Kijk het WK voetbal 2022 in UHD bij KPN

  • 3 November 2022
  • 232 reacties
  • 16093 keer bekeken
Kijk het WK voetbal 2022 in UHD bij KPN

Toon eerste bericht
Dit topic is gesloten. Staat je antwoord hier niet bij, gebruik dan de zoekfunctie van de Community of stel je vraag in een nieuw topic.

232 reacties

1080i is geen sd maar HD, @zeilbood .

Ik ben benieuwd of er plannen zijn om meer zenders in 1080P en/of HLG te gaan uitzenden.

Het ligt niet aan kpn. 

Het verschil met HD is ook te klein om in HD-HDR uit te gaan zenden. Gaat het financieel ook niet worden denk ik.

Het verschil in kijk genot tussen HD(2k) met HDR en WCG( Wide Color Gamut) Is in mijn beleving een stuk groter dan 4K met SDR. Ik zou dat kleine verschil juist zien als een goede opstap. 

Ik ben zeer benieuwd naar welke financiële reden er is om het niet te doen. Afhankelijk van welke bron je mag geloven hebben de diverse productie maatschappijen de hardware al in huis. 

Het is inderdaad wel zo dat het bron materiaal wel zo moet worden vastgelegd.

 

Ps @PeterG een scherm is 4K wat betreft de resolutie, UHD is juist wel een uitzendnorm men blijft die twee termen teveel doorelkaar gebruiken.

 

Er zijn twee beeldresoluties die worden gedefinieerd als UHDTV:

 

UHDTV-1: 3840 bij 2160 pixels (8,29 megapixels)

UHDTV-2: 7680 bij 4320 pixels (33,18 megapixels), wordt ook wel 8K UHDTV genoemd en is daarmee 16 keer de beeldresolutie van 1080p HDTV.

UHD moet niet worden verward met 4K, dit is niet hetzelfde. Echte 4K heeft namelijk een resolutie van 4096 bij 2160. Vaak verwijst men met 4K UHD naar UHDTV-1. Dit geldt eveneens voor de echte 8K-resolutie van 8192 bij 4320 pixels. Tegenwoordig verwijzen fabrikanten echter met 4K naar 3840 bij 2160 pixels.

 

@zeilbood ik ben heel benieuwd naar een bron dat 4K televisies al gemeengoed zijn, ik durf dat nog wel in twijfel te trekken.

Reputatie 7
Badge +20

klopt helemaal.

Zowel 1080i als 1080p zijn beide full HD.

Het aantal beeldpunten is hetzelfde 1080 x 1920

 

4K is mooier, niet door het aantal extra beeldpunten (resolutie) maar door de extra kleur en beeldkwaliteit.

Dat laatste is veel en veel belangrijker voor een mooi beeld dan de resolutie van het beeld.😉

 

Mijn advies, staar je niet blind op de resolutie (aantal beeldpunten).

Reputatie 7

4K is mooier, niet door het aantal extra beeldpunten (resolutie) maar door de extra kleur en beeldkwaliteit.

Het is HDR dat voor extra kleurdiepte zorgt. Dat is waarom HD-HDR (UHD) mooier is (zou moeten zijn) dan HD. Daarnaast speelt de compressiefactor een rol in de kleurdiepte. Dit is waarom een HD-"Glas" zender een mooier beeld geeft dan de gewone HD zenders.

Maar ook de resolutie (2K/4K) speelt mijns inziens wel degelijk een stevige rol in de beleving van de beeldkwaliteit. Met meer pixels kunnen kleurovergangen nu éénmaal verfijnder weergegeven worden. Dat maakt bij kleurrijke uitzendingen echt een groot verschil. Een natuurdocumentaire over bijvoorbeeld vogels, amfibieën of vissen is mijns inziens echt veel mooier als je die in 4K kijkt.

Reputatie 4
Badge +1

1080i is geen sd maar HD, @zeilbood .

Ik ben benieuwd of er plannen zijn om meer zenders in 1080P en/of HLG te gaan uitzenden.

Het ligt niet aan kpn. 

Het verschil met HD is ook te klein om in HD-HDR uit te gaan zenden. Gaat het financieel ook niet worden denk ik.

Het verschil in kijk genot tussen HD(2k) met HDR en WCG( Wide Color Gamut) Is in mijn beleving een stuk groter dan 4K met SDR. Ik zou dat kleine verschil juist zien als een goede opstap. 

Ik ben zeer benieuwd naar welke financiële reden er is om het niet te doen. Afhankelijk van welke bron je mag geloven hebben de diverse productie maatschappijen de hardware al in huis. 

Het is inderdaad wel zo dat het bron materiaal wel zo moet worden vastgelegd.

 

Ps @PeterG een scherm is 4K wat betreft de resolutie, UHD is juist wel een uitzendnorm men blijft die twee termen teveel doorelkaar gebruiken.

 

Er zijn twee beeldresoluties die worden gedefinieerd als UHDTV:

 

UHDTV-1: 3840 bij 2160 pixels (8,29 megapixels)

UHDTV-2: 7680 bij 4320 pixels (33,18 megapixels), wordt ook wel 8K UHDTV genoemd en is daarmee 16 keer de beeldresolutie van 1080p HDTV.

UHD moet niet worden verward met 4K, dit is niet hetzelfde. Echte 4K heeft namelijk een resolutie van 4096 bij 2160. Vaak verwijst men met 4K UHD naar UHDTV-1. Dit geldt eveneens voor de echte 8K-resolutie van 8192 bij 4320 pixels. Tegenwoordig verwijzen fabrikanten echter met 4K naar 3840 bij 2160 pixels.

 

@zeilbood ik ben heel benieuwd naar een bron dat 4K televisies al gemeengoed zijn, ik durf dat nog wel in twijfel te trekken.

Ik heb er geen bron voor, maar volgens mij is het meerendeel van de TV’s die te koop zijn 4K.

Reputatie 7

Ik heb er geen bron voor, maar volgens mij is het meerendeel van de TV’s die te koop zijn 4K.

Dat klopt maar daarmee is nog niet gezegd dat 4K televisies ook de overhand hebben in de huiskamers van de Nederlander. Een televisie gaat gemiddeld heel wat jaartjes mee en daardoor zijn er nog altijd heel veel mensen die een HD, ja zelfs een HD-Ready televisie hebben.

Reputatie 6
Badge +6

Vorig jaar juni 2021 had volgens de website van de NOS via onderzoek GFK, 44% van de huishoudens in NL een 4K TV staan.

Nu anderhalf jaar later gok ik wel dat het boven de 50% zit. Maar kijken deze huishoudens ook daadwerkelijk 4K TV zenders via een provider? 

Dat denk ik weer van niet. Niet iedereen zal beschikken over een 4K TV ontvanger van de provider. Uitgelegd daarmee dat niet alle providers 4K zenders leveren of dat er een duurder abonnement voor nodig is.

Link van het artikel vorig jaar 2021: https://nos.nl/artikel/2384547-grotere-en-scherpere-tv-s-in-huis-maar-ek-in-hoogste-beeldkwaliteit-vaak-nog-onbereikbaar

Reputatie 4
Badge +1

Ik heb er geen bron voor, maar volgens mij is het meerendeel van de TV’s die te koop zijn 4K.

Dat klopt maar daarmee is nog niet gezegd dat 4K televisies ook de overhand hebben in de huiskamers van de Nederlander. Een televisie gaat gemiddeld heel wat jaartjes mee en daardoor zijn er nog altijd heel veel mensen die een HD, ja zelfs een HD-Ready televisie hebben.

Stilstand is achteruitgang, laten we vooral niet aanmoedigen dat er slechts in 720p/50 en 1080i/25 wordt uitgezonden omdat nog niet iedereen een 4K TV heeft.

In 2021 stond in ieder geval in de helft van de huishoudens een 4K TV!

https://www.broadcastmagazine.nl/facilitair/4k-tvs-het-meest-verkocht-in-2021/

 

Ach, @zeilbood , de eind apparatuur loopt altijd jaren voor op het aangeboden materiaal. Dat is ook wel logisch anders heeft dat materiaal geen zin.

Toen mijn ouders hun eerste kleuren televisie kochten was nog 80% in zwart wit. Zelfs meneer de Uil was toen, 1971, nog in zwart wit.

Ik had in 2006 mijn allereerste voor HD geschikte tv. Echter pas in 2011 kwamen héél voorzichtig de éérste HD uitzendingen op eerst alleen NPO 1 en SBS 6. Soms niet eens één programma per dag. En bijvoorbeeld pas vanaf half mei 2015 ging ook het NOS journaal het 18 uur en 20 uur journaal in HD uitzenden.

Als je dat omrekent naar een huidige omzetting zal dat per 2024 beginnen. Vergeet niet dat nog maar relatief kort alle media ALLES hebben moeten omgooien van SD naar HD. Dan gaan ze niet binnen 8 jaar dat wéér doen voor 4k.

De ontvanger kant is qua aanpassing nu eenmaal vele malen goedkoper (een 4k tv heb je al voor 300 tegenwoordig) dan aan de productie en verzend kant. Alleen 1 camera kost al het meervoudige van een tv.

De NPO heeft 1 uitzendstraat geschikt voor UHD. En ook 4k want dat hebben ze ook al gedaan. Ik geloof met een vorig EK.

Reputatie 7

...laten we vooral niet aanmoedigen dat er slechts in 720p/50 en 1080i/25 wordt uitgezonden omdat nog niet iedereen een 4K TV heeft.

Klopt, het liefst zou ik 1080p50 zien wetende dat 4K voor veel zenders (voorlopig) nog te hoog gegrepen is.

Het is niet KPN die bepaalt of er 4K uitgezonden kan worden, maar het zijn de zenders die dat bepalen. Zolang zijn geen 4K aan gaan leveren zal er dus ook geen 4K doorgegeven kunnen worden. Ik ben bang dat 4K in de lineaire wereld er weleens helemaal niet zou kunnen komen. Het zou maar zou kunnen dat lineaire televisie eerder ophoudt te bestaan uitgezonderd een paar publieke omroepen met een culturele en informatieve programmering waarvoor te 4K weinig toegevoegde waarde heeft om de investering met publiek geld te rechtvaardigen.

Reputatie 7
Badge +20

Ik heb er geen bron voor, maar volgens mij is het meerendeel van de TV’s die te koop zijn 4K.

 

Stilstand is achteruitgang, laten we vooral niet aanmoedigen dat er slechts in 720p/50 en 1080i/25 wordt uitgezonden omdat nog niet iedereen een 4K TV heeft.

In 2021 stond in ieder geval in de helft van de huishoudens een 4K TV!

https://www.broadcastmagazine.nl/facilitair/4k-tvs-het-meest-verkocht-in-2021/

 

 

1080i is ook full HD

En dat zal nog wel wat jaartjes zo blijven.

4K heeft ook een veel grotere bandbreedte nodig.

 

En toen ik in 2008 een Full HD tv kocht, waren er maar een paar zenders in HD.

Pas een jaar of 4 later begon HD pas echt ingevoerd te worden.

En in 2008 bestond de HD tv al een paar jaar.

 

Was ook zo bij 16/9 (breedbeeld)

Ik had in 2000 een breedbeeld tv, maar alleen op een DVD had je breedbeeld.

Pas in 2008 werd breedbeeld pas ingevoerd en ook toen nog niet alles. 

 

Eind jaren 60 (1968) kwam de kleuren tv.

Ook dat duurde bijna 10 jaar voordat kleur echt werd ingevoerd.

 

En door de veel grotere bandbreedte van 4K kan dit ook nog wel eens een tijdje gaan duren.

Maar de streamingdiensten hebben aardig wat 4K materiaal (helaas moet je bij Netflix € 4,-- per maand extra betalen)

De televisies en monitoren volgen de gaming industrie. Anders had men aan paar jaar terug al weinig aan een PlayStation 5.  TV en met name lineair, heeft uiteraard wel met allerlei factoren rekening te houden. 

 

De bandbreedte mag het probleem niet zijn, hooguit op het achterliggende platform van KPN zelf.

 

Met de streamingdiensten gaat het ook prima.

 

Tv is een vluchtig medium kortom ik begrijp prima dat het allemaal niet zo snel gaat. Films via streamdiensten of op.een Blu ray is een ander verhaal en daar koopt men dan een betere TV voor. Althans dat is mijn persoonlijke afweging.

Reputatie 4
Badge +1

Ik heb er geen bron voor, maar volgens mij is het meerendeel van de TV’s die te koop zijn 4K.

 

Stilstand is achteruitgang, laten we vooral niet aanmoedigen dat er slechts in 720p/50 en 1080i/25 wordt uitgezonden omdat nog niet iedereen een 4K TV heeft.

In 2021 stond in ieder geval in de helft van de huishoudens een 4K TV!

https://www.broadcastmagazine.nl/facilitair/4k-tvs-het-meest-verkocht-in-2021/

 

 

1080i is ook full HD

En dat zal nog wel wat jaartjes zo blijven.

4K heeft ook een veel grotere bandbreedte nodig.

 

En toen ik in 2008 een Full HD tv kocht, waren er maar een paar zenders in HD.

Pas een jaar of 4 later begon HD pas echt ingevoerd te worden.

En in 2008 bestond de HD tv al een paar jaar.

 

Was ook zo bij 16/9 (breedbeeld)

Ik had in 2000 een breedbeeld tv, maar alleen op een DVD had je breedbeeld.

Pas in 2008 werd breedbeeld pas ingevoerd en ook toen nog niet alles. 

 

Eind jaren 60 (1968) kwam de kleuren tv.

Ook dat duurde bijna 10 jaar voordat kleur echt werd ingevoerd.

 

En door de veel grotere bandbreedte van 4K kan dit ook nog wel eens een tijdje gaan duren.

Maar de streamingdiensten hebben aardig wat 4K materiaal (helaas moet je bij Netflix € 4,-- per maand extra betalen)

https://breedbeeldweetjes.wordpress.com/hd-op-je-tv-720p-1080i-of-1080p/

Reputatie 7
Badge +20

 

Leuk, maar helaas staan daar een paar fouten.

Bijvoorbeeld 1080i/50

Dat is echt full HD, maar als je het daar leest lijkt of alleen 1080p full HD is en dat klopt niet.

Dus is deze site voor mij niet interessant. 😉

@zeilbood en @joop2011 . Er staat onderaan duidelijk dat de info van september 2013 is, hè!!! Behalve het stukje bovenaan over Digitenne. Dat is van 2019.
Allemaal m.i. duidelijk.

Ah, bedankt dat daar inmiddels e.e.a. niet meer klopt. Allang (jaren) die pagina op mijn site niet meer bekeken of bezocht.

Dat is echt full HD, maar als je het daar leest lijkt of alleen 1080p full HD is en dat klopt niet.

Dat haal ik niet uit de zin, @joop2011 .

De BBC zendt uit in 1080i/50 of in 1080p/25 afhankelijk van het bronmateriaal.

720P en 1080i/P zijn tegenwoordig HD. Verder is 2160P 4k en 1080P HDR/HLG is UHD. Het is geen raketwetenschap.

Een term als Full HD heeft betrekking op het scherm, het aantal pixels. Een scherm van 1920 x 1080 is Full HD. Heeft niks met hoe het bronmateriaal gaat. Daar zijn termen als HD, UHD en 4k voor.

Reputatie 4
Badge +1

Toch kun je zover ik weet 1080i/25 (en 720p/50) wel op een HD Ready scherm weergeven, terwijl je voor 1080p/50 minimaal een Full HD scherm nodig hebt.

 

Als we dan toch of topic bezig blijven.

"Een term als Full HD heeft betrekking op het scherm, het aantal pixels. Een scherm van 1920 x 1080 is Full HD. Heeft niks met hoe het bronmateriaal gaat. Daar zijn termen als HD, UHD en 4k voor."

 

Voor distributie(bron materiaal) kunnen we 4K beter helemaal niet gebruiken en puur UHD gebruiken.

Want:

  • 4096 × 2160 (full frame, 256∶135 or ≈1.90∶1 aspect ratio)
  • 3996 × 2160 (flat crop, 1.85∶1 aspect ratio)
  • 4096 × 1716 (CinemaScope crop, ≈2.39∶1 aspect ratio)

4K voor distributie is er ook in verschillende smaken. Bron

Reputatie 7
Badge +20

Toch kun je zover ik weet 1080i/25 (en 720p/50) wel op een HD Ready scherm weergeven, terwijl je voor 1080p/50 minimaal een Full HD scherm nodig hebt.

 

Klopt niet helemaal.

De HD ready tv kan het Full HD signaal 1080i/50 omzetten in 720P en dat zie je op het scherm.

Waarom de fabrikanten hier destijds voor hebben gekozen is een raadsel en vreemd.😉

Op een klein scherm zie je het verschil ook nauwelijks of je moet echt bovenop het scherm zitten.😉

 

Maar in de winkel is zo ver ik weet momenteel meer dan 90% van de toestellen 4K

En HD ready kom je er volgens mij niet meer tegen.

Reputatie 7

En HD ready kom je er volgens mij niet meer tegen.

 

 

Reputatie 7
Badge +28

Toch kun je zover ik weet 1080i/25 (en 720p/50) wel op een HD Ready scherm weergeven, terwijl je voor 1080p/50 minimaal een Full HD scherm nodig hebt.

Nee hoor, 

Digitenne gebruikt 1080p en boven in mijn hobbykamer heb ik Digitenne aangesloten op een HD-ready-TV.

Overigens zie je het verschil in beeldkwaliteit tussen die TV en de 4K-TV beneden goed. Op de 4K-TV is het beeld veel mooier dan op mijn hele oude HD-ready TV.     

@Noordzee die nieuwere TV heeft uiteraard andere 'betere' beeld verwerking hard en software. Neem ik hier een ouwe DVD speel ik die af op een 4K TV en blu ray speler dat blijft slecht, ondanks de instellingen.

 

Op die oude TV zal een boel beeld informatie verloren gaan. En dat zal je zien. Downscalen is vaak beroerder dan upscalen in mijn ervaring.

Noordzee schrijft: Digitenne gebruikt 1080p en boven in mijn hobbykamer heb ik Digitenne aangesloten op een HD-ready-TV.

In dit geval gebruik je een losse decoder, @Noordzee . Die kan intern wél het beeld verlagen. Hij zal het uitvoeren als 1080i naar de HDready. De HDready gebruikt dan steeds de 540 lijnen om (na omrekening) op de HDready met 720 lijnen te tonen.
Zelf vind ik het beeld op een HDready altijd mooier als je decoder-uitvoer op zelf al op 720P staat. Die doet dat altijd beter dan de TV zelf (540 → 720).

Zet de decoder maar eens 'vast’ op 720P uitvoer. Heb je vast een ietsje mooier beeld op de HDready.

Volledige beelden van 1080 (P dus) kan een HDready niet zelfstandig downgraden en dus niet goed weergeven.

Reputatie 7
Badge +20

 

 De HDready gebruikt dan steeds de 540 lijnen om (na omrekening) op de HDready met 720 lijnen te tonen.

 

@PeterG 

Het zijn 1080 lijnen, niet 540.

Zie ook hier.

Bij 1080i is 1 compleet beeld net zoals 1080p 1080 lijnen.

Alleen schijft 1080i dit beeld in 2 keer, 540 even lijnen en 540 oneven lijnen.

Beide heb je nodig voor een compleet beeld.

 

De reden in het verleden bij de introductie van de televisie was dat je hierdoor een stabieler beeld voor het oog hebt en ook nog eens als voordeel dat de bandbreedte lager is.

2 voordelen in 1 klap zo gezegd. 😉

 

Reputatie 7

Het zijn 1080 lijnen, niet 540.​

1080i (interlaced) betekent dat per keer een half scherm verstuurd wordt en wel in het éne keer de even lijnen en in het volgende keer de oneven lijnen.

Dat zijn dus 540 lijnen per keer en samen uiteraard gewoon 1080 lijnen.

@joop2011  👆

1080P is in 1 x 1080 lijnen. Daar kan een HDready tv niks mee.

1080i is 2 x 540 lijnen. Feitelijk zie je op zo'n tv dus steeds 540 lijnen waar er steeds 180 bijgerekend zijn d.m.v. lijninterpolatie. Dit was bij de overgang van PAL 4:3 naar 16:9 beeld heel gebruikelijk. Toen had een 16:9 beeld namelijk maar zo'n 432 lijnen anders paste het niet op een 4:3 scherm.

Reputatie 7
Badge +20

@joop2011  👆

1080P is in 1 x 1080 lijnen. Daar kan een HDready tv niks mee.

1080i is 2 x 540 lijnen. Feitelijk zie je op zo'n tv dus steeds 540 lijnen waar er steeds 180 bijgerekend zijn d.m.v. lijninterpolatie. Dit was bij de overgang van PAL 4:3 naar 16:9 beeld heel gebruikelijk. Toen had een 16:9 beeld namelijk maar zo'n 432 lijnen anders paste het niet op een 4:3 scherm.

 

“off topic”

 

Puff.

Beste @PeterG 

Ik heb eerst sterkstroom gedaan en daarna ben ik de elektronica ingegaan met als eind diploma Televisie technicus. En daarna, enkele jaren later, ben ik de commercie ingegaan.

 

1080i is inderdaad 2 x 540 lijnen.

MAAR die 540 lijnen zijn geen compleet beeld.

Het zijn letterlijk, zoals ik al schreef, halve beelden.

Het ene beeld zijn de even lijnen en het andere beeld zijn de oneven lijnen.

Dus is het niet zinvol om van 540 lijnen 1 beeld van 720p te maken, want dan heb je een raar beeld.

 

Dat van dat 4:3 en 16:9 ligt ook iets ingewikkelde dan je het zo opschrijft.

Zie ook hier.

 

Verder is het voor de meeste tv kijkers en forum leden niet belangrijk.

Ik laat het verder hierbij.😉

 

“off topic”

 

Dus kunnen we het beter verder hier bij laten.