Mobiel in het buitenland: hoe zit dat precies?

  • 18 June 2018
  • 140 reacties
  • 22657 keer bekeken
Mobiel in het buitenland: hoe zit dat precies?

Toon eerste bericht
Dit topic is gesloten. Staat je antwoord hier niet bij, gebruik dan de zoekfunctie van de Community of stel je vraag in een nieuw topic.

140 reacties

Hallo, tweede week in Frankrijk op een andere plek. Sinds gister is 4G niet beschikbaar. Telefoon geeft aan wel verbinding met 4G TE hebben, maar kan niets doen (whatsapp of surfen).

Andere telefoon (zakelijk) zelfde probleem maar nu verbonden via 3G.

Kan er aan jullie kant gekeken worden of er iets verkeerd staat?



Mvg
Reputatie 7
Badge +11
@GeKa



Zet 4G uit, controleer of 3G wél werkt?
Reputatie 7
Badge +19
Hoi @GeKa, Ben je nog steeds verbonden met hetzelfde netwerk of weet je dat niet? Je kunt via de instellingen van je telefoon, handmatig een provider zoeken. Hopelijk kun je met een andere provider wel weer gebruik maken van 4G. Als dit niet werkt, dan kun je zoals Tycha aangeeft het beste 4G uitzetten. Zo blijft je 3G verbinding in ieder geval al wat stabieler. Aan onze kan, kunnen we hier niets aan doen. Je bent namelijk niet meer verbonden met het KPN netwerk, maar met en netwerk in Frankrijk. Zoals je in het eerste bericht van dit topic kunt lezen, mogen we in Nederland heel erg van geluk spreken dat we met deze dingen zo vooruitstrevend zijn. In Frankrijk zijn de afstanden groter en heb je al veel gebieden die minder dichtbevolkt zijn. Waardoor het niet overal rendabel is om een mast neer te zetten. Buiten de grotere steden is het bereik vaak minder en zul je het met 3G moeten doen.
Zojuist in mn iPhone bij "opties voor mobiele data" en dan "schakel 4G in" > UIT.

Het duurde even en dan schakelde de provider over naar 3G. nu wel langzame verbinding.

Vreemd is dat ik nabij een grote plaats ben en onderweg hier naartoe bij vergelijkbare en kleinere plaatsen als ook tussendoor prima bereik had en data verbinding had op 4G (geen idee uiteraard bij dezelfde aanbieder).

Vreemd is echter wel dat de verbinding die weergegeven wordt wel 4G Is als 4G Ingeschakeld is op "gesprekken en data".



Kortom: op 3G wel verbinding.

Vreemd dat 4G weergegeven wordt zonder data en dat het eerder probleemloos werkte.
@Tycha had ik al een paar keer geprobeerd, maar de 3G verscheen niet. Blijkbaar is lang wachten nodig.
Reputatie 7
Badge +19
@GeKa, Fijn om te lezen dat het via 3G wel werkt. Soms duurt het inderdaad even om een verbinding tot stand te brengen. Is het je duidelijk n.a.v. mijn laatste bericht hoe het zit met bereik in het buitenland? Mocht je verder nog vragen hebben, hoor ik het ook graag.
Badge
In Duitsland, krijg ik via KPN altijd de provider O2!

Deze is traag, op dicteer snelheid. Foei KPN dit kan en mag toch niet! Waar is mijn 4G?????



*Admin: topic samengevoegd met verzameltopic
Badge +19
Je kan wellicht proberen handmatig een andere provider te kiezen die beter werkt.



*Admin: reactie samengevoegd met verzameltopic
Ik heb een vergelijkbaar probleem.



het lukt mij niet om met data kaart in 4G-AC53U Asus. In Nederland werkte het perfect. In Frankrijk & Spanje niet 🤔



Admin: bericht naar lopende topic verplaatst
Reputatie 7
Badge +30
Hallo @Rijk Be Well Too, welkom! Wat jammer om te lezen dat het in het buitenland niet werkt! Heb jij in het dashboard van de router kunnen controleren of 'roaming' aan staat en of de APN op 'internet' of 'portalmmm.nl' staat?



Zou je daarnaast jouw forumprofiel aan willen vullen met je postcode + huisnummer, evt. klantnummer(s) en onder 'persoonlijke opmerkingen het simkaartnummer willen zetten? Dan kijk ik of vanuit onze kant alles administratief in orde is.
Was vorige week voor het eerst met mijn mobiele abonnement in het buitenland, in Duitsland om precies te zijn. Zodra ik de grens over ging stopte de mobiel ermee. Geen 4G meer en bellen was ook niet mogelijk. Hoogst irritant. Zeker als je in de hotel zit waar nagenoeg geen WiFi beschikbaar was.



Ben net bij de KPN winkel geweest en volgens hen staan alle instellingen goed.

De oplossing was dat ik de volgende keer dat het weer gebeurde ik meteen met KPN moest bellen. De servicedesk kon mij dan meteen helpen. Aan zo'n antwoord heb je echt wat. Hoe ik dat moest doen als je niet kan bellen konden ze me helaas niet vertellen.



Hoe ga ik of liever gezegd de KPN dit nu oplossen?
Reputatie 7
Badge +19
Hoi @Irene567, Welkom op het forum. Wanneer je in het buitenland bent maak je gebruik van een ander netwerk waar wij als eerstelijns klantenservice medewerker geen invloed op hebben. Wanneer je in het buitenland bent, kunnen we je advies geven. Het advies wat we geven staat in het eerste bericht van dit topic. Helpt dit niet, dan kun je het beste contact opnemen met ons wanneer je nog in het buitenland bent. We geven je gegevens dan namelijk door naar onze technische dienst die op afstand kan bekijken hoe het netwerk waarmee je verbonden bent eruit zit en wat je er kunt gebruiken(2G, 3G of 4G). Welke instellingen hebben mijn collega's in de winkel gecontroleerd? De instellingen op jouw toestel of die aan onze kant? Zou je voor de zekerheid je 06-nummer, postcode, huisnummer en klantnummer(s) willen toevoegen aan jouw forumprofiel?(deze gegevens zijn alleen inzichtelijk voor KPN Moderators en voor jezelf) Dan kan ik de instellingen aan onze kant nog eens bekijken.
Hallo @Rijk Be Well Too, welkom! Wat jammer om te lezen dat het in het buitenland niet werkt! Heb jij in het dashboard van de router kunnen controleren of 'roaming' aan staat en of de APN op 'internet' of 'portalmmm.nl' staat?



Zou je daarnaast jouw forumprofiel aan willen vullen met je postcode + huisnummer, evt. klantnummer(s) en onder 'persoonlijke opmerkingen het simkaartnummer willen zetten? Dan kijk ik of vanuit onze kant alles administratief in orde is.


Hoi Marcia,



al geprobeerd met de variaties roaming aan.....



apn staat op potalmmm.nl



als ik deze verander in APN in internet doet ook niets.



ook Provider gekozen & land doet ook niets....



helaas jullie bellen in het buitenland lukt niet met het 0800-0402.....🤔



ik blijf proberen....🧐
Reputatie 7
Badge +19
Hoi @Rijk Be Well Too, Dat is jammer. Zou je jouw 097-nummer i.c.m. het klantnummer willen toevoegen aan je forumprofiel? Dan kan ik kijken of alles aan onze kant ook goed staat.
Ik heb nummer & klantnummer onder persoonlijke opmerkingen gezet🤗
Reputatie 7
Badge +19
@Rijk Be Well Too, Aan onze kant staan alle instellingen ook goed en kom ook geen bijzonderheden tegen. Heb je de simkaart al eens getest in een ander toestel?
Ik heb niets gewijzigd....

na het contact de Asus opgestart.......

Mirakel......het werkt!



😇
Reputatie 7
Badge +30
Heel fijn om te lezen!
Hallo, ik heb geen internet in duitsland en heb alle mogelijke oplossingen die ik kan vinden op het internet (via wifi) al geprobeerd. Apn instellen, roaming aan, beveiliging uit smsen etc. Zou er gekeken kunnen worden of er een blokkade op mijn nummer zit? Mvg. Linda



Admin: bericht samengevoegd met lopend verzameltopic
Pas 2 x in buiteland geweest, Spanje en België. Geen bereik, alleen noodoproep. Wel WiFi. Mobile gegevens en gegevensroaming aan. Ook opnieuw opgestart, maar niets heeft tot resultaat geleid. Mijn dochter hadden wel bereik en wisten ook niet om het bij mijn toestel te veranderen. Zit er een blokkade op de simkaart?



*Admin: topic samengevoegd met verzameltopic



Reputatie 2
Nu maken wij hier ook zo gebruik van maar kan mijn zoon in Italië maximaal 3g netwerken gebruiken. Het I Wind 4g netwerk weigert zijn simkaart.



*Admin: topic samengevoegd met bestaand topic
Reputatie 7
Badge +19
Hoi @Arie de fietser, Welkom op het forum. Ik begrijp dat je twee keer in het buitenland bent geweest, maar nog geen gebruik hebt kunnen maken van je abonnement. Welk toestel heb je in gebruik? Het kan zijn dat je jouw APN instellingen moet aanpassen. Hoe je dit kunt aanpassen lees je op www.kpn.com/toestelhulp. Op deze pagina selecteer je jouw telefoon en ga je naar 'internet handig instellen'. Als je die stappen volgt zou het internet in het buitenland moeten werken. Als je weer in het buitenland bent en het werkt nog steeds niet, dan zou je ook nog via de instellingen handmatig een ander netwerk kunnen selecteren. Meer tips over bereik in het buitenland staat in het eerste bericht van dit topic.



Voor de zekerheid wil ik ook alle instellingen aan onze kant controleren. Zou je daarvoor jouw 06-nummer, postcode, huisnummer en klantnummer(s) willen toevoegen aan jouw forumprofiel?(deze gegevens zijn alleen inzichtelijk voor KPN Moderators en voor jezelf) Dan kan ik het voor je nakijken. Stuur je hier weer een berichtje als je de gegevens hebt aangevuld? :)



@Gerwin72, Dat je in het buitenland maximaal het 3G netwerk kan gebruiken kan kloppen. In het eerste bericht van dit topic legt mijn collega Bart uit hoe dit kan. In Frankrijk zijn de afstanden al groter en heb je gebieden die minder dichtbevolkt zijn. Het is voor een provider daar minder rendabel om zendmasten neer te zetten. Dat betekent dat er –met name buiten de grotere steden- minder goed bereik zal zijn, waardoor je het op de nodige plaatsen moet doen met 3G. Je kan nog wel proberen om handmatig een netwerk te zoeken via de instellingen van je telefoon, misschien ervaar je dan al een beter bereik
Met mijn Huawei y5 krijg ik geen verbinding met internet in Frankrijk. Er is wel verbinding: geeft vol 4g aan, mobiele data ingeschakeld. Wi-Fi uit. Vliegtuigmodus in en uitschakelen geprobeerd, maar niets werkt...

Wat is hier aan de hand?

Met mijn Huawei y5 krijg ik geen verbinding met internet in Frankrijk. Er is wel verbinding: geeft vol 4g aan, mobiele data ingeschakeld. Wi-Fi uit. Vliegtuigmodus in en uitschakelen geprobeerd, maar niets werkt...

Wat is hier aan de hand?



*Admin: topic samengevoegd met verzameltopic
Reputatie 7
Badge +19
Hoi @WD82, Welkom op het forum. Heb je Roaming op je toestel ook aan staan? Als dit aan staat is het goed om je APN instellingen te controleren. Dat kun je aan de hand van de stappen op deze pagina doen. Daarnaast is het goed om de informatie te lezen die Bart heeft geschreven in het eerste bericht van dit topic. Misschien komt er aan de hand van deze info ook nog iets naar voren wat verklaart waarom je internet niet optimaal is. Voor de zekerheid wil ik de instellingen aan onze kant ook controleren. Zou je daarvoor je 06-nummer, postcode, huisnummer en klantnummer(s) willen toevoegen aan jouw forumprofiel?(deze gegevens zijn alleen inzichtelijk voor KPN Moderators en voor jezelf)
Reputatie 2
Hoi Marina, bedankt voor je snelle reactie. We zitten naast elkaar en ik heb volle bak 4g. Kon max goed streamen zelfs. Maar het netwerk wat ik heb, I Wind, weigert de simkaart van mijn zoon. Is er een beperking in het gebruiken van specifieke netwerken tussen de abonnementen?