Het was iemand opgevallen dat het batterijverbruik op het KPN mobiel netwerk hoger is dan T-Mobile en Vodafone.
Ik heb hiervoor verschillende tests uitgevoerd en kan dit inderdaad bevestigen samen met anderen. Zelf merkte ik het ook al een paar weken dat mijn iPhone sneller leeg is dan normaal. Het schijnt ook te spelen op Samsung telefoons.
Â
Hieronder een overzicht van de testresultaten. Hierbij heb ik WiFi uitgeschakeld via instellingen en alle apps gesloten.
Wellicht kunnen meer mensen dit bevestigen op het KPN Forum en dat KPN hier naar kan kijken en oplossen want 13% batterij verlies in 7 uur tijd is best een hoop in stand-by laat staan als je telefoon gebruikt.
Erik van KPN9 maanden geleden
Via Tweakers en op dit KPN forum kwamen meldingen over leegloop van de batterij van de mobiele telefoon en de verschillen tussen de netwerken.
We hebben uitgebreid onderzoek gedaan naar deze meldingen en gezocht naar veranderingen in het netwerk die dit zouden kunnen veroorzaken. Uit dit onderzoek (door KPN, leveranciers en onafhankelijke partijen) komt naar voren dat het mobiele netwerk van KPN geen snellere leegloop van de mobiele batterij veroorzaakt dan andere providers. De meldingen zoals geschetst op het forum konden niet gereproduceerd worden of hadden andere oorzaken.
Er kunnen wel degelijk (minimale) verschillen zijn in batterij verbruik van je mobiele telefoon als je twee providers met elkaar vergelijkt. De belangrijkste reden hiervoor is je locatie. De zendmast van de ene provider bevindt zich vaak verder dan de andere, waardoor je telefoon soms 'harder moet werken’. Verder kan de smartphone gebruiker het batterij gebruik beïnvloeden door gebruik te maken van energiebesparing opties, apps met achtergrond refresh te beperken en de helderheid en de refresh rate van het scherm niet op maximaal te zetten.
Â
We hebben een aanvulling op onze eerdere reactie. Zoals aangegeven hebben we uitgebreid onderzoek gedaan. Nu hebben we, in aanvulling op dat algemene onderzoek, ook individuele meldingen onderzocht. Daaruit komt naar voren dat de gebruikers die een sneller batterijverloop melden, niet de standaard APN gebruiken, maar dit hebben aangepast. Zij doen dit om op een specifieke manier toegang te krijgen tot het internet, bijvoorbeeld met een thuisnetwerk met bepaalde instellingen of eisen.Â
Vooropgesteld dat het aanpassen van je APN gewoon kan en mag, kan een niet-standaard APN dus gevolgen hebben voor je batterijverbruik.Â
Ervaar je zelf een groter batterijverbruik, check dan je APN instellingen (instellingen > mobiel netwerk > mobiele datanetwerk). Zie je daar APN internet, dan heb je de standaardinstelling. Zie je iets anders, dan kun je dit met de optie Stel opnieuw in, terugzetten op de standaardinstelling.
Het was iemand opgevallen dat het batterijverbruik op het KPN mobiel netwerk hoger is dan T-Mobile en Vodafone.
Ik heb hiervoor verschillende tests uitgevoerd en kan dit inderdaad bevestigen samen met anderen. Zelf merkte ik het ook al een paar weken dat mijn iPhone sneller leeg is dan normaal. Het schijnt ook te spelen op Samsung telefoons.
Â
Hieronder een overzicht van de testresultaten. Hierbij heb ik WiFi uitgeschakeld via instellingen en alle apps gesloten.
Wellicht kunnen meer mensen dit bevestigen op het KPN Forum en dat KPN hier naar kan kijken en oplossen want 13% batterij verlies in 7 uur tijd is best een hoop in stand-by laat staan als je telefoon gebruikt.
Ook ik ervaar n snellere lege batterij op mijn S21 met sim only van youfone
Ik hoop dat het niet waar is.. ik heb namelijk mijn goed werkende telefoon (s20) vorige week vervangen wanwege de batterydrain! Dus mogelijk afgeschrenev en kosten gemaakt die niet nodig zijn :(Â
Mijn probleem was precies wat hier wordt beschreven!!Â
Dacht sinds een week of 2 dat mn batterij het aan het begeven was... iedere keer absurd snel leeg ook op dagen met amper gebruik. Nu ik dit lees denk ik dus eerder hieraan.
Bij mij is dit ook het geval mijn mobiel is veel sneller leeg als voorheen terwijl er bij mij niets is veranderd,hopelijk dat er een oplossing voor komt
Via Tweakers en op dit KPN forum kwamen meldingen over leegloop van de batterij van de mobiele telefoon en de verschillen tussen de netwerken.
We hebben uitgebreid onderzoek gedaan naar deze meldingen en gezocht naar veranderingen in het netwerk die dit zouden kunnen veroorzaken. Uit dit onderzoek (door KPN, leveranciers en onafhankelijke partijen) komt naar voren dat het mobiele netwerk van KPN geen snellere leegloop van de mobiele batterij veroorzaakt dan andere providers. De meldingen zoals geschetst op het forum konden niet gereproduceerd worden of hadden andere oorzaken.
Er kunnen wel degelijk (minimale) verschillen zijn in batterij verbruik van je mobiele telefoon als je twee providers met elkaar vergelijkt. De belangrijkste reden hiervoor is je locatie. De zendmast van de ene provider bevindt zich vaak verder dan de andere, waardoor je telefoon soms 'harder moet werken’. Verder kan de smartphone gebruiker het batterij gebruik beïnvloeden door gebruik te maken van energiebesparing opties, apps met achtergrond refresh te beperken en de helderheid en de refresh rate van het scherm niet op maximaal te zetten.
Â
Tot slot nog een aantal tips:
De ervaring van veel iPhone en Android SmartPhone gebruikers is dat de software wel eens ‘in de war’ is, waardoor het toestel uit zichzelf al traag en warm wordt, en daardoor de batterij onnodig veel sneller leeg raakt. Wat eigenlijk bijna altijd helpt is het toestel even uit en weer aan zetten. In sporadische gevallen is bij hardnekkige software-problemen zelfs een factory reset van de telefoon nodig. Â
Sowieso is het verstandig om 1x per week eens je telefoon helemaal uit en weer aan te zetten. Â
Het is vrij eenvoudig om in je telefoon te zien waar de batterij door leeg geraakt is de afgelopen tijd (bijv. dag of week). Je kan dan ook zien welke App(s) dit veroorzaak(t)(en), misschien is het wel een van die nieuwe Apps die je kort geleden geïnstalleerd hebt, die op de achtergrond continu dingen staat te doen. In je SmartPhone kun je dit vinden onder Instellingen – Batterij -> Batterijgebruik
De belangrijkste reden hiervoor is je locatie. De zendmast van de ene provider bevindt zich vaak verder dan de andere, waardoor je telefoon soms 'harder moet werken’.Â
Heeft KPN dan niet gewoon te weinig zendmasten?
Als ik hier in de buurt kijk zijn er 3 masten, maar 1 is er voorzien van een KPN antenne, 2 hebben Vodafone antennes en alle 3 hebben zelfs T-Mobile antennes.Â
Erg jammer dat KPN het probleem niet serieus neemt. Zeker omdat het op verschillende telefoons en verschillende manieren is getest. Misschien hadden jullie de klanten erbij kunnen betrekken in het onderzoek...
Zeker na deze reactie voor mij een reden om over te stappen naar T-Mobile waar dit probleem niet speelt.
Erg jammer dat KPN het probleem niet serieus neemt. Zeker omdat het op verschillende telefoons en verschillende manieren is getest. Misschien hadden jullie de klanten erbij kunnen betrekken in het onderzoek...
Zeker na deze reactie voor mij een reden om over te stappen naar T-Mobile waar dit probleem niet speelt.
Zoals eerder gezegd, het ligt altijd aan onze toestellen.
Het speelt landelijk een rol met jullie zendmasten.
waar zijn de feiten? Die zendmasten staan er al jaren, en nu zou het ineens misgaan? Het enige bijna feit is een pokemon app…….
Het netwerk van KPN is op ongeveer 15 masten na (gegevens antennekaart.nl) volledig vervangen de afgelopen jaren, en heeft zelfs masten bijgeplaatst. Nieuwe antennes, nieuwe zenders en een netwerk aansluiting naar de mast die 10x zo snel is tov de oude situatie. En, de oude 2,3 en 4G core, het hart van het netwerk waar alle verkeersreomen samen komen, wordt momenteel vervangen door een toekomstvaste 5G core.
Het is dus niet uitgesloten dat er hier en daar nog wat instellingen verbeterd kunnen worden.
Overigens is het niet de eerste keer dat dit speelt in Nederland. Ongeveer 10 jaar geleden gebeurde het zelfde, maar dan bij een ander netwerk. En ook toen moest er met het voor hun net nieuwe netwerk even gepuzzeld worden om het iedereen naar de zin te maken. En als ik eerlijk ben, als het hun gelukt is dan heb ik er alle vertrouwen in dat KPN het net zo goed of beter kan 🙂
Heb je vragen over diensten, producten of wil je weten hoe je modeminstellingen verandert? Vind het antwoord op de meest gestelde vragen in onze Kennisbank
Enter your E-mail address. We'll send you an e-mail with instructions to reset your password.
Bestand scannen voor virussen
Sorry, we zijn de inhoud van dit bestand nog aan het controleren om er zeker van te zijn dat het veilig is om te downloaden. Probeer het nog een keer over een paar minuten.