Beantwoord

Glasverbinding van 4GBit/s crasht bij gebruik van de maximale bandbreedte

  • 2 January 2024
  • 105 reacties
  • 2355 keer bekeken


Toon eerste bericht

105 reacties

Reputatie 3
Badge +2

Thunderbolt op zich is apple jah.   Echter heb ik die aansluitingen gewoon op m,n pc,s en laptops. 

Zelfde Marvel Aqtion chipset trouwens.  

Ik zal een printscreen bijvoegen van een speedtest aan 10 Gbit vanaf Qnap adapter 

 

Mankeert werkelijk niets aan.  

 

Reputatie 3

Waar kijk ik naar?

Je gaat sneller dan ik voor elkaar krijg bij een grote download via één van de grote contentproviders op het WWW. Interne speedtest tussen snelle NAS en laptop / PC?

Intern haal ik tussen de snelste machines (allemaal Windows PC’s onderstaande snelheden.

De "zaagtand”

is het gevolg van een bron die sneller kan leveren dan het doel in 1 keer kan verwerken

Reputatie 3
Badge +2

Je keek naar een speedtest vanaf een 10 Gbit aansluiting vanaf een NAS. (qnap) naar het internet. 

(de speedtest tool is verkrijgbaar via Qnapstore)  

Ik download vanaf newsservers (KPN en Eweka) zo rond de 480 MB/sec 

Uploaden naar usenet gaat slechter aangezien er nog geen upload client is die meer dan 500 Mbit/sec kan versturen.  

Via Iperf3 over het lokale lan gemiddeld zo tussen de 800 a 900 MB/sec (afhankelijk van de gebruikte apparatuur)   

 

 

Reputatie 3

Zo hee, dat zijn beste waardes voor een 4Gb abonnement

Qnap speedtest ca 5.4 Gb/s down

480 MB/s = 4.64 Gb/s voor de newsservers

Ik kan overigens met FileZille nominaal ca 550 Mb's -2 uploads tegelijk- naar een 600 Mb Ziggo aansluiting versturen

 

Maar nu de grote vraag: Als jij met 480 MB/s download blijft de KPN verbinding dan overeind?

Reputatie 3
Badge +2

Verbinding blijft overeind. 

Echter de box 14 reboot spontaan op niet in te schatten tijdstippen. 

Ik lees echter dat bijna iedereen met dat modem daar last van heeft.  Bij mij is hij zo,n 8 a 9 dagen stabiel en dan ineens weer een spontane reboot wat erg vervelend is en niet te troubleshooten.  

Het enige dat we kunnen doen is steeds als het modem spontaan herstart dat via die knop Feedback aangeven maar daar hoor je nooit wat van terug en die firmware update laat echt lang op zich wachten waardoor een aantal leden de box 14 al ingeruild hebben voor een fritzbox wat ik geen echt alternatief vind. 

 

Ik las dat jij download met Jdownloader.. Ik kom die app net tegen op m,n Nas ook dus ga ik eens kijken of ik daar ook leuke snelheden kan krijgen..   (bij wijze van test)  

  

Reputatie 3

@Thomas@Eddy75@wjb 

Goedemiddag allen,

Ik heb uitgebreid getest om erachter te komen hoe en wanneer ik de verbinding onderuit kan halen. En dat is helaas erg simpel.

Met de UXG Pro rechtstreeks op de ONT is, zoals verwacht, door de PPPoE overhead de snelheid beperkt. Lager dan gehoopt, zo rond de 1.6 Gb/s, geen uitval. In ieder geval niet totdat ikzelf na ca 10 minuten de download heb gestopt.

De PC rechtstreeks aangesloten op een 1 Gb poort van de Box 14. Alweer geen uitval. Aangesloten op de 2.5 of 10 Gb poort, bij de dan absoluut maximaal haalbare snelheid, gegarandeerd uitval na ca 6 minuten en de verbinding komt ook na ca 6 minuten vanzelf weer terug.

Op de standaard manier aangesloten met de Box 14 voor de UXG Pro is er wat snelheidsverlies maar 3.7 Gb/s is makkelijk haalbaar het resultaat laat zich raden.

 

EDIT: Ik heb dan weer geen last van spontane resets van de Box 14

Succes.

Wat jij hier ervaart ervaren wij al jaren met de V6 en V8 en nu ook met de V10.
Dit kan men tot op heden niet oplossen zegt men want dat is te duur.
Er is namelijk een mogelijkheid dat de glasvezel schade heeft die met gewoon meten niet te zien is maar met software zoals wireshark en meting vanaf de wijkcentrale naar uw huis wel te zien is.
Door eventueel condens in de mantel en de lichte schade/ scheurtjes in de vezel kan er een bepaald verlies optreden die dan bij de modem zegt bekijk het maar ik crash.

Zodra ik hier namelijk mijn vaste computer op de kabel gooi klapt alles eruit. Het maakt niet uit of het een nieuwe of oude kabel is of een nieuwe of oude computer.
Als de computer van de kabel af wordt gehaald en over op wifi is draait alles stabieler.
Alsnog krijgen wij met regelmaat dat de boel crasht 

Reputatie 3

Succes.

Zodra ik hier namelijk mijn vaste computer op de kabel gooi klapt alles eruit. Het maakt niet uit of het een nieuwe of oude kabel is of een nieuwe of oude computer.
Als de computer van de kabel af wordt gehaald en over op wifi is draait alles stabieler.
Alsnog krijgen wij met regelmaat dat de boel crasht 

Goedemorgen @Armandp 

Wat is de maximale snelheid van jouw verbinding? Het klinkt bij jou inderdaad alsof de verbinding via WiFi niet (vaak) de de maximale bandbreedte kan gebruiken via 1 apparaat waardoor de verbinding stabieler is. Jouw PC via ethernet (de kabel) kan dat duidelijk wel. 2 of meer apparaten via WiFi kan de verbinding zo te lezen wel op de knieën krijgen.

Reputatie 7

Zodra ik hier namelijk mijn vaste computer op de kabel gooi klapt alles eruit. 

Op welke kabel gooit?

Goedemorgen @Armandp 

Wat is de maximale snelheid van jouw verbinding? Het klinkt bij jou inderdaad alsof de verbinding via WiFi niet (vaak) de de maximale bandbreedte kan gebruiken via 1 apparaat waardoor de verbinding stabieler is. Jouw PC via ethernet (de kabel) kan dat duidelijk wel. 2 of meer apparaten via WiFi kan de verbinding zo te lezen wel op de knieën krijgen.

Hoi Kruiffie,

 

100/100 glasvezel.

Via de ether hab ik uitval problemen en via de wifi juist niet.

 

@wjb

De gewone verbinding tussen mijn modem en vaste computer.

 

Ja alle kabels en wandbevestigingen zijn al meerdere malen vervangen, de computer ook, modem check, alleen de glasvezel vanaf mijn huis naar de wijkcentrale nog niet. En laat daar volgens de metingen juist het probleem liggen.

Reputatie 3

@Armandp 

Sorry, het is wat ingewikkeld aan het worden.

Als jouw vaste computer via een ethernetkabel direct aan jouw V10 hangt is de kans bijna 100% dat de verbinding met internet uitvalt. Hangt dezelfde computer via WiFi aan hetzelfde modem en dezelfde verbinding gaat het minder vaak fout.

Dat is hetgeen ik meen te lezen in jouw oorspronkelijke bericht. “Als de computer van de kabel af wordt gehaald en over op wifi is draait alles stabieler. Alsnog krijgen wij met regelmaat dat de boel crasht“

Als de verbinding bij jou thuis ook kan uitvallen als elk apparaat via WiFi aangesloten is, lijkt het er op dat in jouw geval het niet langdurig mogelijk is om de 100Mb/s stabiel te gebruiken als downloadsnelheid. Zo’n situatie kan ontstaan als 1 of meer via WiFi -of via ethernet- aangesloten apparaten bijvoorbeeld een Steam update binnenhalen.

 

 

 

@Armandp

Sorry, het is wat ingewikkeld aan het worden.

Als jouw vaste computer via een ethernetkabel direct aan jouw V10 hangt is de kans bijna 100% dat de verbinding met internet uitvalt. Hangt dezelfde computer via WiFi aan hetzelfde modem en dezelfde verbinding gaat het minder vaak fout.

Dat is hetgeen ik meen te lezen in jouw oorspronkelijke bericht. “Als de computer van de kabel af wordt gehaald en over op wifi is draait alles stabieler. Alsnog krijgen wij met regelmaat dat de boel crasht“

Als de verbinding bij jou thuis ook kan uitvallen als elk apparaat via WiFi aangesloten is, lijkt het er op dat in jouw geval het niet langdurig mogelijk is om de 100Mb/s stabiel te gebruiken als downloadsnelheid. Zo’n situatie kan ontstaan als 1 of meer via WiFi -of via ethernet- aangesloten apparaten bijvoorbeeld een Steam update binnenhalen.

 

 

 

Sorry dat ik het ingewikkeld maak maar dat is het voor ons dus ook al 8 jaar en 3 providers later.

 

Dat de verbinding uitvalt is 100% alleen hoelang er tussen zit is zeer verschillende. Daarbij speelt ook nog een keer dat als het grondwaterpeil hoog is dat het vaker gebeurd dan met een lage grondwaterpeil.

De ene keer is het 1x per uur en soms wel elke 5min.

Wij zijn daarom in het verleden van 50/50 naar 100/100 gegaan,  van de V6 naar V8 en volgens mij 3 jaar geleden naar de V10.

In het begin van de problemen hadden wij geen WiFi versterkers ( Deco ). Sinds een paar jaar wel waardoor het iets stabieler is geworden. Ook hierbij zodra het grondwater stijgt vaker uitval van de modem.

 

De conclusie van KPN Netwerk was destijds schade aan de vezel kan niet opgelost worden doordat jullie niet bij ons zitten. Dat zitten wij inmiddels door de migratie van Telfort naar KPN wel alleen nog geen oplossing. Ja de oplossing die men nu geeft is een nog hogere snelheid nemen.

 

Om terug te komen op jouw laatste stukje tekst.

Voorbeeld:

Als ik op de tv Netflix aan heb voor de kinderen, zelf een spel speel via steam op scherm 1 en op scherm 2 YouTube 1080p kijk dan gaat het via WiFi redelijk goed. Sluit ik dan de ethernet kabel aan ( poort inschakelen ) dan gaat de modem K.O./ crash bij alleen als steam en Netflix. 

 

Mijn conclusie de modem trekt het niet. Reden waarom geen idee. Als de snelheid niet hoog genoeg is zou je toch verwachten dat de boel moet stagneren maar niet crashen.

Reputatie 7

Armandp schreef:

Sluit ik dan de ethernet kabel aan ( poort inschakelen ) dan gaat de modem K.O./ crash bij alleen als steam en Netflix. 

Is dat alleen als je die specifieke computer met die netwerkkabel aansluit of als je een willekeurige computer op de netwerkkabel aansluit?

Is die computer toevallig een Apple computer?

Zo nee, welk merk en type dan?

Welke NTU (glasvezelkastje) heb je?

Is die ooit al eens vervangen?

Armandp schreef:

Sluit ik dan de ethernet kabel aan ( poort inschakelen ) dan gaat de modem K.O./ crash bij alleen als steam en Netflix. 

Is dat alleen als je die specifieke computer met die netwerkkabel aansluit of als je een willekeurige computer op de netwerkkabel aansluit?

Is die computer toevallig een Apple computer?

Zo nee, welk merk en type dan?

Welke NTU (glasvezelkastje) heb je?

Is die ooit al eens vervangen?

@wjb 

 

Was het maar bij alleen deze computer. Ook als een laptop op de netwerkkabel gaat gebeurd het ( ook bij de monteurs )

men gaf in het begin gelijk mijn computer de schuld tot er en monteur kwam die ook zijn systeem niet online kreeg.

Het is een gewone computer ( geen Apple )

Alle computers die hier op aangesloten zijn geweest zijn zelfbouw machines.

Qua NTU hebben wij al meerdere versies gehad.

De laatste is nu ( kan zo geen merk vinden ) zwart van kleur. Deze zit er al 2 tot 3 jaar op.

Ja al meerdere malen vervangen. Ook de vezel is al ingekort omdat deze te strak was opgerold en scheuren vertoonde.

Reputatie 7

En als je dezelfde computer met een andere netwerkkabel op de V10 aansluit dan crash de V10 ook.

Klopt dat?

Kan jij de computer eens met een netwerkkabel aansluiten en in de command prompt (cmd) het commando ipconfig /all ingeven en hier een screenshot plaatsen van het stukje voor de LAN adapter?

Reputatie 3

@Armandp

Het is mij duidelijker geworden, zo ongeveer dan, Gezien mijn eigen ervaringen zou een hogere snelheid bij jou weinig tot niets oplossen als ik hier wel storingsvrij kan internetten tot snelheden rond de 1.7Gb/s (mogelijk iets hoger, maar dat is nu niet te testen) op een lijn die een 4 Gb profiel gebruikt. Duidelijk erboven, een PC direct aangesloten met aan beide kanten van een cat 6 ethernetkabel een 2.5 Gb poort, en het gaat gegarandeerd fout na ca 6 minuten volledige belasting van de 2.5 Gb poort op de Box 14.

Het ging nooit fout met mijn 1Gb profiel. Volle bak direct op de box 12, met de Box 12 tussen de ONT en UXG Pro en ook niet met de UXG direct via ethernet aan de ONT Glasvezelschade die hier pas merkbaar wordt bij groter bandbreedte verbruik / hogere snelheden? Misschien, brakke Box 14 poorten waarschijnlijker.

 

@wjb Wat kan er uit de tests die jij Armand wil laten doen halen? Ik ben oprecht benieuwd.

En als je dezelfde computer met een andere netwerkkabel op de V10 aansluit dan crash de V10 ook.

Klopt dat?

Kan jij de computer eens met een netwerkkabel aansluiten en in de command prompt (cmd) het commando ipconfig /all ingeven en hier een screenshot plaatsen van het stukje voor de LAN adapter?

@wjb,

Als ik inderdaad een andere kabel aansluit gebeurd het ook.
Wij hebben hier in huis al 4x ondertussen op verzoek van de providers alle kabels vervangen.
 



@Kruiffie,

Mij werd nu dus ook de versie 12 aangeraden omdat deze beter schijnt te werken dan de vorige versies en dus ook de box 14 ;) als ik jouw verhalen zo lees.

Deze dus ook aangevraagd alleen versturen ze deze naar een afhaalpunt.
Het nadeel bij ons is dat een nieuwe modem niet online komt zonder monteur die gaat bellen en dergelijke. Blijkbaar snapt KPN dat niet.

Nu zal de modem weer retour KPN gaan.

Misschien toch maar een overstap maken voor 1 jaar en daarna terug zodat wij wel nieuw spul krijgen en ons oude Telfort meuk de deur uit kan.

Reputatie 7

Heb je ook de rest van het resultaat voor de LAN adapter van ipconfig /all?

@wjb 

Zodra ik de boel nu op de kabel gooi gaat alles plat.
Dus welke gegevens wil jij nog meer weten dan kan ik dat 1 van deze dagen proberen.

Reputatie 7

Heb je ook het resultaat als je die computer met een LAN kabel verbonden hebt?

Ik kan kennelijk de downloadbrandbreedte van mijn 4Gb abonnement compleet opsouperen waardoor na een minuut of 5 á 6 de Box 14 de pijp aan Maarten geeft. Of stopt de Nokia ONT? Geen idee, omdat de statuslampjes op de Box 14 en de ONT niet veranderen tijdens de "storing”.

Een recente test met mijn Unifi stack op de 2.5Gb poort (effectieve verbindingssnelheid 1Gb/s) en de downloadende machine direct op de 10Gb poort (effectieve verbindingssnelheid 10Gb/s) gaf dezelfde resultaten. De verbinding klapt eruit. Mijn UXG Pro gaf aan dat de primaire verbinding via de 2,5Gb poort er ook uit lag.

De downloads lopen via JDownloader2 met een limiet van 3 chunks per download wat uiteindelijk met 10 downloads als maximum gelijktijdig verloopt.

(Dit is overigens een snel bericht van mijn bevindingen, en ik zal zeer waarschijnlijk later extra gegevens en details toe gaan voegen (zoals voor de moderators belangrijke abonnement en naw gegevens)

Voor nu ben ik benieuwd of iemand dit gedrag van een 4Gb verbinding herkend.

Ik wens verder iedereen die dit leest een gelukkig en voorspoedig 2024.

 

Wellicht een idee, om de tech-specs van je Ubiquity Router nader te bekijken: max thruput: 3,5 Gb…

Waarom je denkt er 4,5 Gb op te kunnen draaien….

Reputatie 3

@BsomeOne 

Via de UXG achter de Box 14 haal ik nominaal 3.5 Gb's, kortstondig meer, maar zoals gemeld vliegt de verbinding er na maximaal 5 a 6 minuten uit. Dat gebeurd ook als de downloadende machine direct aangesloten is op de Box 14. Dan is de maximaal haalbare snelheid gelijk aan het maximaal haalbare van het 4 Gb abonnement.

 

 

@Kruiffie heb jij het echt op de seconden of minuut af of ook zomaar willekeurig.

@wjb Met goed geluk is het gelukt.
Het is nu echt om de paar minuten dat de boel offline gaat.
De modem blijft wel actief maar laat niks door ( daar lijkt het op )
Dit hebben wij dus alleen in de winter en tijdens natte periodes zoals nu en de afgelopen maanden.
In de zomer nergens last van gehad.

Wat ik alleen jammer vind is dat KPN zelf ook nergens op reageert richting de klant
Misschien dan toch maar overstappen naar een andere provider om nieuw apparatuur te ontvangen.
Of zelfs helemaal van het glas af.
 

 

Reputatie 7

Er lijkt geen probleem te zijn in de verbinding binnen jouw thuisnetwerk.

De IP adressen zien er allemaal goed uit en ook de DNS server staat goed.

Ik hoop dat er snel een moderator zal reageren om hier verder naar te kijken.

Reputatie 3

@Armandp 

Uitval bij mij is vrij constant. Na 5:30 minuten en voor 6:00 minuten stopt alles zodra de lijn belast wordt boven de 3.5 Gb/s ergens met ongeveer dezelfde timing komt alles vanzelf weer terug. Zolang ik niet in de buurt van die snelheden kom is er niets bijzonders aan de hand.

@wjb 

Er is al een moderator langs geweest, maar op dat moment had Armand zich nog niet gemeld.

Reageer