Beantwoord

Kan niet bellen en gebeld worden via 2G (Zaandam)

  • 7 January 2020
  • 110 reacties
  • 3003 keer bekeken

Reputatie 3
Badge +1

Ik heb vandaag een raar probleem gehad met 2G.

Ik was met mijn oude mobiele telefoons (zie mijn profiel) in Zaandam. Rond 17:00 wilde ik de Motorola International 1000 (autotelefoon uit 1992) gaan testen. Ondanks uitstekend bereik lukte het mij niet om te bellen (toon 0.25 sec. aan, 0.25 sec. uit). Ik probeerde 1200 te bellen en het 06-nummer van mijn smartphone. Wanneer ik met mijn smartphone (Vodafone) naar het 06-nummer van de Motorola belde, werd ik meteen doorgeschakeld naar Voicemail. Ik heb daarna de telefoon uit- en aangezet maar dit loste het probleem niet op.

Hierna probeerde ik het op de Pocketline Darwin Plus uit 1996, exact hetzelfde probleem!

Vervolgens gesproken met KPN-medewerker via chat, deze adviseerde mij om te controleren of ik doorschakelen actief had voor alle inkomende oproepen. Ondanks dat ik wist dat dit niet het geval was (beide toestellen werken immers prima bij mij thuis) heb ik op de Pocketline geprobeerd de status hiervan op te vragen, deze beschikt over een handig menu hiervoor. In tegenstelling tot thuis, waar ik na ongeveer 2 seconden de status krijg te zien, werkte ook dit niet.

De medewerker vroeg mij of ik wel SMS-berichten kan sturen. Dit heb ik geprobeerd op de Pocketline (de Motorola heeft geen SMS-mogelijkheid), dit werkte wél naar behoren.

Daarna had de medewerker even geen verdere mogelijkheden voor mij om te testen, mogelijk zou er sprake zijn van een lokale storing. Op de site van KPN werd echter geen storing vermeld op het adres waar ik mij op dat moment bevond, evenmin op Allestoringen.

Ik ben rond 17:45 met de trein naar huis gegaan, op station Zaandam nogmaals geprobeerd op de Pocketline (1200 bellen en status doorschakelen opvragen), nog steeds hetzelfde probleem. Waarschijnlijk ben ik toen verbonden geweest met een andere zendmast, die stond toen op zo’n 50 meter afstand, dus perfect signaal.

Eenmaal bij station Castricum aangekomen bovenstaande twee handelingen nogmaals uitgevoerd, nu werkte alles weer naar behoren! Op station Alkmaar nog tweemaal status doorschakelen opvragen geprobeerd, werkte nog steeds. Ik ben nu weer thuis en beide telefoons doen het weer zoals gewoon.

Heeft iemand enig idee wat hier aan de hand geweest kan zijn?

icon

Beste antwoord door Erik van KPN 25 May 2022, 11:41

Bekijk origineel

Dit topic is gesloten. Staat je antwoord hier niet bij, gebruik dan de zoekfunctie van de Community of stel je vraag in een nieuw topic.

110 reacties

Reputatie 7
Badge +30

Ik begrijp je, @tobiastheebe. Dit is intern verder besproken. Daaruit kwam naar voren dat onze Huawei masten en opstellingen voldoen aan gestelde eisen en standaarden. Het kan echter zijn dat hele oude toestellen, zoals bijvoorbeeld de Motorola 1000/2200 en Nokia Pocketline Darwin+ uit dit topic, daar niet (meer) mee om kunnen gaan. Wat dan precies het probleem is, is onbekend. Dit kan van alles zijn, van een incompatibiliteit in een communicatieprotocol, tot het simpelweg niet aankunnen van de hoge verwerkingssnelheid van de nieuwe masten. Het zou ook kunnen zijn wat jij afgelopen november schreef:

Vandaag ben ik opnieuw gaan graven tussen de GSM-specificaties van 3GPP/ETSI. Ik kom erop uit dat de Huawei basebands de FR (Full Rate) voice codec (op dit moment) niet ondersteunen, alleen HR (Half Rate) en EFR (Enhanced Full Rate).

Echter, gezien de hele kleine groep aan klanten die hier mee te maken heeft, kan het niet uit om hier nog dieper in te gaan duiken dan in de afgelopen anderhalf/twee jaar al gedaan is. 

 

Let op: In december 2025 stopt het 2G netwerk bij KPN

Meer informatie hierover kun je vinden in het onderstaande topic:

Jammer dat dit het geval is.

Heb in de loop van dit jaar een PTT CarVox Voyager (GSM-900) met veel gedoe en kosten compleet kunnen krijgen, maar heb dit dus nu gezelen via een post op ditzelfde forum.

Dus Nokia 8110, 1610 en Motorola International’ zullen in de loop van tijd steeds minder werken. In mijn leefomgeving is er binnen een hele radius niks meer wat met de codecs dus kan werken.

Ach ja, valt niks aan te doen dus

Reputatie 3
Badge +1

@DutchComputerKid Ik kan er ook nog steeds niet goed mee leven. Daar komt nog bij dat 2G in het geheel stopt per 1 december 2025. Van de 4.843 opstellocaties van KPN zijn er nog slechts 121 over met een Ericsson BTS (bron: Antennekaart.nl).

Oh het 2025 is vastgesteld?

Ik had met hetzelfde idee vorig jaar een contract afgesloten met ongelimiteerd bellen en sms, dacht er er toen nog stond dat het misschien verlengt zou worden. 😟

Reputatie 3
Badge +1

Er werd eerder gesteld dat 2G tot ‘tenminste april 2025’ operationeel zou blijven, dat is nu bijgesteld naar december 2025. Zie bijvoorbeeld dit bericht.

En het “tenminste” is dus weg, dat zegt genoeg denk ik dan.

Helaas houdt het een keer op met oude apparaten. 

Hier staat ongebruikt nog een tv die alleen coax ( PAL ) en één scart heeft. Beeldbuis 15 jaar oud, werkt nog prima.... met sneeuw of een oudere dvd speler. 

Want providers hebben geen PAL (analoog) meer en decoders hebben tegenwoordig geen scart meer.

Reputatie 3
Badge +1

Het was geweldig om met een toestel van 1993 (Ericsson HotLine GH172) gebruik te kunnen maken van het mobiele netwerk van 2021, ik had er nog een paar video’s van geplaatst op mijn YouTube-kanaal.

Helaas houdt het een keer op met oude apparaten. 

Hier staat ongebruikt nog een tv die alleen coax ( PAL ) en één scart heeft. Beeldbuis 15 jaar oud, werkt nog prima.... met sneeuw of een oudere dvd speler. 

Want providers hebben geen PAL (analoog) meer en decoders hebben tegenwoordig geen scart meer.

 

Op te lossen met een modulator.
Heb hier een staan voor al me beeldbuizen, nieuws kijken op een 1971 Philips, met een Chromecast er achter. Maar tja, mits er geen oplossing of vanvangere componenten mogelijk zijn kapt het en keer toch.

Ik heb 3 moderne tv's. Beetje overdreven om dan voor die 'oude' tv een modulator te kopen. Vind ik de investering niet waard. Zó nostalgisch ben ik nu ook weer niet. Wel bijna 60. Heb nog meegemaakt dat we niet eens een tv hadden. Die kwam pas in 1967 bij ons. Zwart wit en maar één zender. En die zond ook niet 24 uur per dag uit.

Dan nu met iets van 120 zenders die 24 uur uitzenden en streaming diensten. 

En niet te vergeten mijn eerste mobiel. 1996 nog op het analoge ATF netwerk.

Er is veel veranderd in één generatie. Maar ook mijn moeder van nu 84 gaat lekker mee. Gebruikt apps in haar smart-tv. En ze kan niet meer zonder de smartphone. Voor bankieren gebruikt ze de laptop helemaal niet meer bijvoorbeeld.