Beantwoord

Updates Interactieve TV Ontvangers 2021

  • 30 June 2021
  • 609 reacties
  • 38722 keer bekeken

Reputatie 7
Badge +30

Vorig jaar zijn we begonnen met de uitrol van een geheel nieuw menu voor onze interactieve tv ontvangers. Dit is nu voltooid, alle klanten zijn voorzien van dit nieuwe menu.

Gedurende die uitrol zijn er ook steeds aanvullende updates uitgebracht voor mensen die dat nieuwe menu al hadden gekregen. Al die updates staan ook in dat aparte topic. Maar nu iedereen het nieuwe menu heeft, hoeven we geen onderscheid meer te maken tussen mensen die het nieuwe menu wel of niet hebben.

Daarom gaan we, per de update van juli 2021, verder in dit topic. Als er een nieuwe update bekend is plaatsen we een reactie hier en markeren deze als antwoord. Hierdoor staat de meest recente update altijd bovenaan.

Nuttig om te weten: de software van de ontvanger bestaat uit een aantal onderdelen. De NMC is de kern, de HTML is de jas eromheen, en de DBL/RBL is boot loader, dus wat je ziet als de ontvanger opstart. De NMC is degene met het versienummer die begint met 8. De HTML begint met 4. Voor een NMC release is een herstart van de tv ontvanger vereist, voor een HTML release is dat niet nodig. 

Kijk hier voor een overzicht van eerdere updates 

 

icon

Beste antwoord door Erik van KPN 13 January 2022, 22:11

Bekijk origineel

Dit topic is gesloten. Staat je antwoord hier niet bij, gebruik dan de zoekfunctie van het forum of stel je vraag in een nieuw topic.

609 reacties

Reputatie 7
Badge +30

Interactieve TV Update juli 2021

NMC 8.0.124_1 & HTML 4.125.209

 

Wat zit er in?

Deze update heeft een aantal verbeteringen die zijn doorgevoerd onder andere naar aanleiding van feedback die we op het forum van jullie hebben ontvangen :)

 

:large_blue_diamond: De gids heeft een knop gekregen om een legenda te krijgen van wat je in de gids kunt doen met welke knoppen. Je opent deze door, terwijl je de gids open hebt, de teletekstknop te gebruiken. Er verschijnt dan een lijst aan de zijkant van je scherm met knoppen en wat ze doen.

 

:large_blue_diamond: Bij het pauzeren van live TV krijg je nu op de infobalk te zien hoe ver je van het livemoment bent:

 

Verder:

  • Binnenkort beschikbare films worden getoond in het onderdeel Films huren
  • Het onderdeel Films huren krijgt een Pathé Thuis logo rechtsboven in de hoek. Dit omdat Pathé Thuis nu de films levert die je kunt huren.
  • Als je vanuit de Gids een programma terugkijkt, en dan weer stopt ga je nu terug naar het punt in de Gids waar je was in plaats van naar het live programma dat op dat moment speelt.
  • Performanceverbetering zodat het teruggaan naar live tv vanuit verschillende menuonderdelen sneller gaat.
  • Het contrast van de pop-up notificaties die je soms krijgt als er wat te melden is, is verhoogd.

Daarnaast ook nog allerlei bug fixes en aanpassingen onder water waar je als klant verder niets van ziet of merkt. 

 

Wanneer komt ‘ie?

We splitsen het op in tweeën. De HTML (waar geen herstart voor nodig is) doen we als volgt:

  • Testgroep 1: nacht van 12 op 13 juli :white_check_mark:
  • Testgroep 2: nacht van 14 op 15 juli :white_check_mark:
  • De rest: van 20 t/m 22 juli :white_check_mark:

De NMC (waar bij wel een herstart nodig is):

  • Uitrol van 13 t/m 20 juli :white_check_mark:

Update: De volledige uitrol van is voltooid per 22 juli.

 

De testgroepen worden willekeurig samengesteld. Het is niet van te voren aan te geven of je in een testgroep zit, Het is ook niet mogelijk om mensen specifiek aan een testgroep toe te voegen.

 

Update van de uitrolplanning: 26/7/2021

Reputatie 7

Dit is toch eigenlijk "Ga naar zender"?

Reputatie 7
Badge +7

Dit is toch eigenlijk "Ga naar zender"?

Of “Ga naar gids van zender".

Reputatie 7

Dit is toch eigenlijk "Ga naar zender"?

Of “Ga naar gids van zender".

Of "Ga naar zender in de gids". :wink:

Reputatie 7
Badge +30

We noemen het bewust bladeren door gids omdat die bewoording weinig vatbaar is voor variabele interpretatie .  

Reputatie 7

We noemen het bewust bladeren door gids omdat die bewoording weinig vatbaar is voor variabele interpretatie .  

En toch moest ik even twee keer achter mijn oren krabben toen ik het las. Ik dacht nog heel even ... "Ze zullen toch niet de mogelijkheid om direct naar een zender te springen om zeep gaan helpen.". 

Er zouden toch geen updates zijn tijdens het E.K. ??????? ( @Erik_ )

Ik gebruik de cijfertoetsen om direct naar een zender in de gids te gaan. Bv. van npo 1 dan met 4 direct naar RTL 4, en dan bv 25 voor direct naar BBC First.

Bladeren kan (toch) gewoon met < en > ????

Reputatie 7

Er zouden toch geen updates zijn tijdens het E.K. ???????​​​

Maar hwt EK is toch al afgelopen, ik zie immers nergens meer oranje vlaggetjes en ook in de winkels is geen oranje merchandising meer te vinden.:relaxed:

Yup.

 

Reputatie 7
Badge +30

Er zouden toch geen updates zijn tijdens het E.K. ??????? ( @Erik_ )

Ik gebruik de cijfertoetsen om direct naar een zender in de gids te gaan. Bv. van npo 1 dan met 4 direct naar RTL 4, en dan bv 25 voor direct naar BBC First.

Bladeren kan (toch) gewoon met < en > ????

Ik heb het in het andere topic wel even benoemd, maar hier inderdaad niet zie ik. We doen geen update bij iedereen tijdens het EK. Maar, we kunnen wel de testgroepjes doen omdat die een zodanig aantal zijn dat als daar een probleem mee zou ontstaan, we het ook snel kunnen ondervangen. De volledige uitrol doen we ook pas nadat het EK klaar is. 

 

Al het navigeren dat men doet in de gids noemen we ‘bladeren in de gids’, welke van de beschikbare methoden je daar ook voor gebruikt. De pijltoetsen zijn de meest vanzelfsprekende, daarom worden die niet expliciet genoemd in de legenda. Maar er zijn genoeg mensen die niet weten dat het ook met de P+ en P- kan, of dat je met de cijfertoetsen ineens naar een andere zender kunt springen. 

Er zouden toch geen updates zijn tijdens het E.K. ??????? ( @Erik_ )

Ik gebruik de cijfertoetsen om direct naar een zender in de gids te gaan. Bv. van npo 1 dan met 4 direct naar RTL 4, en dan bv 25 voor direct naar BBC First.

Bladeren kan (toch) gewoon met < en > ????

Ik heb het in het andere topic wel even benoemd, maar hier inderdaad niet zie ik. We doen geen update bij iedereen tijdens het EK. Maar, we kunnen wel de testgroepjes doen omdat die een zodanig aantal zijn dat als daar een probleem mee zou ontstaan, we het ook snel kunnen ondervangen. De volledige uitrol doen we ook pas nadat het EK klaar is. 

 

Al het navigeren dat men doet in de gids noemen we ‘bladeren in de gids’, welke van de beschikbare methoden je daar ook voor gebruikt. De pijltoetsen zijn de meest vanzelfsprekende, daarom worden die niet expliciet genoemd in de legenda. Maar er zijn genoeg mensen die niet weten dat het ook met de P+ en P- kan, of dat je met de cijfertoetsen ineens naar een andere zender kunt springen. 


kun je niet eens stoppen met die vele updates (of minder updates)

gun de tv ontvangers eens wat rust en de gebruikers er van

update moet kunnen vindt ik maar dit is wel een beetje teveel van het goede

mijn mening !

 

Reputatie 7

kun je niet een stoppen met die vele updates (of minder updates)

gun de tv ontvangers eens wat rust en de gebruikers er van

update moet kunnen vindt ik maar dit is wel een beetje teveel van het goede

mijn mening !

Van mij kunnen ze niet vaak genoeg komen, zolang het maar verbeteringen geeft en ik geen last van de update zelf. Dat laatste lukt wel want ik lig toch altijd op één oor als die update doorgevoerd wordt.

Vele apps op mijn Android tablet en telefoon worden nog vaker geupdate.

kun je niet een stoppen met die vele updates (of minder updates)

gun de tv ontvangers eens wat rust en de gebruikers er van

update moet kunnen vindt ik maar dit is wel een beetje teveel van het goede

mijn mening !

Van mij kunnen ze niet vaak genoeg komen, zolang het maar verbeteringen geeft en ik geen last van de update zelf. Dat laatste lukt wel want ik lig toch altijd op één oor als die update doorgevoerd wordt.

Vele apps op mijn Android tablet en telefoon worden nog vaker geupdate.


bij verbeteringen ben ik ook voor

maar veranderingen niet zo :pensive:

Reputatie 2

Hopelijk komt er ook nog eens de optie om eigen volgorde van favoriete zenders te sorteren. Dan zou kpn echt een inhaalslag maken

Reputatie 4
Badge +1

@Erik_   Hoi Erik  , zijn we nu na 11 maanden updaten/ uittesten door (en bij ) de klant  zover dat bij een frisse start /software verwijderen de software  in een keer compleet wordt geladen of nog steeds in 2 stappen?

Reputatie 2

...

Bron: https://www.totaaltv.nl/nieuws/kpn-verbetert-interactieve-tv-juli/

 

Admin: geplakte tekst van het TotaalTV artikel verwijderd. Het staat natuurlijk vrij om dergelijke artikelen te delen, maar het is niet bevorderlijk voor de leesbaarheid van het topic om dan de hele tekst hier te plaatsen terwijl het grotendeels een kopie is van wat  al in dit topic beschreven staat. 

Reputatie 7
Badge +30

@Erik_   Hoi Erik  , zijn we nu na 11 maanden updaten/ uittesten door (en bij ) de klant  zover dat bij een frisse start /software verwijderen de software  in een keer compleet wordt geladen of nog steeds in 2 stappen?

Da's een hele goede vraag, @Oberon 5. De reden dat dit in 2x gaat is omdat dan eerst de oude software wordt ingeladen zodat je zeker bent dat ook de ontvangers op het oude menu blijven werken. Daarna herkent het systeem als je het nieuwe menu al had en krijg je die software. Dit proces zou nu niet meer nodig moeten zijn. Dus ik zou verwachten dat het nu ook gewoon in 1x gaat. Maar dat vraag ik nog even na.

 

Hopelijk komt er ook nog eens de optie om eigen volgorde van favoriete zenders te sorteren. Dan zou kpn echt een inhaalslag maken

Dit is iets dat we vaker hebben aangedragen en tot op heden niet iets dat uitgevoerd is. Dus ik acht de kans hierop niet heel groot. 

 

Bij het pauzeren van live TV krijg je nu op de infobalk te zien hoe ver je van het livemoment bent

Hmm, dat geeft ie nu al onder NMC 8.0.121_2 en HTML 4.122.212. Als je even pauzeert.

Reputatie 7
Badge +30

Ik heb een kleine update over de update. We zagen na de eerste testgroep toch een wat verhoogde druk op het tv platform. Dit bleek te komen omdat de gids vaker dan de bedoeling was informatie ging opvragen. Dus dat is aangepast. Hierdoor heeft de HTML een iets ander versienummer gekregen (van 4.125.201 naar 4.125.209). Ook verschuift er hierdoor het een en ander in de uitrol. We splitsen het op in tweeën. De nieuwe HTML (waar geen herstart voor nodig is) doen we als volgt:

  • Testgroep 1: nacht van 12 op 13 juli
  • Testgroep 2: nacht van 14 op 15 juli
  • De rest: van 20 t/m 22 juli

De onveranderde NMC (waar bij wel een herstart nodig is):

  • Uitrol van 13 t/m 20 juli

Ik het dit in het gemarkeerde antwoord aangepast. 

Wat is eigenlijk het verschil tussen dit topic en dit topic?

 

Reputatie 7
Badge +30

Dat andere topic ging over het nieuwe menu. Die heeft iedereen en is inmiddels ook niet zo ‘nieuw’ meer. Dus tijd voor een nieuw topic! :smile:

De NMC-versie is op de 8001 bij ons vannacht aangepast :relaxed: en helaas ook de resolutie weer teruggezet naar 720P :persevere:. Wanneer wordt dat nu eindelijk eens opgelost? Ik weet dat ik daarop moet letten, maar de meeste mensen zal dit niet direct opvallen en die modderen dus waarschijnlijk al tijden aan met 720P zonder dat ze dat in de gaten hebben. ​​​​

Voorheen was ik cliënt bij Telfort. Sinds een paar weken is er bij ons een update doorgevoerd in het menu van interactieve televisie. Vooralsnog vinden wij dit geen verbetering op meerdere redenen.

 

Allereerst is het meest irritante dat sinds deze tijd de knoppen van de afstandbediening niet meer goed reageren. Als we in het menu één zender naar beneden willen gaan óf als we met de toetsen naar een zender willen gaan, dan verspringt de TV in één keer meerdere zenders (soms blijft hij zelfs gewoon doorlopen). Of als we één keer op 1 drukken, dan verspringt hij opeens naar bijvoorbeeld 111.

 

Ten tweede vinden we het vervelend dat - als we naar de gids navigeren - het beeld en geluid niet meer doorloopt in de rechterhoek (zoals we gewend waren).

 

Is het eerst gesignaleerde probleem een bekend probleem dat opgelost is met de nieuw aangekondigde update? Zo niet, wat kan ik doen om dit zeer vervelende probleem op te lossen?

Reputatie 7

Ten tweede vinden we het vervelend dat - als we naar de gids navigeren - het beeld en geluid niet meer doorloopt in de rechterhoek (zoals we gewend waren)

Dit kan je configureren in de instellingen.

Reputatie 7
Badge +30

Allereerst is het meest irritante dat sinds deze tijd de knoppen van de afstandbediening niet meer goed reageren. Als we in het menu één zender naar beneden willen gaan óf als we met de toetsen naar een zender willen gaan, dan verspringt de TV in één keer meerdere zenders (soms blijft hij zelfs gewoon doorlopen). Of als we één keer op 1 drukken, dan verspringt hij opeens naar bijvoorbeeld 111.

Hoi ​​​​@Arcooo, welkom! Wil je voor de zekerheid checken of de batterijen goed in de afstandsbediening zitten. Als ze er al heel lang inzitten kan het ook zijn dat ze leeg beginnen te raken, test in dat geval met nieuwe batterijen. Als dat het niet oplost dan helpt het vaak om de tv ontvanger even een keer een reset te geven (Menu > Instellingen > Systeem > Frisse Start)

Ten tweede vinden we het vervelend dat - als we naar de gids navigeren - het beeld en geluid niet meer doorloopt in de rechterhoek (zoals we gewend waren).

Dit kun je weer instellen, zoals wjb al aangaf. Dit vind je onder Menu > Instellingen > TV Menu

 

De NMC-versie is op de 8001 bij ons vannacht aangepast :relaxed: en helaas ook de resolutie weer teruggezet naar 720P :persevere:. Wanneer wordt dat nu eindelijk eens opgelost? Ik weet dat ik daarop moet letten, maar de meeste mensen zal dit niet direct opvallen en die modderen dus waarschijnlijk al tijden aan met 720P zonder dat ze dat in de gaten hebben. ​​​​

Ik durf het niet te zeggen, Henk. We hebben dit al wel vaker doorgegeven, en tot op heden is er nog geen oplossing. Het helpt ook niet dat dit ook niet bij iedereen gebeurt.Â