Formule 1 kalender 2020 in Coronatijd



Toon eerste bericht
Dit topic is gesloten. Staat je antwoord hier niet bij, gebruik dan de zoekfunctie van de Community of stel je vraag in een nieuw topic.

137 reacties

Reputatie 7
Badge +22

Weer een nieuwe aflevering van het Formule 1 Café van 10 juli:

Veel kijkplezier! 👍🏼

Reputatie 7
Badge +22

Formule 1 heeft drie noodplannen om startvolgorde te bepalen bij verregende kwalificatie

 

De Formule 1 heeft drie noodplannen klaarliggen om de startvolgorde te bepalen, mocht de kwalificatie op zaterdag volledig in het water vallen. Wedstrijdleider Michael Masi zegt dat de voorkeur uitgaat naar het uitstellen van de kwalificatie naar de zondagochtend, mocht dat nodig zijn.

De teams werden vrijdag al geïnformeerd over de slechte weersverwachtingen en dat er een kans bestaat dat de kwalificatie uitgesteld of helemaal niet verreden wordt vanwege regen- en onweersbuien. Wedstrijdleider Michael Masi zegt dat het een mogelijkheid is om de kwalificatie uit te stellen naar zondagochtend. Mocht dat geen mogelijkheid zijn omdat het weer dit niet toelaat, dan zal de startvolgorde voor de GP van Steiermark bepaald worden op basis van de uitslag van de derde of tweede vrije training.

Masi’s voorkeur gaat uit naar het uitstellen van de kwalificatie naar de zondagochtend, mocht de kwalificatie op zaterdag daadwerkelijk in het water vallen. “In het ergste geval, en daar hebben we al naar gekeken, zou de kwalificatie plaats kunnen vinden op zondagochtend”, vertelt Masi tegen RaceFans. “Dat is dus een goede optie.”

Tweede en derde vrije training
Als de weersverwachtingen voor zondagochtend ook niet goed zijn, zal er gekeken worden naar de uitslag van twee verschillende vrije trainingen. “Als de zaterdag compleet verregent en er dus geen vrije training en kwalificatie is geweest, en als de kwalificatie niet plaats kan vinden op zondagochtend vanwege het weer, kijken we naar de tijden van de tweede vrije training”, aldus Masi.

Het derde noodplan gaat uit van de uitslag van de derde vrije training. “Als de derde vrije training wél plaats kan vinden maar de kwalificatie niet en deze niet uitgesteld kan worden, dan bestaat er een grote kans dat we naar de tijden van de derde vrije training zullen kijken om de startvolgorde te bepalen”, aldus Masi.

BRON: Laurens Stade, verslaggever bij Formule1.nl

Reputatie 7
Badge +20

Ik heb gelezen dat RTL ermee stopt eind dit jaar.

In 2021 heb je helaas hierdoor minder keus.

Omdat ik nu met pensioen ben, weet ik nog niet of ik Ziggo Sport in 2021 ga nemen.

Klopt, @joop2011 . RTL Duitsland wil zich volledig focussen op Duits voetbal. M.n. de internationale tournooien waar Duitse teams in spelen. Daar hebben ze het geld dan voor nodig.

In Duitsland is er nog een zender die de rechten heeft. Die kunnen we hier niet krijgen. Dat is Sky Sports. Vergelijkbaar met Ziggo Sport hier. Ook daar kost het, de Duitsers, € 14,99 per maand.

Mijn moeder heeft, vooralsnog, besloten om dan alleen de race te kijken op zondag via pay per view.

Dit jaar zouden er 22 races zijn indien er geen covid-19 was geweest. Dan is een abo gedurende die maanden goedkoper dan losse races kijken. Met abo heb je bovendien ook kwalificatie en meer. Alles.

De race op Zandvoort is voor álle Nederlanders beschikbaar via Ziggo Sport (indien je aanbieder Z.S. in het pakket heeft). Dat weekend staan die kanalen open (vrijdag t/m zondag).

Reputatie 7
Badge +20

Dank je PeterG

Reputatie 7
Badge +22

Hamilton is Verstappen te snel af in strijd om poleposition op kletsnatte Red Bull Ring

Lewis Hamilton heeft op een kletsnatte Red Bull Ring de poleposition voor de Grand Prix van Steiermark op dominante wijze veroverd. Max Verstappen zal vanaf de tweede plaats starten, Carlos Sainz pakte verrassend genoeg de derde plek. Het was een lange tijd onzeker of er überhaupt gereden zou worden vanwege de regen, maar de wedstrijdleiding zag een opening in de lucht waardoor de kwalificatie alsnog verreden kon worden, onder natte omstandigheden.

(FOTO: Formula1)

De Red Bull Ring werd al de hele dag geteisterd door regen en ook Q1 begon later dan gepland. Door de steeds verbeterende baancondities waren er veel schommelingen. Verstappen leek in zijn laatste ronde een worp te doen naar de poleposition, maar de Nederlander pushte te hard en spinde in de laatste bocht. Hamilton behield daardoor zijn poleposition met een verschil van ruim een seconde, terwijl zijn teamgenoot slechts vanaf de vierde plek start omdat hij Sainz voor zich moet dulden.

Opvallend was dat Russell voor de eerste keer in zijn carrière in Q2 meereed. De Brit kon er echter geen Q3 van maken, al kwam hij dicht in de buurt van Vettels tijd voor de tiende plek. Vorige week moest Vettel nog afscheid nemen in Q2, dit keer was het Leclerc die met zijn Ferrari op de elfde plek bleef steken. Stroll, Kvyat en Magnussen kwamen ook tekort.

Q1 was vooral een sessie waarin de baan steeds beter werd en dus was het maar de vraag wie oor zou gaan naar Q2. Er waren een paar uitstapjes maar het was Giovinazzi die er als eerste echt vanaf ging in de laatste bocht. De Italiaan had schade aan de achterkant en probeerde de auto terug te brengen, maar moest de auto langs de baan zetten met een rode vlag tot gevolg. Räikkönen, Pérez, Latifi, Giovinazzi en Grosjean vielen af.

(BRON: Laurens Stade, verslaggever bij Formule1.nl)

(Foto: Motorsport Images)

 

 

Reputatie 7
Badge +22

Verstappen: ‘Tijd had beter gekund, maar alsnog niet genoeg om Hamilton te pakken’

Max Verstappen heeft zich als tweede gekwalificeerd voor de Grand Prix van Stiermarken, de tweede race op rij op de Red Bull Ring. De Nederlander was aan het eind van Q3 nog op jacht naar een nóg snellere tijd en poleposition, maar spinde in de laatste sector – al ving hij zijn Red Bull op en maakte er een flinke drift van.

Het kostte hoe dan ook de nodige tijd. Het hielp zodoende dus niet dat Sebastian Vettel pal voor hem reed, al deed de Duitser zijn best aan de kant te gaan en de pits in te sturen. Of de Ferrari hem in de weg zat? “Ehm, ja, tsja, het was over het algemeen een goede kwalificatie”, laat hij dat in het midden.

Lees ook: Hamilton is Verstappen te snel af in strijd om poleposition op kletsnatte Red Bull Ring

“Het regende in Q3 een stuk meer en wij leken wat meer moeite te hebben met die harde regen”, vervolgt Verstappen, “we hadden daarin veel last van aquaplaning en bij het uitkomen van sommige bochten konden we het vermogen niet goed op het asfalt overbrengen.”

Verstappen probeerde bovendien, zo legt hij uit, juist wat dichter in de buurt van de coureur voor hem te blijven om zo wat drogere sporen te hebben om te volgen. “De laatste ronde kon dus beter, maar het was alsnog niet genoeg om Lewis Hamilton te pakken”, erkent hij.

Kansen voor de race

Verstappen was immers niet als enige aan een verbetering bezig, want Hamilton achter hem ging nóg sneller. “De pace was echter best goed en ik ben best tevreden met P2″, zegt hij. Of hij denkt Hamilton zondag aan te kunnen vallen? “Als het droog is, hebben we een goede kans”, denkt Verstappen.

“We moeten het maar zien. De auto is in elk geval beter dan vorige week”, besluit de Red Bull-coureur, die dat vrijdag ook al aangaf na afloop van de tweede training, die hij onder droge omstandigheden als snelste had afgesloten. De race start zondag om 15:10 uur Nederlandse tijd.

Lees ook: Verstappen: ‘Gevoel is veel beter dan vorige week’

(BRON: Daan de Geus, verslaggever bij Formule1.nl)

Reputatie 7
Badge +22

Weer een nieuwe aflevering van het Formule 1 Café:

Veel kijkplezier!

Reputatie 7
Badge +22

Op vrijdag en zaterdag zijn de trainingen verreden, hier de stand:

Training 1:

 Training 2:

Training 3:

(BRON: Formula1.com)

Reputatie 7
Badge +22

VT3: Bottas net sneller dan Hamilton, Verstappen op zes tienden op P6

 

Valtteri Bottas heeft de snelste tijd op de klokken gezet in de derde vrije training voor de Grand Prix van Hongarije. Max Verstappen eindigde op de zesde plek in de slottraining op de Hungaroring.

Verstappen spinde ook nog een keer in de rondte tijdens een snel rondje, terwijl hij volgens Sky Sports F1 voor zijn laatste run nog wat veranderingen aan de voorwielophanging liet maken. De Red Bull-coureur was vrijdag niet tevreden over zijn auto en Red Bull negeerde vervolgens de nachtklok om eraan te werken. Hij eindigde VT3 op zaterdag vervolgens als zesde op 0.647 seconde.

Lees ook: Verstappen: ‘Het ging niet echt lekker’

Bottas was zoals gezegd het snelst in de droge derde training – met een droge kwalificatie verwacht. Een verrassing was dat niet, vrijdag liet Mercedes al spierballen zien tijdens een droge VT1. Het verschil tussen Bottas en Lewis Hamilton was 0.042 seconde. Kanttekening is dat Hamilton het eerste rondje van zijn kwalificatiesimulatie afbrak, dus zijn banden waren daarna al wat meer versleten.

Lees ook: VT1: Machtsvertoon van Mercedes, stroeve start Verstappen op Hungaroring

Achter de Mercedessen was Sergio Pérez derde in de omstreden ‘roze Mercedes’ van Racing Point. Ferrari’s Charles Leclerc zette een vierde tijd neer. Zowel hij als teamgenoot Sebastian Vettel (achtste) liet na de vrijdag al weten dat de Hungaroring Ferrari beter lijkt te liggen dan de Red Bull Ring van de afgelopen twee weken. Lance Stroll was vijfde, voor Verstappen dus op plek zes.

(BRON: Daan de Geus, verslaggever bij Formule1.nl)

Reputatie 7
Badge +22

Hamilton stormt naar pole met oppermachtig Mercedes, Verstappen zevende op ruim een seconde

Lewis Hamilton heeft op overtuigende wijze de poleposition gepakt in een vermakelijke kwalificatie voor de Grand Prix van Hongarije. Valtteri Bottas en Lance Stroll completeren de top drie. Williams eiste een positieve hoofdrol op door voor het eerst sinds Italië 2018 met beide auto’s naar Q2 te gaan, terwijl Alex Albon tegenvalt met de dertiende plek.

Mercedes domineert op vrijdag en zet die trend voort op zaterdag. Hamilton blijft Bottas voor in de spannende strijd om de poleposition en zet een ronderecord neer op de Hungaroring. Racing Point claimt de tweede startrij met Stroll en Pérez. Bij Red Bull zullen er gemengde gevoelens zijn. Verstappen pakt de zevende tijd op bijna anderhalve seconde van Hamilton terwijl Albon Q3 niet eens haalt en op de dertiende plek zal starten. Ferrari haalt voor het eerst dit seizoen Q3 met beide auto’s: Vettel start vanaf de vijfde plek, Leclerc vanaf de zesde.

Veel positieve aandacht in deze kwalificatie is er voor Williams. Russell en Latifi zetten in Q1 geweldige rondetijden neer en gaan voor het eerst sinds Italië 2018 met beide auto’s door naar Q2. Het sprookje van Williams duurt echter niet lang: Russell eindigt op de twaalfde plek, Latifi moet genoegen nemen met de vijftiende plek.

Voor Gasly lijken de problemen dit weekend niet op te houden. De Fransman meldt in Q1 en Q2 problemen met de Honda-motor, maar krijgt van zijn team te horen dat het niet op te lossen is tijdens de kwalificatie. “Je moet er dus mee leven”, aldus zijn engineer. Hij probeert nog een keer te rijden in Q2, maar: “Oké, dat was het. Ik ben alles kwijt.” Hij haalt uiteindelijk Q3, maar zal daar geen rondetijd zetten.

(BRON: Laurens Stade, verslaggever bij Formule1.nl)

Kwalificatie eindstand:

(BRON: Formula1.com)

Reputatie 7
Badge +22

Dit is de startopstelling voor zondag 19 juli:

(BRON: Formule1.nl)

Crash van Max 25 minuutjes vóór de start! Hellep!!

Crash van Max 25 minuutjes vóór de start! Hellep!!

Hallo @PeterG , ik kijk nu weer via Ziggo, kanaal 14 .

 

Reputatie 7
Badge +22

Crash van Max 25 minuutjes vóór de start! Hellep!!

Gelukkig waren ze op tijd klaar, en rijd in rondje 58 nog steeds 2e. 😉🏎

Reputatie 7
Badge +22

Hamilton dominant naar zege GP Hongarije, Verstappen tweede ondanks crash in installatieronde

Lewis Hamilton was heer en meester op de Hungaroring, waar de verraderlijke omstandigheden voor een strategisch spel zorgden. Max Verstappen kwam als tweede over de finish met Valtteri Bottas achter zich. De Nederlander mocht van geluk spreken dat hij niet uit de pitstraat moest starten na een crash in de installatieronde.

Het is een waar strategisch schaakspelletje op de Hungaroring, waar de race onder de volle zon begint, maar de coureurs vanwege hevige regenval voor de start op de intermediates starten. Het is echter droog voor het grootste deel van de race, waarin Hamilton heer en meester is. De Brit verzilvert zijn negentigste pole op overtuigende wijze en zet een groot deel van het veld op een ronde en maakt daarnaast een ‘gratis’ pitstop. Hij zet in de slotfase de snelste ronde neer, waardoor hij met 26 punten Hongarije verlaat.

Verstappen eindigt na een bizarre dag op de tweede plek. De Nederlander heeft een goede start maar moet in de slotfase wel de nodige moeite doen om de opstormende Bottas achter zich te houden. De Fin maakt drie pitstops en maakt grote stappen in de slotfase op de medium-band, maar tot een inhaalactie voor de tweede plek komt het net niet. Vóór de race gaat alle aandacht al uit naar Verstappen, die op weg naar de grid crasht tijdens de installatieronde. Hij beschadigt daarbij zijn voorvleugel en de ophanging linksvoor. Uiteindelijk repareert Red Bull dit net op tijd voor de race, waardoor hij aan een start vanuit de pitstraat ontsnapt.

Stroll is uiteindelijk ‘best of the rest‘ op de vierde plek en blijft het middenveld voor. In dat middenveld zijn genoeg gevechten te zien. Sainz en Leclerc vechten een lange tijd om de tiende plek, waarbij Sainz uiteindelijk aan het langste eind trekt. Vettel en Albon strijden in de slotfase om de vijfde plek. De Duitser houdt de Thai een lange tijd achter zich, maar een fout in bocht twee zorgt ervoor dat Albon er makkelijk voorbij kan.

De schade aan de auto van Verstappen was goed zichtbaar. Foto: Motorsport Images

(BRON: Laurens Stade, verslaggever bij Formule1.nl)

Uitslag zondag 19 juli:

 

Reputatie 7
Badge +20

Was weer goed gedaan door Max.

Hopelijk heeft hij snel meer vermogen.

 

P.S,

Jammer dat RTL Television eind dit jaar stopt.

 

Reputatie 7
Badge +28

Was weer goed gedaan door Max.

P.S,

Jammer dat RTL Television eind dit jaar stopt.

 

@joop2011 

Ja inderdaad, ik heb ook gekeken via RTL. Normaal kijk ik urenlang naar het wielrennen, maar de wielrenners zijn nog niet echt begonnen na de crisis. En dan is het fijn dat je nu Max kunt volgen via RTL. 

Reputatie 7
Badge +22

Ik heb hieronder nog de samenvatting van de F1 en een interview van Max Verstappen in Hongarije, dit doe ik voor KPN klanten die geen Ziggo Sport hebben: 

interview Max Verstappen:

Veel kijkplezier! 😉👍🏼

Reputatie 7
Badge +22

Een nieuwe aflevering van het Formule 1 Café:

Veel kijkplezier! 😉👍🏼

Reputatie 7
Badge +22

Een nieuwe aflevering van het Formule 1 Café:

Veel kijkplezier! :wink:

Reputatie 7
Badge +22

Hülkenberg vervangt Pérez bij Racing Point na positieve coronatest

Nico Hülkenberg neemt op Silverstone het Racing Point-zitje over van de positief op corona geteste Sergio Pérez. De Duitser maakt zo na een afwezigheid van drie races zijn rentree in de Formule 1.

Voor Hülkenberg was dit jaar namelijk geen plaats meer bij het team van Renault, waarvoor hij sinds 2017 reed. Daarvoor reed de inmiddels 32-jarige Duitser overigens gedurende twee periodes (in 2012 en weer van 2014 tot en met 2016) voor Racing Point-voorganger Force India.

Lees ook: Hülkenberg zint op comeback: ‘Maar moet wel iets zijn waar ik enthousiast van word’

Hülkenberg kent het team dus goed en is door zijn recente Grand Prix-ervaring en met 177 starts en 511 punten achter zijn naam een logische keuze. Vooralsnog is Hülkenberg alleen voor de eerste race op Silverstone bevestigd door Racing Point, al mist Pérez volgend weekend waarschijnlijk ook race twee.

Lees ook: Pérez test positief op corona en mist Britse GP, Racing Point wil vervanger inzetten

Voor Hülkenberg was het nog flink haasten om alles (inclusief een negatieve coronatest) rond te krijgen. “Ik was onderweg naar de Nürburgring voor een ander project toen teambaas Otmar Szafnauer belde. Dat was minder dan 24 uur geleden, dus het voelt allemaal wat onwerkelijk.”

“Ik hou echter wel van uitdagingen – en dit is er zeker eentje”, aldus Hülkenberg, die zijn goede vriend en oud-teamgenoot Pérez verder het beste wenst. Hülkenberg kwam zo’n tien minuten voor het begin van VT1 overigens pas de paddock in rennen!

Voor Racing Point was het volgens Szafnauer ook niet makkelijk op korte termijn een goede vervanger voor Pérez te vinden. “In Nico hebben we echter een supersub die het team goed kent. Hij wordt in het diepe gegooid, maar leert altijd snel en ik weet zeker dat hij zo op snelheid is.”

(BRON: Daan de Geus, verslaggever bij Formule1.nl)

 

Reputatie 7
Badge +22

Albon: ‘Dacht dat ik de auto nog net had opgevangen’

Terecht of niet, Alexander Albon ligt onder een vergrootglas omdat hij het tempo van Red Bull-teamgenoot Max Verstappen dit seizoen maar moeilijk kan bijbenen. De Britse Thai bewees zichzelf daarbij geen goede dienst met een crash in de tweede vrije training op Silverstone.

“Al was het niet zo erg”, zegt Albon – die gelukkig ook ongedeerd is – over zijn crash. “Ik verloor de achterkant gewoon ineens, heel abrupt, en had moeite hiervoor te corrigeren”, geeft hij tekst en uitleg. “Ik dacht nog even dat ik de auto nog net had opgevangen, maar hij slingerde ineens fel heen-en-weer”, verklaart Albon hoe hij kort daarop eerst met de achterkant en daarna de voorkant de vangrail raakte.

Lees ook: VT2: Stroll snelste, harde crash Albon en opnieuw problemen voor Vettel

“We moeten maar onderzoeken wat er precies gebeurde”, vervolgt Albon, volgens wie er ‘vandaag ondanks dit incident genoeg positieve punten waren’. Zo finishte hij VT2 bijvoorbeeld alsnog op de tweede plek, slechts 0.090 seconde achter snelste man Lance Stroll. “Als team denk ik ook dat we zeker een stap hebben gezet.”

Dat laatste wordt onderschreven door Verstappen, die ook stelde dat Red Bulls RB16 het op Silverstone een stuk beter doet. Albon geeft toe dat het team eigenlijk niet had verwacht dat het gelijk vrij goed zou gaan, ‘maar de auto voelde vanaf de eerste ronde in de eerste training goed aan’, zegt de coureur die dit weekend voor het eerst door zijn nieuwe race engineer Simon Rennie wordt bijgestaan.

Lees ook: Marko: ‘Meer ervaren race engineer moet Albon gelijk helpen beter te presteren’

“Ik weet vrij zeker dat Mercedes veel in reserve heeft gehouden dus we moeten ze zaterdag goed in de gaten houden, maar als we puur naar onszelf kijken, is de balans van de auto een stuk beter en begrijpen we de auto ook beter.” De baan- en weersomstandigheden zullen van het weekend anders zijn, weet Albon: “Dus dat is een soort reset, maar het ziet er tot op heden goed uit.”

(BRON: Daan de Geus, verslaggever bij Formule1.nl)

Reputatie 7
Badge +22

De eerste, tweede en derde vrije trainingen zijn geweest, hieronder de uitslag:

Vrije training 1:

Vrije training 2:

Vrije training 3:

(BRON: Formula1.com)

Reputatie 7
Badge +22

Interview met Max Verstappen: