Beantwoord

Probleem netwerktijd op mobiel

  • 23 July 2021
  • 71 reacties
  • 2858 keer bekeken

Reputatie 7
Badge +7

Ik heb de tijdsinstellingen op mijn mobiel op automatisch staan. Dus: “Netwerktijd gebruiken” op JA en “Netwerktijdzone gebruiken” op JA.

Toch heeft mijn mobiel af en toe een afwijking in de tijd van een paar minuten. Als dit probleem zich voordoet, probeer ik altijd het volgende: “Netwerktijd gebruiken” op NEE zetten en daarna op JA. Deze actie verhelpt het probleem niet. Gisteravond was het weer eens zover. En toen ik vanmorgen mijn mobiel aanzette, was het probleem ineens weg. Vreemd dus.

Daarom mijn vraag:

Heeft KPN de afgelopen maanden problemen met de netwerktijd?

icon

Beste antwoord door Katana321 29 July 2021, 17:56

Bekijk origineel

Dit topic is gesloten. Staat je antwoord hier niet bij, gebruik dan de zoekfunctie van de Community of stel je vraag in een nieuw topic.

71 reacties

Reputatie 7
Badge +20

Hoi @Katana321, ik herken dit zo niet. Ik heb hier zelf nooit problemen mee eigenlijk. Ik heb even rondgevraagd, maar ook mijn collega's herkennen dit niet. Als het toestel het niet snel genoeg verwerkt lijkt het wel. Gewoon uit en aanzetten helpt niet?

Reputatie 7
Badge +7

Hoi @Katana321, ik herken dit zo niet. Ik heb hier zelf nooit problemen mee eigenlijk. Ik heb even rondgevraagd, maar ook mijn collega's herkennen dit niet. Als het toestel het niet snel genoeg verwerkt lijkt het wel. Gewoon uit en aanzetten helpt niet?

@Bart_Z  Een paar dagen geleden heb ik geconstateerd dat na het aanzetten van mijn mobiel 's morgensvroeg, de tijd wel weer goed stond. Maar of dit nu een aanwijzing is dat het probleem niet aan kpn-kant zit, weet ik niet. 

Het kan zijn dat het probleem toestel-/merk-gerelateerd is. Ik ben nog steeds aan het testen en probeer erachter te komen waar de oorzaak zit. Overigens kan ik op het forum v.d. toestel-fabrikant niets vinden over problemen met de tijd.

Het is mij dus nog steeds een raadsel.

Op zich is het ook geen groot probleem. Wat wel lastig is, wanneer de toestel-tijd niet meer klopt, is dat de codes van mijn 2FA-app niet meer werken...

 

Reputatie 7
Badge +20

JA dat snap ik. Ik herken het hier eigenlijk ook helemaal niet. Ik ben wel benieuwd of je nog meer te weten kan komen. 

Reputatie 7
Badge +7

JA dat snap ik. Ik herken het hier eigenlijk ook helemaal niet. Ik ben wel benieuwd of je nog meer te weten kan komen. 

Ik ga nog verder testen. Ook op de mobieltjes van de andere gezinsleden. 

Als ik meer weet, zal ik het zeker hier ff posten.

Dank voor je reacties @Bart_Z 

Reputatie 7
Badge +20

Allemaal zelfde merken/modellen?

Reputatie 7
Badge +7

Allemaal zelfde merken/modellen?

@Bart_Z Nee, het gaat om 3 Motorola's (van 3 verschillende types) en 1 Huawei. Ze hebben alle 4 KPN als provider.

Ik heb vanmiddag nog zitten testen. Het lijkt erop dat 2 Motorola's het bewuste probleem hebben. De 3e Motorola niet en de Huawei ook niet. Ik kan maar één conclusie trekken en dat is dat die 2 Motorola's op de een of andere manier de tijd niet juist ophalen vanuit de netwerktijd. 

Reputatie 7
Badge +7

@Bart_Z Ik vond gisteren na wat googlen nog dit topic: https://forum.kpn.com/android-smartphones-tablets-20/klok-op-mobiel-loopt-voor-487112

Ik heb vanavond het advies dat in dat topic gegeven wordt (een andere klok-app installeren), opgevolgd. D.w.z. ik heb in de store een andere klok-app gevonden en geïnstalleerd. De standaard-klok-app is door mij gestopt en kan ik (als dit de oplossing blijkt te zijn) op een later moment verwijderen.

Reputatie 7
Badge +20

Hopelijk werkt dit ook voor jou. Ik ben benieuwd.

Reputatie 7
Badge +7

Hopelijk werkt dit ook voor jou. Ik ben benieuwd.

@Bart_Z  Nou… helaas heeft het niet gewerkt. Opnieuw weer een afwijking in de tijd van een paar minuten. Heb daarom die andere klok-app maar gedeïnstalleerd en de standaard klok-app weer geactiveerd.

Ik heb het probleem vanmorgen gemeld bij Support van Motorola. Ben benieuwd naar hun reactie en of ze een oplossing hebben.

Reputatie 7
Badge +20

Ja, ben wel benieuwd of zij iets weten. Lijkt wel een beetje alsof de tijd niet overgenomen wordt vanaf het netwerk.

Hallo Allemaal,

Ik heb sinds twee maanden een Motorola G9 Power en die loopt zelfs regelmatig een kwartier achter. Alle mogelijke oplossingen hierboven hebben niet geholpen. Heb al jaren een Motorola en dit probleem nog nooit gehad. Ik ben toch nieuwsgierig waar dit probleem nou ligt?

 

Groet,

Martin

Reputatie 7
Badge +7

Ja, ben wel benieuwd of zij iets weten. Lijkt wel een beetje alsof de tijd niet overgenomen wordt vanaf het netwerk.

@Bart_Z Heb inmiddels contact gehad met Motorola. Zij verwijzen naar de provider, dus kpn…

Ik denk dat dit een gevalletje kastje en muur wordt.

Om het probleem te omzeilen, heb ik het overnemen van de netwerktijd maar uitgezet. 

Reputatie 7
Badge +24

Volgens mij heeft dit niets met de provider te maken. Ik vraag me af of KPN überhaupt een tijdserver heeft.

Ja, ben wel benieuwd of zij iets weten. Lijkt wel een beetje alsof de tijd niet overgenomen wordt vanaf het netwerk.

@Bart_Z Heb inmiddels contact gehad met Motorola. Zij verwijzen naar de provider, dus kpn…

Ik denk dat dit een gevalletje kastje en muur wordt.

Om het probleem te omzeilen, heb ik het overnemen van de netwerktijd maar uitgezet. 

Daar was ik al bang voor. Want KPN gaf vanmorgen aan om terug te gaan naar de MediaMarkt. Maar of die het gaan oplossen betwijfel ik. Als je de tijd op handmatig zet, blijft deze dan wel zuiver lopen denk je? En daarnaast blijft het raar dat het probleem maar bij sommige telefoons optreedt.

Reputatie 7
Badge +7

@Familie de Pooter De tijd op handmatig gaat goed. Wel had ik een paar dagen geleden een afwijking van een minuut. Heb toen de tijd even op automatisch gezet zodat ie ging syncen. En daarna maar weer op handmatig.

@Familie de Pooter De tijd op handmatig gaat goed. Wel had ik een paar dagen geleden een afwijking van een minuut. Heb toen de tijd even op automatisch gezet zodat ie ging syncen. En daarna maar weer op handmatig.

Een minuut is dan nog mee te leven, maar wel goed om te blijven controleren. Zou dit dan bij een hele serie telefoons zijn of toevallig is bij afentoe één uit een reeks? Anders ga ik terug naar de winkel aangezien deze nog in de garantieperiode zit.

Reputatie 7
Badge +7

@Familie de Pooter De tijd op handmatig gaat goed. Wel had ik een paar dagen geleden een afwijking van een minuut. Heb toen de tijd even op automatisch gezet zodat ie ging syncen. En daarna maar weer op handmatig.

Een minuut is dan nog mee te leven, maar wel goed om te blijven controleren. Zou dit dan bij een hele serie telefoons zijn of toevallig is bij afentoe één uit een reeks? Anders ga ik terug naar de winkel aangezien deze nog in de garantieperiode zit.

Ik heb het vermoeden dat het gekoppeld is aan een bepaald type mobiel. Misschien door een bepaalde chip of processor of zo.

Mijn hele gezin heeft als provider kpn.

De mobiel van mijn jongste zoon (Huawei) heeft het probleem niet.

Mijn oudste zoon heeft een Moto g9power en heeft ook geen problemen.

Mijn vrouw en ik hebben allebei dat tijdprobleem wel. Mijn vrouw heeft de Moto g9 play. Ik heb de Moto g30. 

Reputatie 2

 

 

Geachte forum leden en -lezers,

Mijn Motorola G30 heeft hetzelfde probleem. Als gevolg van een verkeerde systeemtijd (liep circa 2 minuten achter) werd de Coronacheck QR code ongeldig verklaard en moest ik praten om het restaurant toch te betreden. Ik had eerder een afwijking gezien van circa 7 minuten, maar het toestel was toen zo nieuw dat er nog niets te vinden was op fora. En 7 minuten is wel genoeg om een trein, bus of vliegtuig te missen.

Netwerktijd gebruiken staat aan, evenals netwerktijdzone gebruiken. Geprobeerd om netwerktijd gebruiken uit te zetten, handmatig de tijd te corrigeren, had ik weer een geldige QR code. Daarna netwerktijd gebruiken weer aangezet. Tijd sprong meteen twee minuten terug. Telefoon opnieuw opgestart. Tijd was correct. Nu, 24 uur later loopt ie al weer 1 minuut 51 sec achter. Ik heb de tijd vergeleken met ons weerstation met DCF77 tijdsaanduiding die ik betrouwbaar acht. De Motorola G6 van mijn vrouw loopt precies synchroon met deze klok.

Heeft iemand al een oplossing gevonden? Heeft iemand een reactie van Motorola of van een winkelier? Ik vind het niet acceptabel om handmatige instellingen te maken voor iets wat automatisch moet zijn.

 

Reputatie 2

Aanvulling op bovenstaande: mijn oude Acer T07 uit 2016 opgestart om bovenstaande foto te kunnen maken. 5 maanden niet gebruikt, geen SIM kaart. Toch is de tijd correct. Kennelijk is een wifi verbinding reeds genoeg om de juiste tijd in te stellen.

Kennelijk is een wifi verbinding reeds genoeg om de juiste tijd in te stellen.

@SapeS Dat houdt dus al in dat de tijd (van de Acer) niet van het kpn-netwerk komt.

Reputatie 7
Badge +7

---

Heeft iemand al een oplossing gevonden? Heeft iemand een reactie van Motorola of van een winkelier? Ik vind het niet acceptabel om handmatige instellingen te maken voor iets wat automatisch moet zijn.

Nee, ik heb nog steeds geen oplossing. Ik merk de verkeerde tijd als ik mijn 2FA-app gebruik. De genereerde code werkt dan niet. Het enige wat dan helpt is de mobiel opnieuw opstarten. Daarna klopt de tijd wel.

Ik kom tot de conclusie dat het probleem gerelateerd is aan merk/type. De mobieltjes van mijn vrouw (G9play) en die van mijzelf (G30) hebben er last van. De andere mobieltjes van het gezin niet. Een daarvan is een Motorola maar dan een ander type. Alle 4 de mobieltjes hebben KPN als provider.

Ik heb begin augustus een mailwisseling gehad met Motorola. Zij wijzen naar de provider.

Ik zal zo meteen opnieuw een mail sturen naar Motorola.

Reputatie 7
Badge +7

Heb net een mail naar Motorola gestuurd en daarin een link van dit draadje toegevoegd. Ik hoop dat ze er iets mee gaan doen.

Reputatie 2

Heb mijn licht hier eens opgestoken. https://stackoverflow.com/questions/69713795/how-does-android-keep-system-time-and-network-time-in-sync

Houd jullie op de hoogte of houdt het zelf in de gaten..

Hi SapeS, had je hier al een oplossing voor? Ook ik heb dus problemen met de G30...

Reputatie 7
Badge +20

@SapeS, heb je nog wat kunnen achterhalen?