Sticky

Bereik in het buitenland: hoe zit dat nu precies?

  • 18 juni 2018
  • 113 reacties
  • 10901 keer bekeken


Toon eerste bericht

113 reacties

Zou je denken Joep? 🤔
zou iedere Fransoos dezelfde ervaringen hebben op dit gebied als wij? Lijkt me heel stug....🙄
Reputatie 7
Badge +18
Dag @Iris66 Niet Fransman of Française zal dezelfde ervaringen hebben, maar Joep heeft wel een punt. We hebben in Nederland inderdaad een heel goed netwerk. Deels omdat het technisch behoorlijk goed voor elkaar zit en we goed bij zijn met de ontwikkelingen. Het heeft er ook mee te maken dat Nederland een klein en dichtbevolkt land is. Providers plaatsen uiteraard de meeste zendmasten op de plek waar de vraag het grootst is, dus in grote steden is het bereik vaak prima. Dat speelt ook in het dichtbevolkte Nederland een rol.

Een land als Frankrijk -net als Duitsland in mijn hoofdtekst- is een veel groter en veel minder dichtbevolkt land. Je kunt je grof gezegd voorstellen dat je in en om Parijs uitstekend bereik zult hebben, maar dat het hoog in de Alpen al een heel stuk minder kan zijn. Nu lees ik in je bericht dat je een slechte verbinding ervaart. Als je in het buitenland bent ben je feitelijk te gast op het netwerk van een ander provider. Je bent gebonden aan de dekking die de lokale provider je biedt. Als Nederlandse provider hebben we uiteraard geen invloed op en zeggenschap over de kwaliteit van een lokaal netwerk.

We werken, zoals elke provider, wel met voorkeursnetwerken of roamingpartners: je telefoon zal zelf verbinding maken met dit netwerk als je in het betreffende land aankomt. Het staat je echter geheel vrij om via de instellingen van je telefoon handmatig een andere, beschikbare provider te selecteren. Dat kan vaak goed helpen. Zou je dat eens willen proberen?
@Tweetweeties, bedankt voor de informatie! Op het moment dat je de simkaart hebt verwisseld (jouw simkaart in een ander toestel en een andere simkaart in jouw toestel), wat gebeurde er toen? Kreeg je in het andere toestel wel verbinding? En kreeg die andere simkaart in jouw toestel ook verbinding? We moeten namelijk bepaalde dingen uitsluiten. Ik heb in ieder geval even gekeken en ik zie geen blokkade op het nummer dat op jouw adres staat geregistreerd.

Daarentegen zie ik wel roaming in zone 2 op 5 en 6 augustus. Heb je toen wel verbinding gehad? En heb je EU Internet bij instellingen uit staan?


ik heb geen EU instellingen en voordat ik een nieuw toestel kreeg, werkte alles wel op mijn iPhone 6

*Admin: antwoorden samengevoegd
Reputatie 7
Badge +19
@Tweetweeties, Je hebt Susan haar vragen deels beantwoord. Zou je op de rest van haar vragen ook een antwoord willen geven in één reactie? Dit maakt het voor ons makkelijker om jouw vraag te beantwoorden.
@GeKa, Fijn om te lezen dat het via 3G wel werkt. Soms duurt het inderdaad even om een verbinding tot stand te brengen. Is het je duidelijk n.a.v. mijn laatste bericht hoe het zit met bereik in het buitenland? Mocht je verder nog vragen hebben, hoor ik het ook graag.

Wil toch even teruggrijpen en duidelijk maken hoe ik het ervaren heb. In het nabij gelegen dorp (nog geen 5 minuten rijden) was het bereik met dezelfde provider vergelijkbaar (zelfde aantal bolletjes/streepjes) en ineens wel op 4G te krijgen. Terug op de camping helaas weer zonder "bereik", maar wel hetzelfde aantal bolletjes/streepjes.
Terugschakelen naar 3G doet inderdaad wel wat het moet doen, maar zoals de telefoon het aangeeft heb ik hetzelfde bereik? Normaal ben ik gewend als 4G niet beschikbaar is, dat 4G automatisch wegvalt en overgeschakeld wordt naar 3G of andere verbinding.

Kan dit toegelicht worden?
Reputatie 7
Badge +18
Hallo @GeKa Het is moeilijk om precies te verklaren hoe het zit. Je zult begrijpen dat we als Nederlandse provider niet kunnen kijken hoe het bereik op een specifieke plek in Frankrijk is. Je bent te gast op het netwerk van een lokale provider, met alle voor- en nadelen van dien. We kunnen niet live met je meekijken.

Het principe qua bereik in het buitenland is hetzelfde in Nederland. Het signaal gaat van de zendmast naar je mobiele telefoon. Hoe verder je van de mast verwijderd bent, des te slechter wordt het signaal. Ook belangrijk om te weten is dat de kwaliteit van het signaal wordt beïnvloed door bebouwing en natuurlijke elementen: het signaal moet er dwars doorheen en hoe minder blokkades er zijn des te beter is de kwaliteit. Het is de reden dat je in huis vaak minder bereik hebt dan buiten en ook een verklaring voor het welbekende 'ik rij nu door een tunnel en mijn verbinding valt weg'. Die vijf minuten rijden die je noemt kunnen dus wel degelijk een verschil maken, als je kijkt naar bovenstaande factoren.

Verder: we zijn in Nederland gewend aan een uitstekend mobiel netwerk, dat is toegerust op veel gebruikers en dat op verreweg de meeste plaatsen heel goed werkt. Dat geldt voor ons eigen netwerk, maar ook voor dat van de concullega's. Niet elk ander land heeft de beschikking over een netwerk en een infrastructuur die zo up to date is en zo goed is toegerust op grote aantallen gebruikers. Nederland is een klein en dichtbevolkt land, waar je heel veel zendmasten vindt. Dat geldt niet voor elk Europees land, zeker niet in gebieden die minder dichtbevolkt zijn.
diverse keren in Duitsland geen bereik kpn jammer,mijn andere toestel simpel wel direct langs de weg in de file onder de zendmast geen google Maps te laden dit met de samsung s10+ met Vodafone nooit geen probleem jac

Admin: Bericht afgesplitst van Geen 4g Duitsland, niet mogelijk tot handmatig kiezen
Reputatie 7
Badge +14
Dan is het maar goed dat je twee telefoons hebt. Andersom zal ook vast wel eens voorkomen dat Vodafone ergens geen bereik heeft.

Ik geloof niet dat KPN invloed heeft op het plaatsen van extra zendmasten in het buitenland.


Off topic:
Zelfs in Nederland is het plaatsen van een extra zendmast een heel gedoe. In ons dorp is er totaal geen bereik. Dit kreeg ik desgevraagd als antwoord:

Zo'n mast is een enorme investering die gepaard gaat met ontelbare vergunningen en milieuafspraken. Het moet dus voor KPN rendabel zijn om een nieuwe mast te plaatsen. Zo kom je automatisch op vraag en aanbod.
De beste kansen die je hebt is om een groep mensen in jouw omgeving te mobiliseren zodat je samen de vraag bundelt en het bijvoorbeeld bij de gemeente kenbaar maakt dat er dringende behoefte is aan een beter signaal. Of het dan lukt, kan ik je nog steeds niet garanderen maar het vergroot wel je kansen. :-)
Reputatie 7
Badge +27
Hoi @broodje, we hebben je bericht samengevoegd met ons verzameltopic over bereik in het buitenland. Noordzee, onder jouw reactie, en mijn collega Bart, boven jouw reactie, geven al wat aan hoe het zit in het buitenland. Controleer voor de zekerheid de roaminginstellingen in je toestel.
Ik heb een SIM-only abonnement van 30 euro p/m 15GB intenet in de EU.
Zodra ik bij Belgie de grens oversteek, zie ik links bovenin mijn telefoon de provider veranderen naar Proximus of Orange of wat dan ook. Ik heb vervolgens geen internet meer. Er veschijnt een ! uitroepteken achter mijn verbindingsdriehoekje van het bereik en browser meldt "geen internetverbining".

Heb ik instellingen fout staan? Hoe zorg ik ervoor dat links bovenin als provider KPN standaard blijft staan?
Of zou dit gewoon moeten werken zonder aanpassingen van instellingen?

*Admin: topic samengevoegd met verzameltopic
Reputatie 7
Badge +19
Hoi @FransK789, Het kan goed zijn dat de APN instellingen nog niet goed staan ingesteld. Als je naar www.kpn.com/toestelhulp gaat, kun je jouw toestel selecteren. Vervolgens kies je ''internet handmatig instellen''. Daar kun je de juiste instellingen vinden i.c.m. een simulatie. Hopelijk werkt het dan weer. Zo niet, zou je dan je 06-nummer, postcode, huisnummer en klantnummer(s) willen toevoegen aan jouw forumprofiel?(deze gegevens zijn alleen inzichtelijk voor KPN Moderators en voor jezelf) Dan controleer ik alles aan onze kant.
Zit in het buitenland ik heb een internetbundel en geen internet alleen WiFi van het hotel ik kan niet internetten vind dit waardeloos

*Admin: topic samengevoegd met bestaand topic
Reputatie 7
Badge +17
@Aole Wat vervelend dat je geen gebruik kan maken van een internetbundel. Met welke netwerk heb je geprobeerd een verbinding maken, heb je roaming aanstaan en wat voor toestel heb je? Zou je je KPN Forum profiel willen voorzien van naam contractant, postcode, huisnummer en klantnummer(s)? Zodra we je gegevens hebben ontvangen kunnen we dit verder uitzoeken. Laat je een berichtje achter in dit topic wanneer je dit hebt gedaan?

Reageer