Wanneer is een tv decoder perfect?

  • 30 August 2023
  • 69 reacties
  • 877 keer bekeken


Toon eerste bericht
Dit topic is gesloten. Staat je antwoord hier niet bij, gebruik dan de zoekfunctie van de Community of stel je vraag in een nieuw topic.

69 reacties

Reputatie 7

Helder ik ben de mening toegedaan dat de perfecte decoder de TV zelf is. 

Ik ben nog geen televisie tegengekomen die IGMP multicast ondersteunt en zolang dat niet ondersteund wordt zal zo'n televisie mijns inziens nooit de perfecte TV ontvanger kunnen worden. IGMP multicasting is essentieel in een effectieve distributie van live televisie met de hoogst mogelijke beeldkwaliteit.

Ook denk ik niet dat het de ontwikkelingen positief beïnvloed zullen worden als je afhankelijk wordt van meerdere hosting platforms zoals Android, Tizen en WebOS. Ik denk dat we die ervaring ondertussen wel hebben kijkende naar de smart-TV App.

Mee eens, echter dat hoeft geen probleem te zijn. DVB is redelijk universeel en zover ik mij niet vergis is IPTV ook redelijk universeel dat is zover ik weet OS onafhankelijk.

Igmp is mogelijk wel in te bouwen in een slimme TV.

Ik heb het al eerder geschreven en ik weet nu dat het kan, gebaseerd op wat Samsung nu doet.

Mijn ideaal is een netwerk kabel in de TV stoppen je provider kiezen klaar, nagenoeg hetzelfde zoals DVB werkt.

Een TV hoeft feitelijk alleen de juiste mu3 streams maar op te halen.

Maar ik ben ook wel zo realistisch dat hoe simpel het voor mij lijkt de feitelijke implementatie een uitdaging zal zijn.

 

Dus dan maar een zo kaal mogelijke STB of te wel geen Apps die horen niet thuis op een TV ontvanger.

​​​​​​Uiteraard zijn de apps voor diverse klanten juist de meerwaarde daarom is uit dat oogpunt de DIW en de Youfone box weer beter. Maar ik blijf er op dat punt bij dat elke smart tv dat beter doet.

Reputatie 7

Igmp is mogelijk wel in te bouwen in een slimme TV.

Daar komt heel veel bij kijken en ik denk niet dat leveranciers van televisies staan te springen om zoiets te implementeren. Ik denk ook niet dat KPN er om staat te springen om afhankelijk te zijn van de grieven van die televisie leveranciers. De implementatie van IGMP multicast heeft ook voor heel wat hoofdbrekens gezorgd op de TV+ Box en is pas heel laat in de testfase beschikbaar gekomen.

 

Ik heb het al eerder geschreven en ik weet nu dat het kan, gebaseerd op wat Samsung nu doet.

Wat doet Samsung dan?

 

Maar ik ben ook wel zo realistisch dat hoe simpel het voor mij lijkt de feitelijke implementatie een uitdaging zal zijn.

Ik denk zelfs dat het een illusie zal blijken en dan niet vanwege de techniek maar vanwege de commerciële belangen.

 

Dus dan maar een zo kaal mogelijke STB of te wel geen Apps die horen niet thuis op een TV ontvanger.

Maar dat is commercieel gezien niet interessant voor providers als KPN. KPN probeert juist die apps op haar TV ontvanger te krijgen zodat de drempel om ook TV van KPN te nemen en niet te kiezen voor NLZiet zo laag mogelijk wordt.

Reputatie 7
Badge +20

On topic dan weer.

@joop2011 het is mij een beetje onduidelijk wat de bedoeling van dit topic is.

TV ontvangers/decoders in het algemeen of toch meer specifiek de DiW 7020 die ik persoonlijk niet zie als een TV ontvanger zoals ik eerder al heb toegelicht.

 

Je hebt gelijk, ik heb het inderdaad over de DIW7022 (niet 7020).

Maar over de anderen mag je uiteraard ook schrijven.😉😊

 

Motorola 1853, gaat er deze maand uit. (was vooral erg traag en geen HD+ of HD glas)

 

Acadyan HMB 2260

Mooie KPN tv decoder, maar begint een oud beestje te worden.

Om de zoveel tijd aan / uit zetten, anders stotteren opnames o.a.

Weinig intern geheugen.

 

Arris VIP 2952

Mooie KPN TV decoder, werkt goed.

Maar toch had ik destijds met deze dezelfde problemen als de Arcadyan.

 

Arris VIP 5202

Deze heb ik zelf nooit gehad.

 

Ronde witte 4K ontvanger.

Deze heb ik zelf nooit gehad.

 

Sagacom DIW7022 (ook wel KPN tv+ box genoemd)

Zie boven.

Nog veel verbeteringen nodig.

Maar is gelukkig al een stuk stabieler. 

@wjb Wat Samsung doet is lineaire IPTV kanalen aanbieden die in de kanalen lijst staan waar ook de dvb kanalen staan. Dus niet via een app.

 

Wat betreft igmp, ik zal mezelf daar weer een keer in verdiepen dat is toch iets wat een router of switch moet ondersteunen. Of hebben alle KPN tv boxen die ondersteuning ook? Dat is voor het eerst dat ik dit ergens lees.

 

@joop2011 dank voor die opheldering.

Reputatie 7

@wjb Wat Samsung doet is lineaire IPTV kanalen aanbieden die in de kanalen lijst staan waar ook de dvb kanalen staan. Dus niet via een app.

Dat gaat dus niet met KPN immers KPN gebruikt geen DVB.

 

Wat betreft igmp, ik zal mezelf daar weer een keer in verdiepen dat is toch iets wat een router of switch moet ondersteunen. Of hebben alle KPN tv boxen die ondersteuning ook? Dat is voor het eerst dat ik dit ergens lees.

Uiteraard hebben alle TV ontvangers dat ook immers de distributie van live televisie gaat m.b.v. IGMP multicasts.

@wjb Wat Samsung doet is lineaire IPTV kanalen aanbieden die in de kanalen lijst staan waar ook de dvb kanalen staan. Dus niet via een app.

Dat gaat dus niet met KPN immers KPN gebruikt geen DVB.

 

 

 

Wat Samsung doet is lineaire IPTV. Het komt mogelijk verkeerd over hoe ik dit eerder schreef, die kanalen staan in de EPG van de TV zelf. 

 

Dat gedrocht van die TV+ box krijgen ze volgens mij nooit perfect. 

Weet je wat voor mij perfect werkte? De ‘ouderwetse’ coaxkabel met eigen CI+ module en de apps van mijn smart t.v. voor een paar streamingdiensten. Geen geklier met - overbodige - kastjes, zelden of nooit een storing.

Vernieuwing is lang niet altijd beter.

Reputatie 7

Galdor68 schreef:

Wat Samsung doet is lineaire IPTV. Het komt mogelijk verkeerd over hoe ik dit eerder schreef, die kanalen staan in de EPG van de TV zelf. 

Dan is dat geen IPTV van KPN.

Reputatie 7
Badge +20

@wjb Wat Samsung doet is lineaire IPTV kanalen aanbieden die in de kanalen lijst staan waar ook de dvb kanalen staan. Dus niet via een app.

Dat gaat dus niet met KPN immers KPN gebruikt geen DVB.

 

 

 

Wat Samsung doet is lineaire IPTV. Het komt mogelijk verkeerd over hoe ik dit eerder schreef, die kanalen staan in de EPG van de TV zelf. 

 

 

Dat hebben alle tv's.

Maar dan heb je wel een DVB-C (Ziggo) of DVB-T(2) (Digitenne) of DVB-S (schotel) aanvoer nodig.

KPN heeft IPTV (ITV) en dat kan niet via de tv decoder van de tv.

 

KPN tv kan via de ITV app of via de KPN tv decoder. 

Galdor68 schreef:

Wat Samsung doet is lineaire IPTV. Het komt mogelijk verkeerd over hoe ik dit eerder schreef, die kanalen staan in de EPG van de TV zelf. 

Dan is dat geen IPTV van KPN.

Dat schijf ik toch nergens dat dit van KPN is. Het gaat mij erom als partij A dit kan dat dit voor partij B ook mogelijk moet zijn.

Simpel gezegd ik voer mijn klantgegevens in en presto de kpn kanalen staan in de gids van mijn TV zelf.

 

@joop2011 Wat ik noem hebben alleen de nieuwere Samsungs voor die kanalen is zelfs een hotspot van een mobiele telefoon voldoende. Dat heeft helemaal niks met welke DVB vorm dan ook te maken.

Ik meen dat LG dit nu ook heeft daar heet het Channel plus

 

Als ik puur afga op de titel van dit topic wat de perfecte decoder is dan blijf ik bij de decoders die in elke TV zitten

Die decoders staan weer los van de DRM encryptie daar is dan weer een smartcard voor nodig.

Reputatie 7

Galdor68 schreef:

Wat Samsung doet is lineaire IPTV. Het komt mogelijk verkeerd over hoe ik dit eerder schreef, die kanalen staan in de EPG van de TV zelf. 

Dan is dat geen IPTV van KPN.

Dat schijf ik toch nergens dat dit van KPN is. Het gaat mij erom als partij A dit kan dat dit voor partij B ook mogelijk moet zijn.

Simpel gezegd ik voer mijn klantgegevens in en presto de kpn kanalen staan in de gids van mijn TV zelf.

Dat zal KPN nooit gaan doen want dan zou KPN immers van IPTV naar DVB moeten overstappen.

Je zult dan de smart-TV app moeten gebruiken maar of je daar nu vrolijk van wordt.

Ik ben het met je eens dat geen apart kastje vriendelijker kan zijn dan zo’n TV+ Box maar de afhankelijkheden van derden maak je daarmee enorm en dat is iets wat je mijns inziens moet zien te voorkomen.

Reputatie 7
Badge +20

@Galdor68

 

De link die je al vermeld had, is iets wat mijn LG OLED tv ook heeft.

Maar dat heeft niets met KPN te maken.

 

Ben ook benieuwd naar de stream van tv zenders gratis op de Samsung en de kwaliteit.

Als ik het via jouw link zo kijkt heb je alle zenders van de wereld gratis, maar dat kan ik mij toch niet voorstellen.

Reputatie 7
Badge +20

Ik vond nog iets via Google;

 

Wat kost tv Plus?

€ 6,99/mnd. Een maandabonnement kost maar € 6,99 per maand na afloop van de gratis proefperiode van 7 dagen.

Galdor68 schreef:

 

 

Dat zal KPN nooit gaan doen want dan zou KPN immers van IPTV naar DVB moeten overstappen.

 

Nee, @wjb  dat is helemaal geen DVB signaal dit is gewoon een IP signaal hoe vaak moet ik dit nog herhalen?

 

@joop2011 je hebt inderdaad niet zoveel kanalen zoals het wordt voorgesteld. Maar wel redelijk veel.

Geen idee waar je die gegevens over een abonnement hebt gevonden. Dat is waarschijnlijk een andere dienst bij deze heb je alleen reclame meer niet.

Reputatie 7
Badge +20

@Galdor68

Dank je, ik had bij zoeken het woord Samsung vergeten.

 

Nu dit gevonden:

Samsung TV Plus

Het is een gratis streamingdienst die je op je Samsung-toestel kunt vinden (als die tenminste uit 2016 komt of jonger). Er zijn allerlei kanalen te kiezen, zoals sport, nieuws en entertainment, waarbij je advertenties ziet om zo te 'betalen' voor de dienst.

Reputatie 7

Die Samsung functionaliteit waar je naar verwijst is gewoon een app op de Samsung en ook daar zal KPN nooit haar zenders in op laten nemen, net zo goed als dat ze haar zenders niet integreert in Apple TV.

Daarnaast is er naar mijn weten nog geen enkele televisie die IGMP multicasting ondersteunt en dan is het, in het kader van dit topic, dus sowieso een NoGo immers geen IGMP multicasts is mindere beeldkwaliteit en dus geen perfecte "TV decoder".

Ik heb even gezocht en bij IGMP wordt nergens iets geschreven over cliënts enkel dat dit een layer 2 of 3 functie is bij routers en of switches.

De Samsung dienst is inderdaad als app beschikbaar op smartphones maar via de TV is dit geen app anders zouden die kanalen niet in de reguliere EPG staan.

 

Waarom zou multicast een must zijn? Ik denk aan mijn beleving de provider lost dat maar op aan hun kant. 

Wat compressie betreft nagenoeg elke recente TV kan wel met HEVC H.265 overweg.

 

Het gaat er niet om wat KPN wel of niet doet het gaat om een STB en een goede  kan overal mee overweg. Die eigenwijze providers moeten nu net als de eigen modem/routers ook eigen tv ontvangers gaan ondersteunen.

 

Neem Digitenne het is belachelijk dat men eerst moet kijken of een TV wel geschikt is.

Reputatie 7

Ik heb even gezocht en bij IGMP wordt nergens iets geschreven over cliënts enkel dat dit een layer 2 of 3 functie is bij routers en of switches.

Zucht.

 

Waarom zou multicast een must zijn? Ik denk aan mijn beleving de provider lost dat maar op aan hun kant. 

Waarom denk je dat KPN de HD" streams in multicast mode aanbiedt? Ik weet het wel hoor.