Beantwoord

Glasverbinding van 4GBit/s crasht bij gebruik van de maximale bandbreedte

  • 2 January 2024
  • 90 reacties
  • 1830 keer bekeken

Reputatie 2

Ik kan kennelijk de downloadbrandbreedte van mijn 4Gb abonnement compleet opsouperen waardoor na een minuut of 5 á 6 de Box 14 de pijp aan Maarten geeft. Of stopt de Nokia ONT? Geen idee, omdat de statuslampjes op de Box 14 en de ONT niet veranderen tijdens de "storing”.

Een recente test met mijn Unifi stack op de 2.5Gb poort (effectieve verbindingssnelheid 1Gb/s) en de downloadende machine direct op de 10Gb poort (effectieve verbindingssnelheid 10Gb/s) gaf dezelfde resultaten. De verbinding klapt eruit. Mijn UXG Pro gaf aan dat de primaire verbinding via de 2,5Gb poort er ook uit lag.

De downloads lopen via JDownloader2 met een limiet van 3 chunks per download wat uiteindelijk met 10 downloads als maximum gelijktijdig verloopt.

(Dit is overigens een snel bericht van mijn bevindingen, en ik zal zeer waarschijnlijk later extra gegevens en details toe gaan voegen (zoals voor de moderators belangrijke abonnement en naw gegevens)

Voor nu ben ik benieuwd of iemand dit gedrag van een 4Gb verbinding herkend.

Ik wens verder iedereen die dit leest een gelukkig en voorspoedig 2024.

icon

Beste antwoord door Kruiffie 29 February 2024, 00:48

Bekijk origineel

90 reacties

Reputatie 7
Badge +20

Hoi @Kruiffie, welkom op ons forum!
Als je verbinding instabiel is kun je hier eigenlijk het beste even over bellen met 0800-0402, mijn collega's daar kunnen altijd even meekijken en de lijn uitlezen.

Ik heb hier nog wel een paar handige artikelen over:

 

Reputatie 2

@Thomas 

Dankjewel voor deze tip.

Ik heb zojuist de crash weer kunnen reproduceren, tik deze tekst dus via de back-up verbinding. 

Nu hebben jou collega's in ieder geval een meetpunt.

Ik laat nog weten wat de uitkomst is.

Reputatie 2

@Thomas 

Dat was maar een beperkt succes. 😔

KPN, de provider, bereikbaar via 0800-0402, kan niets meer doen dan ik als consument via de "slimme” probleemoplosser. De lijn meet goed, geen afwijkingen. De letterlijk uitgesproken tekst van de helpdeskmedewerker was “Wij gaan over de WiFi, en kunnen de verbinding uitlezen.”

Ik heb een Box 14 waarvan de WiFi uit staat omdat dat door eigen apparatuur wordt verzorgd.

De normale keten hier is: Nokia glas naar ethernet converter > Box 14 > 10Gb ethernet > UXG Pro. poort 3 via een ethernet naar FTP+ multibitconverter.

Lang verhaal kort. Ik ben doorverwezen naar KPN Netwerk omdat zij mogelijk wel de logs kunnen lezen van de Box 14, of in ieder geval meer kunnen inzien over het gedrag van het netwerk.

Na 15 minuten wachten eruit gegooid.

Ik mis de mogelijkheid om direct op de Box 14 een log uit te lezen (zoals nog steeds kan op de ZIGGO Arris modems)

Nieuwe Box 14?

 

Reputatie 2

En, het blijkt nog zotter te kunnen .

Als iemand mijn PLEX server extern wil benaderen via de UXG Pro die op zijn beurt deze UXG Pro in de DMZ zone heeft staan, gaat dat zoals verwacht mag worden als de UXG aan de 10Gb poort van de Box 14 hangt. Directe verbinding met alleen de voor de cliënt benodigde transcodering aan de kant van mijn server. Via de door de vorige test nog op de 2.5Gb poort aangesloten UXG zag de externe streaming cliënt een begrensde en niet directe verbinding via de PLEX infrastructuur. De UXG verbinding weer aansluiten op de 10Gb poort gaf direct weer de gewenste resultaten.

Hoe kan dit? Mijn extern IP adres voor de PLEX Cliënt veranderd niet, dat kan dus de oorzaak niet zijn. Ik verdenk in elk opzicht de Box 14  van een beroerde hard en software matige samenwerking tussen de diverse ethernetpoorten en de achterliggende switch.

Reputatie 2

Sorry, een deel van de tekst hierboven slaat nergens op, te snel op de verzendknop gedrukt. 😥😞

PLEX gedraagt zich zoals verwacht mag worden als de UXG via de 10Gb poort op de Box 14 is aangesloten. De UXG heeft een vast IP in de Box 14, en staat ook de DMzone.

Die regels (b)lijken niet meer van toepassing te zijn als er gebruik gemaakt wordt van de 2.5Gb poort op de Box 14. In die situatie is mijn PLEX server alleen indirect bereikbaar voor externe gebruikers.

Hoe kan dit? Mijn extern IP adres voor de PLEX Cliënt veranderd niet, dat kan dus de oorzaak niet zijn. Ik verdenk in elk opzicht de Box 14  van een beroerde hard en software matige samenwerking tussen de diverse ethernetpoorten en de achterliggende switch.

Dan mag je van geluk spreken dat je tenminste met het 4gb abonnement de max. snelheid haalt. Bij mij is het sinds 22 december kommer en kwel. Veel uitval, televisie die om de haverklap de brui aan geeft, monteur die niet meer dan max 1 gb meet, helpdeskmedewerkers die het ook niet weten, advies om even geduld te hebben omdat niet alle apparatuur aangeleverd is ….. ? 
als je het aan mij vraagt dan is de 4gb een KPN verkoop truc.

 

Reputatie 2

@Thomas 

KPN Netwerk geeft niet thuis is letterlijk onbereikbaar.

Met mijn oorspronkelijke  1Gb abonnement kon ik zonder uitval de lijn en de Box 12 (of direct mijn UXG Pro) maximaal belasten up en down. Vandaag 05-01-2024 is om 21.21 uur al het verkeer van en naar het internet voor ca 6 minuten weggevallen. Deze maal na ongeveer 5 minuten belasten met ca 75% van de maximale downloadsnelheid / bandbreedte.

De verbindingstest meldt dat alles correct is.

Dit wordt vervelend. Nieuwe Box 14 een idee?

 

Goedemorgen 

het frappante nu is dat ik een kpn box 14 heb. Wel is een adapter (?) van het merk Nokia over het glasvezel kasje heen geplaatst. Voor de rest schiet het geen biet op. De KPN medewerkers worden er ook moedeloos van, dit vermoed ik want mij wordt geadviseerd om niet zelf te bellen maar ik word gebeld. Verder kunnen ze weinig doen. Raar dat je kinderziektes over het hoofd ziet maar wel met het 4 giga pronkt. 
ik geef ze nog een kans en mocht het dan nog niet zijn opgelost, dan keer ik terug naar 1 gb. Ik denk dat het aan de KPN box 14 ligt. 
ik hou je op de hoogte.

Reputatie 7

Dus jouw ONT is vervangen en nu heb je een ONT van Nokia?

Dat zou weleens een wereld van verschil kunnen geven.

Reputatie 2

@Sandokan1976@wjb 

Ik had ooit een Genexis, ONT van de foute serie die geen moeilijkheden gaf met de 4Gb download maar de upload wel beperkte. Dat ding is preventief vervangen door de Nokia versie in de eerste week van december. De UXG Pro kan zelfstandig niet overweg met de volledige 4Gb bandbreedte PPPoE kost teveel processorkracht. Als ik de volledige bandbreedte wil gebruiken moet de Box 14 ertussen blijven.

Na 23:00 uur vandaag kan ik het netwerk hier weer even ombouwen, en dan eens zien wat er gebeurd bij de dan lagere downloadsnelheden met de UXG direct op de Nokia.

Wordt vervolgd.

 

 

Reputatie 7

De UXG Pro kan zelfstandig niet overweg met de volledige 4Gb bandbreedte PPPoE kost teveel processorkracht.

Welke SFP+ module gebruik je dan om de UXG Pro op de ONT aan tesluiten?

Reputatie 2

@wjb 

Een module van Uptimed de UP-TR 10G-RJ45-C 10G SFP+ to½.5/5/10G Copper

Of  een Unifi versie UACC-CM-RJ45-10GB

De eerste zit er nu in achter de 10Gb poort van de Box 14, met de tweede is het gedrag hetzelfde.

 

Reputatie 7

Haalt die UXG Pro wel de maximale snelheid als deze achter de V14 hangt.

Zo ja, dan is blijkbaar de pppoe functionaliteit van de UXG Pro hetgeen dat roet in het eten gooit.

Kent de UXG Pro "hardware offloading"?

Reputatie 2

Ja de UXG Pro haalt achter de Box 14 de maximale snelheid (downstream) omdat PPPoE dan geen issue is. De Box 14 regelt dat dan. Bij de eerdere setup met de UXG direct op de ONT via een van de genoemde SFP+ modules haaldemijn oude 1Gb abonnement de volle snelheid. Op de huidige  4Gb aansluiting kwam de UXG zelfstandig niet boven de 65% van de beschikbare bandbreedte uit met de Genexis ONT. Ik heb het nog niet geprobeerd met de Nokia, dat staat voor vanavond op het programma.

Hardware offloading is voor de UXG Pro een onbekend verschijnsel.

Ik gebruik voor mijn thuisnetwerk de Apple Time Capsule. Deze is via wifi met de kpn box 14 verbonden en haalt max 840 download en 750 upload. Sluit ik bekabeld mijn pc rechtstreeks op de kpn box dan is max upload 930 en upload 870 (laatst gemeten). Iets in mij zegt dat ik een stuk apparatuur mis wat weet ik niet maar het knaagt wel aan me.

Reputatie 7

Het is logisch dat je met jouw Apple Time Capsule en jouw PC maximaal dergelijkesnelheden haalt immers die zijn vast niet voorzien van LAN poorten met een snelheid boven 1Gbps.

Reputatie 2

@Sandokan1976 

Je gaat wat of-topic maar het kan weinig kwaad.

Wat jij lijkt te missen is apparatuur met een 10Gb aansluiting, De Box 14 snapt op de 10Gb uitgang maar 2 snelheden 10 en 1Gb/s De ook soms aanwezige 2.5 of 5 Gb/s aansluitingen bij luxere PC's snapt die aansluiting niet.

Jouw Time Capsule doet het nog goed met z'n verbindingen via WiFi en bedraad.

Reputatie 3
Badge +1

Ik meen ergens gelezen te hebben dat de Box 14 wel degelijk met een 5 Gbit verbinding kan maken. 

Ergens heeft iemand geprobeerd zo,n qnap 5 Gbe usb adapter aan te sluiten op de 10 Gbit poort van de box 14 en dat scheen te werken..  

ik zal dat strakjes zelf ook even testen voor de zekerheid

Reputatie 3
Badge +1

bij deze bevestigd.   5 Gbit kan gewoon over de 10 Gbit poort op de box 14. 

 

Reputatie 3
Badge +1

2.5 Gbit kan natuurlijk gewoon aangesloten worden op de 2.5 Gbit poort van de box 14 

Reputatie 2

bij deze bevestigd.   5 Gbit kan gewoon over de 10 Gbit poort op de box 14. 

 

En, haal je via die route ook downloadsnelheden die duidelijk boven de 1Gb/s uitkomen? Ik ben ook wel benieuwd naar een screenshot van de echte verbindingssnelheid van die Qnap adapter met de 10Gb poort van de Box 14. @Eddy75

 

Reputatie 3
Badge +1

Ik haal op die adapter zo rond de 3 Gbit/seconde.  up en down.  

De adapter connect op 5Gbit via de 10Gbit port op de Box 14. 

Ik zal later een screenshot plaatsen. (er zijn momenteel mensen tv aan het kijken en op het netwerk bezig) 

 

Reputatie 2

@Eddy75

Dank je wel.

Dan is er ten minste één adapter die werkt. Ik mis hier 5Gb aansluitingen ook geen gebruiksdoel voor intern.

Edit: Lukt het jou ook om die snelheid langer dan 5 á 6 minuten te behalen zonder uitval?

Reputatie 3
Badge +1

Oh de 5Gbit adapters gebruik ik alleen voor de al oudere apparatuur toch nog wat leuke snelheid mee te geven.  Voor de rest heb ik 10 Gbit over thunderbolt overal inzitten en die performen een heel stuk beter sneller en hoger. 

 

Reputatie 2

Thunderbolt, dat is Apple gerelateerd, Toch?

Dit krijg ik voor elkaar, voor maximaal 5 á 6 minuten en dan is er een pauze.

Dit is letterlijk een foto...

 

Reageer