glas met H.264.

@Jeroen-bart Engelen, Wil je dan zeggen dat kanaal 109 ook alleen maar op de 5202 en 8001 beschikbaar zal zijn immers alleen die TV ontvangers ondersteunen H.265 (HEVC).

Ik kan het me niet voorstellen!

Maar @wjb , dat staat toch écht zo in de faq beschreven: "Nee, kanaal 690 en 109 zullen alleen beschikbaar zijn voor klanten met een VIP5202 of de ZXV8001. Op alle andere TV ontvangers zijn deze kanalen niet beschikbaar.

En @Jeroen-bart Engelen , ik had er al zo'n vermoeden van maar wist niet zeker of HD ook met H.265 (door kpn) doorgegeven kon worden. Dank voor je antwoord. Met 1080p zou de beeldkwaliteit wellicht zelfs nog wat beter moeten zijn dan HD Glas, want dat is immers "maar” 1080i, met minder compressie.

 

En @wjb zitten wij hier nou als "voetbalhaters” te discussiëren over hoe het EK Voetbal door kpn doorgegeven wordt:thinking::innocent:

@wjb Ik schrijf net in een ander topic aan jou dat ik een nieuwe bril heb aangeschaft. Denk je dat ik die bril bij KPN kan declareren, nu ik in tegenstelling tot andere klanten niet in aanmerking kom voor 4K omdat de bruikleen apparatuur die ik van KPN heb hier niet geschikt voor is en ze geen alternatief kunnen aanbieden aan mij? :kissing_closed_eyes:

Ik ga maar uitwijken naar m'n Digitenne.

Ik dacht dat 109 was voor de HD ontvangers.

Maar via Digitenne is het tenminste Full HD. (1080p50 HEVC bij 5 Mb/s = 1080i50 H.264 bij 12 Mb/s)
Via m'n koperdraadje heb ik dan alleen ‘laag’ HD (1080i50 bij 7,5 Mb/s).

Maar via Digitenne is het tenminste Full HD. (1080p50 bij 5 Mb/s = 1080i50 bij 12 Mb/s)

Moet dat niet net andersom zijn?

Reputatie 7

Maar @wjb , dat staat toch écht zo in de faq beschreven: "Nee, kanaal 690 en 109 zullen alleen beschikbaar zijn voor klanten met een VIP5202 of de ZXV8001. Op alle andere TV ontvangers zijn deze kanalen niet beschikbaar.

Ik zie het staan. :confounded:

Onbegrijpelijk, kanaal 109 is dus alleen voor de 5202/8001 abonnee met een full-HD televisie.

Ik vraag me af hoe groot die groep is.

Maar via Digitenne is het tenminste Full HD. (1080p50 bij 5 Mb/s = 1080i50 bij 12 Mb/s)

Moet dat niet net andersom zijn?


Ik was vergeten de codec er bij te vermelden, @Henk2304 . Nu wel gedaan.

(1080p50 HEVC bij 5 Mb/s = 1080i50 H.264 bij 12 Mb/s)

Reputatie 7

Maar via Digitenne is het tenminste Full HD. (1080p50 bij 5 Mb/s = 1080i50 bij 12 Mb/s)

Moet dat niet net andersom zijn?

Nee, dat is goed aangezien Digitenne H.265 (HEVC) hanteert tegen H.264 voor de HD-"Glas" zenders op de TV ontvanger. De compressie bij H.265 kan tot zo'n 8 keer hoger zijn dan bij H.264 al ligt het verschil vaak beduidend lager (tussen 2 en 4 keer).

Maar via Digitenne is het tenminste Full HD. (1080p50 bij 5 Mb/s = 1080i50 bij 12 Mb/s)

Moet dat niet net andersom zijn?

Nee, dat is goed aangezien Digitenne H.265 (HEVC) hanteert tegen H.264 voor de HD-"Glas" zenders op de TV ontvanger. De compressie bij H.265 kan tot zo'n 8 keer hoger zijn dan bij H.264 al ligt het verschil vaak beduidend lager (tussen 2 en 4 keer).

Ik denk dat je het goed bedoeld, maar het op een detail misverstanden geeft. H265 gebruikt beduidend meer data dan h264. De compressie kan wel hoger zijn, maar gelijktijdig worden waarschijnlijk meer kleur kunnen bevattende pixels gebruikt of zo. 

Onbegrijpelijk, kanaal 109 is dus alleen voor de 5202/8001 abonnee met een full-HD televisie.

Ik vraag me af hoe groot die groep is.

Ik ook: er worden al jaren meer 4k dan HD tv's verkocht (8k staat al een paar jaar in de winkels) dus de combinatie 8001/5202 met HD tv zal niet groot zijn. Het aantal (zelfs DSL) klanten met ruim voldoende bandbreedte voor HD "Glas” is volgens mij vele malen groter (!).:thinking:

Onbegrijpelijk, kanaal 109 is dus alleen voor de 5202/8001 abonnee met een full-HD televisie.

Ik vraag me af hoe groot die groep is.

Ik ook: er worden al jaren meer 4k dan HD tv's verkocht (8k staat al een paar jaar in de winkels) dus de combinatie 8001/5202 met HD tv zal niet groot zijn. Het aantal (zelfs DSL) klanten met ruim voldoende bandbreedte voor HD "Glas” is volgens mij vele malen groter (!).:thinking:

Helemaal waar. Maar buiten dit EK is er niet veel waarvoor je die 2,50 extra zou moeten willen betalen. Als er vragen over 4K zijn zul je zien dat mensen zoals Peter, @wjb en ik altijd reageren met een tekst zoals: “Weet je wel waarom je het vraagt” er zijn geen zenders die echt aanlokkelijke 4K uitzendingen hebben. 
Een boost voor een nieuwe beeldkwaliteit is altijd de OS geweest, en dan kwamen programma’s meteen in die nieuwere uitzendkwaliteit. 
Dus je kan wel een 4K tv hebben, die hebben de genoemde personen ook. Maar waarom zou je de moeite doen, om als je naar NPO1 wilt kijken 3 cijferst moet inklikken in plaats van 1.

Voor Peter en mij is het overigens veel meer, wij hebben All in abonnementen en die zijn voor wat wij hebben en hetzelfde willen terugkrijgen voordeliger dan Hussel).

 

Och, ik betaal het graag, ik vind het wel leuk om zo  nu en dan wat met 4k te experimenteren. Naast die zenders is er nog meer content (in Films b.v., soms zelfs gratis). Ik hoop wel dat de OS straks (als ze doorgaan) in 4k (Dolby Vision en Atmos(!)) zullen worden doorgegeven. 

De kanalen 109 en 690 zullen alleen op een 4k ontvanger te zien zijn.

Kanaal 109 is namelijk Full HD (1080p) met de codec HEVC (H.265) en HDR. Dit is voor degenen die een 4k ontvanger op koper hebben én een 4k tv met HDR maar niet voldoende bandbreedte voor het 4k-kanaal op 690.

Reputatie 7

Ik denk dat je het goed bedoeld, maar het op een detail misverstanden geeft. H265 gebruikt beduidend meer data dan h264. De compressie kan wel hoger zijn, maar gelijktijdig worden waarschijnlijk meer kleur kunnen bevattende pixels gebruikt of zo. 

H.265 verbruikt 2 tot 8 keer minder data dan H.264.

Reputatie 7

Voor Peter en mij is het overigens veel meer, wij hebben All in abonnementen en die zijn voor wat wij hebben en hetzelfde willen terugkrijgen voordeliger dan Hussel).

Dat is volgens mij alleen het geval als je het ESPN abonnement hebt en KPN Compleet bent.

Ik denk dat je het goed bedoeld, maar het op een detail misverstanden geeft. H265 gebruikt beduidend meer data dan h264. De compressie kan wel hoger zijn, maar gelijktijdig worden waarschijnlijk meer kleur kunnen bevattende pixels gebruikt of zo. 

H.265 verbruikt 2 tot 8 keer minder data dan H.264.

Je hebt waarschijnlijk gelijk . H265 is altijd zo vreselijk langzaam op mijn computer. Maar ik heb nu eenmaal geen I9 of Rijzen9 processor en een heel beperkte video kaart. Een H265 schijnt heel veel processor cycles nodig te hebben. Ik dacht dat het aan het formaat lag.

Maar een STB doet maar een ding tegelijk, dus de 5202 zal wel snel genoeg zijn.  

Reputatie 1

Ik vind dat KPN ons een worst voor houd met als argument het chiptekort lekker waarom doen jullie dat dan? Ik vind dat bijzonder ergerlijk. Ik kom van telfort, moet mijn abonnement aanpassen dat vind ik prima maar dan kunnen jullie geen 4k ontvangers leveren……...is toch eigenlijk een wanprestatie?

Goedemorgen,

Ik heb zojuist een 8k tv van Samsung gekocht, kan ik met mijn huidige abonnement 4k tv bij KPN kijken. Dit ook met het oog op het EK wat straks in 4k wordt uitgezonden?

Reputatie 3
Badge

“Deze kanalen zijn voor iedereen met voldoende internetsnelheid en de juiste apparatuur...”

 

De juiste apparatuur heb ik.   :grinning:

 

Maar wat bedoelen jullie precies met ‘voldoende internetsnelheid’?

Ik heb zelf Hussel 50Mbit/s. In de praktijk haal ik ongeveer 60Mbit/s via een LAN kabel. Is dat ‘voldoende’? 

 

Laat het even weten aub. Want indien nodig gooi ik mijn snelheid anders wel even (tijdelijk) omhoog naar 100 of 200Mbit/s hoor.

 

Ik moet en zal het EK in 4K HDR kijken!    :wink:     We wachten nu al jaren op fatsoenlijke 4K content, dus nu wil ik wat zien ook. (De standaard 4K kanalen van KPN zijn veel te saai. Dat heb je na 2 dagen wel gezien.)

 

Groeten, Jaap