Formule 1 kalender 2020 in Coronatijd



Toon eerste bericht
Dit topic is gesloten. Staat je antwoord hier niet bij, gebruik dan de zoekfunctie van de Community of stel je vraag in een nieuw topic.

137 reacties

Reputatie 7
Badge +22

Verstappens race al na twee bochten voorbij: ‘Dat krijg je met dit gezeik’

De race van Max Verstappen zat er op Mugello al na twee bochten op. De Nederlander kende voorafgaand aan de race al problemen met de motor maar werd uiteindelijk slachtoffer van een chaotische start. Het is de derde nulscore van het seizoen van Verstappen.

Verstappen meldt al op weg naar de grid dat er problemen zijn met de motor, die bijna in de anti-stall schiet. De monteurs werken hard op de grid om de motor te repareren maar bij de start wordt al duidelijk dat het harde werk vergeefs was. De Nederlander heeft een goede start, veel beter dan Hamilton, en lijkt naar de leiding te kunnen gaan maar valt daarna hard terug.

“Ik heb geen vermogen, f***!”, aldus Verstappen op de boordradio, die daarna in het gedrang komt te zitten. In dat gedrang wordt de Nederlander slachtoffer van een incident achter hem: Romain Grosjean, Kimi Räikkönen en Pierre Gasly komen met elkaar in aanraking waarop de Fin tegen de achterkant van de Red Bull van Verstappen knalt, waardoor de race van de Nederlander er al na twee bochten op zit.

“Ik had meteen met het rollen naar de grid gezegd dat er wat mis was met de motor. De start zelf was goed, alleen daarna had ik dat probleem weer. Dat is helemaal niet erg, dat is wat je krijg als je zo’n gezeik hebt bij de start. Dat ik eraf gereden wordt dat maakt mij dan niet meer zoveel uit. Het probleem van Monza is nog steeds niet opgelost. Het is de tweede race op rij dat dit gebeurt, dus op dit moment ben ik er wel klaar mee en heb ik er niet zoveel zin in”, reageert Verstappen tegen Ziggo Sport.

(BRON: Laurens Stade, verslaggever bij Formule1.nl)

Reputatie 7
Badge +22

Hamilton wint chaotische Toscaanse GP, Albon derde en Verstappen vroege uitvaller

Lewis Hamilton heeft te midden van de chaos de Grand Prix van Toscane op zijn naam geschreven. De race werd tweemaal onderbroken, de eerste keer was na een bizarre kettingbotsing op het start/finishgedeelte nadat eerder al in de eerste ronde al chaos ontstond. Valtteri Bottas en Alexander Albon vervolledigen het podium, Max Verstappen viel na twee ronden al uit.

Voorafgaand aan de start werd er hard gesleuteld aan de Red Bull van Verstappen, die vanaf de derde plek een veel betere start had dan Hamilton maar al snel daarna terugviel in het veld. Zijn race zat er al na twee bochten op nadat Gasly, Grosjean en Räikkönen met elkaar in aanraking kwamen. Verstappen wordt vanachter geraakt en strandt in de grindbak, net als Gasly. Grosjean en Räikkönen konden hun weg met schade vervolgen.

Het was niet de enige crash bij de start: Sainz spint na een touché waarna Vettel hem niet meer kan ontwijken, waarop de Duitser naar binnen moet voor een nieuwe voorvleugel. Bij de herstart gaat het enorm fout met een kettingbotsing op het start/finishgedeelte.

Er ontstaat verwarring over of de race al is begonnen en Giovinazzi knalt dan vol op de Haas van Magnussen, waarna ook Sainz en Latifi als uitvallers genoteerd worden. Al na negen ronden valt dan de rode vlag om de puinhoop op het rechte stuk op te ruimen. Ocon valt dan ook uit vanwege remproblemen.

(Tekst loopt door onder foto)

Tweede rode vlag
De race wordt hervat met slechts dertien coureurs aan de herstart. Dit keer verloopt het zonder incidenten en neemt Hamilton de leiding over van Bottas, die hij niet meer uit handen zal geven. Stroll jaagt dan op het podium en moet daarvoor Ricciardo voorbijgaan, maar de Canadees crasht in Arrabbiata na een lekke band. De wedstrijdleiding besluit dan opnieuw de race te neutraliseren en de coureurs starten opnieuw vanaf de grid.

De derde start van de dag verloopt opnieuw stroef voor Bottas, die zijn tweede plaats aan Ricciardo moet afstaan. Een ronde later gaat Bottas hem echter weer voorbij en dringt hij wel aan bij Hamilton, maar komt tekort voor de zege. Even later haalt ook Albon de Australiër in, die daardoor het podium misloopt (En daarmee Cyril Abiteboul zijn tatoeage). Pérez, Norris, Kvyat, Räikkönen, Leclerc en Vettel ronden de top tien af, Russell loopt opnieuw zijn eerste punten mis.

(Volledige uitslag onder de foto)

(BRON: Laurens Stade, verslaggever bij Formule1.nl)

Reputatie 7
Badge +22

Hierbij een samenvatting van de grand prix van Toscane:

Veel kijkplezier!

Reputatie 7
Badge +22

Hierbij de interview van Max Verstappen over de race:

Veel kijkplezier!

Reputatie 7
Badge +22

En…. nog een nieuwe column van Robert Doornbos:

 

Reputatie 7
Badge +22

Weer een nieuwe aflevering van het Formule 1 Café:

Veel kijkplezier! 😉

Reputatie 7
Badge +22

Een geweldige kwalificatie van Max Verstappen:

😉👍🏼

Reputatie 7
Badge +22

Hieronder de trainingen + de kwalificatie:

Training 1:

Training 2:

Training 3:

Kwalificatie Q1, Q2 en Q3:

 

Reputatie 7
Badge +22

De race in Sochi Autodrom in Sochi is verreden, hier het uitslag:

(BRON: Formula1.com)

Reputatie 7
Badge +22

Hamilton boos en teleurgesteld: ‘Geloof dat hiervoor nog nooit iemand is gestraft’

Lewis Hamilton kijkt gefrustreerd terug op de Russische Grand Prix. De Brit raakt in Sotsji niet verder dan de derde plaats na een een tijdstraf van tien seconden voor een proefstart op de verkeerde plaats tijdens zijn installatierondje voor de race. Zijn 91ste overwinning en de evenaring van het record van Michael Schumacher moet dus nog even wachten. “Het maakt niet uit wat er misging, het is gebeurd.”

Hamilton lijkt niet erg tevreden wanneer hij bij Johnny Herbert verschijnt voor de interviews na de race. De Brit ontwijkt de vraag over wat er misging bij zijn proefstart in de installatieronde. “Het is gewoon niet mijn beste dag, maar het is wat het is”, vertelt Hamilton, nadat hij als vanouds de aanwezige fans heeft bedankt.

Lees ook: Lewis Hamilton ontsnapt aan schorsing na straf voor proefstart op verkeerde positie

Interviewer Herbert geeft niet op een waagt een tweede poging, opnieuw zonder succes. “Het maakt niet uit wat er misging, het is gebeurd. Ik neem de punten die ik gescoord heb en ik ga verder”, aldus Hamilton. Ook over de race zelf wil de WK-leider niet te veel woorden kwijt. “Het was geen speciale race, eigenlijk heb ik niet zo veel gedaan. Ik heb gewoon mijn positie weten te behouden”, zegt Hamilton.

Voor de camera van Ziggo Sport is de Brit spraakzamer. “Ik denk dat het best goed ging op de zachte band, het is gewoon die tijdstraf die alles verpestte.” Is Hamilton nu boos of teleurgesteld over wat er voor de race gebeurde? “Beiden. Ik kan een nederlaag accepteren, als dit gebeurt doordat ik niet goed genoeg rij. Maar door zo iets onbenullig… Ik geloof dat er nog nooit iemand hiervoor is gestraft”, aldus de Mercedes-coureur.

Met nog zeven races te gaan bedraagt de voorsprong van Hamilton in het wereldkampioenschap na de overwinning van Bottas nog 44 punten. Op de Duitse Nürburgring krijgt hij een nieuwe kans om het record van 91 overwinningen van Michael Schumacher te evenaren.

Lees ook: Bottas zegeviert in Sotsji na tijdstraffen Hamilton, Verstappen tweede

(BRON: Marijn Sourbron, verslaggever bij Formule1.nl)

Reputatie 7
Badge +22

Goede punten voor Verstappen: ‘Blij met P2 na twee uitvalbeurten op rij’

Max Verstappen is na twee uitvalbeurten op rij ‘heel blij’ met zijn tweede plaats in Sotsji, ook omdat de baan aldaar niet bepaald tot Red Bulls favorieten behoort. “Als je tussen de twee Mercedessen in eindigt, mag je gewoon tevreden zijn.”

Duidelijke taal dus van Verstappen, die de race ook al als tweede begon, maar bij de start een plek verloor aan Mercedes’ Valtteri Bottas. “Aan de kant van de baan waar ik stond, was heel weinig grip. Dat heeft ons wel wat gekost. De eerste paar bochten waren vrij interessant”, doelt hij op zijn korte duel met Renaults Daniel Ricciardo.

Verstappen moest daarbij in bocht twee de uitlooproute nemen, maar hield zich in tegenstelling tot een aantal van zijn collega’s goed aan de regels voor het veilig terugkeren op de baan. “Dat was dus geen probleem. Na de herstart (er was een safetycar nodig na twee startcrashes, red.) waren we daarna wat trager op de mediums, maar op de harde band waren we meer competitief na onze pitstop.”

Lees ook: Bottas zegeviert in Sotsji na tijdstraffen Hamilton, Verstappen tweede

Met Lewis Hamilton die na het maken van twee illegale proefstarts tien strafseconden moest inlossen in de pits, kwam Verstappen voor de Brit terecht. En daar bleef hij ook, met Bottas die de race won. “Als je tussen de twee Mercedessen in eindigt, mag je gewoon tevreden zijn”, concludeert Verstappen.

Bang voor de terug naar voren komende Hamilton, was Verstappen ook niet. “Neu, ik reed gewoon mijn eigen race. Als zij sneller zijn, komen ze er wel weer voorbij, maar ik denk dat we het heel goed gecontroleerd hebben. Na twee uitvalbeurten op rij, mogen we heel blij zijn met deze tweede plek.”

Lees ook: Lewis Hamilton ontsnapt aan schorsing na straf voor proefstart op verkeerde positie

(BRON: Daan de Geus, verslaggever bij Formule1.nl)

Reputatie 7
Badge +22

Bottas zegeviert in Sotsji na tijdstraffen Hamilton, Verstappen tweede

Valtteri Bottas heeft de Grand Prix van Rusland op zijn naam geschreven. Hij profiteerde van de fouten van teamgenoot Lewis Hamilton, die tot twee keer toe een tijdstraf kreeg voor een proefstart op de verkeerde plek. Max Verstappen pakte daardoor de tweede plaats terwijl Hamilton ondanks de tijdstraffen opnieuw op het podium stond.

Voorafgaand aan de race deed Hamilton twee keer een proefstart, maar geen van beide op de aangewezen plek. Tijdens de race krijgt hij dan ook twee keer een tijdstraf van vijf seconden. Hij heeft nog wel een goede start en kan een aanval van Bottas pareren terwijl het in het middenveld dan al chaos is: Carlos Sainz crasht op knullige wijze bij het gebruiken van de escape road in bocht 2 terwijl Lance Stroll een tik krijgt van Charles Leclerc en in de muur terechtkomt. Om de rotzooi op te ruimen, wordt de safety car de baan op gestuurd.

Lees ook: Lewis Hamilton ontsnapt aan schorsing na straf voor proefstart op verkeerde positie

Door de lange pitstop van Hamilton neemt Bottas de leiding over, gevolgd door Verstappen. Hamilton kan dan uiteindelijk weer aansluiten op de derde plek, maar omdat hij zijn pitstop al relatief vroeg maakte, kan hij geen echte aanval doen op de tweede plek. Bottas pakt de zege met een ruim gat van acht seconden naar Verstappen, die op zijn beurt een marge van elf seconden heeft naar Hamilton.

Voor de eretitel ‘best of the rest’ is er weinig competitie voor Sergio Pérez, die de Renaults en de Ferrari’s ruim voorblijft. Hij komt met een grote marge op Daniel Ricciardo, die bij het voorbijgaan van teamgenoot Esteban Ocon een tijdstraf van vijf seconden krijgt omdat hij niet de escape roadgebruikt in bocht 2, over de finish. De Australiër verliest zijn vijfde plaats echter niet aan Leclerc. Thuisrijder Daniil Kvyat maakt goed gebruik van de alternatieve strategie, waarbij hij op de harde band start, en pakt in het bijzijn van toeschouwers de achtste plek.

Lees ook: Bottas gebeden in Sotsji verhoord: Geloofde dat kerkbezoek me zou kunnen helpen

(Volledige uitslag onder de foto)

(BRON: Laurens Stade, verslaggever bij Formule1.nl)