Vraag

Kastje van de tv gaat steeds vanzelf aan

  • 15 November 2023
  • 52 reacties
  • 669 keer bekeken

Reputatie 2

Hallo,

Het tv kastje springt bij ons steeds aan sinds ongeveer een week. We hebben geen veranderingen aangebracht in de laatse periode. Eerder bleef het kastje altijd uit. Alle tips die we op het forum hebben gezien zoals resetten en automatisch inschakelen binnen hdmi hebben we goed staan l. 

Wij hebben dit kastje sinds de start op eco stand staan, en gezien het verbruik wil ik dat ook zo houden.

Ik hoor graag hoe dit is op te lossen.

Met vriendelijke groet,

Tamara


52 reacties

Reputatie 2

Precies. Jij kan niet in mijn portemonnee kijken en weet ook niet of dit voor mij een groot of klein probleem is. 

Fijn dat we het er over eens zijn dat je hier niks over te zeggen of vinden hebt. 

 

Ik wens je een fijne dag. 

Reputatie 7
Badge +20

Gaan jullie mij enkel helpen wanneer ik de overstap annuleer? 

En als ik inmiddels al 3 weken bezig ben met een probleem waarbij er nooit een oplossing is geboden, dat nu komt wanneer ik een opzegging heb doorgegeven vind ik dat niet klantvriendelijk. Het lijkt mij dat je de problemen van je klant wil oplossen wanneer ze klant zijn, en niet enkel wanneer er wordt opgezegd. 

Dit klinkt heel naar maar zit gelukkig een beetje anders @Tmaar, ik ben juist de systemen in gedoken omdat ik een omruil van de tv-ontvanger in gang wilde zetten, aangezien we verder toch wel zo'n beetje alles getest hebben en ik de kans groot acht dat het aan deze specifieke ontvanger ligt. Nadat ik je gegevens in heb gevoerd in het systeem dat ik hier voor nodig heb, kreeg ik direct te zien dat er in de zeer nabije toekomst een opzegging doorgevoerd gaat worden.

Wij zijn een bedrijf dat hoog inzet op duurzaamheid en apparatuur omruilen terwijl er nog maar 3 weken gebruik van gemaakt gaat worden past daar niet bij. Uiteraard is dat anders als een apparaat zijn werk niet meer doet, je hoort natuurlijk wel tot einde contract gebruik te kunnen maken van hetgeen waar je voor betaalt. In jouw geval werkt alles prima in de zin van dat je zonder problemen tv kan kijken. Je hebt daarnaast ook een vreemd issue waarbij de ontvanger weer aanspringt terwijl je daar niet bewust een opdracht voor hebt gegeven, maar dat neemt niet weg dat je wél gewoon tv kunt kijken. Dat zorgt er voor dat we geen omruil meer in gang gaan zetten, voor de korte periode dat je nog klant bij ons zult zijn. Als je echter besluit te blijven, dan wordt het uiteraard een ander verhaal en kan ik hem wél gewoon omruilen, vandaar mijn vraag hierover.

Ik heb dit misschien een beetje ongelukkig verwoord waardoor je er nu een naar gevoel aan overhoud, mijn excuus daarvoor. 

 

PeterG ik snap dat jij dit persoonlijk niet als een groot probleem ziet, maar deze klant ervaart dit nu en voor haar is dit wel heel erg vervelend. Ze heeft alle recht om dit te uiten en om haar teleurstelling over haar ervaringen met KPN kenbaar te maken en doet dat mijns inziens op een hele nette manier. Zou je jouw toon iets willen matigen?

Ik had precies het zelfde probleem dat de 5202 ontvanger na 15 minuten uit gezet te zijn weer aanging. Bij mij stond de ECO modus aan, die zet na uitschakeling de ontvanger na 15 minuten van Standby naar de Eco stand.
Ik heb de Eco stand uit gezet en daarmee was het probleem bij mij opgelost.
Er zit volgens mij een bug in de software.
Wellicht pakt iemand van KPN dat op. Software updaten helpt bij mij niet.

Wel zonde dat de Eco functie nu niet meer te gebruiken is.
 

Hier hetzelfde probleem, 4kastjes in huis met alle 4 de eco functie aan, kastjes gaan spontaan aan...

Reputatie 2

Dag allemaal en specifiek @Maja van KPN,

Ik zie dat mbt dit issue er nog niet echt een oplossing is gevonden. Ik ervaar sinds 2 a 3 weken exact hetzelfde probleem, terwijl ik daarvoor nooit problemen had en er qua instellingen ook niks gewijzigd is.
Korte uitleg. Mijn TV ontvanger VIP5202 gaat na uitzetten met de afstandsbediening na 15 minuten spontaan weer aan (en daarmee ook mijn LG TV vanwege HDMI-CEC). Erg vervelend. Al getest/gedaan: HDMI kabel uit het KPN kastje gehaald. Geen effect, kastje springt gewoon weer aan na 15 minuten (lampje gaat dan van rood naar groen). Ligt dus niet aan (instellingen op) de tv.
Echter, ik ben er inmiddels wel achter wanneer het bij mij wel en niet goed gaat, namelijk als ik ga naar Instellingen > Stand-by en:

  • ik zet Eco-stand op AAN (zoals ‘ie altijd al stond) dan gaat het kastje dus spontaan aan na 15 minuten (lampje groen), maar
  • als ik de Eco-stand op UIT zet dan blijft het kastje gewoon uit, in stand-by (lampje rood)

En waarom noem ik specifiek die 15 minuten? Nou, omdat de uitleg bij deze Eco-stand is “Schakel automatisch na 15 minuten van stand-by naar eco-stand. Het opstarten uit de eco-stand duurt iets langer, mar zo gebruikt de tv-ontvanger minder stroom als hij niet gebruikt wordt.

Gezien mijn beschreven bevindingen met het AAN en UIT zetten van de eco-stand, lijkt het er dus wel degelijk op dat het apparaat (dwz de software in het kastje) na 15 minuten niet doet wat ‘ie zou moeten doen, namelijk: in eco-stand gaan maar iets anders triggert waardoor het kastje vanuit stand-by weer aangaat.
Nogmaals, ik heb niks veranderd aan mijn instellingen en de reactie van een KPN medewerker aan de telefoon vandaag, dat dit toch echt niet kon en dat ik dan maar de eco-stand uit moet laten staan (of eventueel een reset naar fabrieksinstellingen) vind ik in dezen een beetje te kort door de bocht (en ook de reactie dat hij hier nog niet eerder van gehoord had, terwijl op dit KPN forum toch redelijk wat topics hierover gaan, vond ik ook best vreemd!).
Maar goed, hopelijk komt er nu eens serieus aandacht voor deze kwestie. 

Met vriendelijke groet

Wij hebben sinds een paar weken precies hetzelfde probleem. Al het voorgaande geprobeerd. Denk dat laatste software update een bug in eco stand gaan zit want het is lang wel goed gegaan. 
Heb zelf nu eco uitgezet en hoop dat nu werkt. Zou fijn zijn als kon het wel oplost want in de nacht telkens tv uitzetten is niet fijn en de eco stand zou gewoon moeten kunnen werken. 

Reputatie 7
Badge +20

Goed speurwerk @RKlaassen 🕵🏼👌🏼 Ik geef jouw bevindingen door aan de juiste mensen, zodat ze dit verder kunnen onderzoeken!

Ik heb precies hetzelfde probleem met de vip5202 . Na ongeveer 15 minuten springt hij vanzelf weer aan. Ook sinds enkele maanden  regelmatig de foutcode stb-nmc- 400. Hiervoor de helpdesk gebeld. Deze geeft aan dat het probleem bij mij ligt. Heel bijzonder het heeft tot die tijd altijd goed gewerkt. Zonder enige aanpassingen in de thuis installatie is dit probleem ontstaan. Van uit de kant van KPN geen nadere medewerking meer gekregen. Nu ongeveer een jaar bij KPN  daarvoor bij ZiGGO. Indien er binnenkort het probleem niet is opgei overweeg ik ook om terug te gaan naar ZIGGO.

Reputatie 7
Badge +8

Hier precies het zelfde. 

Ik heb twee ontvangers en één sprong ook regelmatig vanzelf weer aan. En ook de Klantenservice die het maar vreemd vond. Er verder nog nooit van gehoord had en het zien als een probleem dat de door de klant veroorzaakt wordt en het zelf maar moet oplossen of ‘gewoon de eco-stand niet gebruiken. Dan is het ook opgelost’. 

Goed groen bezig dus.

Ik heb werkelijk alles geprobeerd het probleem te oplossen. Nieuwe ethernet- en HDMI-kabel, batterijen van de afstandsbediening vervangen, afstandsbediening verwisseld, ontvanger van plaats gewisseld en zelfs een nieuwe aftandsbediening besteld: niets hielp. 

Uiteindelijk heb ik een manier gevonden: de stroom eraf! Is trouwens ook de enige manier om de irritant felle led te doven. Ondanks de zogenaamde groene ambities van kpn, is van alle apparatuur die ik thuis heb, alleen op het kpn spul de led niet te doven/dimmen.  En met een led op de netadapter sla je plank al helemaal mis, maar ja… kpn moet érgens in uitblinken. 

Inmiddels is echter de spontaan aanspringende ontvanger vervangen. De aansluiting van de netadapter was defect geraakt, waarschijnlijk door het vele uittrekken en insteken van  de voeding. Jammer dan: als het niet werkt zoals het moet, dan moet het maar zoals het kan. Punt ⚫️

Het probleem van foutcode stb-nmc-400 was mij ook bekend, @R de Haan. Dat is hier opgelost door een FritzBox aan te schaffen.

Reputatie 7
Badge +20

Hi allen, het tv-team heeft dit probleem zelf nog niet kunnen reproduceren, ondanks dat ze het al geruime tijd proberen. Omdat ze niet weten waar dit issue door veroorzaakt wordt, is het ook niet mogelijk om iets op te lossen 😬

@DominiqueK en @R de Haan, zouden jullie beide nog willen testen wat er gebeurt als jullie de HDMI kabel loskoppelen nadat de ontvanger op standby is gegaan (en de Eco stand aanstaat)? Blijft de ontvanger dan uit of springt hij ook gewoon weer aan? 

Ik heb een frisse start gedaan en daarna was het probleem van de standby functie opgelost. Nadeel is dat je alle wachtwoorden opnieuw moet instellen. Blauwe scherm is er niet steeds bij de RTL zenders. Kabels  al vervangen en dat biedt geen oplossing.

Reputatie 7
Badge +20

Heel fijn @R de Haan, dan ben jij gelukkig van dit vreemde probleem af!

Wat bedoel je precies met het stukje over het blauwe scherm? 

Reputatie 2

Goed speurwerk @RKlaassen 🕵🏼👌🏼 Ik geef jouw bevindingen door aan de juiste mensen, zodat ze dit verder kunnen onderzoeken!

Even een update van mijn kant @Maja van KPN en anderen: Na enige tijd de ECO-stand op UIT te hebben gehad (waarmee mijn kastje dus niet meer spontaan aanschoot na 15 min.) dacht ik een paar dagen geleden deze optie als proef maar weer eens op AAN te zetten. Nu een paar dagen verder kan ik mededelen dat het spontaan aanspringen van het kastje niet meer is voorgekomen. En hoewel er in mijn situatie verder niks gewijzigd is, is de enige ‘verandering’ vanuit KPN begin april de Update naar HTML 5.187.201 geweest.
Geen idee of dit überhaupt voor de oplossing heeft kunnen zorgen, maar bij mij werkt het in ieder geval weer. Nb. ik stap komende dagen over op KPN TV+ met tv-zenders (blijkt dat ik met deze overstap/verlenging meer dan 10 euro per maand minder ga betalen voor hetzelfde aanbod, dus..)

Reputatie 7
Badge +20

Bedankt voor weer een mooie update vanuit jou @RKlaassen, zou jij ook eens willen kijken of het bij jou nu in orde is @Berteman

En mooi dat de overstap naar TV+ je extra voordeel oplevert 😊

Reputatie 2

Bedankt voor weer een mooie update vanuit jou @RKlaassen, zou jij ook eens willen kijken of het bij jou nu in orde is @Berteman

En mooi dat de overstap naar TV+ je extra voordeel oplevert 😊

@Maja van KPN Bedankt ook weer voor jouw reactie! Helaas heb ik toch iets te vroeg gejuicht! Dit weekend sprong het kastje, en daarmee de tv, toch weer spontaan aan nu een kwartier. Hoe dit dan toch weer ineens kon gebeuren geen idee, maar na de ECO-stand weer op UIT te hebben gezet bleef het weer goed gaan (kastje bleef uit).

Vreemd! Maar goed vandaag ontvang ik mijn nieuwe KPN TV+ kastje dus ga ik ervan uit dat het daarmee wel goed gaat.

Reputatie 7
Badge +20

 Helaas heb ik toch iets te vroeg gejuicht! Dit weekend sprong het kastje, en daarmee de tv, toch weer spontaan aan nu een kwartier.

😑 Niet leuk

Vreemd! Maar goed vandaag ontvang ik mijn nieuwe KPN TV+ kastje dus ga ik ervan uit dat het daarmee wel goed gaat.

Wél leuk 😃 Alvast veel plezier gewenst met de nieuwe manier van tv-kijken!

Reputatie 7
Badge +8

Bedankt voor weer een mooie update vanuit jou @RKlaassen, zou jij ook eens willen kijken of het bij jou nu in orde is @Berteman

 

Het is hier nu in orde @Maja van KPN

Reputatie 7
Badge +20

Ah dat is goed nieuws @Berteman, dank voor het delen!

Ah dat is goed nieuws @Berteman, dank voor het delen!

 Helaas heb ik toch iets te vroeg gejuicht! Dit weekend sprong het kastje, en daarmee de tv, toch weer spontaan aan nu een kwartier.

😑 Niet leuk

Vreemd! Maar goed vandaag ontvang ik mijn nieuwe KPN TV+ kastje dus ga ik ervan uit dat het daarmee wel goed gaat.

Wél leuk 😃 Alvast veel plezier gewenst met de nieuwe manier van tv-kijken!

Bij mij sinds een paar dagen precies hetzelfde probleem, ECO-stand werkte altijd prima, maar nu gaat de ontvanger vanzelf aan. Alle instellingen staan goed en een frisse start helpt ook niet. 
Heel lastig, ik begrijp ook niet dat zóveel mensen ditzelfde probleem hebben en KPN nog steeds geen oplossing heeft gevonden. 

Goed speurwerk @RKlaassen 🕵🏼👌🏼 Ik geef jouw bevindingen door aan de juiste mensen, zodat ze dit verder kunnen onderzoeken!


Is hier inmiddels al meer over bekend? Erg vervelend dat de eco-stand niet te gebruiken is omdat het systeem niet doet wat hij zou moeten doen. 😓

Reputatie 7
Badge +20

Hi @MMMarion,

We hebben er een paar meldingen over binnen gekregen, gelukkig ervaart het overgrote merendeel van onze klanten dit probleem niet 🙂 Als je bij de ‘gelukkigen’ hoort die hier wel last van hebben, is dat wel erg vervelend natuurlijk 😑

Heeft jouw ontvanger de Update naar HTML 5.187.201  al binnengehaald? 

Hi @MMMarion,

We hebben er een paar meldingen over binnen gekregen, gelukkig ervaart het overgrote merendeel van onze klanten dit probleem niet 🙂 Als je bij de ‘gelukkigen’ hoort die hier wel last van hebben, is dat wel erg vervelend natuurlijk 😑

Heeft jouw ontvanger de Update naar HTML 5.187.201  al binnengehaald? 

@Maja van KPN 
Geen idee, hoe kan ik dat nakijken? 

Reputatie 7
Badge +30

Die update heeft zijn volledige uitrol gehad in de nachten van 2 en 4 april. Dus jouw ontvanger zou hem moeten hebben. Je kan dit controleren door op de Menuknop op de afstandsbediening te drukken en dan te gaan naar Instellingen > Informatie. In de bovenste regel zie je het versienummer.

 

Zou jij dit ook eens kunnen testen, @MMMarion:

….willen testen wat er gebeurt als jullie de HDMI kabel loskoppelen nadat de ontvanger op standby is gegaan (en de Eco stand aanstaat)? Blijft de ontvanger dan uit of springt hij ook gewoon weer aan? 

 

@Erik van KPN, ik heb inderdaad de update gehad, versie 5.187.201

 

@Maja van KPN, ik heb de HDMI-kabel losgekoppeld, maar ook nu springt de ontvanger na 15 minuten weer aan. 

Reputatie 7
Badge +20

Duidelijk @MMMarion, we hebben hier toto nu toe geen verklaring voor kunnen vinden dus als je het goed vind wil ik jouw situatie verder laten onderzoeken. Zou je daarvoor je gegevens in willen vullen in je profiel en hier een seintje geven als je dat hebt gedaan? Je mag het naast  je persoons- en adresgegevens ook het serienummer van je tv-ontvanger noteren, dit kan in het opmerkingenveld onderaan!

Reageer