Beantwoord

Probleem netwerktijd op mobiel

  • 23 July 2021
  • 71 reacties
  • 2862 keer bekeken


Toon eerste bericht
Dit topic is gesloten. Staat je antwoord hier niet bij, gebruik dan de zoekfunctie van de Community of stel je vraag in een nieuw topic.

71 reacties

De link die @SapeS vermeldt geeft

Page not found

This question was removed from Stack Overflow for reasons of moderation.

Reputatie 2

Inderdaad, ik kreeg een antwoord dat mijn question not appropriate was op dat forum. Ik kreeg de suggestie om het te proberen bij android.stackexchange.com en dat ga ik binnenkort doen.

Ondertussen heb ik het probleem voorgelegd aan de leverancier, gevraagd of ze weten wat er defect is en hoe ze dat zouden gaan oplossen. Toestel is tenslotte maar 5 maanden oud. Uiteraard het advies gekregen om de fabrieksinstellingen terug te zetten:joy: . Eventueel daarna het toestel opsturen voor reparatie. Daar was ik nog niet aan toe. Ik heb ook nog niet gereageerd.

Vorige week op vakantieadres (geen WiFi, slecht GSM netwerk) toestel altijd ingeschakeld gehouden. Meerdere malen per dag de tijd vergeleken met de DCF77 klok. Geen enkele afwijking geconstateerd. Deze week als gewoonlijk toestel ‘s nachts uitgeschakeld. Op dit moment een afwijking van 1 minuut 43 sec binnen 12 uur bedrijfstijd

Deze week als gewoonlijk toestel ‘s nachts uitgeschakeld. 

Dat is helemaal niet zo gewoon tegenwoordig, @SapeS . Waarom zet je 'm überhaupt uit 's nachts? Dan wil je toch eventueel ook bereikbaar zijn en (redelijk) snel 112 kunnen bellen indien nodig.

Verder werkt ie dus beter (qua klok i.i.g.) als je 'm gewoon aan laat. Zoals je op vakantie constateerde. Daar laat je 'm wel aan?

Reputatie 7
Badge +7

Deze week als gewoonlijk toestel ‘s nachts uitgeschakeld. 

Dat is helemaal niet zo gewoon tegenwoordig, @SapeS . Waarom zet je 'm überhaupt uit 's nachts? Dan wil je toch eventueel ook bereikbaar zijn en (redelijk) snel 112 kunnen bellen indien nodig.

Verder werkt ie dus beter (qua klok i.i.g.) als je 'm gewoon aan laat. Zoals je op vakantie constateerde. Daar laat je 'm wel aan?

@PeterG Ik zet mijn mobiel 's nachts altijd uit en in de ochtend aan. In de loop van de dag klopt de tijd van mijn mobiel op gegeven moment niet meer. Als ik 'm dan opnieuw opstart, dan klopt de tijd daarna wel weer.

Mijn conclusie is dan ook dat mijn mobiel bij het opstarten de juiste tijd van het netwerk ophaalt. Maar helaas doet ie dat niet als ie eenmaal aanstaat.

@Katana321 

@SapeS heeft juist een (goede) ervaring met aanhouden van de Motorola.

Vorige week op vakantieadres (geen WiFi, slecht GSM netwerk) toestel altijd ingeschakeld gehouden. Meerdere malen per dag de tijd vergeleken met de DCF77 klok. Geen enkele afwijking geconstateerd.

en

Niet met uit/aan zetten

Deze week als gewoonlijk toestel ‘s nachts uitgeschakeld. Op dit moment een afwijking van 1 minuut 43 sec binnen 12 uur bedrijfstijd.

Ik zie meerdere meldingen van niet goed lopende klok op Motorola.

Zoals op het Tweakers forum.

Reputatie 7
Badge +7

@Katana321

@SapeS heeft juist een (goede) ervaring met aanhouden van de Motorola.

Vorige week op vakantieadres (geen WiFi, slecht GSM netwerk) toestel altijd ingeschakeld gehouden. Meerdere malen per dag de tijd vergeleken met de DCF77 klok. Geen enkele afwijking geconstateerd.

en

Niet met uit/aan zetten

Deze week als gewoonlijk toestel ‘s nachts uitgeschakeld. Op dit moment een afwijking van 1 minuut 43 sec binnen 12 uur bedrijfstijd.

Ik zie meerdere meldingen van niet goed lopende klok op Motorola.

Zoals op het Tweakers forum.

@PeterG Ja ik had de ervaringen van @SapeS gezien. Mijn ervaringen zijn dus juist andersom. Ik heb dit uit en te na getest. Waarom dit bij @SapeS anders is, weet ik niet.

Dat topic van Tweakers ken ik. Ik heb daar dan ook een reactie geplaatst. (“katban" ben ik) :grinning:

Reputatie 2

Laten we niet te snel conclusies trekken m.b.t. mijn ervaring van het het toestel ingeschakeld laten. Op het Franse platteland is het netwerk zeer zwak. Ik heb dagelijks meerdere malen uitval van het signaal gehad en meerdere wisselingen van provider gezien. Ik heb ze allemaal langs zien komen: SFR, Orange, Bouygues en Free. In NL gebeurt dit minder (neem ik aan), dankzij de “perfecte” dekking. Mogelijk vindt er een synchronisatie plaats bij het eerste contact met de nieuwe provider?

Nog enkele testen gedaan met de G30 en m’n oude Acer T07:

Netwerktijd uitschakelen, willekeurige tijd en datum handmatig instellen, toestel opnieuw opstarten, daarna weer netwerktijd inschakelen en kijken wat er gebeurt. Met en zonder wifi, met en zonder mobiele gegevens, met en zonder SIM kaart. Zonder wifi, mobiele gegevens en SIM kaart en opnieuw opstarten blijft de tijd op de handmatig ingestelde. In alle andere gevallen springt de tijd naar de correcte netwerktijd. Helaas hebben beide toestellen geen verwijderbare batterij, anders had ik dat ook nog geprobeerd.

Reputatie 7
Badge +7

Ik heb deze week ook nog wat zitten testen. Het blijft bijzonder:

  • Als de tijd niet meer correct is en ik daarom mijn G30 herstart, dan is daarna de tijd wél correct. Mijn conclusie is dat het toestel de netwerktijd op dát moment goed oppakt.
  • Als de tijd niet meer correct is, bijv een afwijking van 4 minuten, en ik schakel bij de instellingen “Netwerktijd gebruiken” uit en weer in, dan haalt hij niet de juiste tijd op.
  • Als de tijd niet meer correct is (bijv afwijking van 4 minuten) en ik zet “Netwerktijd gebruiken” uit en ik stel handmatig een andere, nog meer verkeerde tijd in, en ik schakel dan weer “Netwerktijd gebruiken” in, dan wordt de tijd wel gecorrigeerd maar dan naar die oorspronkelijke afwijking van 4 minuten.

Volgens mij is dan de conclusie van dit alles:

  • er is niks mis met de netwerktijd van het KPN-netwerk.
  • op de een of andere manier gaat er iets mis in of met de Motorola. Dit is zowel het geval bij mijn Moto G30 als bij de Moto g9 play van mijn vrouw.
Reputatie 7
Badge +7

Ik vond gisteren op internet deze tip: https://motorola-global-portal.custhelp.com/app/answers/prod_answer_detail/a_id/154880

@SapeS Zou jij dit eens willen testen?

Reputatie 2

@Katana321, je bedoelde “Why is my alarm clock not ringing?”? OK, ik heb het getest maar het heeft niet gewerkt.

Op dit moment loopt het toestel 1 min 3 sec achter. Opslag gewist volgens instructie. Daarna netwerktijd uitgezet en een minuut later weer aangezet. Tijd wordt niet gecorrigeerd. Netwerktijd uitgezet, manueel de tijd een paar uur en x aantal minuten verzet, netwerktijd weer aangezet. Tijd springt terug naar de onjuiste, 1:03 achterlopende tijd. Toestel uitgeschakeld en weer ingeschakeld. Tijd is correct. Precies gelijk aan jouw ervaring hierboven beschreven. En precies wat ik ervoer toen ik er voor het eerst tegen aan liep.

Reputatie 7
Badge +7

@Katana321, je bedoelde “Why is my alarm clock not ringing?”? OK, ik heb het getest maar het heeft niet gewerkt.

Op dit moment loopt het toestel 1 min 3 sec achter. Opslag gewist volgens instructie. Daarna netwerktijd uitgezet en een minuut later weer aangezet. Tijd wordt niet gecorrigeerd. Netwerktijd uitgezet, manueel de tijd een paar uur en x aantal minuten verzet, netwerktijd weer aangezet. Tijd springt terug naar de onjuiste, 1:03 achterlopende tijd. Toestel uitgeschakeld en weer ingeschakeld. Tijd is correct. Precies gelijk aan jouw ervaring hierboven beschreven. En precies wat ik ervoer toen ik er voor het eerst tegen aan liep.

@SapeS Maar dan ben ik benieuwd of vanaf de herstart op jouw mobiel de tijd wel correct blijft. Tot nog toe is dat hier op beide mobieltjes wel het geval. 

Reputatie 2

@Katana321 OK, got it. Gaan we morgen kijken.

Heb ook even een lijntje uitgegooid bij Motorola.

https://forums.lenovo.com/t5/moto-g30/Motorola-G30-phone-sytem-time-out-of-sync-with-network-time/m-p/5111055

Kijken wat er komt.

Reputatie 7
Badge +7

@SapeS Helaas nu toch een afwijking van 1 minuut op mijn mobiel. En op die van mijn vrouw ook.

Reputatie 2

@Katana321 Bij mij iets vergelijkbaars. Gisteravond de door jouw verstrekte instructies opgevolgd. Telefoon ‘s nachts aan laten staan Vanochtend om 06:45 liep de telefoon weer 2,5 minuut achter. Gek genoeg, om 07:12 was de tijd ineens correct. Ik had intussen alleen maar een paar nieuws sites bekeken. Op dit moment zit de G30 er ongeveer 2 sec naast.

Overigens, (en zoals ik ook schreef op het Motorola forum) het heeft weinig te maken met de klok app zelf, het zit dieper in het systeem. Je kunt immers met het date commando in een terminal app (vergelijkbaar met het oude DOS scherm) rechtstreeks datum en tijd opvragen. Vroeger, toen een PC nog geen netwerkverbinding had, was deze dankzij een intern quartzklokje en een back-up batterij prima in staat om vrij lang gelijk te lopen. Nu, met een permanente netwerkverbinding kan een systeem regelmatig de systeemtijd verifiëren en corrigeren. En natuurlijk automatisch de tijd aanpassen i.v.m. zomer/wintertijd en tijdzone op basis van de locatie. Leve de vooruitgang. Verder zoeken en verder testen.

Reputatie 2

@Katana321  e.a.

Probeer eens het toestel een minuut lang op de vliegtuigstand te zetten en daarna weer terug naar normaal. Ik heb éénmaal geconstateerd dat daarna de tijd correct was. Eén zwaluw maakt nog geen zomer……

Reputatie 7
Badge +7

Probeer eens het toestel een minuut lang op de vliegtuigstand te zetten en daarna weer terug naar normaal. Ik heb éénmaal geconstateerd dat daarna de tijd correct was. Eén zwaluw maakt nog geen zomer……

@SapeS Dat ga ik vandaag eens testen. Is iets wat ik nog niet gedaan heb.
Het is natuurlijk de vraag of dat hetzelfde werkt als een (gewone) herstart. Of heeft dit bij jou het probleem definitief opgelost? 

Reputatie 2

@Katana321  Zoals ik zei, éénmaal is de tijd gecorrigeerd. Hij zal morgen ongetwijfeld weer afwijken. Maar even op vliegtuigstand zetten lijkt mij handiger dan een reboot.

Reputatie 7
Badge +7

Mijn mobiel heeft net een systeemupdate gekregen. Het zou mooi zijn als daarmee het probleem opgelost zou zijn, maar ben bang van niet.

Ik begin het vermoeden te krijgen dat het niet een software-probleem is maar een hardware-probleem. Wellicht onoplosbaar?

Reputatie 7
Badge +7

Ik las net dat Sunitha van Motorola nu naar de provider begint te wijzen. Misschien kan @Bart_Z of iemand anders van KPN reageren in dat draadje van Motorola/Lenovo? Dan houden we de lijntjes kort. En voorkomen we het beruchte kastje/muur-verhaal.

Reputatie 7
Badge +7

@SapeS Heb zelf zojuist ook een reactie toegevoegd in dat Lenovo-topic.

Reputatie 7
Badge +7

Probeer eens het toestel een minuut lang op de vliegtuigstand te zetten en daarna weer terug naar normaal. Ik heb éénmaal geconstateerd dat daarna de tijd correct was. Eén zwaluw maakt nog geen zomer……

@SapeS Ik zag net dat mijn g30 weer eens een afwijking in de tijd had: 1 minuut. Heb maar meteen jouw tip geprobeerd: even in vliegtuigstand gezet en meteen weer op “normaal”, dus vliegtuigstand uit. En jawel, meteen de correcte tijd.

Dank voor de tip. Dit gaat in elk geval razendsnel. 

Reputatie 7
Badge +20

Ik heb het allemaal gevolgd, als ik het goed begrijp hebben jullie toch uit kunnen sluiten dat het probleem bij de provider ligt, maar dat het een toestelprobleem is? Want dan kan Lenovo dat toch verder onderzoeken? 

Reputatie 7
Badge +7

Ik heb het allemaal gevolgd, als ik het goed begrijp hebben jullie toch uit kunnen sluiten dat het probleem bij de provider ligt, maar dat het een toestelprobleem is? Want dan kan Lenovo dat toch verder onderzoeken? 

Tja, dat heb ik ook gevraagd of ze dat willen doen. Maar zij beginnen nu te wijzen naar de provider.

Motorola; datum en tijd instellen.

Belsimpel: datum en tijd instellen Android telefoon/per merk.

Ik denk zelf dat de netwerktijd bij kpn prima loopt. Anders zouden er 10.000-en klachten zijn natuurlijk. Maar dat jullie toestellen, vnml Motorola, niet (vaak) genoeg synchroniseren. Daarvoor moet de tijd wel op automatisch staan.

Hallo @PeterG en @Katana321 hieronder een screenshot van mijn Motorola g 5G: