Batterijverbruik van mobiele telefoon hoger bij KPN dan bij concurrenten

  • 20 August 2023
  • 60 reacties
  • 4644 keer bekeken

Reputatie 3

Beste ,

Het was iemand opgevallen dat het batterijverbruik op het KPN mobiel netwerk hoger is dan T-Mobile en Vodafone.

Ik heb hiervoor verschillende tests uitgevoerd en kan dit inderdaad bevestigen samen met anderen. Zelf merkte ik het ook al een paar weken dat mijn iPhone sneller leeg is dan normaal. Het schijnt ook te spelen op Samsung telefoons.

 

Hieronder een overzicht van de testresultaten. Hierbij heb ik WiFi uitgeschakeld via instellingen en alle apps gesloten.

Test KPN 17-08-2023: https://i.ibb.co/cvpXTTD/image.png & https://i.ibb.co/brMWfLs/image.png

Test Vodafone 18-08-2023: https://i.ibb.co/R9qDkVT/image.png & https://i.ibb.co/QbDDxCq/image.png

Test T-Mobile 19-08-2023: https://i.ibb.co/xX7ByPX/IMG-8305.jpg & https://i.ibb.co/sbXbd9d/IMG-8307.png

 

Meer mensen die het bevestigen:

https://gathering.tweakers.net/forum/list_message/76221182#76221182

https://gathering.tweakers.net/forum/list_message/76222154#76222154

https://gathering.tweakers.net/forum/list_message/76222430#76222430

https://gathering.tweakers.net/forum/list_message/76227400#76227400

https://gathering.tweakers.net/forum/list_message/76234012#76234012
 

Wellicht kunnen meer mensen dit bevestigen op het KPN Forum en dat KPN hier naar kan kijken en oplossen want 13% batterij verlies in 7 uur tijd is best een hoop in stand-by laat staan als je telefoon gebruikt.

Erik van KPN 9 maanden geleden

Via Tweakers en op dit KPN forum kwamen meldingen over leegloop van de batterij van de mobiele telefoon en de verschillen tussen de netwerken.

We hebben uitgebreid onderzoek gedaan naar deze meldingen en gezocht naar veranderingen in het netwerk die dit zouden kunnen veroorzaken. Uit dit onderzoek (door KPN, leveranciers en onafhankelijke partijen) komt naar voren dat het mobiele netwerk van KPN geen snellere leegloop van de mobiele batterij veroorzaakt dan andere providers. De meldingen zoals geschetst op het forum konden niet gereproduceerd worden of hadden andere oorzaken.

Er kunnen wel degelijk (minimale) verschillen zijn in batterij verbruik van je mobiele telefoon als je twee providers met elkaar vergelijkt. De belangrijkste reden hiervoor is je locatie. De zendmast van de ene provider bevindt zich vaak verder dan de andere, waardoor je telefoon soms 'harder moet werken’. Verder kan de smartphone gebruiker het batterij gebruik beïnvloeden door gebruik te maken van energiebesparing opties, apps met achtergrond refresh te beperken en de helderheid en de refresh rate van het scherm niet op maximaal te zetten.

 

We hebben een aanvulling op onze eerdere reactie. Zoals aangegeven hebben we uitgebreid onderzoek gedaan. Nu hebben we, in aanvulling op dat algemene onderzoek, ook individuele meldingen onderzocht. Daaruit komt naar voren dat de gebruikers die een sneller batterijverloop melden, niet de standaard APN gebruiken, maar dit hebben aangepast. Zij doen dit om op een specifieke manier toegang te krijgen tot het internet, bijvoorbeeld met een thuisnetwerk met bepaalde instellingen of eisen. 


Vooropgesteld dat het aanpassen van je APN gewoon kan en mag, kan een niet-standaard APN dus gevolgen hebben voor je batterijverbruik. 

Ervaar je zelf een groter batterijverbruik, check dan je APN instellingen (instellingen > mobiel netwerk > mobiele datanetwerk). Zie je daar APN internet, dan heb je de standaardinstelling.
Zie je iets anders, dan kun je dit met de optie Stel opnieuw in, terugzetten op de standaardinstelling.

Bekijk origineel

Dit topic is gesloten. Staat je antwoord hier niet bij, gebruik dan de zoekfunctie van de Community of stel je vraag in een nieuw topic.

60 reacties

Reputatie 6
Badge +4

Beste Joeri,

 

Ik kan het bevestigen dat de drain ook aanwezig is op de Samsung Galaxy S23 Ultra, Pixel 7, S21. Allemaal icm een dual sim constructie. 

Idem hier, KPN esim en T-mobile simkaart op een iPhone 13 Pro. Tevens getest met een VF simkaart in Frankrijk, Provence, zelfde euvel.

Ook ik kan dit bevestigen. Op mijn iPhone 14 Pro met de Kpn sim actief verbruikt de telefoon 4 tot 5 procent per uur. Met een Vodafone sim actief maar 0 tot 1 procent per uur.

Wifi aan of uit, 4G of 5G maakt geen verschil. Ik zit op ongeveer 600 meter van een mast af en het bereik is prima, zelfs beter dan bij Vodafone.

Als dit zou kunnen worden opgelost zou ik daar enorm mee geholpen zijn, gezien Kpn me verder prima bevalt. Maar als dit niet opgelost kan worden moet ik helaas over twee maanden bij het einde van mijn contract overstappen op T-Mobile.

Reputatie 3

Idem hier, KPN esim en T-mobile simkaart op een iPhone 13 Pro. Tevens getest met een VF simkaart in Frankrijk, Provence, zelfde euvel.

Ik weet niet of dit probleem ook aanwezig is op roaming.

Reputatie 4
Badge +1

Hier hetzelfde probleem, KPM e-sim in combinatie met iPhone 12 Pro. Ik kan helaas niet testen met een andere provider.

Bij mij is dit probleem ook aanwezig bij roaming, in elk geval in Duitsland getest. Daarbij is het wel lastiger om een en ander goed te testen omdat de omstandigheden in het buitenland natuurlijk anders zijn dan hier in Nederland, dus betrouwbare tests heb ik hierbij niet kunnen doen.

Reputatie 2

Bij mij IPhone 14 Pro Max, loopt het batterij ook snel leeg.

I have the same issue with KPN and iPhone 14 Pro Max.. the battery is draining enormously in idle mode.

Reputatie 3

UPDATE 21-08-2023

Ik heb ook een test gedaan met een Samsung S23+

Verbruik op KPN netwerk lijkt ook hoger dan op het T-Mobile netwerk al is de test op T-Mobile netwerk korter geweest maar je kan de duur en verbruik verdubbelen.

Komende nacht wordt een volledige test gedaan op het T-Mobile netwerk met 5G.

Reputatie 3

Ik ben benieuwd of KPN hiernaar gaat kijken??

Reputatie 2

 

1 dag thuis geprobeerd zonder WiFi en van 50% naar 34 % 

Reputatie 3

Vanochtend met taxi vanuit Dordrecht richting Sliedrecht een chat bij H&M gestart met mij toestel.

Tijdens verplaatsen viel steeds verbinding weg met chatten.

Probleem die je ervaart hoort niet bij dit topic

Reputatie 2

@ikbenjoeri stuur even een bericht naar ****************, zodat technische dienst van KPN een onderzoek start.

 

Admin: graag geen interne e-mailadressen van KPN delen svp. Dank. 

Reputatie 7
Badge +12

Goedemorgen @ikbenjoeri (en ook de rest die zich hier heeft gemeld natuurlijk).

Een direct antwoord heb ik hier niet op maar ik heb dit vraagstuk wel meteen doorgestuurd binnen de organisatie. Hier gaat uiteraard naar gekeken worden en de terugkoppeling zal hopelijk snel volgen. Zodra ik meer weet dan laat ik jullie dat hier uiteraard direct weten! 

Goedemorgen @ikbenjoeri (en ook de rest die zich hier heeft gemeld natuurlijk).

Een direct antwoord heb ik hier niet op maar ik heb dit vraagstuk wel meteen doorgestuurd binnen de organisatie. Hier gaat uiteraard naar gekeken worden en de terugkoppeling zal hopelijk snel volgen. Zodra ik meer weet dan laat ik jullie dat hier uiteraard direct weten! 

Dankjewel voor de terugkoppeling en fijn dat dit wordt opgepakt. Op tweakers zijn er inmiddels meerdere mensen met problemen.

Mocht er iets zijn wat we kunnen doen / testen / uitsluiten, laat het gerust weten.

Ik kijk uit naar de reacties van je collega's.

Hier exact hetzelfde. Batterij enorm snel leeg bij gebruik van zowel KPN 4G als 5G. iPhone 13, oktober 2022. Overigens ook op de andere telefoons hier thuis, beiden iPhone 12 en hetzelfde probleem.

Reputatie 3

@Lakitna @jesse127001 @zeilbood @Meedenkertje26 @jasper_tr @Evgeny @mfaken  kunnen jullie kijken welke aanbieder versie jullie hebben met KPN?

Aanbieder? (Instellingen > Info > SIM of eSim Onder netwerk staat Aanbieder iets van KPN NL 5X.0

Ik zit zelf op KPN NL 55.0, de mensen die er geen last van hebben zitten op KPN NL 54.0 aan de hand van de eerste info die ik heb ontvangen.

 

https://gathering.tweakers.net/forum/list_message/76323988#76323988

@Lakitna @jesse127001 @zeilbood @Meedenkertje26 @jasper_tr @Evgeny kunnen jullie kijken welke aanbieder versie jullie hebben met KPN?

Aanbieder? (Instellingen > Info > SIM of eSim Onder netwerk staat Aanbieder iets van KPN NL 5X.0

Ik zit zelf op KPN NL 55.0, de mensen die er geen last van hebben zitten op KPN NL 54.0 aan de hand van de eerste info die ik heb ontvangen.

 

https://gathering.tweakers.net/forum/list_message/76323988#76323988

Pad klopt niet: Instellingen > Info > SIM of eSim

Reputatie 3

Het ziet er zo uit. (DEEL GEEN SCREENSHOTS omdat er ook gevoelige informatie staat)

 

 

Reputatie 2

KPN NL 54.0 en 11:00 uur was mij batterij  90% en nu al 66% zonder WiFi  en op het 4G netwerk.

@Lakitna @jesse127001 @zeilbood @Meedenkertje26 @jasper_tr @Evgeny @mfaken  kunnen jullie kijken welke aanbieder versie jullie hebben met KPN?

Aanbieder? (Instellingen > Info > SIM of eSim Onder netwerk staat Aanbieder iets van KPN NL 5X.0

Ik zit zelf op KPN NL 55.0, de mensen die er geen last van hebben zitten op KPN NL 54.0 aan de hand van de eerste info die ik heb ontvangen.

 

https://gathering.tweakers.net/forum/list_message/76323988#76323988

Even gekeken, ik zit hier op versie 55.0.

Ik heb ook gekeken op twee toestellen die het probleem niet ervaren, op die toestellen draait versie 54.

Reputatie 4
Badge +1

@Lakitna @jesse127001 @zeilbood @Meedenkertje26 @jasper_tr @Evgeny @mfaken  kunnen jullie kijken welke aanbieder versie jullie hebben met KPN?

Aanbieder? (Instellingen > Info > SIM of eSim Onder netwerk staat Aanbieder iets van KPN NL 5X.0

Ik zit zelf op KPN NL 55.0, de mensen die er geen last van hebben zitten op KPN NL 54.0 aan de hand van de eerste info die ik heb ontvangen.

 

https://gathering.tweakers.net/forum/list_message/76323988#76323988

 

KPN NL 54.0

Gebruik een Samsung s23 ultra met KPN. Bij mij sinds kort sneller de accu leeg. 

@ikbenjoeri Hier ook KPN 54.0 op alle 3 de toestellen

Zelfde probleem, gebruik een  Samsung s23 ultra. Accu schiet naar beneden.Â