Beantwoord

Homepod stereo pair werkt niet stabiel met mesh (V10a en superwifi)

  • 3 January 2022
  • 17 reacties
  • 209 keer bekeken

Ik heb een experia box v10a en 3 superwifi. Alles werkte perfect en nog steeds heb ik zeer goede wifi in mijn hele huis en tuin. ik heb ook een stereo pair van twee apple HomePods. 

 

Na de mesh update via de v10a modem zelf en dat deze nu meedoet in het netwerk werkt mijn HomePod stereo pair heel instabiel. vaak stop 1 van de luidsprekers gewoon met werken en soms komt ie terug, soms zijn de luidsprekers helemaal niet te benaderen. vaak moet ik ze resetten. 

 

heb van alles geprobeerd. niks helpt echt om het weer stabiel te krijgen. heb de luidsprekers vaste IP adressen gegeven en aangevinkt in de raam / steering blacklist. Dit lijkt alles een beetje stabieler te maken maar heb nog steeds problemen

 

dit is wel erg vervelend want ik had bewust 3 superwifi punten gekocht om het hele huis te dekken zonder dat de v10a modem daar aan mee hoefde te doen. nu na de mesh update van de modem heb ik een probleem terwijl ik niks aan de update heb. 

 

mijn analyse wijst uit dat het door de bandsteering komt en het schakelen tussen wifi punten. eerder kon ik de boxen met de dedicated 2,4 wifi van de v10a modem verbinden maar nu is dat niet meer mogelijk omdat alles op dezelfde wifi zit. 

 

in het forum las ik dat er een nieuwe update komt in de nabije toekomst waarbij een extra wifi netwerk komt met weer los 2,4 wifi netwerk. dan zouden de HomePods weer goed moeten werken. 

 

mijn vragen:

  • wanneer komt de update? liever vandaag of morgen, want dan werkt het weer. 
  • is er nog een andere oplossing terwijl ik moet wachten op de update

dank voor de hulp!

icon

Beste antwoord door Bart van KPN 17 January 2022, 10:26

Bekijk origineel

Dit topic is gesloten. Staat je antwoord hier niet bij, gebruik dan de zoekfunctie van de Community of stel je vraag in een nieuw topic.

17 reacties

Reputatie 7
Badge +20

Hoi @John Voppen, wat irritant zeg dat het nu niet goed meer werkt. Je hebt al veel geprobeerd. Waar staan de SuperWifi's nu? Staat er nog een dicht bij de V10a? Zo ja, kun je die verder bij de V10a wegzetten? En heb je de homepods gereset en als nieuw aan het netwerk toegevoegd?

En ja er komt een update, maar wanneer daar heb ik nog geen idee van. Zodra die komt zullen wij dat delen in het V10a update topic

dank Bart,

 

heb de superwifi al zo ver mogelijk verplaatst. zelfs al de superwifi die het dichts bij staat tijdelijk uitgezet. dat helpt niet qua stabiliteit van de homepods. 

 

het resetten van de homepods en opnieuw toevoegen al keer of 4-5 gedaan. helpt ook niet qua stabiliteit

 

ik heb sterke vermoeden dat het echt de bandsteering tussen 2,4 en 5 is vanaf de modem. en omdat ik die niet kan splitsen zie ik weinig oplossingen.

 

zou een losse goedkope 2,4 access point toevoegen nog een oplossing kunnen zijn? maak ik daar een apart ssid van en verbind ik mijn telefoon daarmee, reset ik de homepods en stel ik ze opnieuw in. dan koppelen ze aan dit nieuwe wifi netwerk. 

 

alleen weet ik niet hoe ik dat access point zo moet verbinden dat het dan 1 netwerk wordt. moet het zowiezo als bridge gebruiken en zelfde ip reeks. maar moet ik dan ook als DMZ linken ofzo. dit nog nooit gedaan. 

 

Tips?

 

heb ondertussen zelf een additioneel access point geprobeerd. werd heel instabiel. dus snel weer terug gezet…

 

kwam ook het tablad “ wlan > room/steering blacklist” tegen. heb daar geprobeerd de homepods aan te vinken maar dat gaat heel raar….. je zet vinkjes…… je saved… en dan staan de vinkes bij andere ip adressen????

 

heb je meer uitleg over dit tablad?

 

...en wat betekent de "RE” achter de 5G?

Reputatie 7
Badge +20

Je hebt al veel geprobeerd, maar nog zonder succes. Dit zou maar zo met de bandsteering te maken kunnen hebben. Dan is het inderdaad wachten tot de update. Of je kan nog kiezen voor een volledig eigen modem

En dat tablad waar je het oveer hebt, die herken ik niet zo. Heb je daar een screenshot van? Of is dat van het acces point?

tabblad zit standaard in de web interface van de v10a. tabblad zit onder wlan. zie hier bijgesloten. heb hier volgende vragen over:

  1. wat doet dit tabblad / wat is de functie ?
  2. als ik vinkjes zet en save dan verspringen de vinkjes naar andere ip adressen. hoe moet ik het goed doen?
  3. wat betekent de RE achter 5G?

 

Andere vraag: is de xandsteering nog handmatig in te stellen ergens? via telnet ofzo (zoals bij Netgear modems)?

 

dank! john

 

Reputatie 7
Badge +20

Ik moet eerlijk bekennen dat ik dit niet zo weet. Ik ga dit even voor je uitzoeken en dan kom ik er bij je op terug.

Dank!

Reputatie 7
Badge +20

@John Voppen, ik heb een antwoord mogen ontvangen:

Op de pagina Roam / Steering blacklist kan je instellen dat een client niet van frequentie mag veranderen en ook niet overspringt naar een ander wifi accespoint (swp of ew) in je netwerk. Dit is handig als je bijvoorbeeld een TV met wifi hebt en je wil voorkomen dat die gaat verbinden met een wifipunt die verder weg in je huis staat waardoor je minder signaal hebt.

RE is de afkorting van Repeater, dat is de wifi van een EW of SWP.

 

“Als ik vinkjes zet en save dan verspringen de vinkjes naar andere ip adressen. hoe moet ik het goed doen?”

Deze wordt niet herkend. Er is de vraag gesteld om deze in een andere browser te proberen of om de cache te legen. Als dat niet werkt doe een powercycle (reboot) , mocht dat niet werken dan als laatste redmiddel een reset.

 

Dit tabblad zal echter in de toekomst verdwijnen, daar zal een vervangende pagina voor komen. 

 

Dank voor het heldere antwoord. Dit zou probleem moeten oplossen :) 

 

probleem met de vonkjes opgelost met andere browser. 

 

Even kijken hoe het nu gaat. 

 

Gekke is wel dat nu bij de twee apparaten 2,4 / 5Gstaat (zie screenprint)  terwijl het juist op 1 zou moeten vast staan. Weet je hoe dat zit? 

 

 

 

Ik bedoel op 1 frequentie (2,4 of 5) vast zou moeten staan….. zoals je beschrijft….

 

een client niet van frequentie mag veranderen en ook niet overspringt naar een ander wifi accespoint 

ik heb gisteren en vanochtend een en ander gemonitord. Dit doe ik door in de modem in te loggen en ook via de “thuis-app” te zien met welke wifi bron mijn HomePods verbonden zijn. 

 

ze waren gisteren beiden verbonden met de modem. de vinkjes in de roam / steering staan. dus ze zouden niet moeten wisselen tussen verschillende bronnen. Gisterenavond ging het mis. 1 was nog steeds verbonden met de modem maar de andere met het superwifi punt beneden in de kamer. ze deden het ook niet goed meer. beide HomePods gereset en toen waren ze beiden verbonden met het superwifi punt. ik snap dat na een reset. vanochtend toen ik opstond en checkte waren ze opeens weer verbonden beiden met de modem. 

 

hoe kan dit? die vinkjes zijn er toch voor om te zorgen dat de HomePods niet schakelen tussen modem en superwifi punt maar blijven waar ze zijn. 

 

ik heb beide HomePods vast ip adres gegeven. dat gaat goed. en ook de vinkjes in de room / steering tabblad blijven nu goed staan. maar lijken dus niet te doen wat ze moeten doen

 

Reputatie 7
Badge +20

Nee ze zouden met dezelfde bron verbonden moeten blijven inderdaad. Maar dat gebeurt dus niet? Ook niet na het opnieuw opstarten van het modem?

 

heb net modem opnieuw opgestart. ook alle super wifi punten opnieuw opgestart. 

 

in begin beide HomePods verbonden met modem op 2,4. nu 1 nog steeds op modem 2,4 en de ander op superwifi punt beneden met 5……. 

 

kortom lijkt niet te werken. zie ook onderstaande screen prints vanuit de thuis app

 

 

Reputatie 7
Badge +20

Dat is wel balen zeg. Ik kan het ook niet verklaren. Nu is het zo dat dit tabblad bij de volgende update vervangen gaat worden zoals eerder aangegeven. Dat betekent direct dat dit zo ook niet meer aangepast gaat worden helaas. Hopelijk gaat dat nieuwe tablad de oplossing zijn. Ik weet alleen nog niet hoe lang het duurt voor de update komt. :(

Dank! Ik wacht het maar even af dan tot de update komt