Formule 1 kalender 2020 in Coronatijd



Toon eerste bericht
Dit topic is gesloten. Staat je antwoord hier niet bij, gebruik dan de zoekfunctie van de Community of stel je vraag in een nieuw topic.

137 reacties

Reputatie 7
Badge +20

Ik zei verleden week dat ik hoopte dat Max toch nog een race zou winnen.

Had niet verwacht dat het meteen de volgende zou zijn.

Erg mooi en echt een top coureur met een goed team. 

Reputatie 7
Badge +7

Ja @Dennis Schreve  het was weer mooi en dus genieten. :thumbsup:

Reputatie 7
Badge +22

Ik heb hieronder nog een terugblik van de kwalificatie van de tijdrace van Silverstone:

En hieronder natuurlijk die mooie overwinning van Max Verstappen op Silverstone:

Veel kijkplezier! :wink:

Later weer een nieuwe column van Robert Doornbos, hoop dat Ziggo Sport me gauw een update geeft om jullie op de hoogte te houden. En zeker voor de mensen die geen Ziggo Sport hebben. :wink::thumbsup_tone2:

Reputatie 7
Badge +22

Ik zei verleden week dat ik hoopte dat Max toch nog een race zou winnen.

Had niet verwacht dat het meteen de volgende zou zijn.

Erg mooi en echt een top coureur met een goed team. 

Zeker weten @joop2011, ik doe me best om hier een mooie topic van te maken. :wink:

Reputatie 7
Badge +22

Ja @Dennis Schreve  het was weer mooi en dus genieten. :thumbsup:

Dat is het zeker @Katana321, hoop ook dat jullie van deze topic genieten, ik doe me best om het up to date te houden. :wink:

Reputatie 7
Badge +7

​​ ik doe me best om het up to date te houden. :wink:

@Dennis Schreve  Dat lukt prima :thumbsup:

Dankjewel voor je tijd en energie die je hier in steekt.

Reputatie 7
Badge +22

​​ ik doe me best om het up to date te houden. :wink:

@Dennis Schreve  Dat lukt prima :thumbsup:

Dankjewel voor je tijd en energie die je hier in steekt.

Graag gedaan @Katana321, ik heb de starttopic aangepast met nieuwe datums van de aankomende races. 😉👍🏼

Reputatie 7
Badge +22

Ik heb hier nog een interview voor jullie, met natuurlijk Max Verstappen:

Veel kijkplezier! :wink:

Reputatie 7
Badge +22

Weer een nieuwe column van Robert Doornbos: 

Veel kijkplezier! 😉👍🏼
 

Morgen zet ik het Formule 1 Café en zet ik de vrije training 1, 2 en 3 op het Forum + de kwalificatie die morgen verreden wordt op: 

Circuit de Barcelona-Catalunya in Spanje. 

Reputatie 7
Badge +22

Hier weer een nieuwe column van Robert Doornbos:

Verder zal ik morgen “Het formule 1 Café” hier plaatsen, en de trainingen + de kwalificatie races op het circuit van: “Circuit de Barcelona-Catalunya.” Veel kijkplezier alvast met de Column! :wink:

Reputatie 7
Badge +22

Interview van Max Verstappen: 

Veel kijkplezier! 😉👍🏼

Reputatie 7
Badge +22

Een nieuwe aflevering van Formule 1 Café:

Veel kijkplezier! :wink:

Reputatie 7
Badge +22

De vrije trainingen zijn gisteren  en vandaag verreden, hier nog de uitslag en de tijden:

 

Vrije training 1:

Vrije training 2:

Vrije training 3:

(BRON: Formula 1.com)

Reputatie 7
Badge +22

De kwalificatie is ook verreden, Onze Max Verstappen start vanaf P3:

(BRON: Formula 1.com)

Reputatie 7
Badge +22

Lammers: ‘Nog geen nieuwe datum voor Dutch GP’

Jan Lammers, de sportief directeur van de Dutch Grand Prix, geeft aan dat er nog geen nieuwe datum staat voor de Formule 1-race op Zandvoort voor 2021. Ook van een richtdatum is volgens de voormalig Formule 1-coureur nog geen sprake.

De Nederlandse Grand Prix had dit jaar een groot feest moeten worden, met de terugkeer van Zandvoort op de kalender na 35 jaar afwezigheid, een topcoureur in Max Verstappen op de grid en een heuse festivalsfeer. Door de coronapandemie viel het feestje echter in het water, werd de race eerst uitgesteld en kwam van uitstel vervolgens afstel.

Lees ook: Prins Bernhard: ‘Zandvoort was er klaar voor, Zandvoort blijft er klaar voor’

Nu moet het in 2021 gebeuren, maar een nieuwe datum, zo vertelt Lammers desgevraagd in het Formule 1 Café van Ziggo Sport, die is er ‘nog niet’. Of er dan een ‘ongeveer datum’ is, wil presentator Rob Kamphues weten? “Nee, dat zijn allemaal dingen waarop je kan zinspelen, maar pas als het een feitelijkheid is, weet je waar je staat”, reageert Lammers.

Jan Lammers, sportief directeur van de Dutch GP. Foto: ANP.

Een belangrijk punt omtrent de Nederlandse Grote Prijs is natuurlijk ook of er publiek bij kan zijn. En of een Grand Prix zonder publiek eventueel een optie zou zijn. “Mja, dat is niet aan de orde op dit moment, denk ik. Het zijn sowieso allemaal hypothetische gevallen”, zegt hij over dit soort scenario’s, “en je moet naar de feiten kijken. Maar er wordt over een hele hoop dingen nagedacht.”

Lees ook: Jan Lammers preekt stilte: ‘Aandacht moet uitgaan naar waar die thuishoort’

Wat in elk geval positief is volgens Lammers, zijn de vorderingen die wereldwijd worden gemaakt wat betreft het bestrijden van het coronavirus. Specifiek wat de Formule 1 betreft, noemt hij de plannen om de races in Sotsji, Mugello en Portimão met (een beperkt) publiek te laten plaatsvinden ‘heel interessant’. “Die cijfers worden natuurlijk ook gedeeld en daar moet iedereen dan lering uit trekken.”

(BRON: Daan de Geus, verslaggever bij Formule1.nl)

Reputatie 7
Badge +22

Verstappen tevreden met P3: ‘Het maximale dat we nu kunnen doen’

Max Verstappen is tevreden met zijn derde startplek voor de Spaanse Grand Prix. De Nederlander zegt dat dit momenteel het maximaal haalbare is en hoopt dat hij in de race de druk erop kan zetten bij Mercedes.

Het gevecht om de poleposition gaat in Spanje opnieuw alleen tussen de Mercedessen terwijl Verstappen opnieuw genoegen moet nemen met de derde tijd op zeven tienden van de polesitter. De Nederlander is tevreden met zijn derde startplek.

“Het is het maximale dat we nu kunnen doen”, zegt Verstappen. “Het hele weekend zijn we al derde. Daar ben ik blij mee. Ik hoop dat we in de buurt kunnen zitten in de race. Gisteren leken de langere stints niet zo slecht, maar morgen is natuurlijk weer een andere dag dus we zullen het zien”, aldus de Nederlander.

Of hij het de Mercedessen net als tijdens de tweede race op Silverstone lastig kan maken, weet hij nog niet. “Het is lastig te zeggen. Ik voel me goed in de auto en ik hoop de druk erop te kunnen houden. Het is lastig om hier in te halen, maar we zullen er alles aan doen om in de buurt te blijven en het ze lastig te maken”, aldus de Nederlander.

(BRON: Laurens Stade, verslaggever bij Formule1.nl)

Reputatie 7
Badge +22

Hamilton blij met pole: ‘Maar morgen is de dag’

Lewis Hamilton begint morgen de Spaanse Grand Prix vanaf de eerste startplaats. De zesvoudig wereldkampioen pakte zijn vijfde pole in Barcelona, maar echt makkelijk was het niet volgens de Brit. Ook is de strijd volgens hem nog niet beslist.

“We hebben het nog nooit zo warm gehad hier in Barcelona”, begint Lewis Hamilton tegen Johnny Herbert na afloop van de kwalificatie. “Het was fysiek ontzettend zwaar. We zijn nog nooit zo snel geweest hier. We worstelen echt met de banden. Daarom rijden we ook zo langzaam in de out-laps”, zegt Hamilton.

Lees ook: Hamilton verovert poleposition voor Spaanse GP, Verstappen derde

“Fysiek is het echt een zware baan. Met name bocht drie en negen zijn zwaar voor je nek, aangezien die vol gas zijn. Ook moet je heel voorzichtig op je gas gaan om zo je banden te beschermen”, aldus Hamilton.

Foto: Motorsport Images

Hamiltons eerste ronde in Q3 was goed genoeg voor zijn 92e pole uit zijn carrière. Toch denkt hij dat het beter had gekund. “Ik kon eigenlijk sneller in de tweede run, maar het lukte niet. Maar gelukkig was de eerste goed genoeg”, zegt de Brit.

Hamilton vreest voor de snelheid van de Red Bulls in de race. “Gisteravond bleef ik tot tien uur op het circuit om samen met het team te kijken, waar we onszelf in kunnen verbeteren, want die Red Bulls zien er echt sterk uit”, sluit hij af.

Valtteri Bottas miste de pole op een haar. De Fin was dus ook niet helemaal tevreden. “Ik wist dat het gat heel erg klein zou worden. De hele dag heb ik tijd verloren in de laatste sector, ook al werd het steeds iets beter. Sector drie was gewoon niet goed genoeg”, zegt Valtteri Bottas.

Toch denkt de Fin dat hij morgen nog kan winnen. “De start wordt de beste mogelijkheid om Hamilton in te halen. Mijn long runs waren goed. Ik heb dus gewoon een kans morgen. Ik probeer de race te leiden na bocht één”, sluit de Fin af.

Lees ook: Stewards laten incident tussen Magnussen en Ocon onbestraft

(BRON: Patrick Wuite, verslaggever bij Formule1.nl)

 

Reputatie 7
Badge +22

VT3: Hamilton snelste in laatste training, crash Ocon zorgt voor vroegtijdig einde

Lewis Hamilton heeft de derde vrije training in Spanje als snelste afgesloten. De wereldkampioen blijft op het Circuit de Barcelona-Catalunya zijn teamgenoot Valtteri Bottas en Max Verstappen voor. Thuisrijder Carlos Sainz maakt indruk met een vierde tijd. Met nog twee minuten op de klok is het Esteban Ocon die voor een vroegtijdig einde van de sessie zorgt door een crash in bocht 4.

We krijgen een rustig openingskwartier te zien in de afsluitende trainingssessie, Max Verstappen en Alex Albon verschijnen pas op de baan na net geen 30 minuten. Twee coureurs rijden met een nieuwe krachtbron op deze zaterdagmiddag. Carlos Sainz, die problemen had met de koeling, en Romain Grosjean, die gisteren een gebrek aan vermogen meldde tijdens de tweede training.

Lees ook: Verstappen ziet mogelijkheden op zondag: ‘Auto voelde vandaag fijn aan’

De nieuwe motor lijkt Sainz te helpen, want de Spanjaard rijdt in de Spaanse hitte de vierde tijd, hij is acht tienden trager dan snelste man Hamilton. Voor Grosjean gaat het op zaterdagmiddag minder goed dan op vrijdag. Gisteren sloot de Fransman de trainingen af op de vijfde en zesde plek, vandaag moet hij tevreden zijn met P13.

Ocon voor zijn crash. © Motorsport Images

Met nog zo’n twee minuten op de klok zwaaien de marshals de rode vlag, omdat Esteban Ocon is gecrasht bij het uitkomen van bocht 4. Ocon ontwijkt vlak voor zijn crash Kevin Magnussen, die op het midden van de baan rijdt. De Deen lijkt naar rechts uit te wijken om plek te maken voor Ocon, die dat duidelijk niet verwacht. De Fransman gaat vol op de remmen om hem te ontwijken en spint de muur in. Het incident wordt onderzocht door de stewards.

Aan het einde van de sessie zijn het de vertrouwde namen bovenaan de tijdstabellen. Hamilton rijdt de snelste tijd, een 1:17.222, voor Bottas en Verstappen. De Nederlander moet een halve seconde toegeven op de wereldkampioen.

Lees ook: Norris klaagt over het harde rubber in Barcelona: ‘Had nog meer grip gehad op regenband’

(BRON: Marijn Sourbron, verslaggever bij Formule1.nl)

Reputatie 7
Badge +22

Hamilton verovert poleposition voor Spaanse GP, Verstappen derde

Lewis Hamilton heeft de poleposition voor de Spaanse Grand Prix veroverd. De Brit was zijn teamgenoot Valtteri Bottas te snel af. Max Verstappen zal de race vanaf de derde plek aanvangen terwijl Sebastian Vettel opnieuw in Q2 strandt met zijn Ferrari.

Mercedes is op de zaterdag nog altijd oppermachtig, zo ook op het hete Circuit de Barcelona-Catalunya. Hamilton pakt zijn 92ste pole van zijn carrière en is Bottas opnieuw te snel af met een minimale marge van vijf honderdsten. Het gat naar Verstappen op de derde plek bedraagt zeven tienden. Achter hem staan de Racing Points van Pérez en Stroll, die vóór Albon zullen starten. De Britse Thai komt zeven tienden tekort op zijn teamgenoot. Sainz en Norris moeten genoegen nemen met de zevende en achtste startplek, terwijl Leclerc en Gasly de top tien afsluiten.

Vooraf wordt nog gedacht dat Q2 net als in Silverstone een strategisch bandenspel wordt, maar niets blijkt minder waar. Iedereen rijdt op de zachte band in deze sessie en dus zal de gehele top tien op deze band starten. Vettel heeft vrije bandenkeuze nadat hij opnieuw Q3 niet haalt: hij komt twee duizendsten tekort om door te gaan. Kvyat pakt de twaalfde tijd, al is het nog maar de vraag of hij daar zal starten vanwege het ophouden van Magnussen in Q1.

Achteraan is het in Q1 weer een strijd tussen Haas, Alfa Romeo en Williams. Räikkönen verrast en pakt de vijftiende tijd en gaat voor het eerst dit seizoen door naar Q2, maar strandt daar alsnog op de veertiende plek. Hij troeft daarmee Russell af, die voor het eerst in vier races juist niet doorgaat naar Q2. Haas kan de verrassend goede snelheid op vrijdag niet vertalen naar een goed resultaat in de kwalificatie en komt opnieuw tekort om naar Q2 door te gaan. Alfa Romeo-coureur Giovinazzi is de hekkensluiter. 

(BRON: Laurens Stade, verslaggever bij Formule1.nl)

Reputatie 7
Badge +22

Highlights van de kwalificatie:

Veel kijkplezier! 😉👍🏼

Reputatie 7
Badge +20

2de in Spanje, weer super van Max.

Reputatie 7
Badge +22

Hieronder nog de start opstelling van de race:

De race is verreden, hier de uitslag:

(BRON: Formula 1.com)

Reputatie 7
Badge +22

Binotto stellig: ‘Verhalen dat we Vettel saboteren zijn totale onzin’

Ferrari-teambaas Mattia Binotto noemt de verhalen dat het team Sebastian Vettel zou saboteren ‘totale onzin’. Volgens de Italiaan kan Vettel nog steeds op de volledige steun van Ferrari rekenen en is de sfeer binnen het team, ondanks de moeilijke situatie, ‘positief’.

Begin dit seizoen maakte Ferrari bekend dat het contract met Vettel niet verlengd zou worden. Het is een lastig seizoen voor het team en met name voor de viervoudig wereldkampioen, die na vijf races slechts tien punten achter zijn naam heeft staan en daarmee dertiende in het kampioenschap staat. Teamgenoot presteert dit seizoen beter met 45 punten en de vierde plaats in het kampioenschap. De plotselinge mindere prestaties van Vettel, en de problemen die hij in Silverstone had, leidden tot verhalen dat Ferrari hem zou saboteren. Teambaas Mattia Binotto wil daar niets van weten.

Lees ook: Hamilton neemt het op voor Vettel: ‘Het toont zijn geweldige karakter’

“Mijn antwoord is heel simpel: dat is helemaal niet waar”, zegt Binotto stellig tegen Bild. “Allereerst omdat we Sebastian en zijn talent nodig hebben. We hebben hem nodig voor ons succes. Om meer punten te halen in het constructeurskampioenschap hebben we twee succesvolle coureurs nodig. Het is dus precies het tegenovergestelde!”, aldus de Italiaan, die het ‘moeilijk te begrijpen’ vindt wat er met de vorm van Vettel is gebeurd. “Ik denk niet dat daar een directe reden voor is. Als dat zo was, dan hadden we wat gedaan.”

Lees ook: Teleurstelling overheerst bij Ferrari na moeizame kwalificatie

“Sebastian had en heeft nog steeds de volledige steun van Ferrari”, benadrukt Binotto. “Ik begrijp dat er in Duitsland veel is geschreven over vermeende spanningen tussen hem en ons, maar dat is allemaal totale onzin. Hoewel iedereen weet dat het zijn laatste seizoen wordt, gedraagt hij ​​zich heel netjes. Ondanks de moeilijke situatie is de sfeer hier positief”, aldus de Ferrari-teambaas.

Ook over geruchten dat Nico Hülkenberg of Kimi Räikkönen de Duitser dit seizoen nog zouden kunnen vervangen noemt Binotto klinkklare onzin. “Het zou een schande zijn als we zoiets zouden doen. Ferrari zou nooit zo’n beslissing nemen”, benadrukt hij.

(BRON: Laurens Stade, verslaggever bij Formule1.nl)

Reputatie 7
Badge +22

Preview: Banden Battle II, wat zijn de varianten voor Max Verstappen in het schaakspel tegen Mercedes?

Alle ogen zijn weer gericht op de banden van Max Verstappen. Hij heeft voor de race vandaag niet gekozen voor een andere startband dan Mercedes maar zou gezien de longruns een goede kans moeten maken om het Lewis Hamilton en Valtteri Bottas moeilijk te maken. Wat zijn de storylines van deze warme editie Grand Prix van Spanje?

Foto: Motorsport Images

Het was smooth sailing voor Mercedes in de kwalificatie. Al het hele weekend zijn Lewis Hamilton en Valtteri Bottas veruit het snelste van allemaal, één geslaagde run volstond in Q3 voor de Mercedes-mannen maar dat wil nog niet zeggen dat het vandaag een gedane zaak zal zijn. Verstappen heeft zich neergelegd bij het feit dat de kwalificatie in 2020 een Mercedes-aangelegenheid is, ook wellicht zonder party mode. Maar zijn longruns op vrijdag stemden hoopvol.

In de tweede vrije training, traditioneel de racepace-training, was Verstappen het snelst in zijn runs op de gele mediums. Op rood, de band waar ook iedereen op zal starten, was Mercedes iets sneller. Dat betekent dat Verstappen in de openingsfase de schade zal willen beperken, maar volgen is lastig op dit circuit laat staan inhalen. Een coup bij de start is het eerste plan, hij zal op de een of andere manier de druk op Mercedes willen verhogen.

Vraag is wat daarna gebeurt, Verstappen heeft geen run op de harde band gedaan vrijdag. Bottas deed dat wel en klaagde net als enkele andere coureurs over de grip. Heeft Red Bull een truc in de mouw? Of kan het met het tempo op mediums al genoeg angst zaaien bij Mercedes.

‘Max is favoriet’ – Toto Wolff
“Ik hoop dat we in de buurt kunnen zitten in de race. Vrijdag leken de langere stints niet zo slecht, maar morgen is natuurlijk weer een andere dag dus we zullen het zien”, aldus de Nederlander na de kwalificatie. “Maar de slijtage was goed, de auto was in balans dus daar was ik erg blij mee.“ Mercedes-baas Toto Wolff schoof Verstappen alweer gretig in de favorietenrol. “Ik geloof dan dat Red Bull dit soort warme omstandigheden goed in de vingers heeft. Hopelijk kunnen we het Max dan ook moeilijk maken. Op basis van de long runs van vrijdag, moet Max als favoriet gezien worden.”

Lees ook: Hamilton verovert poleposition voor Spaanse GP, Verstappen derde

Wat natuurlijk ook een factor kan zijn is de onderlinge Mercedes-strijd. Valtteri Bottas leek op weg te zijn naar de pole maar kwam 0,059 tekort op zijn teamgenoot. De Fin stond er ook wat beteuterd bij na afloop, wéér niet. Bottas wil vechten om de titel en wil niet nóg meer averij oplopen, risico nemen zit niet bepaald in zijn DNA maar met 34 punten achterstand op Hamilton zou je kunnen stellen dat Bottas wel iets moet gaan ondernemen. Een harde(re) Mercedes-strijd zou Verstappen ook in de kaart kunnen spelen.

(BRON: Sjaak Willems, verslaggever bij Formule1.nl)

Reputatie 7
Badge +22

Ik heb nog een bericht geplaatst, maar helaas wordt die weer geblokkeerd:

Ik heb dit al bij webcare neergelegd, wordt er echt doodmoe van. Kan niet eens me berichten wijzigen, want druk ik dan op “opslaan” krijg ik dat bericht te zien. Dus word vervolgd…

 

EDIT: Het bericht is weer aanwezig!