Het was iemand opgevallen dat het batterijverbruik op het KPN mobiel netwerk hoger is dan T-Mobile en Vodafone.
Ik heb hiervoor verschillende tests uitgevoerd en kan dit inderdaad bevestigen samen met anderen. Zelf merkte ik het ook al een paar weken dat mijn iPhone sneller leeg is dan normaal. Het schijnt ook te spelen op Samsung telefoons.
Â
Hieronder een overzicht van de testresultaten. Hierbij heb ik WiFi uitgeschakeld via instellingen en alle apps gesloten.
Wellicht kunnen meer mensen dit bevestigen op het KPN Forum en dat KPN hier naar kan kijken en oplossen want 13% batterij verlies in 7 uur tijd is best een hoop in stand-by laat staan als je telefoon gebruikt.
Erik van KPN9 maanden geleden
Via Tweakers en op dit KPN forum kwamen meldingen over leegloop van de batterij van de mobiele telefoon en de verschillen tussen de netwerken.
We hebben uitgebreid onderzoek gedaan naar deze meldingen en gezocht naar veranderingen in het netwerk die dit zouden kunnen veroorzaken. Uit dit onderzoek (door KPN, leveranciers en onafhankelijke partijen) komt naar voren dat het mobiele netwerk van KPN geen snellere leegloop van de mobiele batterij veroorzaakt dan andere providers. De meldingen zoals geschetst op het forum konden niet gereproduceerd worden of hadden andere oorzaken.
Er kunnen wel degelijk (minimale) verschillen zijn in batterij verbruik van je mobiele telefoon als je twee providers met elkaar vergelijkt. De belangrijkste reden hiervoor is je locatie. De zendmast van de ene provider bevindt zich vaak verder dan de andere, waardoor je telefoon soms 'harder moet werken’. Verder kan de smartphone gebruiker het batterij gebruik beïnvloeden door gebruik te maken van energiebesparing opties, apps met achtergrond refresh te beperken en de helderheid en de refresh rate van het scherm niet op maximaal te zetten.
Â
We hebben een aanvulling op onze eerdere reactie. Zoals aangegeven hebben we uitgebreid onderzoek gedaan. Nu hebben we, in aanvulling op dat algemene onderzoek, ook individuele meldingen onderzocht. Daaruit komt naar voren dat de gebruikers die een sneller batterijverloop melden, niet de standaard APN gebruiken, maar dit hebben aangepast. Zij doen dit om op een specifieke manier toegang te krijgen tot het internet, bijvoorbeeld met een thuisnetwerk met bepaalde instellingen of eisen.Â
Vooropgesteld dat het aanpassen van je APN gewoon kan en mag, kan een niet-standaard APN dus gevolgen hebben voor je batterijverbruik.Â
Ervaar je zelf een groter batterijverbruik, check dan je APN instellingen (instellingen > mobiel netwerk > mobiele datanetwerk). Zie je daar APN internet, dan heb je de standaardinstelling. Zie je iets anders, dan kun je dit met de optie Stel opnieuw in, terugzetten op de standaardinstelling.
Ook ik kan dit bevestigen. Op mijn iPhone 14 Pro met de Kpn sim actief verbruikt de telefoon 4 tot 5 procent per uur. Met een Vodafone sim actief maar 0 tot 1 procent per uur.
Wifi aan of uit, 4G of 5G maakt geen verschil. Ik zit op ongeveer 600 meter van een mast af en het bereik is prima, zelfs beter dan bij Vodafone.
Als dit zou kunnen worden opgelost zou ik daar enorm mee geholpen zijn, gezien Kpn me verder prima bevalt. Maar als dit niet opgelost kan worden moet ik helaas over twee maanden bij het einde van mijn contract overstappen op T-Mobile.
Bij mij is dit probleem ook aanwezig bij roaming, in elk geval in Duitsland getest. Daarbij is het wel lastiger om een en ander goed te testen omdat de omstandigheden in het buitenland natuurlijk anders zijn dan hier in Nederland, dus betrouwbare tests heb ik hierbij niet kunnen doen.
Verbruik op KPN netwerk lijkt ook hoger dan op het T-Mobile netwerk al is de test op T-Mobile netwerk korter geweest maar je kan de duur en verbruik verdubbelen.
Komende nacht wordt een volledige test gedaan op het T-Mobile netwerk met 5G.
Goedemorgen @ikbenjoeri (en ook de rest die zich hier heeft gemeld natuurlijk).
Een direct antwoord heb ik hier niet op maar ik heb dit vraagstuk wel meteen doorgestuurd binnen de organisatie. Hier gaat uiteraard naar gekeken worden en de terugkoppeling zal hopelijk snel volgen. Zodra ik meer weet dan laat ik jullie dat hier uiteraard direct weten!Â
Goedemorgen @ikbenjoeri (en ook de rest die zich hier heeft gemeld natuurlijk).
Een direct antwoord heb ik hier niet op maar ik heb dit vraagstuk wel meteen doorgestuurd binnen de organisatie. Hier gaat uiteraard naar gekeken worden en de terugkoppeling zal hopelijk snel volgen. Zodra ik meer weet dan laat ik jullie dat hier uiteraard direct weten!Â
Dankjewel voor de terugkoppeling en fijn dat dit wordt opgepakt. Op tweakers zijn er inmiddels meerdere mensen met problemen.
Mocht er iets zijn wat we kunnen doen / testen / uitsluiten, laat het gerust weten.
Hier exact hetzelfde. Batterij enorm snel leeg bij gebruik van zowel KPN 4G als 5G. iPhone 13, oktober 2022. Overigens ook op de andere telefoons hier thuis, beiden iPhone 12 en hetzelfde probleem.
Heb je vragen over diensten, producten of wil je weten hoe je modeminstellingen verandert? Vind het antwoord op de meest gestelde vragen in onze Kennisbank
Enter your E-mail address. We'll send you an e-mail with instructions to reset your password.
Bestand scannen voor virussen
Sorry, we zijn de inhoud van dit bestand nog aan het controleren om er zeker van te zijn dat het veilig is om te downloaden. Probeer het nog een keer over een paar minuten.