Beleef het EK voetbal 2021 in 4K samen met KPN

  • 30 May 2021
  • 774 reacties
  • 28947 keer bekeken


Toon eerste bericht
Dit topic is gesloten. Staat je antwoord hier niet bij, gebruik dan de zoekfunctie van de Community of stel je vraag in een nieuw topic.

774 reacties

Aan de KPN medewerkers: Ik hoop dat kanaal 690 nog verbeterd wordt: Beeld is prima, maar de audio is van erg slechte kwaliteit op een VIP5202 icm een 2020 LG led tv voorzien van de laatste updates. Alsof er aan de transcoding kant iets niet helemaal lekker loopt. 

Mocht iemand er iets mee kunnen: vergelijk voor het gemak eens de audio van de standaard HD kanalen en het 4k kanaal.

Edit: identiek gedrag op een LG OLED 55B6V: hier ook slechte audio (icm andere VIP5202)

Reputatie 7
Badge +20

Volgens mij had dit te maken naar hussel 4k pakket als bestaande klant

Om het 4k pakket te kunnen nemen en de 4k ontvanger (s) moest er minimaal 100mbit afgenomen worden 

Maar weet het niet zeker 

 

Dit klopt inderdaad. Wanneer je nog geen geschikte 4K ontvanger hebt, of je hebt nog geen Hussel pakket dan heb je een internetsnelheid nodig van100 Mbit/s om het 4K pakket aan te kunnen zetten en om zo dus een 4K ontvanger te krijgen. 

Reputatie 7

Volgens mij had dit te maken naar hussel 4k pakket als bestaande klant

Om het 4k pakket te kunnen nemen en de 4k ontvanger (s) moest er minimaal 100mbit afgenomen worden 

Maar weet het niet zeker 

 

Dit klopt inderdaad. Wanneer je nog geen geschikte 4K ontvanger hebt, of je hebt nog geen Hussel pakket dan heb je een internetsnelheid nodig van100 Mbit/s om het 4K pakket aan te kunnen zetten en om zo dus een 4K ontvanger te krijgen. 

@Bart_Z, Mij staat bij dat die grens van 100Mbps verlaagd was naar 80Mbps.

Waar ik benieuwd naar ben is de beelduitsnede.

Tijdens een demo heb ik voetbal 4k gezien. Maar de beelden waren minder ingezoemd dan in HD, waardoor spelers en bal nóg nauwelijks te herkennen waren.
Kan iemand hier t.z.t. vergelijkende foto's plaatsen?

('t jeukt een beetje, maar ik krab nog niet. Heb vooralsnog geen zin m'n hele abonnement hiervoor naar Hussel te wijzigen met wat hogere maandlasten tot gevolg)

Reputatie 3
Badge

Waar ik benieuwd naar ben is de beelduitsnede.

Tijdens een demo heb ik voetbal 4k gezien. Maar de beelden waren minder ingezoemd dan in HD, waardoor spelers en bal nóg nauwelijks te herkennen waren.
Kan iemand hier t.z.t. vergelijkende foto's plaatsen?

('t jeukt een beetje, maar ik krab nog niet. Heb vooralsnog geen zin m'n hele abonnement hiervoor naar Hussel te wijzigen met wat hogere maandlasten tot gevolg)

 

Als er verschil is in beelduitsnede (tussen HD en 4K) dan laat ik het hier wel even weten.

Foto's uploaden ben ik niet zo goed in...

 

Ben zelf destijds wel overgestapt op Hussel (met 4K abonnement) om de nieuwste ontvanger te kunnen bemachtigen. Ging toen gewoon heel snel, want van “chip tekorten” had nog nooit iemand gehoord.

 

Maar wacht nog maar even met Hussel: kanaal 109 en 690 zenden inmiddels NPO1 uit. Het geluid is echter nog niet goed. (Blikkerig/robot-achtig). Hebben meer mensen hier last van?

 

Ik weet dat er nog gesleuteld wordt aan de kanalen 109/690 achter de schermen. Daarom schrijf ik al mijn bevindingen hier maar zo snel mogelijk neer.    :grinning:

 

Groeten, Jaap

Reputatie 7
Badge +20

@Bart_Z, Mij staat bij dat die grens van 100Mbps verlaagd was naar 80Mbps.

Ik weet daar niets van. Het is echt 100 Mbit/s.

Het geluid is echter nog niet goed. (Blikkerig/robot-achtig). Hebben meer mensen hier last van?

Ja, vooral met gesproken woord, alsof ze door water heen praten (ZXV8001/LG OLED en ditto soundbar). Dus aan dat geluid moet nog wel wat gesleuteld worden. 109 heb ik nog niet geprobeerd.

Overigens zie ik op 690 wel direct een "HLG HDR” pop-up.

 

Edit: (10.50 u) ik zie nu op beide zenders weer een testbeeld, niet overeenkomend met de programmaring zoals in de Gids weergegeven. Wellicht zijn ze de boel aan het aanpassen?

Reputatie 7
Badge +8

Het komt er dus op neer dat abonnees die eerder een VIP5202 of een ZXV8001 hebben ontvangen (ook als de 4K optie niet besteld is) een voordeel hebben ten opzichte van abonnees die geen voor 4K geschikte ontvanger hebben. 

Zij die nu een 4K geschikte ontvanger willen ontvangen moeten dus hun abonnement aanpassen met een prijsverhoging? Typisch.

Nee dat staat er volgens mij niet. Er staat dat iedere bestaande klant nu maximaal 1 STB geschikt voor 4K in leen kan krijgen (ik neem aan dat dan het niet 4K apparaat terug moet worden gestuurd). Hiervoor wordt de normale prijs in rekening gebracht voor 4K. Dit kan niet met een “all in een”  contract.

Men moet een Hussel contract nemen inclusief 4K, maar voorzover ik weet blijft de opzeggingstermijn dan gelijk aan de oude, dus bij een contract dat al zover is, 1 maand want er zijn geen all in one contracten meer die korter lopen dan 1 jaar)

M.i. keurig opgelost door KPN in deze tijd van chipschaarste. Als je de 4K optie niet hebt, kan je geen zenders in de kanalengroep 600 zien, dus ook geen 4K. 

 

Volgens mij staat het er wel. 
 

Er staat toch dat wanneer men niet over de juiste apparatuur beschikt, telefonisch contact kan opnemen om 4K aan te zetten á € 2,50 per maand. Dan krijgt men één geschikte ontvanger in bruikleen. 
 

Mijn zus is in januari abonnee geworden en heeft de nieuwe Arris VIP5202 ontvangen, zonder de 4K optie te hebben besteld.

En daarnaast zijn er ook bestaande klanten die hun defecte ontvanger vervangen hebben zien worden door een 4K geschikte ontvanger. Die hebben dus een voordeel ten opzichte van klanten die nog geen 4K geschikte  apparatuur hebben, want die moeten om geschikte apparatuur te ontvangen, € 2,50 extra per maand gaan betalen.

 

Maar begrijp ik nou goed (omdat 109/690 NPO1 weergeven) dat de komende weken alle wedstrijden alleen op NPO1 uitgezonden worden en de normale programmering van die zender dus compleet weggevaagd wordt? :thinking::drooling_face:

Het komt er dus op neer dat abonnees die eerder een VIP5202 of een ZXV8001 hebben ontvangen (ook als de 4K optie niet besteld is) een voordeel hebben ten opzichte van abonnees die geen voor 4K geschikte ontvanger hebben. 

Zij die nu een 4K geschikte ontvanger willen ontvangen moeten dus hun abonnement aanpassen met een prijsverhoging? Typisch.

Nee dat staat er volgens mij niet. Er staat dat iedere bestaande klant nu maximaal 1 STB geschikt voor 4K in leen kan krijgen (ik neem aan dat dan het niet 4K apparaat terug moet worden gestuurd). Hiervoor wordt de normale prijs in rekening gebracht voor 4K. Dit kan niet met een “all in een”  contract.

Men moet een Hussel contract nemen inclusief 4K, maar voorzover ik weet blijft de opzeggingstermijn dan gelijk aan de oude, dus bij een contract dat al zover is, 1 maand want er zijn geen all in one contracten meer die korter lopen dan 1 jaar)

M.i. keurig opgelost door KPN in deze tijd van chipschaarste. Als je de 4K optie niet hebt, kan je geen zenders in de kanalengroep 600 zien, dus ook geen 4K. 

 

Volgens mij staat het er wel. 
 

Er staat toch dat wanneer men niet over de juiste apparatuur beschikt, telefonisch contact kan opnemen om 4K aan te zetten á € 2,50 per maand. Dan krijgt men één geschikte ontvanger in bruikleen. 
 

Mijn zus is in januari abonnee geworden en heeft de nieuwe Arris VIP5202 ontvangen, zonder de 4K optie te hebben besteld.

En daarnaast zijn er ook bestaande klanten die hun defecte ontvanger vervangen hebben zien worden door een 4K geschikte ontvanger. Die hebben dus een voordeel ten opzichte van klanten die nog geen 4K geschikte  apparatuur hebben, want die moeten om geschikte apparatuur te ontvangen, € 2,50 extra per maand gaan betalen.

 

Je komt in aanmerking voor een omruil van een ontvanger voor een 4k exemplaar als je:

  1. Een Hussel abo hebt.
  2. De 4k-optie bestelt, en dat kan alleen als je lijnsnelheid (dus niet per se je abo snelheid) tenminste 100 Mb/s is. Dit kan alleen telefonisch omdat de bestelpagina op de website de 4k-optie niet meer toont.
Reputatie 1

Hi all! Even een update aangaande de 4K tv-ontvangers en dergelijke.

Ik wil graag het EK in 4K kijken, maar bezit niet de juiste apparatuur. Wat kan ik doen?

Indien je als klant niet de VIP5202 tv-ontvanger (of een ZXV8001) hebt, en toch het EK in 4K wil kijken kun je hiervoor telefonisch contact opnemen met KPN om het 4K pakket (€2,50 per maand) te activeren. Daarmee wordt één vervangende 4K tv-ontvanger uitgeleend. Hiervoor dien je over te stappen naar een KPN Hussel abonnement, omdat het 4K-pakket niet te bestellen is in combinatie met een ouder abonnement. Let op: het kan zijn dat je de huidige (Compleet) voordelen kwijtraakt indien je overstapt naar KPN Hussel.

Belangrijke kanttekening is dat bestaande klanten die al de juiste tv-ontvanger hebben niet het 4K pakket hoeven af te nemen

Kanaal 690 zal waarschijnlijk morgen zichtbaar worden met de NPO stream. Er wordt hier en daar nog wel wat getest de komende dagen wat kleine afwijkingen kan veroorzaken.

Toevoeging:

Hoi @Japio2001 
Kanaal 690 is er hier ook nog niet, die komt pas als de Nederlandse wedstrijden beginnen, alleen -die- worden in 4K uitgezonden.
Naar ik begrepen heb de andere wedstrijden (helaas) niet.

Is dat zo ? Hier staat toch echt dat het gehele EK in 4K uitgezonden gaat worden:

Naast de reguliere uitzendingen op NPO1 zetten wij vanaf 11 juni 2 kanalen open:

  1. Kanaal 690 wordt NPO1 4K met HDR
  2. Kanaal 109 wordt NPO 1 HDR

Deze kanalen zijn voor iedereen met voldoende internetsnelheid en de juiste apparatuur tot en met 11 juli zichtbaar!

Alle wedstrijden die worden uitgezonden op NPO 1 zijn 4K met HDR. De overige programmering is 4K upscaled (zonder HDR).

 

Het is gelukt, zojuist gebeld met de klantenservice en als het goed is krijg ik vrijdag een 4k ontvanger. Ik moest wel overstappen van compleet naar Hussle, maar de extra kosten vallen mee. Ik wilde toch al een 2e ontvanger en dan kwam ik op hetzelfde bedrag. Superblij mee, heel fijn dat er nog 4K decoders zijn binnengekomen!

Reputatie 7
Badge +8

En de 4K optie kost dan € 2,50 per maand.

Het komt er dus op neer dat abonnees die eerder een VIP5202 of een ZXV8001 hebben ontvangen (ook als de 4K optie niet besteld is) een voordeel hebben ten opzichte van abonnees die geen voor 4K geschikte ontvanger hebben. 

Zij die nu een 4K geschikte ontvanger willen ontvangen moeten dus hun abonnement aanpassen met een prijsverhoging? Typisch.

Nee dat staat er volgens mij niet. Er staat dat iedere bestaande klant nu maximaal 1 STB geschikt voor 4K in leen kan krijgen (ik neem aan dat dan het niet 4K apparaat terug moet worden gestuurd). Hiervoor wordt de normale prijs in rekening gebracht voor 4K. Dit kan niet met een “all in een”  contract.

Men moet een Hussel contract nemen inclusief 4K, maar voorzover ik weet blijft de opzeggingstermijn dan gelijk aan de oude, dus bij een contract dat al zover is, 1 maand want er zijn geen all in one contracten meer die korter lopen dan 1 jaar)

M.i. keurig opgelost door KPN in deze tijd van chipschaarste. Als je de 4K optie niet hebt, kan je geen zenders in de kanalengroep 600 zien, dus ook geen 4K. 

 

Volgens mij staat het er wel. 
 

Er staat toch dat wanneer men niet over de juiste apparatuur beschikt, telefonisch contact kan opnemen om 4K aan te zetten á € 2,50 per maand. Dan krijgt men één geschikte ontvanger in bruikleen. 
 

Mijn zus is in januari abonnee geworden en heeft de nieuwe Arris VIP5202 ontvangen, zonder de 4K optie te hebben besteld.

En daarnaast zijn er ook bestaande klanten die hun defecte ontvanger vervangen hebben zien worden door een 4K geschikte ontvanger. Die hebben dus een voordeel ten opzichte van klanten die nog geen 4K geschikte  apparatuur hebben, want die moeten om geschikte apparatuur te ontvangen, € 2,50 extra per maand gaan betalen.

 

Je komt in aanmerking voor een omruil van een ontvanger voor een 4k exemplaar als je:

  1. Een Hussel abo hebt.
  2. De 4k-optie bestelt, en dat kan alleen als je lijnsnelheid (dus niet per se je abo snelheid) tenminste 100 Mb/s is. Dit kan alleen telefonisch omdat de bestelpagina op de website de 4k-optie niet meer toont.

En dat kost dan € 2,50 per maand. En wellicht nog meer, als daarvoor het abonnement naar Hussel moet worden omgezet. 

Reputatie 7
Badge +20

Maar begrijp ik nou goed (omdat 109/690 NPO1 weergeven) dat de komende weken alle wedstrijden alleen op NPO1 uitgezonden worden en de normale programmering van die zender dus compleet weggevaagd wordt? :thinking::drooling_face:

Dit is een goede vraag. Maar als ik zo de gids bekijk, dan worden inderdaad alle wedstrijden op NPO 1 uitgezonden. 

@Henk2304 , @Bart_Z 

Er zijn ook wedstrijden op NPO 3 te zien.
NPO 1 staat vrijwel geheel in het teken van het EK. Een deel van de programma's (w.o. eenvandaag) gaan tijdelijk naar NPO 2 !

Er wordt dus flink gehusseld :wink: .

 

Er wordt dus flink gehusseld :wink: .

In de juiste betekenis van het woord. :joy:

Reputatie 7
Badge +9

Maar begrijp ik nou goed (omdat 109/690 NPO1 weergeven) dat de komende weken alle wedstrijden alleen op NPO1 uitgezonden worden en de normale programmering van die zender dus compleet weggevaagd wordt? :thinking::drooling_face:

 

Ja, er moet meer ‘amusement’ op NPO 1 komen :wink:  Dus alles moet wijken en naar NPO 2 en NPO 3. Overigens, bewijst NPO natuurlijk dat een programma zoals RADAR en KASSA dus ook prima naar NPO 2 of NPO 3 kan. Dat doen ze nu ook met alle programma's… (nu weer ontopic)

@Henk2304 , @Bart_Z 

Er zijn ook wedstrijden op NPO 3 te zien.

En worden die dan niet via 109/690 door kpn doorgegeven?

Ja, er moet meer ‘amusement’ op NPO 1 komen :wink:  Dus alles moet wijken en naar NPO 2 en NPO 3. Overigens, bewijst NPO natuurlijk dat een programma zoals RADAR en KASSA dus ook prima naar NPO 2 of NPO 3 kan. Dat doen ze nu ook met alle programma's…

Opmerkelijk: de laatste jaren was het overheidsbeleid (lees dat van de VVD) er juist op gericht om alle amusement zoveel mogelijk via de reclamezenders uit te zenden. NPO zou vooral informatief moeten zijn.

Reputatie 4
Badge +2

Ik weet dat er nog getest wordt door de NOS denk ik. 

Ik zie nog geen van beide UHD ontvangers, noch de 8001 die aan een Panasonic UHD, noch de 5202 aan de Philips OLED,  in HDR modus overgaan, noch op kanaal 109 of 690. 

Dit terwijl de Next , ook via mijn OLED verbonden bij de concullega's wel al op 999 de uitzending met HLG verzorgt. Moet zeggen ziet er goed uit, ondanks dat het nog geen origineel UHD beeld is.

Nu hebben jullie momenteel ook dezelfde infoscherm op zowel 109 als de 690 staan, mischien daarom geen bijgevoegd HLG signaal? 

Ik mag aannemen dat er in de loop van de dag wel weer het NPO1 sign aal met HLG beschikbaar is? 

 

Ik zie nog geen van beide UHD ontvangers, noch de 8001 die aan een Panasonic UHD, noch de 5202 aan de Philips OLED,  in HDR modus overgaan, noch op kanaal 109 of 690. 

Ik zag vanmorgen, toen er wel een reguliere uitzending was, een pop-up voor HDR op 690. Dat is er dus wel geweest. 

Toch vreemde gang van zaken, diverse kennissen/familie hebben de afgelopen weken een 4K decoder ontvangen, zonder dat zij hun abonnement hoefden te wijzigen, gisteren gebeld met KPN, ik moet dus wel mijn abonnement wijzigen 😖in principe heb ik alleen voor het EK een 4K decoder nodig, daarna is er nog te weinig aanbod aan zenders. Voor mij €5,- p.maand meer dan mijn huidige abonnement en na het EK kan ik niet meer terug naar mijn oude abonnement.

Toch vreemde gang van zaken, diverse kennissen/familie hebben de afgelopen weken een 4K decoder ontvangen, zonder dat zij hun abonnement hoefden te wijzigen, gisteren gebeld met KPN, ik moet dus wel mijn abonnement wijzigen 😖in principe heb ik alleen voor het EK een 4K decoder nodig, daarna is er nog te weinig aanbod aan zenders. Voor mij €5,- p.maand meer dan mijn huidige abonnement en na het EK kan ik niet meer terug naar mijn oude abonnement.

Ze hebben dus een settopbox ontvangen die geschikt is voor 4K, geen 4K abonnement. Volgens mij niets vreemds aan. 

Dat heb ik ook gevraagd, maar ik moet wel mijn abonnement wijzigen in een duurder abonnement, dat was dus niet het geval bij mijn kennissen/familie, daar werd de decoder omgeruild zonder abonnements wijziging.

Reputatie 3
Badge

Bij mij (wanneer ik een uitzending van vanmorgen terug kijk) een HDR signaal. Het geluid is inderdaad wel ontzettend slecht en klinkt blikkerig. Hopelijk word daar nog wat aan gedaan.

Bij mij is kanaal 690 nog niet zichtbaar, bij xs4all, met 100mbit en juiste tv kastje.