Beleef het EK voetbal 2021 in 4K samen met KPN

  • 30 May 2021
  • 774 reacties
  • 28952 keer bekeken


Toon eerste bericht
Dit topic is gesloten. Staat je antwoord hier niet bij, gebruik dan de zoekfunctie van de Community of stel je vraag in een nieuw topic.

774 reacties

Er is mij nog wat opgevallen …

Als je, terwijl kanaal 690 aan staat, als je in het menu van de 5202 de HDR functie van auto naar uit zet de letters in het menu ook lichter en donkerder worden … (Dat is het menu van de 5202 dus .. ) .

TV : Samsung QE49Q65R QLED
Ontvanger : Arris VIP5202
Abonnement : Hussel 100 + 4k

Het menu staat toch volledig buiten de NPO1UHD uitzending ?


Dat is toch logisch? Het menu en het npo1uhd signaal gaan toch gewoon over dezelfde HDMI kabel en vormen samen een geheel en een beeld? Op een video signaal set je hdr aan of uit. Als je het aanzet veranderd het menu ook mee..

 

Logisch .. maar het blijft onlogisch dat het beeld donkerder wordt (in zijn geheel) als je HDR op automatisch/aan zet ..

Reputatie 2

Nu bij POR DUI valt op 690 weer op dat het geluid voorloopt op het beeld. Je hoort de trap tegen de bal duidelijk voordat hij geraakt wordt. Op 661 is het perfect in sync.

Hoe gaan anderen hier mee om? Instellingen aanpassen of speet het probleem niet altijd?

Reputatie 2

Hier wordt vooral over het beeld gesproken, maar ik heb voor de vergelijking de wedstrijd Portugal - Duitsland een stukje via ARD (Duitsland 1) in HD gekeken (kanaal 45). Het geluid heeft meer helderheid en is ruimtelijker; het lijkt alsof je midden in het stadion zit. Het ruimtelijke effect is vergelijkbaar met het Eurovisie songfestival, waarvoor KPN hier lovende kritieken kreeg.

Het is geluid is dus veel beter bij ARD vergeleken met de NPO varianten (kanaal 661 en 690). Het geluidssignaal is er dus wel, of heeft de Duitse televisie extra voorzieningen getroffen alleen voor zichzelf?

Reputatie 2

Zojuist Portugal - Duitsland grotendeels in 4K gekeken, was vanaf het begin al duidelijk dat het wat verbeterd was: meer kleur, minder donker. Het was zo waar acceptabel, want we waren op een gegeven moment vergeten dat we in 4K aan het kijken waren.

Echter is dit niet de oplossing, want het beeld is toch nog steeds flink donkerder dan normaal.

Reputatie 1

Er is mij nog wat opgevallen …

Als je, terwijl kanaal 690 aan staat, als je in het menu van de 5202 de HDR functie van auto naar uit zet de letters in het menu ook lichter en donkerder worden … (Dat is het menu van de 5202 dus .. ) .

TV : Samsung QE49Q65R QLED
Ontvanger : Arris VIP5202
Abonnement : Hussel 100 + 4k

Het menu staat toch volledig buiten de NPO1UHD uitzending ?


Dat is toch logisch? Het menu en het npo1uhd signaal gaan toch gewoon over dezelfde HDMI kabel en vormen samen een geheel en een beeld? Op een video signaal set je hdr aan of uit. Als je het aanzet veranderd het menu ook mee..

 

Logisch .. maar het blijft onlogisch dat het beeld donkerder wordt (in zijn geheel) als je HDR op automatisch/aan zet ..

 

Waarom is het onlogisch? Een beeld is HDR of is niet, alles in beeld (dus ook een menu) wordt met de HDR instellingen weergegeven.

Ik snap niet wat daar "onlogisch" aan is.

Reputatie 2

Spanje - Polen ziet er nu ook vrij behoorlijk uit, met uitzondering van bepaalde camera's.

Er is mij nog wat opgevallen …

Als je, terwijl kanaal 690 aan staat, als je in het menu van de 5202 de HDR functie van auto naar uit zet de letters in het menu ook lichter en donkerder worden … (Dat is het menu van de 5202 dus .. ) .

TV : Samsung QE49Q65R QLED
Ontvanger : Arris VIP5202
Abonnement : Hussel 100 + 4k

Het menu staat toch volledig buiten de NPO1UHD uitzending ?


Dat is toch logisch? Het menu en het npo1uhd signaal gaan toch gewoon over dezelfde HDMI kabel en vormen samen een geheel en een beeld? Op een video signaal set je hdr aan of uit. Als je het aanzet veranderd het menu ook mee..

 

Logisch .. maar het blijft onlogisch dat het beeld donkerder wordt (in zijn geheel) als je HDR op automatisch/aan zet ..

 

Waarom is het onlogisch? Een beeld is HDR of is niet, alles in beeld (dus ook een menu) wordt met de HDR instellingen weergegeven.

Ik snap niet wat daar "onlogisch" aan is.


Het onlogische voor mij er aan is, dat wanneer ik bv HDR aan en uitzet op mijn XBox dit niet voorkomt. Maar hoogstwaarschijnlijk peren en appels.

Als ik dit topic zo volg…. wat een rust om te kijken via het HD kanaal. Voor mij is dat momenteel via de ether NPO 1, want die is toch net ff mooier dan wat er op 1 van de itv-decoder aanwezig is.

En via 661 zal het ook gewoon héél mooi beeld zijn. 

…. ik wacht nog maar even met 4k. Bovenvermelde kinderziektes waren er al met eerdere 4k testen van de NPO en Eurosport. Dus.

Wel apart via de ether: twee tv's naast elkaar. Als ik via de grote via z'n eigen dvb-t2 npo 1 aan heb, dan ligt de tweede tv, via de zxv7200 twee seconden achter. (????)
@Noordzee

Reputatie 3
Badge +1

Geweldig initiatief maar het UHD 4K kijken valt ons erg tegen. Op onze spiksplinternieuwe Sony Bravia UHD 4K TV is de kleur op het KPN UHD kanaal flets en doffig. Rood is dof rood en het beeld overall oogt mistig. Dat is jammer want kijkt niet echt lekker. Wij kijken het meest dus via 661.

Terug lezende naar alle voorgaande opmerkingen betreffende het 4k beeld heb ik mij niet direct gemengd in de discussie, echter die ik dat nu dus wel 

 

Ook hier aan het begin van het EK dat het beeld veel te donker oogde. De aanpassing die of KPN of NPO deed maakte het van kwaad tot erger. Toch zie ik dat er per dag enige verbetering optreed maar ook hier nog steeds een flets en onscherp beeld.

Gisteravond nogmaals alle instellingen veranderd op tv. Wat opvalt is dat om het 4k beeld redelijk kijkbaar te maken dit een koste gaat van het reguliere beeld op andere kanalen. Toch heb ik nu een ideale instelling gevonden die aanvaardbaar is om te kijken. Nog lang niet zo scherp als bij love nature maar zeker niet verkeerd. Nog steeds weinig scherpte, maar dat ligt bij mij meer aan mijn ogen.

Het is een test en denk zeker gezien de dagelijkse kleine verbeteringen dat de NPO niet stil zit.

 

Kijk hier via kanaal 690 die nu redelijk is.  Kanaal 109 non hdr blijft flets en niet te bekijken. Bij 661 is het beeld redelijk maar vraag me af of dit wel hd is. Dit kanaal is slecht en niet echt een optie.

 

Al met al is het hier met het goed instellen tv en mijn bril 🤓 is 4kHDR goed 

Lg UHD tv met vip5202

 

 

 

Reputatie 7
Badge +30

 

 

Logisch .. maar het blijft onlogisch dat het beeld donkerder wordt (in zijn geheel) als je HDR op automatisch/aan zet ..

 @RemyAMS dank voor het filmpje! Een heel duidelijk verschil. Bij die tweede moest ik m'n ogen echt even samenknijpen:sweat_smile: . Of dit logisch is, weet ik zelf niet om eerlijk te zijn. Maar het menu gaat inderdaad ook gewoon in HDR als je dit aanzet, dus ik zou zeggen van wel. Mochten de collega's van itv iets anders vinden, laat ik het nog even weten 😉.

Nu bij POR DUI valt op 690 weer op dat het geluid voorloopt op het beeld. Je hoort de trap tegen de bal duidelijk voordat hij geraakt wordt. Op 661 is het perfect in sync.

Hoe gaan anderen hier mee om? Instellingen aanpassen of speet het probleem niet altijd?

 

Hier wordt vooral over het beeld gesproken, maar ik heb voor de vergelijking de wedstrijd Portugal - Duitsland een stukje via ARD (Duitsland 1) in HD gekeken (kanaal 45). Het geluid heeft meer helderheid en is ruimtelijker; het lijkt alsof je midden in het stadion zit. Het ruimtelijke effect is vergelijkbaar met het Eurovisie songfestival, waarvoor KPN hier lovende kritieken kreeg.

Het is geluid is dus veel beter bij ARD vergeleken met de NPO varianten (kanaal 661 en 690). Het geluidssignaal is er dus wel, of heeft de Duitse televisie extra voorzieningen getroffen alleen voor zichzelf?

@martijn444 en @marcvdw jullie geven beiden feedback over het geluid: Marc, ervoer jij ook dat het niet synchroon was? Of echt ‘alleen’ dat de kwaliteit minder was?

Geweldig initiatief maar het UHD 4K kijken valt ons erg tegen. Op onze spiksplinternieuwe Sony Bravia UHD 4K TV is de kleur op het KPN UHD kanaal flets en doffig. Rood is dof rood en het beeld overall oogt mistig. Dat is jammer want kijkt niet echt lekker. Wij kijken het meest dus via 661.

Jammer, @HansBakker! Er worden in dit topic wel wat tips nog gegeven qua instellingen. Heb jij daar nog mee gespeeld?

 

@MarkPleizier30 dank voor je uitvoerige beschrijving! We nemen het mee!

Reputatie 3
Badge

Hier wordt vooral over het beeld gesproken, maar ik heb voor de vergelijking de wedstrijd Portugal - Duitsland een stukje via ARD (Duitsland 1) in HD gekeken (kanaal 45). Het geluid heeft meer helderheid en is ruimtelijker; het lijkt alsof je midden in het stadion zit. Het ruimtelijke effect is vergelijkbaar met het Eurovisie songfestival, waarvoor KPN hier lovende kritieken kreeg.

Het is geluid is dus veel beter bij ARD vergeleken met de NPO varianten (kanaal 661 en 690). Het geluidssignaal is er dus wel, of heeft de Duitse televisie extra voorzieningen getroffen alleen voor zichzelf?

 

De Duitse tv besteed meer aandacht de geluidsmix, uitzendingen in Dolby zijn daar al jaren. Vergeet niet dat de Duitse omroepen een aanzienlijk groter budget hebben. Zij hebben dus bijvoorbeeld regie’s waar een Dolby signaal ingeregeld en verwerkt kan worden. Ook wordt er netjes geswitcht tussen Dolby en 5.1 bij uitzending. 

Reputatie 2

 

@martijn444 en @marcvdw jullie geven beiden feedback over het geluid: Marc, ervoer jij ook dat het niet synchroon was? Of echt ‘alleen’ dat de kwaliteit minder was?

@Marcia_ Ik heb er eerlijk gezegd niet gelet of het geluid synchroon is. In ieder geval was de algehele ervaring van het geluid qua helderheid en ruimtelijkheid op de Duitse zender veel beter.

Reputatie 3
Badge

 

Geweldig initiatief maar het UHD 4K kijken valt ons erg tegen. Op onze spiksplinternieuwe Sony Bravia UHD 4K TV is de kleur op het KPN UHD kanaal flets en doffig. Rood is dof rood en het beeld overall oogt mistig. Dat is jammer want kijkt niet echt lekker. Wij kijken het meest dus via 661.

Jammer, @HansBakker! Er worden in dit topic wel wat tips nog gegeven qua instellingen. Heb jij daar nog mee gespeeld?

 

Hallo Marcia,

Is dat het enige antwoord van KPN op alle klachten hier op het forum over het slechte beeld op kanaal 690?

 

Een enkeling is tevreden over het beeld op kanaal 690. Die hebben geluk (of zijn misschien niet beter gewend :wink:). Maar de meerderheid van de reageerders hier op het forum krijgt het beeld niet goed door “met de instellingen te spelen”. 

Aangezien we allemaal wel prima 4K (HDR) beeld hebben op andere 4K-kanalen/Netflix/YouTube/enzovoort, is mijn eigen conclusie dat het NPO/KPN signaal op kanaal 690 gewoon niet OK is. :cry:

 

Misschien gaat KPN er vanuit dat alleen een paar klagers hier op het forum zitten, en dat de rest van Nederland lekker geniet van kanaal 690. Maar dat waag ik te betwijfelen.

Kortom: neem onze klachten a.u.b. serieus, en zoek de oorzaak bij NPO/KPN. En kom a.u.b. niet aan met een advies als “spelen met instellingen”.

 

Groeten, Jaap

 

Reputatie 7
Badge +30

Is dat het enige antwoord van KPN op alle klachten hier op het forum over het slechte beeld op kanaal 690?

 

Tuurlijk niet. Heb je de meerdere reacties die in de afgelopen week door mij en mijn collega's gegeven zijn gemist? Alle feedback die jullie hier geven, geven wij door aan onze iTV mensen die van KPN kan hierover gaan. Ik heb zojuist weer de feedback van de afgelopen vier dagen doorgezet. En die collega's delen de feedback weer met de NPO. En er wordt verder ook dagelijks door de NPO en het uitzendcentrum en KPN etc… gekeken om het beeld zo goed mogelijk te krijgen. Dat is alleen makkelijker gezegd dan gedaan, want daarin speelt ook het type tv en de instellingen daarvan een rol. 

Dat is ook precies waarom wij steeds zo hameren om zoveel mogelijk de instellingen je tv op standaard/basis/neutraal te zetten, en die van je ontvanger op auto. Dat geeft de beste kans op het beste beeld. 

Maar als dat dan niet zo is, dan kun je experimenteren met de instellingen om te kijken of het dan met jouw tv wél beter wordt. 

 

Verder, superbelangrijk, en dit geldt voor iedereen: als je hier feedback geeft, vermeld er dan bij welk type tv je hebt (of vul dat in je forumprofiel in bij ‘persoonlijke opmerking’, en hoe die ingesteld staat. En daarmee bedoel ik echt merk en typenummer. Als je dat al een keer gezegd hebt hoef je dat niet steeds te herhalen, natuurlijk. Maar als je instellingen aanpast, en je merkt daarmee een verschil, geef dan ook aan wat je hebt aangepast. 

Dit alles verzamelen we en daarmee kunnen we dan kijken of er overeenkomende factoren en invloeden zijn. 

 

 

Reputatie 7

Dat is ook precies waarom wij steeds zo hameren om zoveel mogelijk de instellingen je tv op standaard/basis/neutraal te zetten, en die van je ontvanger op auto. Dat geeft de beste kans op het beste beeld. 

Maar als dat dan niet zo is, dan kun je experimenteren met de instellingen om te kijken of het dan met jouw tv wél beter wordt. 

Dat dus ... en experimenteren daar heb ik eigenlijk geen behoefte aan. Als alle andere HDR bronnen perfect beeld geven behalve de bron NPO dan laat ik het graag daarbij en gaat NPO eerst maar eens zorgen dat ze wat opsteken bij partijen die blijkbaar wel weten hoe ze met HDR om moeten gaan. Nu heb ik er gelukkig geen last van want ik kijk toch geen voetbal maar ik hoop wel dat NPO aan de juiste knoppen weet te draaien zodat dit opgelost is voordat er interessante sporten in 4K Ultra-HD HDR uitgezonden gaan worden.

Ik snap ook oprecht niet hoe dit drie jaar na het Ultra-HD experiment tijdens het WK voetbal opnieuw zo verschrikkelijk mis kan gaan.

Reputatie 5
Badge +3

Is dat het enige antwoord van KPN op alle klachten hier op het forum over het slechte beeld op kanaal 690?

 

Tuurlijk niet. Heb je de meerdere reacties die in de afgelopen week door mij en mijn collega's gegeven zijn gemist? Alle feedback die jullie hier geven, geven wij door aan onze iTV mensen die van KPN kan hierover gaan. Ik heb zojuist weer de feedback van de afgelopen vier dagen doorgezet. En die collega's delen de feedback weer met de NPO. En er wordt verder ook dagelijks door de NPO en het uitzendcentrum en KPN etc… gekeken om het beeld zo goed mogelijk te krijgen. Dat is alleen makkelijker gezegd dan gedaan, want daarin speelt ook het type tv en de instellingen daarvan een rol. 

Dat is ook precies waarom wij steeds zo hameren om zoveel mogelijk de instellingen je tv op standaard/basis/neutraal te zetten, en die van je ontvanger op auto. Dat geeft de beste kans op het beste beeld. 

Maar als dat dan niet zo is, dan kun je experimenteren met de instellingen om te kijken of het dan met jouw tv wél beter wordt. 

 

Verder, superbelangrijk, en dit geldt voor iedereen: als je hier feedback geeft, vermeld er dan bij welk type tv je hebt (of vul dat in je forumprofiel in bij ‘persoonlijke opmerking’, en hoe die ingesteld staat. En daarmee bedoel ik echt merk en typenummer. Als je dat al een keer gezegd hebt hoef je dat niet steeds te herhalen, natuurlijk. Maar als je instellingen aanpast, en je merkt daarmee een verschil, geef dan ook aan wat je hebt aangepast. 

Dit alles verzamelen we en daarmee kunnen we dan kijken of er overeenkomende factoren en invloeden zijn. 

 

 

Toch wel apart Erik dat je het accent neerlegt bij de types TV en de instellingen daarvan.

We lezen meermaals dat ook mensen met nieuwe modellen van gerenommeerde merken het gevoel hebben naar een as-la te kijken, grijze sluier over het beeldscherm.

Vreemd ook dat, wanneer je naar de 4K uitzendingen kijkt van bijvoorbeeld Love Nature en / of series en films, de kleuren, helderheid en contrast wel dik in orde zijn.

Je zou bijna gaan twijfelen of er in dat geval in 4K wordt uitgezonden…….

Reputatie 2

 

Nu bij POR DUI valt op 690 weer op dat het geluid voorloopt op het beeld. Je hoort de trap tegen de bal duidelijk voordat hij geraakt wordt. Op 661 is het perfect in sync.

Hoe gaan anderen hier mee om? Instellingen aanpassen of speet het probleem niet altijd?

 

@martijn444 en @marcvdw jullie geven beiden feedback over het geluid: Marc, ervoer jij ook dat het niet synchroon was? Of echt ‘alleen’ dat de kwaliteit minder was?

Bij MKD-NED heb ik nu geen vertraging meer in het geluid.

Toch is het beeld niet geweldig. De ‘normale’ camera is veel te licht en wordt na een half uur vermoeiend om naar te kijken. Als ik dan even m’n iPad met de iTV app ernaast zet is het beeld daar veel mooier en dieper van kleur :fearful:

Reputatie 3
Badge

 Tuurlijk niet. Heb je de meerdere reacties die in de afgelopen week door mij en mijn collega's gegeven zijn gemist? Alle feedback die jullie hier geven, geven wij door aan onze iTV mensen die van KPN kan hierover gaan. Ik heb zojuist weer de feedback van de afgelopen vier dagen doorgezet. En die collega's delen de feedback weer met de NPO. En er wordt verder ook dagelijks door de NPO en het uitzendcentrum en KPN etc… gekeken om het beeld zo goed mogelijk te krijgen. Dat is alleen makkelijker gezegd dan gedaan, want daarin speelt ook het type tv en de instellingen daarvan een rol. 

Dat is ook precies waarom wij steeds zo hameren om zoveel mogelijk de instellingen je tv op standaard/basis/neutraal te zetten, en die van je ontvanger op auto. Dat geeft de beste kans op het beste beeld. 

Maar als dat dan niet zo is, dan kun je experimenteren met de instellingen om te kijken of het dan met jouw tv wél beter wordt. 

 

Verder, superbelangrijk, en dit geldt voor iedereen: als je hier feedback geeft, vermeld er dan bij welk type tv je hebt (of vul dat in je forumprofiel in bij ‘persoonlijke opmerking’, en hoe die ingesteld staat. En daarmee bedoel ik echt merk en typenummer. Als je dat al een keer gezegd hebt hoef je dat niet steeds te herhalen, natuurlijk. Maar als je instellingen aanpast, en je merkt daarmee een verschil, geef dan ook aan wat je hebt aangepast. 

Dit alles verzamelen we en daarmee kunnen we dan kijken of er overeenkomende factoren en invloeden zijn. 

 

 

Toch wel apart Erik dat je het accent neerlegt bij de types TV en de instellingen daarvan.

We lezen meermaals dat ook mensen met nieuwe modellen van gerenommeerde merken het gevoel hebben naar een as-la te kijken, grijze sluier over het beeldscherm.

Vreemd ook dat, wanneer je naar de 4K uitzendingen kijkt van bijvoorbeeld Love Nature en / of series en films, de kleuren, helderheid en contrast wel dik in orde zijn.

Je zou bijna gaan twijfelen of er in dat geval in 4K wordt uitgezonden…….

 

Dank voor je ondersteunende reactie Ruud!

 

Ik ga verder geen energie meer steken in 'spelen met instellingen’ of het doorgeven van TV merk, type en instellingen. 

Het is gewoon triest dat de NPO/KPN/Ziggo een 4K HDR signaal doorgeven naar de Nederlandse huiskamers waar bijna geen enkele TV chocola van kan maken.

 

Groeten, Jaap

 

 

 

 

Reputatie 2
Badge

Bij mij hetzelfde nog steeds. Net zoals in dat filmpje zet ik HDR op auto aan. Springt meteen beeld in een was met donkere zonnebril effect 

Reputatie 7
Badge +22

Dit heb ik met de Samsung en de ZTE ZXV8001:

Ik heb alles al gedaan en geprobeerd, maar niks helpt! 🙈 Maar kanaal 690 doet het vlekkeloos, alleen vind ik het beeld een beetje donker. 😔

Reputatie 2

Met LG C9 nu ook prima beeld op kanaal 690. Wel donker maar dat heb ik opgelost door de instellingen van de TV. (dynamisch contrast op gemiddeld zetten)

Hoi Allemaal,

Wederom genoten van een scherp en helder beeld op het NPO 1 4K  UHD kanaal 690 van KPN met de ZTE ZXV8001 en een Philips 65OLED935.
Geen enkele klacht.

Reputatie 2

Is dat het enige antwoord van KPN op alle klachten hier op het forum over het slechte beeld op kanaal 690?

 

Verder, superbelangrijk, en dit geldt voor iedereen: als je hier feedback geeft, vermeld er dan bij welk type tv je hebt (of vul dat in je forumprofiel in bij ‘persoonlijke opmerking’, en hoe die ingesteld staat. En daarmee bedoel ik echt merk en typenummer. Als je dat al een keer gezegd hebt hoef je dat niet steeds te herhalen, natuurlijk. Maar als je instellingen aanpast, en je merkt daarmee een verschil, geef dan ook aan wat je hebt aangepast. 

Dit alles verzamelen we en daarmee kunnen we dan kijken of er overeenkomende factoren en invloeden zijn. 

Zoals andere ook al aangeven... 

Ik kan je ook wel meteen vertellen dat de hoofdoorzaak niks met de soorten tv's te maken heeft. Dat is puur het spelen met instellingen om het te verbloemen.

Een aantal 'profielen' van tv's moeten op zijn minst een goed basisbeeld geven en dat geeft het niet.

 

Men moet, naar mijn mening, vooral kijken naar het signaal wat binnenkomt in het MCR en wanneer er logo's bijgevoegd worden. Ergens daar verliest het 't hdr profiel, waardoor hdr als sdr zonder conversie binnenkomt (en dus verkeerde kleuren geeft) en alleen de logo's het hdr profiel behouden.

(Niet dat hdr per element werkt, maar die laatste overlay van logo's komt als hdr mee. Het bronbeeld 'erachter' niet.)

Reputatie 3
Badge

 

Men moet vooral kijken naar het signaal wat binnenkomt in MCR en wanneer er logo's bijgevoegd worden. Ergens daar verliest het 't hdr profiel, waardoor hdr als sdr zonder conversie binnenkomt (en dus verkeerde kleuren geeft) en alleen de logo's het hdr profiel behouden.

 

Precies. Ga a.u.b. de oorzaak in dit soort zaken zoeken. En niet bij de instellingen van afzonderlijke merken en typen TV's. (Hoe halen ze het in hun hoofd. 😭)

 

Groeten, Jaap