Beleef het EK voetbal 2021 in 4K samen met KPN

  • 30 May 2021
  • 774 reacties
  • 28953 keer bekeken

Reputatie 7
Badge +16

Het Europees Kampioenschap voetbal staat voor de deur: op 11 juni 2021 klinkt het startschot voor de 16e editie van het EK. Dan is de leeuw ècht los!
Een EK dat voor het eerst in de historie verplaatst is en die in 11 speelsteden door heel Europa gehouden zal worden. Maar, er tellen straks twee meningen: van de bondscoach en die van de rest van Nederland 😉.

 

Een goede voorbereiding...

is het halve werk! Om de Oranje koorts verder aan te wakkeren, staat op kanaal 42 (Zender van de Maand) de muziekzender TV Oranje voor iedereen beschikbaar. Je kunt zelfs een speciaal oranje EK telefoonhoesje met je naam bestellen!
Hoe jij je nog meer kunt voorbereiden voor en tijdens het EK? Lees het snel in onze blog het EK bij KPN.

 

Het EK in 4K

De EK wedstrijden worden van 11 juni tot en met 11 juli uitgezonden door de NOS.
We gaan minder naar stadions en kroegen om de wedstrijden te zien; de huiskamer wordt een hele belangrijke plek
 dit EK. Als hèt netwerk van het Nederlandse voetbal bieden wij jullie het EK in haarscherpe beeldkwaliteit aan: in 4K met HDR!

Naast de reguliere uitzendingen op NPO1 zetten wij vanaf 11 juni 2 kanalen open:

  1. Kanaal 690 wordt NPO1 4K met HDR
  2. Kanaal 109 wordt NPO 1 HDR

Deze kanalen zijn voor iedereen met voldoende internetsnelheid en de juiste apparatuur tot en met 11 juli zichtbaar! 

Mededeling:

Op vrijdag 18 juni wordt om 18.55 uur op NPO 1 weer een Persconferentie Coronacrisis uitgezonden. Hierdoor wordt de tweede helft van Kroatië – Tsjechië vanaf 18.54 op NPO 2 uitgezonden.

Die schakeling kunnen we niet maken op de tijdelijke kanalen 690 en 109. Hierdoor zul je dan ook niet de tweede helft in 4K / HD met HDR kunnen kijken. Schakel op dat moment dan ook over naar de regulier NPO 2 op kanaal 2 / 662.

 

Wat heb ik nodig?

Om te kunnen genieten van deze beeldkwaliteit heb je voldoende internetsnelheid nodig en de volgende apparatuur:

  • 4K TV
  • 4K TV ontvanger (de VIP5202 of de ZXV8001)

We zijn achter de schermen druk bezig om de beleving zo compleet mogelijk te maken. Naast HDR wordt er nog gewerkt aan een dolby 5.1 geluidssignaal :fingers_crossed_tone4:.

Uiteraard is voor KPN-klanten zonder 4K tv-ontvanger het EK in gebruikelijk formaat te bekijken op kanaal 1. 

 

Ervaar je problemen met de beeldkwaliteit let dan op de volgende dingen:

  • Heb je een 5202, zet de HDR optie daar dan op ‘auto’ en niet op ‘aan’. Bij de auto-stand is het echt de ontvanger die dingen regelt, bij de aan-stand kan het zijn dat de instellingen van de tv zelf ook nog proberen iets te doen. Wat dan juist averechts kan werken. 
  • Zet bij voorkeur op je tv alle instellingen voor beeldverbetering zoveel mogelijk op uit/standaard/basis, of eventueel de ‘game’ setting als je tv die heeft. 
    Als het daarmee niet goed is, dan kun je op dat moment kijken of het beter wordt als je daarin wat aanpast. 

 

Wat is 4K en HDR?

4K heeft te maken met de resolutie. Het beeld heeft 4x zoveel pixels als High Definition (HD), namelijk 3840 x 2160 pixels. Hoe meer pixels, hoe meer details je op je TV kunt zien. HDR staat voor High Dynamic Range. Dit zorgt voor mooiere kleuren en dieper zwart, dus een hoger kleurcontrast. Hierdoor zien TV beelden er veel natuurlijker uit. 
Kortom, tel 4K en HDR bij elkaar op, en je hebt de ultieme kijkbeleving te pakken in je huiskamer.

 

We lezen graag wat je er van vond!

En dat mag in een reactie in dit topic!

  • Hoe heb je de beeldkwaliteit ervaren?
  • Wat viel je op: goed, minder goed, ter verbetering?
  • Van welke apparatuur maak je gebruik en hoe zijn ze aangesloten op de TV ontvanger en elkaar?

De NPO heeft ons laten weten dat het kan gebeuren dat je haperingen en/of glitches in beeld ervaart op de kanalen 109 en 690. Dit heeft te maken met hoe dit technisch is ingericht. Uiteraard proberen wij en de NPO dit zoveel mogelijk te voorkomen. Mocht je tijdens een wedstrijd toch beeldproblemen merken, en je kunt deze met de normale stappen (instellingen controleren, herstart, reset) niet verhelpen, dan raden wij aan om over te schakelen naar de reguliere uitzending op NPO 1. Het heeft geen zin om hiervoor de klantenservice te bellen, zij kunnen tijdens de uitzending hier ook niets aan veranderen. Wel horen we dan hier in het topic graag (achteraf) welke problemen je ervaarde.

Wij wensen je heel veel kijkplezier, geluk bij de vang de VAR winactie en vergeet niet:
als we het samen beleven, kunnen we niet verliezen! :soccer:

 

Veelgestelde vragen

 

 Heb ik de extra optie 4K nodig om het NPO1 4K met HDR kanaal te ontvangen? 

Nee, je hoeft niet de extra 4K dienst af te nemen bij KPN. Indien je de juiste apparatuur in huis hebt èn voldoende internetsnelheid, zorgen wij ervoor dat het kanaal zichtbaar is.  

Kan ik met een ander type TV ontvanger ook naar kanaal 109 en/of 690 kijken?

Nee, kanaal 690 en 109 zullen alleen beschikbaar zijn voor klanten met een VIP5202 of de ZXV8001. Op alle andere TV ontvangers zijn deze kanalen niet beschikbaar.

Kan ik 4K kijken via de KPN iTV app of iTV online? 

Nee, de iTV App en iTV online ondersteunen geen 4K en geen HDR. 

Kan ik de wedstrijden op kanaal 109 en/of 690 ook opnemen?

Ja, dat kan. De opgenomen wedstrijden zijn beschikbaar tot het moment dat de kanalen weer uitgezet worden. Wil je dat de opnames langer beschikbaar blijven, plan dan een opname in op het reguliere kanaal (NPO1).

Kan ik gebruik maken van ondertiteling?

Teletekst (888 ondertiteling) werkt niet op deze kanalen.

Moet ik zelf nog iets aanpassen in mijn instellingen?

Nee, wij regelen alles voor je. De kanalen zullen aan je pakket toegevoegd worden indien je aansluiting aan de voorwaarden voldoet. Zet de ontvanger nog even in standby en weer aan om er zeker van te zijn dat de meest recente wijzigingen worden opgevraagd. 

Ik zie het NPO1 4K HDR niet! Ik zie het wel, maar het beeld hapert! Hoe komt dat? 

Wanneer het beeld op kanaal 690 verstoort is of het geluid is niet goed, schakel dan over naar kanaal 109 om te blijven genieten van HDR. Is ook daar het beeld/geluid niet goed, dan gaat er mogelijk in de verwerking iets niet goed. Gelukkig blijft NPO 1 op kanaal 1 gewoon beschikbaar om op terug te vallen. 

Gaan jullie nog meer uitzenden in 4K?

We doen ons uiterste best om in de toekomst zoveel mogelijk KPN klanten de kwaliteit van 4K te laten ervaren!

 

Erik van KPN 2 jaar geleden

690 is verdwenen en 109 is alleen een banner! Houdt dit in dat de OS niet in 4k/UHD doorgegeven gaat worden? 

14-07: Voor het EK is alles nu inderdaad weer afgesloten. Of en wat we eventueel met de Olympische Spelen gaan doen is op dit moment nog niets over te zeggen. Komen we op terug zodra we meer weten.

Toevoeging 15-07: we doen, helaas, geen Olympische Spelen in 4K dit jaar.

 

En daarmee sluit ik graag dit topic af. We willen jullie allemaal heel hartelijk bedanken voor alle feedback. Dit is voor ons en voor de NPO van hele grote waarde geweest!

 

Bekijk origineel

Dit topic is gesloten. Staat je antwoord hier niet bij, gebruik dan de zoekfunctie van de Community of stel je vraag in een nieuw topic.

774 reacties

Aan de KPN medewerkers: Ik hoop dat kanaal 690 nog verbeterd wordt: Beeld is prima, maar de audio is van erg slechte kwaliteit op een VIP5202 icm een 2020 LG led tv voorzien van de laatste updates. Alsof er aan de transcoding kant iets niet helemaal lekker loopt. 

Mocht iemand er iets mee kunnen: vergelijk voor het gemak eens de audio van de standaard HD kanalen en het 4k kanaal.

Edit: identiek gedrag op een LG OLED 55B6V: hier ook slechte audio (icm andere VIP5202)

Reputatie 7
Badge +20

Volgens mij had dit te maken naar hussel 4k pakket als bestaande klant

Om het 4k pakket te kunnen nemen en de 4k ontvanger (s) moest er minimaal 100mbit afgenomen worden 

Maar weet het niet zeker 

 

Dit klopt inderdaad. Wanneer je nog geen geschikte 4K ontvanger hebt, of je hebt nog geen Hussel pakket dan heb je een internetsnelheid nodig van100 Mbit/s om het 4K pakket aan te kunnen zetten en om zo dus een 4K ontvanger te krijgen. 

Reputatie 7

Volgens mij had dit te maken naar hussel 4k pakket als bestaande klant

Om het 4k pakket te kunnen nemen en de 4k ontvanger (s) moest er minimaal 100mbit afgenomen worden 

Maar weet het niet zeker 

 

Dit klopt inderdaad. Wanneer je nog geen geschikte 4K ontvanger hebt, of je hebt nog geen Hussel pakket dan heb je een internetsnelheid nodig van100 Mbit/s om het 4K pakket aan te kunnen zetten en om zo dus een 4K ontvanger te krijgen. 

@Bart_Z, Mij staat bij dat die grens van 100Mbps verlaagd was naar 80Mbps.

Waar ik benieuwd naar ben is de beelduitsnede.

Tijdens een demo heb ik voetbal 4k gezien. Maar de beelden waren minder ingezoemd dan in HD, waardoor spelers en bal nóg nauwelijks te herkennen waren.
Kan iemand hier t.z.t. vergelijkende foto's plaatsen?

('t jeukt een beetje, maar ik krab nog niet. Heb vooralsnog geen zin m'n hele abonnement hiervoor naar Hussel te wijzigen met wat hogere maandlasten tot gevolg)

Reputatie 3
Badge

Waar ik benieuwd naar ben is de beelduitsnede.

Tijdens een demo heb ik voetbal 4k gezien. Maar de beelden waren minder ingezoemd dan in HD, waardoor spelers en bal nóg nauwelijks te herkennen waren.
Kan iemand hier t.z.t. vergelijkende foto's plaatsen?

('t jeukt een beetje, maar ik krab nog niet. Heb vooralsnog geen zin m'n hele abonnement hiervoor naar Hussel te wijzigen met wat hogere maandlasten tot gevolg)

 

Als er verschil is in beelduitsnede (tussen HD en 4K) dan laat ik het hier wel even weten.

Foto's uploaden ben ik niet zo goed in...

 

Ben zelf destijds wel overgestapt op Hussel (met 4K abonnement) om de nieuwste ontvanger te kunnen bemachtigen. Ging toen gewoon heel snel, want van “chip tekorten” had nog nooit iemand gehoord.

 

Maar wacht nog maar even met Hussel: kanaal 109 en 690 zenden inmiddels NPO1 uit. Het geluid is echter nog niet goed. (Blikkerig/robot-achtig). Hebben meer mensen hier last van?

 

Ik weet dat er nog gesleuteld wordt aan de kanalen 109/690 achter de schermen. Daarom schrijf ik al mijn bevindingen hier maar zo snel mogelijk neer.    :grinning:

 

Groeten, Jaap

Reputatie 7
Badge +20

@Bart_Z, Mij staat bij dat die grens van 100Mbps verlaagd was naar 80Mbps.

Ik weet daar niets van. Het is echt 100 Mbit/s.

Het geluid is echter nog niet goed. (Blikkerig/robot-achtig). Hebben meer mensen hier last van?

Ja, vooral met gesproken woord, alsof ze door water heen praten (ZXV8001/LG OLED en ditto soundbar). Dus aan dat geluid moet nog wel wat gesleuteld worden. 109 heb ik nog niet geprobeerd.

Overigens zie ik op 690 wel direct een "HLG HDR” pop-up.

 

Edit: (10.50 u) ik zie nu op beide zenders weer een testbeeld, niet overeenkomend met de programmaring zoals in de Gids weergegeven. Wellicht zijn ze de boel aan het aanpassen?

Reputatie 7
Badge +8

Het komt er dus op neer dat abonnees die eerder een VIP5202 of een ZXV8001 hebben ontvangen (ook als de 4K optie niet besteld is) een voordeel hebben ten opzichte van abonnees die geen voor 4K geschikte ontvanger hebben. 

Zij die nu een 4K geschikte ontvanger willen ontvangen moeten dus hun abonnement aanpassen met een prijsverhoging? Typisch.

Nee dat staat er volgens mij niet. Er staat dat iedere bestaande klant nu maximaal 1 STB geschikt voor 4K in leen kan krijgen (ik neem aan dat dan het niet 4K apparaat terug moet worden gestuurd). Hiervoor wordt de normale prijs in rekening gebracht voor 4K. Dit kan niet met een “all in een”  contract.

Men moet een Hussel contract nemen inclusief 4K, maar voorzover ik weet blijft de opzeggingstermijn dan gelijk aan de oude, dus bij een contract dat al zover is, 1 maand want er zijn geen all in one contracten meer die korter lopen dan 1 jaar)

M.i. keurig opgelost door KPN in deze tijd van chipschaarste. Als je de 4K optie niet hebt, kan je geen zenders in de kanalengroep 600 zien, dus ook geen 4K. 

 

Volgens mij staat het er wel. 
 

Er staat toch dat wanneer men niet over de juiste apparatuur beschikt, telefonisch contact kan opnemen om 4K aan te zetten á € 2,50 per maand. Dan krijgt men één geschikte ontvanger in bruikleen. 
 

Mijn zus is in januari abonnee geworden en heeft de nieuwe Arris VIP5202 ontvangen, zonder de 4K optie te hebben besteld.

En daarnaast zijn er ook bestaande klanten die hun defecte ontvanger vervangen hebben zien worden door een 4K geschikte ontvanger. Die hebben dus een voordeel ten opzichte van klanten die nog geen 4K geschikte  apparatuur hebben, want die moeten om geschikte apparatuur te ontvangen, € 2,50 extra per maand gaan betalen.

 

Maar begrijp ik nou goed (omdat 109/690 NPO1 weergeven) dat de komende weken alle wedstrijden alleen op NPO1 uitgezonden worden en de normale programmering van die zender dus compleet weggevaagd wordt? :thinking::drooling_face:

Het komt er dus op neer dat abonnees die eerder een VIP5202 of een ZXV8001 hebben ontvangen (ook als de 4K optie niet besteld is) een voordeel hebben ten opzichte van abonnees die geen voor 4K geschikte ontvanger hebben. 

Zij die nu een 4K geschikte ontvanger willen ontvangen moeten dus hun abonnement aanpassen met een prijsverhoging? Typisch.

Nee dat staat er volgens mij niet. Er staat dat iedere bestaande klant nu maximaal 1 STB geschikt voor 4K in leen kan krijgen (ik neem aan dat dan het niet 4K apparaat terug moet worden gestuurd). Hiervoor wordt de normale prijs in rekening gebracht voor 4K. Dit kan niet met een “all in een”  contract.

Men moet een Hussel contract nemen inclusief 4K, maar voorzover ik weet blijft de opzeggingstermijn dan gelijk aan de oude, dus bij een contract dat al zover is, 1 maand want er zijn geen all in one contracten meer die korter lopen dan 1 jaar)

M.i. keurig opgelost door KPN in deze tijd van chipschaarste. Als je de 4K optie niet hebt, kan je geen zenders in de kanalengroep 600 zien, dus ook geen 4K. 

 

Volgens mij staat het er wel. 
 

Er staat toch dat wanneer men niet over de juiste apparatuur beschikt, telefonisch contact kan opnemen om 4K aan te zetten á € 2,50 per maand. Dan krijgt men één geschikte ontvanger in bruikleen. 
 

Mijn zus is in januari abonnee geworden en heeft de nieuwe Arris VIP5202 ontvangen, zonder de 4K optie te hebben besteld.

En daarnaast zijn er ook bestaande klanten die hun defecte ontvanger vervangen hebben zien worden door een 4K geschikte ontvanger. Die hebben dus een voordeel ten opzichte van klanten die nog geen 4K geschikte  apparatuur hebben, want die moeten om geschikte apparatuur te ontvangen, € 2,50 extra per maand gaan betalen.

 

Je komt in aanmerking voor een omruil van een ontvanger voor een 4k exemplaar als je:

  1. Een Hussel abo hebt.
  2. De 4k-optie bestelt, en dat kan alleen als je lijnsnelheid (dus niet per se je abo snelheid) tenminste 100 Mb/s is. Dit kan alleen telefonisch omdat de bestelpagina op de website de 4k-optie niet meer toont.
Reputatie 1

Hi all! Even een update aangaande de 4K tv-ontvangers en dergelijke.

Ik wil graag het EK in 4K kijken, maar bezit niet de juiste apparatuur. Wat kan ik doen?

Indien je als klant niet de VIP5202 tv-ontvanger (of een ZXV8001) hebt, en toch het EK in 4K wil kijken kun je hiervoor telefonisch contact opnemen met KPN om het 4K pakket (€2,50 per maand) te activeren. Daarmee wordt één vervangende 4K tv-ontvanger uitgeleend. Hiervoor dien je over te stappen naar een KPN Hussel abonnement, omdat het 4K-pakket niet te bestellen is in combinatie met een ouder abonnement. Let op: het kan zijn dat je de huidige (Compleet) voordelen kwijtraakt indien je overstapt naar KPN Hussel.

Belangrijke kanttekening is dat bestaande klanten die al de juiste tv-ontvanger hebben niet het 4K pakket hoeven af te nemen

Kanaal 690 zal waarschijnlijk morgen zichtbaar worden met de NPO stream. Er wordt hier en daar nog wel wat getest de komende dagen wat kleine afwijkingen kan veroorzaken.

Toevoeging:

Hoi @Japio2001 
Kanaal 690 is er hier ook nog niet, die komt pas als de Nederlandse wedstrijden beginnen, alleen -die- worden in 4K uitgezonden.
Naar ik begrepen heb de andere wedstrijden (helaas) niet.

Is dat zo ? Hier staat toch echt dat het gehele EK in 4K uitgezonden gaat worden:

Naast de reguliere uitzendingen op NPO1 zetten wij vanaf 11 juni 2 kanalen open:

  1. Kanaal 690 wordt NPO1 4K met HDR
  2. Kanaal 109 wordt NPO 1 HDR

Deze kanalen zijn voor iedereen met voldoende internetsnelheid en de juiste apparatuur tot en met 11 juli zichtbaar!

Alle wedstrijden die worden uitgezonden op NPO 1 zijn 4K met HDR. De overige programmering is 4K upscaled (zonder HDR).

 

Het is gelukt, zojuist gebeld met de klantenservice en als het goed is krijg ik vrijdag een 4k ontvanger. Ik moest wel overstappen van compleet naar Hussle, maar de extra kosten vallen mee. Ik wilde toch al een 2e ontvanger en dan kwam ik op hetzelfde bedrag. Superblij mee, heel fijn dat er nog 4K decoders zijn binnengekomen!

Reputatie 7
Badge +8

En de 4K optie kost dan € 2,50 per maand.

Het komt er dus op neer dat abonnees die eerder een VIP5202 of een ZXV8001 hebben ontvangen (ook als de 4K optie niet besteld is) een voordeel hebben ten opzichte van abonnees die geen voor 4K geschikte ontvanger hebben. 

Zij die nu een 4K geschikte ontvanger willen ontvangen moeten dus hun abonnement aanpassen met een prijsverhoging? Typisch.

Nee dat staat er volgens mij niet. Er staat dat iedere bestaande klant nu maximaal 1 STB geschikt voor 4K in leen kan krijgen (ik neem aan dat dan het niet 4K apparaat terug moet worden gestuurd). Hiervoor wordt de normale prijs in rekening gebracht voor 4K. Dit kan niet met een “all in een”  contract.

Men moet een Hussel contract nemen inclusief 4K, maar voorzover ik weet blijft de opzeggingstermijn dan gelijk aan de oude, dus bij een contract dat al zover is, 1 maand want er zijn geen all in one contracten meer die korter lopen dan 1 jaar)

M.i. keurig opgelost door KPN in deze tijd van chipschaarste. Als je de 4K optie niet hebt, kan je geen zenders in de kanalengroep 600 zien, dus ook geen 4K. 

 

Volgens mij staat het er wel. 
 

Er staat toch dat wanneer men niet over de juiste apparatuur beschikt, telefonisch contact kan opnemen om 4K aan te zetten á € 2,50 per maand. Dan krijgt men één geschikte ontvanger in bruikleen. 
 

Mijn zus is in januari abonnee geworden en heeft de nieuwe Arris VIP5202 ontvangen, zonder de 4K optie te hebben besteld.

En daarnaast zijn er ook bestaande klanten die hun defecte ontvanger vervangen hebben zien worden door een 4K geschikte ontvanger. Die hebben dus een voordeel ten opzichte van klanten die nog geen 4K geschikte  apparatuur hebben, want die moeten om geschikte apparatuur te ontvangen, € 2,50 extra per maand gaan betalen.

 

Je komt in aanmerking voor een omruil van een ontvanger voor een 4k exemplaar als je:

  1. Een Hussel abo hebt.
  2. De 4k-optie bestelt, en dat kan alleen als je lijnsnelheid (dus niet per se je abo snelheid) tenminste 100 Mb/s is. Dit kan alleen telefonisch omdat de bestelpagina op de website de 4k-optie niet meer toont.

En dat kost dan € 2,50 per maand. En wellicht nog meer, als daarvoor het abonnement naar Hussel moet worden omgezet. 

Reputatie 7
Badge +20

Maar begrijp ik nou goed (omdat 109/690 NPO1 weergeven) dat de komende weken alle wedstrijden alleen op NPO1 uitgezonden worden en de normale programmering van die zender dus compleet weggevaagd wordt? :thinking::drooling_face:

Dit is een goede vraag. Maar als ik zo de gids bekijk, dan worden inderdaad alle wedstrijden op NPO 1 uitgezonden. 

@Henk2304 , @Bart_Z 

Er zijn ook wedstrijden op NPO 3 te zien.
NPO 1 staat vrijwel geheel in het teken van het EK. Een deel van de programma's (w.o. eenvandaag) gaan tijdelijk naar NPO 2 !

Er wordt dus flink gehusseld :wink: .

 

Er wordt dus flink gehusseld :wink: .

In de juiste betekenis van het woord. :joy:

Reputatie 7
Badge +9

Maar begrijp ik nou goed (omdat 109/690 NPO1 weergeven) dat de komende weken alle wedstrijden alleen op NPO1 uitgezonden worden en de normale programmering van die zender dus compleet weggevaagd wordt? :thinking::drooling_face:

 

Ja, er moet meer ‘amusement’ op NPO 1 komen :wink:  Dus alles moet wijken en naar NPO 2 en NPO 3. Overigens, bewijst NPO natuurlijk dat een programma zoals RADAR en KASSA dus ook prima naar NPO 2 of NPO 3 kan. Dat doen ze nu ook met alle programma's… (nu weer ontopic)

@Henk2304 , @Bart_Z 

Er zijn ook wedstrijden op NPO 3 te zien.

En worden die dan niet via 109/690 door kpn doorgegeven?

Ja, er moet meer ‘amusement’ op NPO 1 komen :wink:  Dus alles moet wijken en naar NPO 2 en NPO 3. Overigens, bewijst NPO natuurlijk dat een programma zoals RADAR en KASSA dus ook prima naar NPO 2 of NPO 3 kan. Dat doen ze nu ook met alle programma's…

Opmerkelijk: de laatste jaren was het overheidsbeleid (lees dat van de VVD) er juist op gericht om alle amusement zoveel mogelijk via de reclamezenders uit te zenden. NPO zou vooral informatief moeten zijn.

Reputatie 4
Badge +2

Ik weet dat er nog getest wordt door de NOS denk ik. 

Ik zie nog geen van beide UHD ontvangers, noch de 8001 die aan een Panasonic UHD, noch de 5202 aan de Philips OLED,  in HDR modus overgaan, noch op kanaal 109 of 690. 

Dit terwijl de Next , ook via mijn OLED verbonden bij de concullega's wel al op 999 de uitzending met HLG verzorgt. Moet zeggen ziet er goed uit, ondanks dat het nog geen origineel UHD beeld is.

Nu hebben jullie momenteel ook dezelfde infoscherm op zowel 109 als de 690 staan, mischien daarom geen bijgevoegd HLG signaal? 

Ik mag aannemen dat er in de loop van de dag wel weer het NPO1 sign aal met HLG beschikbaar is? 

 

Ik zie nog geen van beide UHD ontvangers, noch de 8001 die aan een Panasonic UHD, noch de 5202 aan de Philips OLED,  in HDR modus overgaan, noch op kanaal 109 of 690. 

Ik zag vanmorgen, toen er wel een reguliere uitzending was, een pop-up voor HDR op 690. Dat is er dus wel geweest. 

Toch vreemde gang van zaken, diverse kennissen/familie hebben de afgelopen weken een 4K decoder ontvangen, zonder dat zij hun abonnement hoefden te wijzigen, gisteren gebeld met KPN, ik moet dus wel mijn abonnement wijzigen 😖in principe heb ik alleen voor het EK een 4K decoder nodig, daarna is er nog te weinig aanbod aan zenders. Voor mij €5,- p.maand meer dan mijn huidige abonnement en na het EK kan ik niet meer terug naar mijn oude abonnement.

Toch vreemde gang van zaken, diverse kennissen/familie hebben de afgelopen weken een 4K decoder ontvangen, zonder dat zij hun abonnement hoefden te wijzigen, gisteren gebeld met KPN, ik moet dus wel mijn abonnement wijzigen 😖in principe heb ik alleen voor het EK een 4K decoder nodig, daarna is er nog te weinig aanbod aan zenders. Voor mij €5,- p.maand meer dan mijn huidige abonnement en na het EK kan ik niet meer terug naar mijn oude abonnement.

Ze hebben dus een settopbox ontvangen die geschikt is voor 4K, geen 4K abonnement. Volgens mij niets vreemds aan. 

Dat heb ik ook gevraagd, maar ik moet wel mijn abonnement wijzigen in een duurder abonnement, dat was dus niet het geval bij mijn kennissen/familie, daar werd de decoder omgeruild zonder abonnements wijziging.

Reputatie 3
Badge

Bij mij (wanneer ik een uitzending van vanmorgen terug kijk) een HDR signaal. Het geluid is inderdaad wel ontzettend slecht en klinkt blikkerig. Hopelijk word daar nog wat aan gedaan.

Bij mij is kanaal 690 nog niet zichtbaar, bij xs4all, met 100mbit en juiste tv kastje.