Beantwoord

Werkt HDMI CEC met TV+ met een gewone/ouderwetse LG afstandsbediening?

  • 23 September 2023
  • 15 reacties
  • 350 keer bekeken

Reputatie 6
Badge +6

Mijn vragen:

  • Heeft iemand HDMI CEC/Simplink geprobeerd met een niet-magic afstandsbediening?
  • Doen de cijfertoetsen en P+/P- het dan?
  • Doen de knoppen voor play/pauze/doorspoelen het dan?

 

 

Hoezo?

Het blijkt dat de (bluetooth) LG Magic Remote via HDMI CEC/Simplink best veel opdrachten doorgeeft aan de TV+ Box. Zoals de cursortoetsen, de OK knop, en zelfs de gekleurde knoppen. Maar helaas niet de cijfertoetsen en P+/P-.

Maar: die knoppen doen dan ook niks op de televisie zelf. (Zoals bijvoorbeeld de “gids” knop de LG webOS gids laat zien, in plaats van een CEC-code naar de TV+ Box te sturen.)

Dus ik vraag me af: zou LG voor de magic remote misschien andere CEC-codes doorsturen voor 0-9 en P+/P- dan de TV+ Box verwacht? (En andere codes dan andere televisies gebruiken.) En zo ja: zouden de doorgestuurde CEC-codes misschien anders zijn bij gebruik van een andere LG afstandsbediening? Kortom: werkt een oudere (infrarood) afstandsbediening misschien beter? 🤔

icon

Beste antwoord door Arjan van B 18 October 2023, 18:43

Bekijk origineel

15 reacties

Reputatie 7
Badge +20

CEC heeft hier niets mee te maken.

Met CEC kan de Sagacom DIW7022 (KPN tv+ box) de tv uit of aan zetten).

Dus alles met 1 knop.

In bijvoorbeeld een blu-ray speler zit deze functie ook.

 

Je kan de DIW7022 niet met de LG ab bedienen.

 

Je kan wel met de KPN ab van de DIW7022 de LG tv bedienen, als je hem hebt gekoppeld. 

Volume, aan/uit en source.

 

De DIW7022 wordt via Bluetooth met de KPN ab bestuurd.

Voor de tv doet deze ab het via IR (alleen voor de tv). 

Reputatie 6
Badge +6

CEC heeft hier niets mee te maken.

Toch wel. En mijn vraag gaat specifiek over HDMI CEC.

 

Met CEC kan de Sagacom DIW7022 (KPN tv+ box) de tv uit of aan zetten).

En andersom. Maar daarnaast kan CEC ook de knoppen die je op de afstandsbediening van je televisie indrukt doorsturen naar het apparaat dat op de HDMI-ingang is aangesloten, in dit geval de KPN TV+ Box.

 

Je kan de DIW7022 niet met de LG ab bedienen.

Dat kan dus wél via HDMI CEC. Zoals ik al schreef:

 

Het blijkt dat de (bluetooth) LG Magic Remote via HDMI CEC/Simplink best veel opdrachten doorgeeft aan de TV+ Box. Zoals de cursortoetsen, de OK knop, en zelfs de gekleurde knoppen. Maar helaas niet de cijfertoetsen en P+/P-.

Ik vraag me af of een LG televisie bij gebruik van een andere (minder geavanceerde) LG afstandsbediening andere CEC-codes verstuurt, zodat de KPN TV+ Box ook de cijfertoetsen en P+/P- van de LG afstandsbediening overneemt. Zoals bij andere merken wél werkt.

@Arjan van B

@joop2011het zit anders..

Joop met hdmi cec neem je de besturing van bijvoorbeeld de tv afstandsbediening over.

Als je bijvoorbeeld een Chromecast Google tv gebruikt kun je met een recente tv alle functies gebruiken via de hdmi poort.

Dit doe je bijvoorbeeld als de smart tv niet meer zo smart is en een Chromecast Google tv (mediaplayer) via hdmi gaat aan sluiten.

Dan werken de functies via de afstandsbediening van de tv zelf.

helaas werken niet alle functies bij alle merken types en leeftijd van de tv toestellen.

Het niet kunnen gebruiken van zappen of cijfertoetsen en tv gids toets zijn een veel voorkomend probleem.

@Arjan van Bwaarom niet de kpn+ afstandsbediening gebruiken en de tv code er in zetten.?

 

Reputatie 7
Badge +20

@peter-keetfm 

Maar dan moet de ab dat wel ondersteund worden. 

Reputatie 6
Badge +6

waarom niet de kpn+ afstandsbediening gebruiken en de tv code er in zetten.?

In dit geval gaat het om een tweede afstandsbediening. Dat kan (nu) alleen via HDMI CEC.

Dus ik hoop dat er iemand is die een eenvoudige LG afstandsbediening via HDMI CEC gebruikt, en de drie vragen uit mijn startbericht kan beantwoorden.

@peter-keetfm

Maar dan moet de ab dat wel ondersteund worden. 

HDMI cec is een techniek dat de apparatuur met elkaar praten doormiddel van de hdmi kabel.

 

Reputatie 6
Badge +6

Ondertussen getest met alle beschikbare LG codes van een One For All URC7115 universele afstandsbediening op een LG OLED48C24LA uit 2022. Ook daar werken de cijfertoetsen en P+/P- niet via HDMI CEC met de KPN TV+ Box. (De extra knoppen zoals afspelen/pauzeren, die niet op de Magic Remote zitten, werken dan trouwens wél.)

Ik ga later/ooit proberen of die knoppen met andere HDMI-apparaten (zoals een Google Chromecast) misschien wel werken op die LG.

En nog steeds benieuwd of de cijfertoetsen en P+/P- met andere combinaties van LG afstandsbedieningen en LG televisies misschien toch werken met de TV+ Box.

Hdmi cec verschilt nogal wat betreft doorgifte.

En voornamelijk merk type en leeftijd tv toestel.

Zo kan ik met de ene Philips TV wel alle functies van de afstandsbediening door zetten naar de Chromecast Google TV.

Als ik deze Chromecast verbind met een oudere Philips TV werken sommige knoppen niet.

Het zal dan aan het uitsturen van het tv toestel over hdmi moeten liggen.

 

 

 

Reputatie 6
Badge +6

Het zal dan aan het uitsturen van het tv toestel over hdmi moeten liggen.

Ja. Maar de doorgestuurde CEC-codes/opdrachten kunnen ook verschillen.

Zo heb ik bij zowel Samsung, Loewe als LG aparte knoppen gezien voor afspelen en pauzeren. En de CEC-codes die daarvoor verstuurd worden, worden door de KPN TV+ Box precies goed verwerkt. Bijvoorbeeld: een tweede keer pauze drukken heeft géén effect, precies zoals dat hoort. En dat terwijl de KPN afstandsbediening zelf dus één knop voor beide functies heeft.

Dus ik heb nog steeds hoop dat LG wel degelijk iets doorstuurt voor de cijfertoetsen en P+/P-. (Die vraag trouwens ook uitstaan bij LG support.) Vooral ook omdat de televisie er zelf niet op reageert, in tegenstelling tot een oude Samsung waar P+/P- omschakelt van HDMI naar kabeltelevisie. (Dus voor die oude Samsung heb ik geen hoop op goede ondersteuning van P+/P- via HDMI CEC.) En als de LG televisie wel iets doorstuurt, dan is het misschien een eitje voor KPN om die afwijkende CEC-codes ook te verwerken.

waarom niet de kpn+ afstandsbediening gebruiken en de tv code er in zetten.?

In dit geval gaat het om een tweede afstandsbediening. Dat kan (nu) alleen via HDMI CEC.

Dus ik hoop dat er iemand is die een eenvoudige LG afstandsbediening via HDMI CEC gebruikt, en de drie vragen uit mijn startbericht kan beantwoorden.

Als ik jou ander topic bekijk mist U nu de infrarood functie van de tv+ afstandsbediening.?

Deze afstandsbediening kun je koppelen aan je LG TV.

Deze afstandsbediening werkt dan met je tv via infrarood. (Alleen basis functies volume, aan, uit ,mute en input)

En via bluetooth met de tv+ box.

Deze handleiding heb ik gevolgt om mijn tv te koppelen aan de tv+ afstandsbediening.

Of heb ik het mis en bedoel je wat anders.

 

Reputatie 6
Badge +6

Als ik jou ander topic bekijk mist U nu de infrarood functie van de tv+ afstandsbediening.?

Nee hoor, de witte KPN TV+ Box afstandsbediening is prima ingesteld en werkt zoals verwacht.

Maar het gaat om een extra afstandsbediening. (Of voor toekomstige lezers misschienalles de basisdingen bedienen via een andere afstandsbediening, bijvoorbeeld eentje met minder knoppen.)

Kortom: in dit topic gaat het me echt om HDMI CEC, specifiek voor LG.

@Arjan van B 

Ok

Je zou nog een Logitech Harmony met hub kunnen proberen.

Ik gebruik dat met een oude LG TV (infrarood) met een Nvidia Shield tv pro (bluetooth)

Geen idee of dat ook goed werkt met de tv+ box.

Zie dit topic.

 

Reputatie 6
Badge +6

Ik vond net deze foto op het Odido-forum, waarbij na drukken van “...” ook cijfers getoond worden in de “Meer acties” popup. Geen idee hoe die decoder werkt, noch hoe die LG televisie ingesteld was:

 

LG webOS: “Meer acties” na drukken “...” voor T-Mobile/Odido decoder.

 

Hierboven geen “SIMPLINK” naast de naam van de decoder, en als ik verder lees in dat forum dan lijkt die decoder (destijds) geen HDMI CEC te ondersteunen. Ofwel: bovenstaande foto is waarschijnlijk voor een decoder die aangestuurd wordt via de IR-blaster/infrarood (en mogelijk ook andere versie van webOS). Maar goed: wél cijfers!

Voor HDMI CEC met de TV+ Box staat er (op andere televisie) na drukken van “...” wél “SIMPLINK” naast de naam “KPN TV+” (die via HDMI uitgewisseld is), maar zie ik geen cijfers:

 

LG webOS: “Meer acties” na drukken “...”

 

Kortom: soms laat LG webOS cijfers zien bij “Extra acties”, maar (op andere televisie) voor HDMI CEC met de KPN TV+ Box niet. En dát geeft me toch weer hoop dat LG wel degelijk CEC-opdrachten doorstuurt bij indrukken van de cijfers (en misschien ook P+/P-) op de afstandsbediening, maar dat de TV+ Box die niet herkent. Want anders had LG toch ook wel cijfers in die HDMI popup gezet? (Ja, rare gedachtengang, maar hoop doet leven.)

Reputatie 6
Badge +6

Inmiddels ook getest met een Google Chromecast (met Google TV): de cijfertoetsen van een LG afstandsbediening werken dan helaas ook niet. (Ik heb P+/P- daar niet kunnen testen; ik weet niet wat ik daarmee zou kunnen doen op een Chromecast.)

Ik ben toch bang dat LG de cijfertoetsen en P+/P- helemaal niet doorstuurt via HDMI CEC, of andere codes dan andere merken. Nog geen zinnig antwoord van LG helpdesk hierover gehad.

Reputatie 6
Badge +6

Voor wat betreft bovenstaande LG OLED48C24LA: de LG helpdesk geeft geen antwoord op mijn directe vragen. En dan vooral niet op de vraag: worden de cijfertoetsen en P+/P- überhaubt doorgestuurd? Ondanks herhaalde verzoeken heb ik alleen ontwijkende antwoorden gekregen, dus ik denk dat het antwoord is: nee, die worden domweg niet doorgestuurd, ongeacht welke LG afstandsbediening gebruikt wordt.

Reageer