Formule 1 kalender 2020 in Coronatijd



Toon eerste bericht
Dit topic is gesloten. Staat je antwoord hier niet bij, gebruik dan de zoekfunctie van de Community of stel je vraag in een nieuw topic.

137 reacties

Reputatie 7
Badge +22

 De kwalificatie van Silverstone: (01-08-2020)

(BRON: Formula1.com)

 

Hamilton niet foutloos op weg naar pole Britse GP, Verstappen derde op volle seconde

Onder veel koelere omstandigheden dan op de vrijdag heeft Lewis Hamilton de poleposition voor de Grand Prix van Groot-Brittannië veroverd. Er stond opnieuw geen maat op de Mercedessen, al bleef Hamilton niet foutloos. Verstappen beperkte de schade door de derde tijd te noteren terwijl het voor Albon opnieuw een kwalificatie om te vergeten was.

Net als voorgaande kwalificaties staat er ook op Silverstone geen maat op de zwart gekleurde Zilverpijlen. De strijd om de poleposition gaat dan ook enkel tussen Hamilton en Bottas, waarbij uiteindelijk Hamilton aan het langste eind trekt. Dat de Mercedessen oppermachtig zijn blijkt uit het gat naar Verstappen op de derde plek, dat een volle seconde bedraagt. Achter hem staat toch, licht verrassend, Leclerc met de Ferrari, die daarmee Norris, Stroll, Sainz, Ricciardo, Ocon en Vettel voorblijft. De Duitser noteert de vierde tijd maar zijn tijd wordt afgenomen vanwege het overschrijden van de track limits.

Toch is Hamilton niet foutloos op weg naar de dominante pole. De Brit spint in Q2 in Luffield en neemt daarbij dusdanig veel grind mee de baan op dat de wedstrijdleiding de kwalificatie tijdelijk stillegt. Hülkenberg komt in het vervolg daarvan tekort en kan zijn onverwachte rentree in de Formule 1 niet verzilveren met een Q3. Hij zal zich echter minder zorgen maken dan Albon, die net als in Hongarije niet doorgaat naar Q3 en dus de druk voelt toenemen.

Achterin is het weer een strijd tussen Alfa Romeo, Haas en Williams. Russell is van dit groepje weer de beste en weet als enige door te gaan naar Q2. Achter zijn vijftiende startplaats kan echter een groot vraagteken geplaatst worden omdat hij in zijn snelle ronde niet genoeg afremt voor een gele vlag, nota bene veroorzaakt door zijn teamgenoot Latifi, die net als Hamilton in Luffield spint.

(BRON: Laurens Stade, verslaggever bij Formule1.nl)

 

Albon: ‘We zagen er gisteren sterk uit, maar vandaag was gewoon niet goed’

De donkere wolken boven Alexander Albon blijven zich opstapelen na opnieuw een slechte kwalificatie, waarin de Britse Thai net als in Hongarije niet door wist te dringen tot Q3. Volgens Albon was het tot de kwalificatie geen slecht weekend voor hem, al was vandaag ‘gewoon niet goed genoeg’.

Op de vrijdag eiste Albon nog ondubbelzinnig de aandacht op. De Red Bull-coureur noteerde in de tweede vrije training de tweede tijd, maar hij crashte even later in Stowe met een zwaar beschadigde Red Bull tot gevolg. Hij miste daardoor tijd op de baan en ook in de derde vrije training kwam hij weinig in actie. In de kwalificatie kwam Albon net als in Hongarije tekort om door te gaan naar Q3 en zo zal hij de Britse Grand Prix vanaf de twaalfde plek aanvangen.

Lees ook: Horner: ‘Kritiek op Albon onterecht en oneerlijk, hij heeft tijd nodig’

“We zagen er gisteren sterk uit”, zegt Albon tegen Sky Sports. “Ik zou niet zeggen dat het een slecht weekend is geweest, maar vandaag was gewoon niet goed. We misten wat tijd op de baan en de wind veranderde constant de balans van de auto. We misten wat finetuning en het lag allemaal dicht bij elkaar. Het is wat het is, morgen hebben we vrije bandenkeuze dus hopelijk kunnen we wat posities winnen”, aldus de Britse Thai.

Dankzij de twaalfde startplek wacht Albon opnieuw een inhaalrace. “Ik wil niet steeds die inhaalacties moeten maken, maar hopelijk kunnen we morgen wat goede punten pakken”, concludeert hij.

Lees ook: Verstappen: ‘Je hebt een kans om mee te vechten als je vanaf plek drie start’

 

(BRON: Laurens Stade, verslaggever bij Formule1.nl)

 

Verstappen: ‘Je hebt een kans om mee te vechten als je vanaf plek drie start’

Max Verstappen start vanaf plek drie in de Britse Grand Prix. Mercedes was oppermachtig tijdens de kwalificatie op zaterdag, maar Verstappen geeft de hoop niet op voor zondag. “Je hebt een kans om mee te vechten als je vanaf de derde plek start”, aldus een positieve Verstappen.

Verstappen oogt tevreden wanneer hij meteen na de kwalificatie Jenson Button te woord staat. “Mijn rondje was best goed, maar je zag meteen al dat Mercedes veel te snel is, net als de vorig races, maar dat moet je gewoon accepteren”, reageert de Nederlander op het gat naar Mercedes, dat meer dan een volle seconde bedraagt. “Je moet het zo goed mogelijk doen, en dat is momenteel P3 voor ons.”

Lees ook: Hamilton niet foutloos op weg naar pole Britse GP, Verstappen derde op volle seconde

Voor de race op zondag lijkt Verstappen hoopvol. “De race is anders, daar zitten we wat dichterbij”, legt Verstappen uit. “Ik wil niet zeggen dat ik zomaar met ze kan strijden, maar je hebt een kans om mee te vechten als je vanaf de derde plek start.”

De wind speelt dit weekend een grote rol op Silverstone. Hoe reageerde de RB16 op die moeilijke omstandigheden? “De huidige auto’s zijn erg gevoelig aan wind, omdat ze zo groot en breed zijn. Dat voel je zeker hier op Silverstone”, zegt Verstappen. “Als de wind verandert heb je plots een andere auto, maar gelukkig was de auto vandaag net een pak leuker om mee te rijden.”

Lees ook: Honda verrast door progressie Mercedes: ‘Werken hard om inhaalslag te maken’

(BRON: Marijn Sourbron, verslaggever bij Formule1.nl)

Reputatie 7
Badge +22

Verstappen tevreden ondanks dat winst mogelijk was: ‘Dit is zowel geluk als ongeluk’

Max Verstappen behaalde in de Britse Grand Prix onverhoopt de tweede plaats, maar door de knotsgekke slotfase was zelfs de overwinning mogelijk. Red Bull haalde de Nederlander naar binnen met oog op het punt voor de snelste ronde, achteraf gezien was P1 zonder die extra stop mogelijk geweest. Verstappen lijkt er niet erg om te treuren. “Ik ben erg blij met de tweede plaats.”

Na de lekke band van Valtteri Bottas in ronde 51 van 52 roept Red Bull Max Verstappen naar binnen voor vers rubber. Het doel: de snelste raceronde en het bijhorende punt. Het is die beslissing die Verstappen de overwinning kost op Silverstone. De Nederlander lijkt er vlak na de race niet om te treuren. “Dit is zowel geluk als ongeluk.”, reageert hij.

Lees ook: Hamilton met lekke band naar zege Britse GP, Verstappen tweede na enerverende slotfase

“In de race waren de Mercedessen te snel, en mijn banden zagen er met nog tien ronden te gaan niet erg goed uit”, legt Verstappen uit. “Plots was er die lekke band van Valtteri, waarop we pitten voor de snelste raceronde. En dan ineens is er die lekke band bij Hamilton… Maar ik ben erg blij met mijn tweede plaats.” Want, zo beseft Verstappen: “Als Bottas geen lekke band had gehad, werden we gewoon derde, en het extra punt voor de snelste ronde is ook altijd fijn”, vertelt Verstappen voor de camera van Ziggo Sport.

Lees ook: Hülkenberg baalt: ‘Het is wel gek, maar past een beetje bij de laatste drie dagen’

Tot de knotsgekke slotfase reed de Nederlander een heel eenzame race. Zo had Verstappen zelfs tijd om de rollen om te draaien en even zijn engineer eraan te herinneren dat hij niet mag vergeten drinken. “Ik reed lekker op mezelf, dus ik dacht ‘ik herinner hem er ook even aan'”, grapt hij. “Ik had tijdens de race niet veel te doen, voor me reden ze weg en achter me was het gat zelfs nog groter”, besluit Verstappen.

(BRON: Marijn Sourbron, verslaggever bij Formule1.nl)

Reputatie 7
Badge +22

Horner: ‘Geen garantie dat we het zonder stop gehaald en gewonnen hadden’

Red Bull-teambaas Christian Horner zegt dat er ‘geen garantie’ is dat Max Verstappen zonder zijn late tweede stop de Grand Prix van Engeland had gewonnen na de bandenperikelen bij Mercedes. “We zagen bij Max ook sneden op zijn banden.”

Dat vertelt Horner aan het Britse Channel 4, met de Red Bull-teambaas die aangeeft dat Verstappen ook al over ‘vibraties’ van de banden had geklaagd over de radio.

“We maakten dus een pitstop, en zagen bij Max ook sneden op zijn banden”, legt Horner uit, met die inspectie die natuurlijk na de stop werd gedaan.

Lees ook: Verstappen tevreden ondanks dat winst mogelijk was: ‘Dit is zowel geluk als ongeluk’

“We hebben dus misschien pech gehad met Lewis Hamiltons lekke band op het eind”, doelt Horner op hoe Red Bull hier zodoende niet van kon profiteren. Maar: “Er is dus ook geen garantie dat wij het einde wel hadden kunnen halen”, benadrukt hij het belang van die laatste stop.

“Het geluk lacht Lewis op het moment gewoon toe”, besluit hij, met Verstappen die nog wel als tweede finishte en een bonuspunt pakte voor de snelste ronde.

Lees ook: Hamilton wint op drie wielen: ‘Ik had bijna een hartverzakking, maar ik redde het gelukkig’

 

(BRON: Daan de Geus, verslaggever bij Formule1.nl)

Reputatie 7
Badge +22

Hierbij de race uitslag van 02-08-2020: 

(BRON: Formula1.com)

Reputatie 7
Badge +20

Ik denk wel dat Verstappen minimaal 1 race wint.

Reputatie 7
Badge +22

Ik denk wel dat Verstappen minimaal 1 race wint.

Welke race en op welke circuit zou het moeten zijn @joop2011? 😊

Reputatie 7
Badge +20

Ik denk wel dat Verstappen minimaal 1 race wint.

Welke race en op welke circuit zou het moeten zijn @joop2011? 😊

Duimen dat het snel is, op welk circuit, helaas geen idee.

Eigenlijk is het alleen een hoop (een dagdroom) van mij. 

Volgende week zelfde circuit waar Mercedes duidelijk een probleem heeft met het bandenmanagement. Lets hope….

Reputatie 7
Badge +20

We gaan ervoor duimen, wie weet.

Reputatie 7
Badge +22

Hoe vinden jullie het tot nu toe hoe ik deze topic maak? Volgend weekend kan ik weer aan de bak! :wink:

Reputatie 7
Badge +22

Hier de samenvatting van de F1 van Ziggo Sport:

Veel kijkplezier! ✌🏼

Reputatie 7
Badge +22

Hier nog een interview met Max Verstappen:

Veel kijkplezier! ✌🏼

Hoe vinden jullie het tot nu toe hoe ik deze topic maak?

Heel mooi topic, Dennis! Voor ons alles op één plek; voor jouw best veel werk denk ik zo. :sunglasses:

Reputatie 7
Badge +22

Heel mooi topic, Dennis! Voor ons alles op één plek; voor jouw best veel werk denk ik zo. :sunglasses:

Ja dat wel, maar doe het graag. Zo lang mijn gezondheid het toelaat, want die hitte hoeft van mij ook niet. 🥵

Reputatie 7
Badge +22

Ik ben nog wat columns tegen gekomen van Robert Doornbos ik ben er wat laat mee, maar ik ben ook afhankelijk van Ziggo Sport. 😉 Dus zal ik de columns alsnog plaatsen:

'Gênant moment voor het grote team van Ferrari' | Column #1 Robert Doornbos | Formule 1 2020:

 

'Is het chassis van Red Bull wel zo goed?' | Column #2 Robert Doornbos | Formule 1 2020:

 

'Lewis Hamilton had het geluk van de kampioen' | Column #3 Robert Doornbos | Formule 1 2020:

Bij deze dus 3 columns van de formule 1 races in Coronatijd. Veel kijkplezier! :wink::thumbsup_tone2:

Reputatie 7
Badge +22

En dan is er ook eens tijd voor een geintje:

Max Verstappen geeft Nederlandse les:

Veel kijkplezier! :grin::rofl:

Reputatie 7
Badge +22

De vrije training 1 van Silverstone:

De vrije training 2 van Silverstone:

De vrije training 3 van Silverstone:

(BRON: Formula 1.com)

Reputatie 7
Badge +22

Interview van Max Verstappen: 

 

Reputatie 7
Badge +22

Weer een nieuwe aflevering van Formule 1 Café:

Veel kijkplezier! :wink:

Reputatie 7
Badge +22

Verstappen start achter Hülkenberg vanaf P4: ‘Hopelijk helpt dit hem aan een stoeltje’

Max Verstappen start de jubileumrace op Silverstone vanaf plek 4. Dat Valtteri Bottas en Lewis Hamilton voor de Nederlander kwalificeerden komt niet als een verrassing, dat Nico Hülkenberg zich tussen de zwarte Zilverpijlen en Verstappen wist te plaatsen wel. “Racing Point is al het hele weekend competitief.”

Max Verstappen start de twee race op Silverstone vanaf P4. De Nederlander lijkt niet ontevreden met de vierde startplek wanneer hij voor de camera van Sky Sports verschijnt. “Racing Point is al het hele weekend competitief”, reageert Verstappen. “Ik ben blij voor Nico. Hij hoort hoe dan ook in de Formule 1 thuis. Hopelijk geeft dit hem een stoeltje volgend jaar, wie weet.”

Lees ook: Hülkenberg verrast door P3: ‘Dit is een mooi hoogtepunt’

Ondanks zijn vierde startplek heeft Verstappen wel het strategisch voordeel van de harde banden. De Nederlander is de enige coureur in de top 10 die op het harde rubber start morgen. “We doen iets anders, dus hopelijk kunnen we er iets mee klaarspelen.”

De harde band, die minder grip biedt dan de softs of mediums, zou Verstappen bij de start problemen kunnen opleveren. “Ik hoop dat ik een propere start kan hebben, maar de hardsvan deze week zijn de mediums van vorige week, dus zo slecht kan het niet zijn.” En, zo is Verstappen eerlijk, de Nederlander kijkt vooral naar de auto’s voor zich. “Ik verwacht eigenlijk niet teveel problemen met auto’s achter me”, besluit de Limburger.

Lees ook: Bottas troeft Hamilton af voor pole, Hülkenberg Verstappen te snel af voor P3

(BRON: Marijn Sourbron, verslaggever bij Formule1.nl)

Reputatie 7
Badge +22

Bottas troeft Hamilton af voor pole, Hülkenberg Verstappen te snel af voor P3

Valtteri Bottas heeft op het hete Silverstone de poleposition veroverd voor de 70th Anniversary Grand Prix. Hij troefde daarmee de polesitter van vorige week, Lewis Hamilton, af. Nico Hülkenberg is de verrassende derde, Max Verstappen zal de start vanaf de vierde plek aanvangen en zal de race op de harde band starten.

Het beeld in de strijd om poleposition voor de jubileumrace van de Formule 1 is niet veel anders dan vorige week. De strijd gaat tussen Hamilton en Bottas, al is dit keer de Fin sneller dan Hamilton. Opvallend genoeg zetten zij hun tijden in Q3 op de mediums en laten dus de zachte band achterwege. Verrassing van de dag is Nico Hülkenberg, die vanaf de derde plek zal starten in zijn tweede race voor Racing Point als invaller van Pérez. Verstappen sluit aan op de vierde plek, maar zal in tegenstelling tot de Mercedessen de race aanvangen op de harde band. Teamgenoot Albon haalt na een slechte kwalificatiereeks Q3 weer en start op de negende plek.

Q2 is zoals verwacht een strategisch spelletje vanwege de zachtere bandencompounds die de coureurs dit weekend gebruiken. De zachte banden worden vermeden en iedereen rijdt zijn tijd op de mediums, op Verstappen na die het op de harde band probeert. Vettel moet zich wel wagen aan de zachte band omdat hij in de gevarenzone staat maar haalt zelfs dan Q3 niet. De Duitser start vanaf de twaalfde plek, maar heeft vrije bandenkeuze. Ook Sainz haalt Q3 niet, een teleurstelling voor de Spanjaard die zijn Britse teamgenoot naar de tiende startplek ziet rijden. Voor Vettel en Sainz is er echter een sprankje hoop omdat Ocon een gridstraf boven het hoofd hangt voor het ophouden van Russell.

De grootste verrassing in Q2 is Grosjean, die zijn Haas voor het eerst sinds de Grand Prix van Oostenrijk in Q2 zet. Hij gaat ten koste van Kvyat door, maar het levert de Fransman niets meer op dan de veertiende startplek. Door de achttiende tijd voor Latifi is Alfa Romeo de hekkensluiter, waarbij Giovinazzi sneller is dan de ervaren Räikkönen.

(BRON: Laurens Stade, verslaggever bij Formule1.nl)

Reputatie 7
Badge +22

De kwalificatie is verreden, hieronder de uitslag:

(BRON: Formula 1.com)

Reputatie 7
Badge +22

Aangeslagen Albon na P9: ‘Mag hier niet blij mee zijn, ik weet dat er meer in me zit’

Aangeslagen. Zo staat Red Bull-coureur Alexander Albon, slechts negende in de kwalificatie op Silverstone, er na afloop bij. “Ik weet dat er meer in me zit.”

Maar dat haalde Albon, bijna een halve seconde trager dan zijn als vierde geklasseerde teamgenoot Max Verstappen, er dus niet uit, zo erkent hij ook zelf in gesprek met Ziggo Sport. Gevraagd of hij tevreden kan zijn met dit resultaat, draait hij er dan ook niet omheen. “Nee”, klinkt het zacht, en licht verslagen.

“Het ging niet zo goed als verwacht”, erkent Albon. “In Q1 en Q2 was de auto vrij goed”, zegt Albon, die daarin derde en zesde was. “Op het laatste setje was het daarna niet zo makkelijk. We moeten uitvogelen waarom”, weet Albon, die erkent dat hij natuurlijk naar Verstappens prestaties kijkt, maar zich vooral op zichzelf richt.

Ook wat dat betreft, kan hij echter niet tevreden zijn, zo geeft hij toe. “Ik weet dat er meer in me zit. Ik moet me echter beter thuis gaan voelen in de auto, er meer vertrouwen in te zien krijgen.”

(BRON: Daan de Geus, verslaggever bij Formule1.nl)

Reputatie 7
Badge +22

Verstappen pakt spectaculaire zege in strategisch bandenspel op Silverstone

Max Verstappen heeft op spectaculaire wijze de 70th Anniversary Grand Prix op zijn naam geschreven. De Nederlander profiteerde optimaal van de keuze om op de harde band te starten en wist de Mercedessen, die moeite hadden op de harde banden, strategisch te verschalken in het potje bandenpoker op het hete Silverstone.

Direct bij de start verschalkt Verstappen Hülkenberg voor de derde plaats, maar weet in tegenstelling tot vorige week in de buurt van de Mercedessen te blijven. De strategische zet om op de harde band te starten betaalt zich uit als eerst Bottas en een ronde later Hamilton hun pitstops maken, terwijl de Nederlander door kan rijden. De harde banden hebben het bij Mercedes zwaar te verduren en Verstappen komt na zijn pitstop achter Bottas terecht, maar wel vóór Hamilton. De Nederlander heeft op de mediums maar zeven bochten nodig om de leiding te herpakken.


Foto: Motorsport Images

De achterbanden hadden het zwaar op het hete Silverstone.

Bij het zien dat Mercedes een tweede stop maakt besluit ook Red Bull om Verstappen naar binnen te halen. Hij wisselt de mediums in voor de harde band en blijft vóór Bottas, die nog een setje van de harde band gebruikt. Hamilton rijdt zijn stints op de harde band zo lang mogelijk uit en gaat met tien ronden te gaan naar een nieuw setje van de harde band, waardoor hij terugvalt tot de vierde plek, achter Leclerc. De Monegask kan de oprukkende zesvoudig wereldkampioen echter niet achter zich houden en eindigt op de vierde plek, terwijl Hamilton ook nog de tweede plek van Bottas afpakt.

Achter Leclerc is het Albon die de Racing Points verschalkt voor de vijfde plek. Hülkenberg is uiteindelijk de enige coureur die zich aan de zachte band waagt. De Duitser rijdt vijfde wanneer hij een pitstop maakt en naar de zevende plak terugvalt in een poging om de snelste rondetijd te pakken, maar slaagt daar niet in en eindigt achter teamgenoot Stroll.

Voor Vettel verloopt de race dramatisch en dat begint al bij de start. De Duitser valt vanaf de elfde plek helemaal terug naar achteren na een spin in de eerste bocht, waarbij hij bijna Sainz uitschakelt. Hij rijdt daarna wel door maar uit zijn onvrede op de boordradio en eindigt op de twaalfde plek.

(BRON: Laurens Stade, verslaggever bij Formule1.nl)

 

Starting Grid:

Fastest Laps:

Race Result:

(BRON: Formula 1.com

Reputatie 7
Badge +22

Verstappen doorbreekt Mercedes-dominantie: ‘Dit zag ik niet aankomen’

Max Verstappen doorbrak vandaag de dominantie van Mercedes bij de 70th Anniversary Grand Prix op het Britse Silverstone. De Nederlander had niet verwacht de jubileumrace te winnen, al verliep de race ‘soepel’ en had hij geen enkel probleem met de banden.

Op zaterdag kiest Red Bull ervoor om Q2 op de harde band te verrijden om zo de race op deze band te kunnen starten. Het pakt goed uit voor Verstappen, die de Mercedessen uiteindelijk verschalkt en zo zijn eerste overwinning van het seizoen pakt maar vooral de dominantie van Mercedes doorbreekt.

“Ik zag dit niet aankomen”, zegt Verstappen. “Na de eerste stint leek het erop dat we banden goed onder controle hadden, maar dan is het nog maar de vraag hoe Mercedes het zal doen op de harde band. We hadden veel snelheid in de auto, ik had geen problemen met de banden en bleef pushen. Dit is natuurlijk een geweldig resultaat, om hier te winnen. We hadden een geweldige dag. Alles liep goed, de strategie werkte en alles verliep soepel. Ik ben ongelooflijk blij dat ik heb gewonnen”, aldus de enthousiaste Nederlander.

Lees ook: Verstappen pakt spectaculaire zege in strategisch bandenspel op Silverstone

Verstappen maakte al vroeg ik de race kenbaar dat hij geen zin had om achter de Mercedessen te blijven. “Dit is de enige kans om in de buurt van de Mercedes te blijven en niet achter ze te blijven rijden als een oma”, zo zei hij op de boordradio. “We hadden de vorige races niet de kans om de druk erop te zetten maar nu zag ik dat we ze onder druk zetten. Ik zette de druk erop, ze moesten een pitstop maken en vanaf dat moment kon ik mijn eigen pace rijden en het voordeel tot het einde uitbreiden”, aldus Verstappen.

De weersverwachting voor Barcelona volgende week lijken op de omstandigheden die we de afgelopen twee weken in Silverstone hebben gezien. Verstappen weet nog niet of hij deze stunt volgende week kan herhalen. “We zullen de zachte banden moeten gebruiken, die lijken bij onze auto te passen. We zullen zien hoe we er in Spanje voor staan maar voor nu zijn we ontzettend blij met de zege”, zo sluit hij af.

(BRON: Laurens Stade, verslaggever bij Formule1.nl)