Batterijverbruik van mobiele telefoon hoger bij KPN dan bij concurrenten

  • 20 August 2023
  • 60 reacties
  • 4668 keer bekeken


Toon eerste bericht
Dit topic is gesloten. Staat je antwoord hier niet bij, gebruik dan de zoekfunctie van de Community of stel je vraag in een nieuw topic.

60 reacties

Beste ,

Het was iemand opgevallen dat het batterijverbruik op het KPN mobiel netwerk hoger is dan T-Mobile en Vodafone.

Ik heb hiervoor verschillende tests uitgevoerd en kan dit inderdaad bevestigen samen met anderen. Zelf merkte ik het ook al een paar weken dat mijn iPhone sneller leeg is dan normaal. Het schijnt ook te spelen op Samsung telefoons.

 

Hieronder een overzicht van de testresultaten. Hierbij heb ik WiFi uitgeschakeld via instellingen en alle apps gesloten.

Test KPN 17-08-2023: https://i.ibb.co/cvpXTTD/image.png & https://i.ibb.co/brMWfLs/image.png

Test Vodafone 18-08-2023: https://i.ibb.co/R9qDkVT/image.png & https://i.ibb.co/QbDDxCq/image.png

Test T-Mobile 19-08-2023: https://i.ibb.co/xX7ByPX/IMG-8305.jpg & https://i.ibb.co/sbXbd9d/IMG-8307.png

 

Meer mensen die het bevestigen:

https://gathering.tweakers.net/forum/list_message/76221182#76221182

https://gathering.tweakers.net/forum/list_message/76222154#76222154

https://gathering.tweakers.net/forum/list_message/76222430#76222430

https://gathering.tweakers.net/forum/list_message/76227400#76227400

https://gathering.tweakers.net/forum/list_message/76234012#76234012
 

Wellicht kunnen meer mensen dit bevestigen op het KPN Forum en dat KPN hier naar kan kijken en oplossen want 13% batterij verlies in 7 uur tijd is best een hoop in stand-by laat staan als je telefoon gebruikt.

Ook ik ervaar n snellere lege batterij op mijn S21 met sim only van youfone

Ik hoop dat het niet waar is.. ik heb  namelijk mijn goed werkende telefoon  (s20) vorige week vervangen wanwege de batterydrain! Dus mogelijk afgeschrenev en kosten gemaakt die niet nodig zijn :( 

Mijn probleem was precies wat hier wordt beschreven!! 

Ervaar dit probleem ook, op diverse toestellen. Net overgestapt van een andere aanbieder met meerdere abbo’s naar KPN, en nu deze ellende.

Is het uitzetten van 5G een optie om het tijdelijk te overbruggen tot KPN het heeft opgelost?

#wopper is al getest 4G. Gaat iets minder snel leeg maar nog steeds zelfde euvel. 

 Met mijn Google Pixel 6a (Lebara) loopt het batterij ook snel leeg.

Beste,

 

Ik ervaar sinds 1,5 week hetzelfde probleem. Ik maak gebruik van 4 en 5G. Kpn versie 54.0

Ik ervaar hetzelfde, s21 5g.

Dacht sinds een week of 2 dat mn batterij het aan het begeven was... iedere keer absurd snel leeg ook op dagen met amper gebruik. Nu ik dit lees denk ik dus eerder hieraan.

Idem snel accu leeg met mijn LG Velvet androïd.

Ben klant van KPN 

Ervaar de hier genoemde batterij leegloop ook. Met een iPhone 14, KPN versie 54 en een eSIM.

Reputatie 7
Badge +20

Goedemorgen allen, ik heb helaas nog geen nieuws maar we hebben dit nog in onderzoek. Zodra we meer weten zullen we dat hier met jullie delen.

Reputatie 1

Hier het zelfde probleem ver al met 5 g binnen en uur meer dan 20 procent accu verbruikt met 4g is dit niet zo op samsung s23 ultra 

Reputatie 1

Bij mij is dit ook het geval mijn mobiel is veel sneller leeg als voorheen terwijl er bij mij niets is veranderd,hopelijk dat er een oplossing voor komt

Reputatie 2

Kom op KPN, wat duurt het lang!

Uiteindelijk, geven jullie altijd de schuld aan onze toestellen, doe een crosscheck met een andere toestel enzovoort…

 

Capaciteit van mij batterij is ook achteruit gegaan dankzij dit probleem!

 

Net als andere wacht ik nog steeds op een fix om mij batterijverbruik te minimaliseren..

 

 

Reputatie 7
Badge +7

waaruit blijkt dat met dit schermafdrukje je batterij achteruit is gegaan door KPN? Mijn max capaciteit is 85%, wat zegt dat? Juist, helemaal niks. 

Reputatie 1

Binnen 10 minuten al 6 % verbruik ik ga maar weer op en oude Samsung a51 gewoon weer via FM radio luisteren 

Reputatie 7
Badge +17

Via Tweakers en op dit KPN forum kwamen meldingen over leegloop van de batterij van de mobiele telefoon en de verschillen tussen de netwerken.

We hebben uitgebreid onderzoek gedaan naar deze meldingen en gezocht naar veranderingen in het netwerk die dit zouden kunnen veroorzaken. Uit dit onderzoek (door KPN, leveranciers en onafhankelijke partijen) komt naar voren dat het mobiele netwerk van KPN geen snellere leegloop van de mobiele batterij veroorzaakt dan andere providers. De meldingen zoals geschetst op het forum konden niet gereproduceerd worden of hadden andere oorzaken.

Er kunnen wel degelijk (minimale) verschillen zijn in batterij verbruik van je mobiele telefoon als je twee providers met elkaar vergelijkt. De belangrijkste reden hiervoor is je locatie. De zendmast van de ene provider bevindt zich vaak verder dan de andere, waardoor je telefoon soms 'harder moet werken’. Verder kan de smartphone gebruiker het batterij gebruik beïnvloeden door gebruik te maken van energiebesparing opties, apps met achtergrond refresh te beperken en de helderheid en de refresh rate van het scherm niet op maximaal te zetten.

 

Tot slot nog een aantal tips:

  1. De ervaring van veel iPhone en Android SmartPhone gebruikers is dat de software wel eens ‘in de war’ is, waardoor het toestel uit zichzelf al traag en warm wordt, en daardoor de batterij onnodig veel sneller leeg raakt. Wat eigenlijk bijna altijd helpt is het toestel even uit en weer aan zetten. In sporadische gevallen is bij hardnekkige software-problemen zelfs een factory reset van de telefoon nodig.
     
  2. Sowieso is het verstandig om 1x per week eens je telefoon helemaal uit en weer aan te zetten.
     
  3. Het is vrij eenvoudig om in je telefoon te zien waar de batterij door leeg geraakt is de afgelopen tijd (bijv. dag of week). Je kan dan ook zien welke App(s) dit veroorzaak(t)(en), misschien is het wel een van die nieuwe Apps die je kort geleden geïnstalleerd hebt, die op de achtergrond continu dingen staat te doen. In je SmartPhone kun je dit vinden onder Instellingen – Batterij -> Batterijgebruik
Reputatie 5
Badge +5

De belangrijkste reden hiervoor is je locatie. De zendmast van de ene provider bevindt zich vaak verder dan de andere, waardoor je telefoon soms 'harder moet werken’. 

Heeft KPN dan niet gewoon te weinig zendmasten?

Als ik hier in de buurt kijk zijn er 3 masten, maar 1 is er voorzien van een KPN antenne, 2 hebben Vodafone antennes en alle 3 hebben zelfs T-Mobile antennes. 

Reputatie 3

Erg jammer dat KPN het probleem niet serieus neemt. Zeker omdat het op verschillende telefoons en verschillende manieren is getest. Misschien hadden jullie de klanten erbij kunnen betrekken in het onderzoek...

Zeker na deze reactie voor mij een reden om over te stappen naar T-Mobile waar dit probleem niet speelt.

Reputatie 7
Badge +13

Erg jammer dat KPN het probleem niet serieus neemt. Zeker omdat het op verschillende telefoons en verschillende manieren is getest. Misschien hadden jullie de klanten erbij kunnen betrekken in het onderzoek...

Zeker na deze reactie voor mij een reden om over te stappen naar T-Mobile waar dit probleem niet speelt.

 

 

We nemen dit zeker serieus @ikbenjoeri..Ik stuur je even een privébericht zodat ik wat aanvullende gegevens kan vragen.

Reputatie 1

Hier lag het aan pokémon go klam ik achter nu is het weer goed 

Reputatie 2

Zoals eerder gezegd, het ligt altijd aan onze toestellen.

Het speelt landelijk een rol met jullie zendmasten.

 

Ik ben wel benieuwd, welke mobiele telefoons jullie hebben gebruikt en waar.

Jullie mogen wel transparanter zijn met informatievoorziening.

 

Bij IPhone 11 hadden jullie ook problemen, dit werd wel netjes opgelost.

 

Net als @ikbenjoeri ga ik ook overstappen naar een andere provider.

 

 

 

Reputatie 7
Badge +7

Zoals eerder gezegd, het ligt altijd aan onze toestellen.

Het speelt landelijk een rol met jullie zendmasten.

waar zijn de feiten? Die zendmasten staan er al jaren, en nu zou het ineens misgaan? Het enige bijna feit is een pokemon app…….

Reputatie 5
Badge +5

https://antennekaart.nl/

 

Kijk eens naar de antennes in de buurt waar de problemen zijn, misschien zijn er verbanden te vinden. 

Reputatie 1
Badge

Zoals eerder gezegd, het ligt altijd aan onze toestellen.

Het speelt landelijk een rol met jullie zendmasten.

waar zijn de feiten? Die zendmasten staan er al jaren, en nu zou het ineens misgaan? Het enige bijna feit is een pokemon app…….

Het netwerk van KPN is op ongeveer 15 masten na (gegevens antennekaart.nl) volledig vervangen de afgelopen jaren, en heeft zelfs masten bijgeplaatst. Nieuwe antennes, nieuwe zenders en een netwerk aansluiting naar de mast die 10x zo snel is tov de oude situatie. En, de oude 2,3 en 4G core, het hart van het netwerk waar alle verkeersreomen samen komen, wordt momenteel vervangen door een toekomstvaste 5G core.

Het is dus niet uitgesloten dat er hier en daar nog wat instellingen verbeterd kunnen worden.

Overigens is het niet de eerste keer dat dit speelt in Nederland. Ongeveer 10 jaar geleden gebeurde het zelfde, maar dan bij een ander netwerk. En ook toen moest er met het voor hun net nieuwe netwerk even gepuzzeld worden om het iedereen naar de zin te maken. En als ik eerlijk ben, als het hun gelukt is dan heb ik er alle vertrouwen in dat KPN het net zo goed of beter kan 🙂