Beantwoord

Glasverbinding van 4GBit/s crasht bij gebruik van de maximale bandbreedte

  • 2 January 2024
  • 105 reacties
  • 2355 keer bekeken

Reputatie 3

Ik kan kennelijk de downloadbrandbreedte van mijn 4Gb abonnement compleet opsouperen waardoor na een minuut of 5 á 6 de Box 14 de pijp aan Maarten geeft. Of stopt de Nokia ONT? Geen idee, omdat de statuslampjes op de Box 14 en de ONT niet veranderen tijdens de "storing”.

Een recente test met mijn Unifi stack op de 2.5Gb poort (effectieve verbindingssnelheid 1Gb/s) en de downloadende machine direct op de 10Gb poort (effectieve verbindingssnelheid 10Gb/s) gaf dezelfde resultaten. De verbinding klapt eruit. Mijn UXG Pro gaf aan dat de primaire verbinding via de 2,5Gb poort er ook uit lag.

De downloads lopen via JDownloader2 met een limiet van 3 chunks per download wat uiteindelijk met 10 downloads als maximum gelijktijdig verloopt.

(Dit is overigens een snel bericht van mijn bevindingen, en ik zal zeer waarschijnlijk later extra gegevens en details toe gaan voegen (zoals voor de moderators belangrijke abonnement en naw gegevens)

Voor nu ben ik benieuwd of iemand dit gedrag van een 4Gb verbinding herkend.

Ik wens verder iedereen die dit leest een gelukkig en voorspoedig 2024.

icon

Beste antwoord door Kruiffie 29 February 2024, 00:48

Bekijk origineel

105 reacties

Reputatie 3

Hierboven staat de link naar mijn vorige topic.

Het is nu niet meer mogelijk om meer dan 50% van de bandbreedte langer dan 5 minuten te gebruiken (download) voordat de verbinding compleet uitvalt. Op elke poort van de Box 14 is het signaal dan weg en na 5 minuten ook weer terug. Als ik mijn UXG Pro op een 1 Gb poort van de Box 14 aansluit is er geen uitval. KPN Netwerk is nog steeds niet bereikbaar, na een aantal minuten in de wacht staan wordt de verbinding verbroken.

Reputatie 7
Badge +20

Dit forum is bedoeld als een plek waar klanten elkaar helpen @Armandp, in dit geval denk ik dat het geen slecht idee is om eens te bellen met 0800-0402 om je lijn uit te laten lezen. Het liefst op het moment dat je de storing ervaart of daar zo snel mogelijk na.
Als de verbinding goed is en je vermoed een probleem in je eigen aansluiting kun je hier het beste een nieuw topic voor aanmaken.

Waarom een nieuw topic aangemaakt over eenzelfde onderwerp, geeft verwarring en je wordt er niet sneller mee geholpen @Kruiffie 

Reputatie 3

@Nomen Nominandum 

Omdat dat andere topic vervuild is geraakt, en de situatie bij mij is veranderd. De uitval vindt nu eerder plaats. Daarom. En, van helpen merk ik nog niet veel. KPN Netwerk geeft niet thuis...😭

 

Dit forum is bedoeld als een plek waar klanten elkaar helpen @Armandp, in dit geval denk ik dat het geen slecht idee is om eens te bellen met 0800-0402 om je lijn uit te laten lezen. Het liefst op het moment dat je de storing ervaart of daar zo snel mogelijk na.
Als de verbinding goed is en je vermoed een probleem in je eigen aansluiting kun je hier het beste een nieuw topic voor aanmaken.

@Thomas van KPN dat doen wij al 8 jaar en KPN weet zelfs dat er een probleem is maar doet er niks mee.
Dus vandaar ook via deze weg.

Men is zelfs te beroerd om ons een aanbieding met nieuw apparatuur te sturen en de daarbij behorende hogere prijzen.
 

Reputatie 7
Badge +20

@Kruiffie, ik heb je topics toch even samengevoegd maar denk dat het inderdaad goed is hier on-topic te blijven, ik zal daar wat strenger op zijn. Had je inmiddels mijn collega's bij 0800-0402 gesproken?

Reputatie 3

@Thomas van KPN

Samenvoegen op deze manier heeft m.i. weinig nut, maar jouw feestje.

Ik heb jouw collega's bij 0800-0402 minder dan een uur na jouw eerste bericht gesproken.

Geen ander resultaat dan “de lijn meet goed, en meer kunnen wij niet doen”. KPN Netwerk geeft constant niet thuis. Als ik er in slaag om in de wachtrij te komen verbreekt de verbinding na zo'n 10 minuten gemiddeld.

Ik had het nu gesloten/ samengevoegde  topic ook gestart omdat de problemen eerder optreden, en tegelijk korter duren. De situatie is gewijzigd.

@Armandpmaakt melding van een aantal zaken die spelen bij zijn verbinding. Mijn verbinding is voor het eerst geconfronteerd met een zeer natte omgeving. Speelt vocht bij mij ook een rol?

Ik zou graag zien dat er een langdurige meting gestart gaat worden, een week, 10 dagen dan kan ik expres de grenzen opzoeken en de verbinding laten crashen. De meetresultaten zouden dan moeten helpen om de oorzaak vast te stellen. Maar dat gaat niet als ik te veel moeite moet doen / tijd moet investeren om KPN Netwerk te pakken te krijgen.

 

@Armandpmaakt melding van een aantal zaken die spelen bij zijn verbinding. Mijn verbinding is voor het eerst geconfronteerd met een zeer natte omgeving. Speelt vocht bij mij ook een rol?

Ik zou graag zien dat er een langdurige meting gestart gaat worden, een week, 10 dagen dan kan ik expres de grenzen opzoeken en de verbinding laten crashen. De meetresultaten zouden dan moeten helpen om de oorzaak vast te stellen. Maar dat gaat niet als ik te veel moeite moet doen / tijd moet investeren om KPN Netwerk te pakken te krijgen.

Een meting terplekke is het beste om uit te laten voeren.
Dempingswaarden meten.

Een langdurige meting houd ook in dat je elke crash moet noteren en vastleggen.
Dus naar de modem rennen, foto maken en screenshot van jouw computer op dat moment.

Bij onze metingen hebben ze dus alles gevonden alleen is het te duur om de gehele vezel te vervangen.
Hier is in de wijkcentrale de gbic module meerdere malen vervangen, de lijn bij ons in de meterkast ingekort omdat daar schade op zat, metingen verricht ( kortstondig en langdurig ) met soort gelijke resultaten, poortmoves gedaan ( Nog steeds dezelfde vezel !! ) en ga zo maar door.

Als ik het zo lees kan jij wel eens een soortgelijk probleem hebben.

Wij wachten alleen al 2 jaar op KPN Netwerk om de vezel te vervangen.

Succes met het uitzoeken en hopen op contact met KPN Netwerk(t niet )

Reputatie 7
Badge +20

Je hoeft hiermee niet naar KPNNetwerk @Kruiffie, als wij constateren dat er met de glasvezel niet goed is wordt dat achter de schermen allemaal met een ticket geregeld.
Als ik dit zo lees zouden mijn collega's hier een ticket voor aan moeten kunnen maken, waar de technische dienst wat uitgebreider naar je lijn kijkt en stappen onderneemt.

Reputatie 3

@Thomas van KPN

De collega van jou op 0800 0402 was erg stellig, ik dien contact op te nemen met KPN Netwerk. Er was tijdens dat gesprek, en nog steeds niet, geconstateerd dat er met de glasvezel iets niet goed is. Hoe kan ik jouw collega's overhalen om een ticket aan te maken als er geen storingen of fouten zichtbaar zijn?

Ik hoor het graag.

 

Reputatie 3

@Thomas van KPN 

Ik heb zojuist een nogal onaangenaam gesprek gehad met één van jouw collega's van 0800 0402.

Het log van mijn UXG registreert o.a. uitval van de KPN verbinding. Tussen 20 en 23 januari zijn er meerdere verbindingsproblemen geregistreerd. 1 daarvan door een bewuste test, de rest door uitval buiten mijn invloedssfeer anders dan het boven de huidige technische mogelijkheden van de glaslijn (of ONT /  BOX 14) belasten van de downloadverbinding,

Ik heb het niet voor elkaar gekregen om een ticket aan te laten maken om de reden die ik hierboven al genoemd heb. Er is nu geen probleem…

Kastje, muur. Ik vrees dat jij aan zet ben Thomas.

 

Reputatie 3

Update op mijn bericht hierboven.

@Thomas van KPN

Een aantal minuten voor 19:00 uur op 25-01-2024 (dus een klein uur na mijn vorige bericht hier (en wat langer na het vorige gesprek met 0600 0402) heb ik de “ideale” situatie gecreëerd om mijn verbinding te laten crashen. Ik heb het thuisnetwerk achter de UNIFI Pro op de 2.5 Gb poort van de Box 14 gezet, en de downloadende machine direct op de 10 Gb poort.

Na de start van een download, die alle bandbreedte mocht en kon kon gebruiken, viel na ca. 5:55 minuten elke verbinding van en naar het internet uit om na ongeveer dezelfde tijd weer terug te keren. Volgens het overzicht van Windows was het bandbreedte gebruik nominaal 4,1 Gb/s

Tot mijn verbazing was deze uitval bij het kort daarna opnieuw geïnitieerde contact met 0800 0402 niet zichtbaar, De enige verstoring / fout die zichtbaar is is van 22-01-2024.  De Box 14 had een update gehad, die mij was ontgaan, voordat ik het eerdere gesprek had (merkbaar omdat het ooit oranje lampje groen is). Na het tweede gesprek is de Box 14 gereset waardoor de WiFi ongewenst weer actief is. Tijdens de huidige instellingen van de Box 14 heb ik de download afgemaakt, het laatste stukje wel via de back-up verbinding. :-(

Eén positief punt met een soort vraagteken 20 minuten voordat ik opnieuw contact heb gekregen bleek er een SMS verstuurd te zijn naar mij met de melding dat het probleem onderzocht gaat worden. Ik snap er geen barst meer van.

@Kruiffie heb jij Pingplotter ook eens gebruikt hiervoor qua monitortool.

Reputatie 3

@Armandp

Nee, maar het is het mogelijk waard om mijzelf erin te verdiepen.

Reputatie 3

@Armandp@Thomas van KPN 

 Ik ben zojuist gebeld door iemand van de technische dienst van KPN. Ik moet zeggen dat het een behoorlijk verhelderend gesprek was.

1: Mijn ervaringen komen voor bij ca. 50% van de gebruikers van de Box 14

2: Er is een probleem geconstateerd met de software op de Box 14

3: Diverse types Nokia ONT's (Glas naar ethernet Converter) werken met door KPN geïnstalleerde software slecht samen met de Box 14

4: En dat wordt spannend, de volgende software update van de Box 14 zou het probleem op moeten lossen

5: Ik heb de snelste en meest stabiele verbinding die hij ooit had uitgemeten…. Yey.

 Op dit moment heb ik mijn eigen apparatuur achter de 2.5 Gb op de Box 14 gehangen. Misschien is met de recente software update de grens wat opgerekt en gaat dat wel goed.

Hoe dan ook, het lijkt er op dat een oplossing in zicht is.

 

Edit: De aansluiting via de 2.5 Gb poort werkt nu zeer slecht 10 Gb gaat tot heden goed  bijna 7 minuten zonder uitval met snelheden variërend tussen 1.7 en 3.6 Gb/s

Ik wacht nog steeds op een gesprek, een aanbieding en een nieuwe router.

Dus ik zal zo maar weer eens gaan bellen.

Reputatie 3

Succes Armand.

Reputatie 3

Zo'n 14 dagen verder en ik weet best dat het “even kan duren” voordat er écht wat gaat veranderen via de volgende software update. Toch wil ik het volgende wel kwijt.

Ik kan nog steeds een uitval veroorzaken op alle poorten als de gemiddelde downloadsnelheid boven de 2.5 Gb/s uitkomt, pieken boven 3.2. Het kan na 4 minuten gebeuren of na 7, en alles ertussenin.

Voor nu heb ik de downloadmanager maar begrensd zodat er nominaal maar 2.1 Gb/s gebruikt mag worden

Ik heb toch een erg goed metende lijn🤔

 

Zo'n 14 dagen verder en ik weet best dat het “even kan duren” voordat er écht wat gaat veranderen via de volgende software update. Toch wil ik het volgende wel kwijt.

Ik kan nog steeds een uitval veroorzaken op alle poorten als de gemiddelde downloadsnelheid boven de 2.5 Gb/s uitkomt, pieken boven 3.2. Het kan na 4 minuten gebeuren of na 7, en alles ertussenin.

Voor nu heb ik de downloadmanager maar begrensd zodat er nominaal maar 2.1 Gb/s gebruikt mag worden

Ik heb toch een erg goed metende lijn🤔

 

De software update zou toch al voor iedereen uitgerold zijn las ik ergens afgelopen week.


Wij hebben de moed opgegeven en gaan over naar een ander.
Als het dan nog steeds zo beroerd is dan hebben wij 8 maanden voor een paar euro en daarna de resterende tijd ook nog voor een paar euro. Met dank aan onze mobiele provider extra korting.
En dan maar toch over op Ziggo.

Als KPN & KPNNetwerk te beroerd is om voor zijn oudere klanten de boel ook optimaal te houden dan houd het een keer op.

Reputatie 7
Badge +20

Wat balen dat het nog niet goed werkt. Ik zie dat je wel de nieuwste softwareversie van de box14 hebt op dit moment, als het wachten daarop was zou het nu ook goed moeten zijn. Je kunt altijd nog even bellen om de lijn uit te laten lezen.

Op dit moment is er nog niets bekend over een volgende update van de box 14. Zodra daarover iets bekend wordt komt dat op onze product updates pagina te staan, je kunt je er daar ook voor abonneren.

Meer informatie over de laatste update kun je vinden in het onderstaande artikel:

Reputatie 3

@Thomas van KPN

Na het zien van jouw bericht vanmorgen  (19-02) heb ik weer het een en ander geprobeerd. En ik ben dit bericht nu ook al voor de 3e maal aan het typen. De reden: Na een controle, downloaden zonder snelheidslimiet, ging zoals verwacht de verbinding eruit.  ONT en Box 14  uitgezet voor minstens 2 minuten. Eerst de ONT herstart met de blauwe kabel tussen ONT en BOX 14 niet aangesloten.  Daarna eerst met een lange cat 6a patchkabel mijn UXG direct aangesloten op de ONT en weer getest. Deze x kreeg ik het voor het eerst voor elkaar om die combinatie te laten crashen met een snelheid van 1.6 Gb/s nominaal. De Box 14 weer voor de UXG gezet en weer geprobeerd. Deze x leek het goed te gaan 3.6 Gb/s nominaal en geen uitval binnen de 8 minuten die de download duurde, nogmaals geprobeerd met een grotere dataset en dat ging goed 11 minuten geen uitval. Een test met de PC direct op de 10 Gb poort van de Box 14 en intussen de rest van het huis op de 2.5 Gb poort, ging ook prima.

Met die configuratie van aansluitingen ben ik begonnen met het schrijven van naar ik dacht een succesverhaal. Dat eerste geschreven bericht heb ik nooit kunnen verzenden door…. uitval. Net zo min als het 2e

Sinds de reset is KPN onbruikbaar elke 6 a 7 minuten valt de verbinding kort uit merkbaar door het uitvallen van internetradio en leesbaar via een nieuw bericht in het logboek van de UXG. Op dit moment is de verbinding tussen de UXG en box 14 verbroken en draait het systeem op de Ziggo back-up lijn

Update: 35 minuten na plaatsing originele bericht. Geen uitval meer geweest sinds het weer in de originele staat herstellen van alle verbindingen na het doormeten van alle kabels en verbindingen. Daarbij zijn geen fouten aan het licht gekomen. Het bleek ook mogelijk te zijn om een grote dataset binnen te halen met prima snelheden zonder uitval. In ieder geval niet  binnen 8 minuten.

Toch een verbetering???

 

 

Reputatie 3

Het lijkt er zeer sterk op dat de update van de Box 14 de problemen met downloaden en uitval heeft opgelost. Uitval van de verbinding is de afgelopen week niet meer voorgekomen.

Reputatie 7
Badge +20

Ah top! Bedankt voor je terugkoppeling!

Reputatie 3

@Thomas van KPN 

Sorry,

Het gaat langer goed dan voorheen maar de verbinding vliegt er helaas nog steeds uit bij bandbreedte gebruik boven 2.9 tot 3.9 Gb/s. Voor de duidelijkheid: Elke uitgaande poort op de Box 14 is inactief als mijn UXG pro aangeeft dat de verbinding verbroken is. Op de ONT branden alle lampjes normaal.

Reputatie 7
Badge +9

@Thomas van KPN

Sorry,

Het gaat langer goed dan voorheen maar de verbinding vliegt er helaas nog steeds uit bij bandbreedte gebruik boven 2.9 tot 3.9 Gb/s. Voor de duidelijkheid: Elke uitgaande poort op de Box 14 is inactief als mijn UXG pro aangeeft dat de verbinding verbroken is. Op de ONT branden alle lampjes normaal.

En de lampjes op de Box V14 op dat moment ?

Reageer