Vraag

Geen reactie bij opwaarderen via 1299

  • 21 July 2020
  • 60 reacties
  • 469 keer bekeken


Toon eerste bericht
Dit topic is gesloten. Staat je antwoord hier niet bij, gebruik dan de zoekfunctie van de Community of stel je vraag in een nieuw topic.

60 reacties

Reputatie 2

Ja dat is jammer. Ik ben zelf software engineer en begrijp echter niet hoe ze zelf dit niet kunnen testen met een oudere telefoon. Daarmee test ik ook vaak onze online datalogging systemen.

Ik doe dit werk al 25 jaar en heb geleerd: eerst zelf testen, en daarna de klant laten testen zodat hij ziet dat het werkt. Niet de test zelf afschuiven op de klant. Probeer een testopstelling te maken en test daarmee. Nooit live bij de klant testen, maar altijd met een testsysteem. Ik snap dat dat werk is om het op te tuigen, maar zo werkt het nou eenmaal bij software ontwikkeling.

Reputatie 7
Badge +20

Volgens mij ligt dit niet aan je specifeke toestel, dat had de analyse en oplossing een stuk makkelijker gemaakt :-)

Zodra ik meer weer kom ik hierop terug!

Reputatie 2

O, sorry sorry sorry sorry, dat had ik als software engineer moeten weten. Het is erg moeilijk om een probleem te vinden in software als je het probleem niet kan reproduceren. Dan is het absoluut geen doen.

Ik gebruik een Nokia 6300 en die staat al 10 jaar aan. En werkt nog steeds per-fect.

Stof jullie test rommelkast maar eens uit (of bij iemand thuis), daar ligt er vast nog wel eentje, want ze zijn gebouwd om te gebruiken in de woeste bossen van Finland, zodat je nog steeds kan bellen als je gewond in de sneeuw ligt bij -40C.

Reputatie 2

Ik durf het bijna niet te vragen, maar het probleem speelt nu al ongeveer 1 jaar.

Is het al getackled?

Reputatie 2

Jammer, jammer, jammer. Laatst heb ik het ook weer geprobeerd. Zonder succes. Het lijkt dus niet getackled te zijn.

Maar het speelt nu al zo lang, het kán niet anders dan dat het nu in no time wordt opgelost.

Vriendelijke groet,

Janice

Reputatie 2

Hoi Janice,

Ja ik hoop ook dat het snel wordt opgelost. Het speelt nu al een jaar.

Een bedrijf als KPN met zoveel ervaren mensen moet dat toch op kunnen lossen lijkt me.

gr. Patrick

Reputatie 7
Badge +20

Hoi @patrickduis, ik heb weer een reactie!
Het ligt niet aan je telefoon maar ik krijg de volgende twee opmerkingen.
Er was een 'hangende betaling' die op 29-09 gecancelled is en je hebt op 15-07 je betaalgegevens voor het laatst geprobeerd te registreren.  Het opnieuw registreren had pas zin nadat de hangende betaling gecancelled is.
Het opnieuw registreren zou dit nu dus op moeten lossen!

Reputatie 2

Ok, we gaan -weer- opnieuw registeren (3e of 4e keer nu denk ik). Wel jammer dat zoiets zo ontzettend lang moet duren.

De problemen met de betaling zijn overigens door het systeem zelf veroorzaakt, er stond meer dan genoeg op de rekening.

We proberen het gewoon weer een keertje.

Reputatie 2

Nee hoor, werkt nog steeds niet.

1ct van mijn rekening afgeschreven en teruggestort.

SMS naar 1299 gestuurd met daarin letterlijk (let op hoofd en kleine letters):

Plus 10 ##### (hekjes zijn de pincode).

 

Controleer het eens met een telefoon, want dan komt hoogstwaarschijnlijk het probleem meteen naar boven.

Let wel, dit probleem speelt nu al 1 jaar en 1 maand.

Reputatie 7
Badge +20

Oh bah, jammer.  Ik geef het weer door!
Dit is niet een probleem waar alle prepaidklanten last van hebben dus het probleem is helaas niet zo makkelijk te reproduceren

Reputatie 2

Inderdaad, tot vorig jaar oktober werkte het gewoon goed.

Dus er is duidelijk iets veranderd.

Let wel, ik gebruik een Nokia 6300.

Of moet ik alleen hoofdletters gebruiken in de sms? Vraag dat eens na.

Reputatie 7
Badge +20

Dat maakt allebei niet uit

Reputatie 2

Ja dat dacht ik ook, de software zal zo zijn gemaakt dat ie er altijd hoofd- of kleine letters van maakt.

 

Maar de 1ct afschrijven+bijschrijven is wel gelukt.

 

Dus, om de een of andere manier, komt het bericht dat ik naar 1299 stuur niet bij jullie aan, terwijl ik het wel degelijk heb verzonden.

Is 1299 wel goed, of moet ik er met juist mijn Nokia 6300 nog een prefix voor zetten dat het 10 cijfers worden?

Reputatie 7
Badge +20

Ook dat moet eigenlijk niet uitmaken, het lijkt er echt op dat er achter de schermen iets goed in de knoop zit. Bedankt in ieder geval voor het meedenken!

Reputatie 2

Ja ik denk graag mee. Ik ben als engineer dagelijks bezig met problemen oplossen in hard- en software. Dat is mijn werk.

Vaak is het een combinatie van beide en daarom is het probleem moeilijk te vinden.

Ik ga dan vaak terug naar het moment waarop het fout ging: november 2019.

Wat is er aan het systeem veranderd rondom die tijd (+/- enkele weken natuurlijk).

Kan er in de historie van het systeem worden nagegaan of het toen nog goed heeft gewerkt.

Is er toen een server o.i.d. gecrasht en een nieuwe geplaatst met een verouderde database (ik noem zomaar iets).

Is er in die tijd iets gemigreerd naar een ander datacenter of zo?

Het lijkt er namelijk net op, dat het deel dat de betalingen afhandelt wel functioneert, maar het systeem dat het tegoed bijhoudt niet………….

Reputatie 2

Zojuist sleutel verloren bij AH van auto, dus ouders proberen te bellen om even reserve sleutel te halen. Nou, na 10 seconden beltegoed op.

Geen probleem, even via 1299 opwaarderen met juiste pincode. Nee hoor, krijg ik het volgende (enigszins schofferende) bericht via sms:

 

"Beste klant, u kunt niet meer opwaarderen via SMS vanwege een mislukte incasso of een stornering, U ontvangt een aparte SMS met een mogelijkheid om de openstaande betaling te voldoen. Daarna kunt u weer gebruik maken van opwaarderen via SMS, groet KPN"

Ok, die SMS om het probleem op te lossen kwam natuurlijk (weer) niet (zoals verwacht overigens).

Dus dan maar 5km naar huis kopen, reservesleutel halen, 5km terug.

Eindelijk thuis: even snel opwaarderen via iPad: mispoes. Je komt met geen mogelijkheid op de juiste pagina, opwaarderen met 06 nummer en iDeal, genavigeerd terwijl dat via een windows systeem met google wel mogelijk is (ook na wat zoekwerk, hier is duidelijk verbetering mogelijk). Alleen pagina's met hoe je kan overstappen naar abonnement.

Nou, met zulke ervaringen…….laten we dat natuurlijk maar achterwege.

 

Ok, dan ben je een beetje teleurgesteld en wil je weer een nieuw berichtje intypen in het al langdurende topic. Je klikt op verstuur en pas -daarna- wordt je inlogcode gevraagd met als gevolg dat alles wat je getypt hebt is gewist. Dus ook hier verbetering mogelijk: laat mensen eerst inloggen voordat ze iets in gaan typen.

Dus nu i.p.v. 1 issue (niet kunnen opwaarderen via SMS) inmiddels meerdere issues

  1. Opwaarderen via SMS 1299 en pincode werkt -nog- steeds niet, terwijl afschrijving+bijschrijving van 0.01ct wel degelijk zijn gelukt
  2. Er moet een SMS komen om de zogenaamde betalingsachterstand te voldoen, die komt dus niet, dus het probleem kan niet worden opgelost
  3. Je kan met een iPad niet naar de juiste iDeal+06 nummer opwaardeerpagina komen. Alleen maar pagina's over apps en overschakelen naar abonnement. Navigatie via windows/google systeem is ook lastig, je moet echt zoeken vanuit je account: maak dat makkelijker.

Ik zou graag zien dat dit probleem nu -eindelijk-, na meer dan 1 jaar, wordt opgelost.

Ik ga maar voor de zoveelste keer een pincode+0.01ct betaling instellen.

Ik moet als software engineer -zelf- mijn eigen software testen, en laat dat niet aan de klant over, want die wordt boos als er iets niet werkt.

Dus: test zelf eens wat er fout gaat, dat moet ik namelijk ook, anders verlies ik klanten en lopen ze naar de concurrent.

 

Reputatie 6
Badge +6

Als je via ideal wilt opwaarderen kan je met je ipad naar https://www.kpn.com/prepaid/opwaarderen.htm gaan.

Sommige browsers laden alleen niet de hele pagina, waardoor je de opwaardeer opties niet ziet, als dat het geval is, dan moet je het via een andere browser proberen.

Overigens ben ik het ook met je eens wat betreft dat, stap over naar een Abonnement, het is prima dat je dat ergens vermeld, maar ze hebben het echt letterlijk op elke prepaid pagina en zelfs op de prepaid app de zelfde tekst geplaatst, na 1 keer lezen is het wel duidelijk, komt erg spammerig over  als je het mij vraagt.

Wat betreft je probleem over het sms opwaarderen, heb je daar nou nog echt vertrouwen in dat dat word opgelost?

Als ze dit probleem serieus hadden genomen was het natuurlijk al tijden terug opgelost, maar er is gewoon geen interrese in, en persoonlijk denk ik ook dat ze zo klanten naar een abbo proberen te duwen.

Er zijn andere providers die soort gelijke opties aanbieden, en is ook gewoon prepaid. Bij T-Mobile kan je bv instellen dat als je tegoed lager is dan 2 euro, automatisch een opwaardering word gedaan, de hoogte van de opwaardering kan je zelf instellen, zo kom je dus nooit onverwacht zonder tegoed te zitten, en dat je opeens niet kan bellen of internetten.

Reputatie 7
Badge +20

Goedemiddag @patrickduis, dat is wel ontzettend slechte timing zo allemaal! Sorry!
Ik heb mijn collega's wederom gevraagd om een update over dit issue, ik heb nog niets van ze gehoord. Zodra ik meer weet kom ik hier weer op terug. Ik heb helaas geen snellere manier om contact te hebben met deze collega's of een snelle oplossing.

Zoals Misja noemt kan het soms helpen een andere browser te proberen als de opwaardeerpagina niet goed weergegeven wordt. Ook kun je vaak kiezen voor “desktopweergave” in sommige browsers.

Reputatie 2

Ach het geeft allemaal niets. Ik moet als software engineer ook vaak prioriteiten stellen en veel klanten maken de standaard rtfm fouten. Zal bij mij ook wel zijn.

Aangezien jullie een telecom bedrijf zijn kan je gebruik maken van de telefoon om elkaar te bellen. Zo kan je binnen 10 seconden contact krijgen met iemand. Dat hoeft geen dagen te duren en is uiteindelijk de snelste manier.

De fout zit hem in de compatibiliteit van jullie website van de Safari browser van Apple. In Google wordt deze correct weergegeven en kan je het vakje met het gewenste opwaardeerbedrag kiezen. Safari toont deze helaas niet.

Voor wat betreft het updaten met 1299: maak een test-omgeving en test het uit. Jullie kunnen toch eenvoudigweg een nieuw account met sim-kaart maken. Je neemt dan een oude telefoon en gaat het gewoon testen.

Zo doe ik het ook als software engineer: testomgeving maken en daarmee de problemen oplossen.

Dit niet door de klant laten doen, tenzij je vrijwel zeker bent dat het is opgelost.

Wat al opviel is dat ik na het sturen van de opwaardeer sms een bericht kreeg dat mijn testbetaling niet was gelukt, of gestorneerd. Terwijl ik wel degelijk heb gezien dat de 1ct was af- en bijgeschreven. De fout zit hem dus in het stuk software, of het systeem, die bijhoudt of de betalingen wel/niet zijn gelukt voor de afschrijving.

Hopelijk zet dit de software engineers op het juiste spoor en kan de web-ontwikkelaar de website testen en de compatibiliteit problemen oplossen met de safari browser van apple.

Ik hoor graag wanneer ik weer een nieuwe test voor wat betreft het upgraden via 1299 kan uitvoeren.

 

Reputatie 2

Zojuist nog een test gedaan. SMS plus 10 met ##### pincode verstuurd. Dit omdat de 1ct afschrijving+bijschrijving was gelukt.

Deze keer -geen- SMS dat er nog een betalingsachterstand is.

Helaas geen melding dat het beltegoed is opgewaardeerd. Na controle via de website blijkt ook dat beltegoed niet is opgewaardeerd met extra 10 euro.

Op de een of andere manier wordt eenvoudigweg het beltegoed niet opgewaardeerd en daarna de sms verzonden dat dit ook is uitgevoerd.

Reputatie 2

We zijn alweer 1 maand verder.

Is er onlangs nog gekeken waarom dit systeem nog steeds niet werkt?

Alvast bedankt en met vriendelijke groet, Patrick 

Reputatie 7
Badge +20

 

Goedemiddag @patrickduis, ik heb helaas nog geen reactie gehad van mijn collega's dus ze nogmaals verzocht om een statusupdate. Helaas duurt het vrij lang voor ik reactie krijg van ze.
Ik zit nog even aan wat andere dingen te denken die zouden kunnen helpen die we zouden kunnen proberen.

Als ik het goed begrijp ben je in het buitenland, zou je ook eens kunnen proberen te verbinden met een ander netwerk daar om via dat netwerk de opwaardeer sms te versturen?

Op https://www.kpn.com/prepaid/buitenland.htm staat opwaarderen per sms er ook niet (meer) bij. Daar noemen ze nu het volgende:

 

Hoe kan ik opwaarderen in het buitenland?

Je Prepaid tegoed waardeer je gratis en eenvoudig op, ook wanneer je in het buitenland bent. Dit is het makkelijkst via kpn.com/opwaarderen.

Wil je niet afhankelijk zijn van internet of WiFi, dan kun je er ook voor kiezen om vooraf alvast een opwaardeerbon te kopen of ‘opwaarderen via mobiel’ in MijnKPN aan te zetten.

  • Opwaarderen met je mobiel kan eenvoudig als je een persoonlijke pincode hebt. Bel dan vanuit het buitenland *100*1244#. Heb je nog geen pincode? Vraag deze dan aan via MijnKPN.

  • Heb je een opwaardeerkaart of opwaardeerbon in Nederland gekocht? Bel dan in het buitenland ook gratis *100*1244# en volg de gebruikelijke stappen om op te waarderen.

 

Zou je een van deze opties volgende keer dat je wilt opwaarderen eens willen proberen?

Reputatie 2

Ja, dat gaan we proberen, als we ooit nog eens naar Duitsland mogen.

Al heb ik het sterke vermoeden dat ook dit niet werkt, want hier is alle ellende eind 2019 mee begonnen, dat ik in Duitsland niet kon opwaarderen via sms.

Goed dat je dit hier post, hier heb ik lang naar gezocht en het is allemaal op jullie site niet lekker vindbaar.

Ik vind overigens wel, dat jullie dit gewoon zelf ook moeten testen.

Niet steeds de klant laten testen: ook zelf testen!

Dat moet ik ook met de software die ik voor mijn klanten maak: zelf testen.

Reputatie 2

Geacht KPN team,

Is al naar dit probleem gekeken?

Het speelt nu al sinds november 2019. We leven inmiddels in april 2021 (!)

m.vr.gr.

Patrick Duis

Reputatie 7
Badge +20

Ik heb nog geen reactie gekregen Patrick, ik probeer het nu even via een andere route. Dit duurt allemaal al veel te lang, ben ik helemaal met je eens.
Zijn de symptomen nog hetzelfde?