Beleef het EK voetbal 2021 in 4K samen met KPN

  • 30 May 2021
  • 774 reacties
  • 28952 keer bekeken


Toon eerste bericht
Dit topic is gesloten. Staat je antwoord hier niet bij, gebruik dan de zoekfunctie van de Community of stel je vraag in een nieuw topic.

774 reacties

Reputatie 3
Badge

Dat is ook precies waarom wij steeds zo hameren om zoveel mogelijk de instellingen je tv op standaard/basis/neutraal te zetten, en die van je ontvanger op auto. Dat geeft de beste kans op het beste beeld. 

Maar als dat dan niet zo is, dan kun je experimenteren met de instellingen om te kijken of het dan met jouw tv wél beter wordt. 

...experimenteren daar heb ik eigenlijk geen behoefte aan. Als alle andere HDR bronnen perfect beeld geven behalve de bron NPO dan laat ik het graag daarbij en gaat NPO eerst maar eens zorgen dat ze wat opsteken bij partijen die blijkbaar wel weten hoe ze met HDR om moeten gaan. 

 

I feel you man! :wink:    (Peace. :v_tone1:

 

 

Reputatie 2
Badge

Gisteren Denemarken - Rusland gekeken op kanaal 690. Mooi scherp en helder beeld. Geen last van een grijze waas of te donker beeld. Wel donker beeld gehad, maar sinds een paar dagen helder beeld.

 

Gekeken op Samsung The Frame 65" (2021 model) met Arris vip 5202. Beeld instellingen op tv op automatisch. Beeld instellingen op Arris ook automatisch. Woonachtig in Raalte en heb KPN hussle 200mb

Reputatie 2

Hallo allemaal,

 

Wat ik mij afvroeg, is of klanten die geen HDR televisie hebben in de toekomst kunnen reken op een acceptabel beeld in 4K in termen van kleuren en helderheid of dat ze per definitie aangewezen zijn op de aanschaf van een nieuwe 4K HDR televisie?

De optie om HDR uit te zetten in de instellingen doet het eerste vermoeden. Iemand enig idee?

Gisteren is er een monteur geweest om alles aan te sluiten ....wanneer kan ik 4k kijken ? Zender 109 doet het wel

Reputatie 7
Badge +8

Gisteren is er een monteur geweest om alles aan te sluiten ....wanneer kan ik 4k kijken ? Zender 109 doet het wel

Hallo @Rien.h 

Elke 2 uur worden accounts die voldoen aan de eisen voorzien van het EK 4K pakket, dus het zal 2 uur nadat je de 4K TV ontvanger hebt aangemeld moeten werken.

Als je dit voor 20:13 hebt gedaan, dan zou het om 21:15 of zo wel moeten werken.

Reputatie 2

Ja, ja, ja!

Vandaag ziet een 4K wedstrijd er voor het eerst goed uit op onze non-HDR televisie! Te gek!

Er is echter toch nog een klein verschil met het gewone kanaal in termen van helderheid, contrast en verzadiging. Het zou mooi zijn als dit ook nog opgelost kan worden.

 

Sinds vandaag zijn er opeens een aantal zenders verdwenen (vanaf 660 en hoger), waaronder ook zender 690. Gisteren heb ik nog naar het EK gekeken op 690. Wat kan de oorzaak hiervan zijn?

Reputatie 3
Badge

Ja, ja, ja!

Vandaag ziet een 4K wedstrijd er voor het eerst goed uit op onze non-HDR televisie! Te gek!

Er is echter toch nog een klein verschil met het gewone kanaal in termen van helderheid, contrast en verzadiging. Het zou mooi zijn als dit ook nog opgelost kan worden.

 

Hier ook! 😀 Met HDR. 

Eerlijk is eerlijk: nu reageer ik dus ook. (Niet alleen als het slecht is. 😉)

Het beeld op kanaal 690 is vanavond stukken beter dan de afgelopen dagen. Mag van mij ook nog wel iets lichter en helderder. Maar dat is een kwestie van smaak, denk ik.

Groeten, Jaap

Ook hier zie ik dat het NPO1 4k beeld wederom gefinetuned is. 

Ziet er al een stuk beter uit kanaal 690. Kan met de camera stand te maken hebben, daar de wedstrijd van vandaag  minder hoog staat, dit komt de scherpte en diepte ten goede.

 

Kanaal 109 blijft wazig en te licht, maar gebruik hoofdzakelijk kanaal 690 . 

 

Weer een stap vooruit

 

 

Reputatie 2
Badge

Gister was bij mij ook voor het eerst 4K met HDR goed te kijken. Kan nog iets beter maar een duidelijk verschil met dagen er voor. 

idd gisteren ook de wedstrijd in 4k bekeken zoals alle in 4K.

De donkere beeld is verdwenen, ook geen witte spikkels meer zoals de 2 e wedstrijd bij nederland. Ziet er nu goed uit, hopelijk in de toekomst meer 4K uitzendingen ( nederlandse tv ), het is en blijft een stuk helderder!!! ga zo door aub.

Reputatie 4
Badge +4

Gisteren ook even thuis gekeken naar kanaal 690 en 109 maar is hier teleurstellend. Het beeld is erg donker terwijl de andere UHD 691-692 3n 693 perfect zijn. Ik heb hier een Philips 55PUS7504/12 en een Arris vip 5202.

Reputatie 3
Badge

Gisteren ook even thuis gekeken naar kanaal 690 en 109 maar is hier teleurstellend. Het beeld is erg donker terwijl de andere UHD 691-692 3n 693 perfect zijn. Ik heb hier een Philips 55PUS7504/12 en een Arris vip 5202.

Nog wel te donker beeld inderdaad. Maar het was wel beter dan de dagen er voor: hier iets minder donker en scherper.

Groeten, Jaap

Reputatie 1

Dit is wel leuke background information voor iedereen:

https://www.ibc.org/trends/uefa-goes-remote-at-scale-for-euro-2020/7624.article

Maar 8 van 36 camera's is UHD/HDR. De replays zijn sowieso al in 1080P SDR.

Dit verklaard ook wel het enorme verschil in kwaliteit tussen de verschillende camera's.

 

Leuk feitje, alle signalen van alle stadion's worden verwerkt in Haarlemmermeer: https://www.uefa.com/insi...tional-broadcast-centre-/

 

Bron: tweakers

Hoi allemaal,
 

Dit is wel leuke background information voor iedereen:

https://www.ibc.org/trends/uefa-goes-remote-at-scale-for-euro-2020/7624.article

Maar 8 van 36 camera's is UHD. De replays zijn sowieso al in 1080P.

Dit verklaard ook wel het enorme verschil in kwaliteit tussen de verschillende camera's.

Leuk feitje, alle signalen van alle stadion's worden verwerkt in Haarlemmermeer: https://www.uefa.com/insi...tional-broadcast-centre-/

Bron: tweakers

En ik maar denken dat het een en ander gelegen was aan de lap tekst die ik @Erik_  gestuurd had over richtlijnen voor instellingen.
:joy:

Reputatie 2
Badge

slw-spa aan het kijken en het beeld is echt helder. Het contrast van het schaduw gedeelte en zon gedeelte in 1 beeld is indrukwekkend te noemen. 

Hoe donker en hoe licht dat is, zonder details in te boeten. De tribunes in de zon is bij mij echt fel en de toeschouwers in de zon zien er scherp uit zonder overbelichting. De foto laat het niet echt het ware beeld zien.

Update: wel jammer dat ze nu de helderheid aanpassen als ze in de schaduw voetballen. Dan is de zongedeelte overbelicht.

Zit ook spanje in 4k te kijken op 690, beeld  is inderdaad indrukwekkend 👍 goed, ga zo door kpn, trots😉👍👍👍

Reputatie 1

Hallo allen,

 

Beeld van de wedstrijd slw tegen spa ziet er vandaag top uit. Mooie kleuren en helderheid, met veel detail.

devices

philips 70pus7304

samsung 55mu6400

arris 5202

Op mijn sony bravia icm zxv8001 nog steeds een grijze waas over het beeld. Het beeld op zich is scherp, alleen de kleuren/helderheid is niet goed. Zeker als ze in de zon voetballen is het raar. Hdr kan bij deze hardware (zxv8001) ook niet worden uitgezet. Wat mij verder opvalt is dat het menu donkerder is dan als ik bij een andere zender (ook de 4k zenders) op menu druk. Ergens zit iets dus helaas nog niet goed. 

Reputatie 3
Badge

Op mijn sony bravia icm zxv8001 nog steeds een grijze waas over het beeld. Het beeld op zich is scherp, alleen de kleuren/helderheid is niet goed. Zeker als ze in de zon voetballen is het raar. Hdr kan bij deze hardware (zxv8001) ook niet worden uitgezet. Wat mij verder opvalt is dat het menu donkerder is dan als ik bij een andere zender (ook de 4k zenders) op menu druk. Ergens zit iets dus helaas nog niet goed. 

Hoe ik het denk te begrijpen: menu is donkerder op 690 omdat het een HDR kanaal is. De menu kleuren zelf zijn echter geen HDR. Maar je TV denkt van wel. Dus ziet het menu er op 690 anders uit dan bij de andere (4K) kanalen.

Groeten, Jaap

 

Opmerkelijk dat sommige nog steeds hinder ondervinden van te donker beeld. Hier bij het begin van het toernooi ook last van. Geniet nu van een mooi scherp helder beeld

Toch is het gebruikelijk dat het beeld bij sommige 4k uitzendingen wel donker zijnzoals veelvuldig bij Netflix voorkomt. 

 

Hier nog steeds flets beeld (POR-FRA) op Sony Bravia KD55XG8596. Lijkt als ik het zo lees ook een Sony Bravia issue te zijn.  Bij oiverschakelen is de programmabalk even goed van kleur en schiet dan op het fletse beeld. Lijkt dus dat de tv niet lekker omgaat met de hdr feed. HDR 10 als instelling geeft te hype kleuren, HLG te flets. En Auto ook erg flets. HDR uit op de decoder maakt het iets beter maar dan heb je dus geen hdr (En nog steeds wel wat flets). Lijkt hier geen verschil te zitten met 2 weken terug start EK.

Hier nog steeds flets beeld (POR-FRA) op Sony Bravia KD55XG8596. Lijkt als ik het zo lees ook een Sony Bravia issue te zijn.  Bij oiverschakelen is de programmabalk even goed van kleur en schiet dan op het fletse beeld. Lijkt dus dat de tv niet lekker omgaat met de hdr feed. HDR 10 als instelling geeft te hype kleuren, HLG te flets. En Auto ook erg flets. HDR uit op de decoder maakt het iets beter maar dan heb je dus geen hdr (En nog steeds wel wat flets). Lijkt hier geen verschil te zitten met 2 weken terug start EK.

Exact dit (ook sony bravia)

Hier nog steeds flets beeld (POR-FRA) op Sony Bravia KD55XG8596. Lijkt als ik het zo lees ook een Sony Bravia issue te zijn.  Bij oiverschakelen is de programmabalk even goed van kleur en schiet dan op het fletse beeld. Lijkt dus dat de tv niet lekker omgaat met de hdr feed. HDR 10 als instelling geeft te hype kleuren, HLG te flets. En Auto ook erg flets. HDR uit op de decoder maakt het iets beter maar dan heb je dus geen hdr (En nog steeds wel wat flets). Lijkt hier geen verschil te zitten met 2 weken terug start EK.

Overigens vind ik het beeld op  NPO1 (kan 661) nu (POR FRA) sowieso minder fris dan op NPO3, DUI-HON. (kan663) LIjkt of ik dit steeds terug zie dat het beeld, ook op kanaal 661 gewoon niet lekker met kleurdiepte is. 

Reputatie 3
Badge

Hier nog steeds flets beeld (POR-FRA) op Sony Bravia KD55XG8596. Lijkt als ik het zo lees ook een Sony Bravia issue te zijn.  Bij oiverschakelen is de programmabalk even goed van kleur en schiet dan op het fletse beeld. Lijkt dus dat de tv niet lekker omgaat met de hdr feed. HDR 10 als instelling geeft te hype kleuren, HLG te flets. En Auto ook erg flets. HDR uit op de decoder maakt het iets beter maar dan heb je dus geen hdr (En nog steeds wel wat flets). Lijkt hier geen verschil te zitten met 2 weken terug start EK.

Exact dit (ook sony bravia)

Heb ook een Sony Bravia. Maar sinds gisteren wel beter beeld dan daarvoor. 

Waar ik benieuwd naar ben: ik heb nu ook niet meer dat het (stukje) beeld achter het transparante NPO1-logo VEEL lichter is dan de rest. Jullie nog wel?

Groeten, Jaap