350 tot 450 euro rekening door KPN informatie nummer

  • 17 February 2020
  • 31 reacties
  • 599 keer bekeken

Hallo!

Mijn bejaarde moeder heeft in januari een rekening van 350 euro gekregen en onlangs is haar nummer geblokkeerd omdat de rekening 450 euro meer was dan de maand ervoor. Ik heb met kpn gebeld hierover, niemand kwam eruit en na ruim 20min in de wacht gestaan te hebben voor en antwoord is er opgehangen. Geld groeit niet aan de bomen en ik heb niet de tijd om een uur uit te trekken voor wat antwoorden. Dus probeer ik het nu zo!

Hoe is het mogelijk dat een kpn informatie nummer waar mijn moeder niet naar gebeld heeft (nr staat niet in haar bel lijst) dit soort belachelijke kosten genereert? Ik heb het nummer gebeld en het is een kpn dienst waar je naar kan bellen om telefoon nummers op te vragen. Er staan sessies in de kpn factuur specificatie van ruim 140 min en dat aan 1 euro per minuut. Hoe is dit mogelijk? Want mijn moeder heeft dat nummer niet gebeld en ALS ze het had gedaan om een nummer te krijgen zou ze niet 140 min aan de lijn blijven hangen.

 

Met vriendelijke groet en graag een antwoord deze keer!

 

F.Namdar

zoon mevr Eftekharzadeh 

 


Dit topic is gesloten. Staat je antwoord hier niet bij, gebruik dan de zoekfunctie van de Community of stel je vraag in een nieuw topic.

31 reacties

Hallo @Eftekharzadeh , hoe vervelend het ook is, de genoemde dienst is géén KPN-dienst, maar een commerciële dienst van derden, die op die manier er een slaatje uit slaan.

KPN is onder een gratis nummer te bereiken.

Wacht s.v.p. de reactie van een moderator af.

Vermeld in het privé-deel van je profiel s.v.p. de naam van de contractant (je moeder dus), adres, huisnummer, postcode en klantnummer.

Dan kan een moderator de gegevens er vast bij zoeken en op een gepaste wijze reageren.

 

Reputatie 7
Badge +30

Beste @Eftekharzadeh, welkom! Dit is schrikken, zeg! Wat een bedragen! Heel jammer om te lezen dat je er met de telefonische klantenservice niet uit komt. Helemaal bij zulke zaken, wil je gewoon goed en snel geholpen worden. Gaat het hier om 1888 nummerinformatie? Als je dat belt om een nummer op te vragen, schakelen zij je door. Als jij vervolgens twee uur aan de lijn hangt met deze persoon, worden deze twee uur berekend tegen de kosten die je maakt door te bellen naar 1888. Je hoeft daar zelf dus maar heel kort mee te bellen. Wil je inderdaad de gegevens van je moeder onder ‘persoonlijke opmerkingen’ in je forumprofiel zetten? Dan kunnen we meekijken.  

Reputatie 7
Badge +20

Hallo @Eftekharzadeh Ik zie dat je het Forum Profiel nog niet volledig hebt ingevuld met je moeders gegevens. Die hebben we wel nodig om te kunnen meekijken. Zou je het mobiele nummer en haar klantnummer nog willen vermelden?  

Ik heb ze net toegevoegd Bart.

Reputatie 7
Badge +20

Dank, @Eftekharzadeh Ik heb direct gekeken naar de herkomst van de kosten. Een deel van de kosten is terug te voeren op veel bellen, ver over de grenzen van het bundeltegoed heen. Een ander deel van de kosten is inderdaad terug te voeren bellen via 1888. Dat is een dienst waarvoor extra kosten in rekening worden gebracht, zoals Marcia al uitlegde. 

Dat begrijp ik Bart, maar ik kan 1888 niet terug vinden op mijn moeders telefoon. Het is dat dat mij verbaast, het zit niet eens in haar gebelde nummers. En waarom opeens de laatste twee maanden en niet daarvoor?

Dit is niet het eerste geval . . .
https://forum.kpn.com/vast-bellen-13/uitgaand-nummer-blokkeren-1-888-458168

Gevolg van de moderne wereld met bijbehorende vrije markt . . ?/!
Klagen bij de ACM en/of consuwijzer, of kamerleden, of kassa, radar.

Zo vind je nog meer berichten hier over op dit forum :
1888 site:forum.kpn.com

Dat is handig KeesYagi maar we hebben een kpn telefoon abonnement waar kennelijk (nogmaals niet kunnen terugvinden in de bellijst) kpn dienstnummer mee gebeld wordt. Het is heel leuk dat kpn daar een euro per minuut aan kan verdienen maar het zit binnen hetzelfde bedrijf. In dit soort gevallen met senioren moet het kunnen om de kosten kwijt te schelden. Ik geloof niet dat kpn een walgelijk bedrijf is waar de grootste inkomsten uit bejaarden die uren naar een dienstnummer bellen gegenereerd wordt.

Reputatie 7

Het is heel leuk dat kpn daar een euro per minuut aan kan verdienen maar het zit binnen hetzelfde bedrijf.

Goed punt, het zou KPN sieren deze dienst te beëindigen of in ieder geval het doorverbinden tegen die hoge kosten te staken.

@ Eftekharzadeh

Dat bedoel ik, eens met de laatste 2 bijdragen.

Vreemde zaak, ook omdat je de nummers niet terug ziet in de telefoon.

Wat voor telefoon is dat, een “slimme” of niet ?

Reputatie 7

Als je dergelijke kosten wilt vermijden, kies dan voor een telefoon waarop je die nummers kunt blokkeren.

Zelf blokkeer ik naast 0906 en 0909 nummers ook alle nummers beginnend met 18.

 

@ wjb, zo doe ik dat ook, maar dan met een voorafbetaalde dienst.

Maar de vraagsteller “moet het doen” met een mobiele telefoon.

 

Reputatie 7
Badge +30

Ik kan me goed voorstellen dat deze kosten een enorme schrik zijn. Zoals mijn collega Bart ook al aangaf, gaat het overwegend om kosten voor het bellen buiten de mobiele bundel. Daarnaast zijn er ook behoorlijke kosten gemaakt voor het bellen naar 1888. De factuur wordt opgemaakt aan de hand van de gegevens die op het netwerk geregistreerd zijn. Er is dus gebeld met 1888 vanaf die simkaart. Daar kan ik niets anders van maken.

 

Wel kan ik voor je moeder een klacht indienen, als je dit wilt. Kan je aangeven op welk telefoonnummer en e-mailadres jij bereikbaar bent? Als je dit in je profiel onder persoonlijke opmerkingen zet, dan neem ik dit mee. Het mobiele nummer van je moeder is op dit moment uit voorzorg geblokkeerd, er kunnen dus geen extra kosten meer gemaakt worden.

Reputatie 7

@Marcia_, jullie zijn bij vast bellen verplicht om nummers beginnend met 18 te blokkeren als de klant daar om vraagt.

Bron.

Hoe kan iemand zo'n verzoek indienen en komt er functionaliteit in mijnKPN waarmee het bellen naar 0900, 0906, 0609 en 18** nummers geblokkeerd kan worden?

En dan uiteraard direct ook voor mobiele telefonie. :wink:

Goed gevonden, maar waarom gaat dit over vaste nummers van kpn.

Is het al een heel oud artikel, of. . .  ?

Lees ook even dit stuk uit  2009 blijkbaar nog even actueel. Er hoeft blijkbaar niet eens zelf 1888 te worden gekozen. Dat is nog het ergste hieraan.

https://www.bnnvara.nl/kassa/discussie-blokkeren-van-1888-nummer

 

Wat gebeurd er nu: zodra ze een nummer belt, wordt die niet herkent en wordt ze doorverbonden naar 1888 nummerinformatie, a xx-aantal euro per gesprek/minuut. Dit gebeurd meerdere malen per dag en ze heeft hierdoor de afgelopen maanden duizenden euro's aan telefoonrekening gekregen, met bijna alleen maar belletjes naar 1888. 

 

En dit artikel uit 2018, dit zal hier mogelijk niet spelen.

https://www.volkskrant.nl/economie/waarom-is-die-telefoonrekening-zo-hoog~be91d7275/

Reputatie 7

Goed gevonden, maar waarom gaat dit over vaste nummers van kpn.

Is het al een heel oud artikel, of. . .  ?

De wegen van de ACM zijn soms ondoorgrondelijk.

Helaas geldt die verplichting alleen voor KPN en alleen voor vaste telefonie.

Als KPN een beetje klantgericht is, dan komen ze echt met functionaliteit om 18** nummers via mijnKPN te kunnen blokkeren en dan ook voor mobiele telefonie.

Bij T-Mobile kan je wel 0900, 0906 en 0909 nummer blokkeren via My T-Mobile.

Dat is al aardig, maar mooier zou het zijn dat je de 18** nummers ook op een dergelijke wijze kunt (de)blokkeren.

. . . Er hoeft blijkbaar niet eens zelf 1888 te worden gekozen. Dat is nog het ergste hieraan.  . . . .

En dat is dan ook de verklaring voor dat de nummers niet in de bel lijst staan, neem ik aan.

Wat een instinkers, minne geldklopperij !

 

Als KPN een beetje klantgericht is, dan komen ze echt met functionaliteit om 18** nummers via mijnKPN te kunnen blokkeren en dan ook voor mobiele telefonie.

Nog beter, standaard is het zo, gebruiker kan het op eigen initiatief aanzetten.

 

Reputatie 7
Badge +21

. . . Er hoeft blijkbaar niet eens zelf 1888 te worden gekozen. Dat is nog het ergste hieraan.  . . . .

En dat is dan ook de verklaring voor dat de nummers niet in de bel lijst staan, neem ik aan.

Wat een instinkers, minne geldklopperij !

 

Als je het gelinkte verhaal helemaal leest is het toch wat genuanceerder:

Dit gaat niet automatisch. Zodra ze een verkeerd nummer intoetst, komt er een bandje die meldt dat het nummer verkeerd is en dat 1888 gebeld kan worden voor meer informatie. Ik heb het zelf ook geprobeerd en dat is inderdaad wat er gebeurd.

Even wat verder gekeken bij de ACM, interessant, voor de vraagsteller :

https://www.consuwijzer.nl/telefoon-internet-en-tv/telefoonnummers/kosten-van-informatienummers

Klopt het is inderdaad genuanceerder. Maakt het niet minder erg.

Punt blijft het moet gewoon geblokkeerd worden. De enige andere optie is alleen een systeem waarmee niet uitgebeld kan worden. Of echt enkel vast gelegde nummers.

Of in ieder geval een maximaal bedrag per maand, met waarschuwing of zo.

Ook in het voordeel van kpn, minder moeilijk te innen rekeningen.

Of in ieder geval een maximaal bedrag per maand, met waarschuwing of zo.

Ook in het voordeel van kpn, minder moeilijk te innen rekeningen.

Net als mobiele data ook een bel plafond voor dit soort situaties. Uit bellen blokkeren bij de ingestelde grens.

Hier nog zo’n geval :

https://forum.kpn.com/mobiele-diensten-18/dure-factuur-telefoonnummer-staat-niet-in-mijn-belgeschiedenis-maar-wel-op-factuur-489827#post917564