Beantwoord

Prepaid in schuifpoort is vaak niet bereikbaar

  • 5 March 2023
  • 53 reacties
  • 832 keer bekeken

Badge

Ik heb voor het openen van onze schuifpoort een kpn prepaid kaart. Sinds een aantal weken is deze kaart soms niet meer bereikbaar. Hij is wel in de lucht want hij geeft normaal: 1) meteen de voicemail bij normaal gebruik en opent de poort of 2) als de stroom eraf is krijg je een melding nummer niet in gebruik / nu niet bereikbaar. Sinds kort is daar ‘tuut tuut tuut tuut’ bij gekomen soort ingesprek. En dat is vervelend want de poort gaat dan niet open. Je kun dan wel met een sms de status op vragen en die stuurt hij ook netjes terug. 

Ik dachgt laat ik een nieuwe sim bestellen wellicht dat dat het oplost. Ik heb daarna mezelf gebeld met de nieuwe kaart in een andere telefoon (dus niet de poort) en toen deed het euvel zich weer voor waarbij ik dus nu ook weet dat het niet aan de poort ligt maar iets met de kaart. Wat kan dit zijn? Mensen kunnen nu dus soms pas  na 10minuten van het terrein af! 

icon

Beste antwoord door Rutger van KPN 8 March 2023, 11:39

Bekijk origineel

Dit topic is gesloten. Staat je antwoord hier niet bij, gebruik dan de zoekfunctie van de Community of stel je vraag in een nieuw topic.

53 reacties

3G wordt inmiddels al wel uitgefaseerd. Onze slimme meter was er ook opeens mee gestopt. Nu is het een 4G-meter geworden. Dus ik geef kans dat het hek waarschijnlijk 3G zal gebruiken, met een terugval naar 2G?

Is het niet raadzaam om bij de fabrikant te vragen hoe het zit?

3G bestaat al sinds medio vorig jaar niet meer bij KPN.

 

Reputatie 7
Badge +15

@MSomhorst Heb je een mogelijkheid het mobiele prepaid nummer waar het om gaat in te vullen in je forumprofiel? 

Dan kan ik controleren of aan onze kant wel alles goed gaat. 

Badge

staat bij persoonlijke opmerkinge of kan je die niet zien? met 12 op het eind iig. andere nummer is mijn gsm nummer voor normaal gebruik

Reputatie 7
Badge +15

@MSomhorst Bedankt voor het invullen. 

"Persoonlijke opmerkingen" kunnen inderdaad alleen KPN moderators zien. 

Ik heb het voor je nagelopen en zie dat de instellingen juist staan. Ook heb je geen sms ontvangen dat het nummer zou gaan verlopen en is er dus tijdig gebruik van gemaakt. 

Op dit moment durf ik dan ook niet te zeggen waar het probleem ligt. 

Om dit te kunnen doorlopen en eventueel een troubleshoot uit te voeren zou de simkaart in een mobiele telefoon geplaatst moeten worden. 

Dan kunnen we uitzoeken of er dan ook iets mis gaat en zo ja, wat dan. Alleen zal de simkaart dan dus wel een tijdje in de mobiele telefoon moeten blijven. 

Zou dit mogelijk zijn of is de poort voor dagelijks gebruik? 

Badge

Dat is op zich wel mogelijk. Voor hoelang zou dat zijn, weekje of zo? 

Reputatie 7
Badge +15

@MSomhorst Een week zou inderdaad ongeveer de termijn zijn. 

Ik zou de situatie dan moeten doorzetten naar mijn collega's van de mobiele technische dienst. 

Zij gaan dan controleren of ze kunnen achterhalen waarom er soms tijdelijk geen bereik of iets van die strekking is. 

Kun je laten weten als de simkaart in een toestel zit? 

Dan kan ik een bericht voor mijn collega's aanmaken! 

Badge

voor de zekerheid maakt het uit wat voor een toestel dat is? Heb een nokia 105 liggen waar ik die evt in kan doen. Is een dual sim telefoon evt een optie?

Reputatie 7
Badge +15

@MSomhorst Het type telefoon maakt eigenlijk niet uit. 

Alles alle functies (voor zover mogelijk in deze situatie) maar werken op het toestel. :)

Badge

Ok en verder, moet ik dan zelf nog iets doen, in mijn beleving leg ik de telefoon dan in de buurt van de poort en zorg dat ie opgeladen blijft. Of is t ook nog vereist dat ik af en toe een actie uitvoer?

Badge

Telefoon ligt met kaart, binnen ene meter of 8 van de poort binnen. Ik hoef daar niet bij te zin neem ik aan..? Staat dus nu aan

 

Reputatie 7
Badge +15

@MSomhorst Je hoeft daar inderdaad niet bij te zijn. 

Alleen het ingevulde contact telefoonnummer moet bereikbaar zijn. 

Mijn collega's gaan hiermee aan de slag en zullen contact opnemen. Meestal gebeurt dit binnen 5 werkdagen. 

Badge

Ok ,top, bedankt alvast. Telefoon ligt iig op zin plek aan een lader dus staat continu aan en ik ben zelf normaal gesproken altijd wel bereikbaar.

Reputatie 7
Badge +15

@MSomhorst Klopt het dat er contact is geweest met de technische dienst?

En dat het probleem zich sindsdien niet meer heeft voorgedaan? 

Badge

Yes waarvoor dank. Het probleem heeft zich niet mee voor gedaan. Ik kijk het nog even aan en anders plaats ik de kaart weer terug. Ik heb gegevens gekregen waar ik heen kan bellen als het zich toch weer voordoet. Bedankewel voor de support zodat dan alsnog gekeken kan worden of het traceerbaar is wat er gebeurt

Badge

nog geen en het ligt bij mij niet aan de poort want ik krijg dit bij mijn telefoon idem.

Helas nog geen oplossing.. 

Reputatie 7
Badge +15

@MSomhorst Ik zie dat er gister weer opnieuw contact is geweest en de technische dienst opnieuw is aangestuurd. 

Nu met het aangeleverde voorbeeld. Zij gaan hier opnieuw naar kijken. 

Mocht er een oplossing komen, zou je die hier dan kunnen delen? 

Badge

Ik wacht nog even af en als dit nog langer als een week duurt gaat alles van kpn de deur uit iig. 

4G via de leverancier van de poort komt bij ‘mijn’ leverancier binnenkort ook uit, stap ik dan over naar een andere provider denk ik als dat de oplossing word. Inmiddels voor de 4e keer t euvel moeten reproduceren word me toch wel wat gortig. 

Aan iedereen die meegedacht heeft dankewel iig. 

Badge

@ Rutger ik zie je vraag nu pas, mocht ik niet weer gevraagd worden om iets te reproduceren en mocht ik daadwerkelijk nu wel een antwoord krijgen waar ik wat mee kan zal ik dat hier posten. 

In alle andere gevallen is wat ik hiervoor schreef wat ik ga doen. Ik word een beetje kriebelig met de huidige gang van zaken.

Reputatie 7
Badge +8

Ik probeer ook mee te denken, maar ik ben eigenlijk wel benieuwd wat de rol precies speelt met de telefoon in de poort? Gaat het om de aansturing van de poort, om die open en dicht te doen? En gaat dit via codes per SMS? Of telefonisch als spraak met bepaalde signalen? of via mobiel internet? Of is het enkel bedoeld als intercom-functie en gaat de bediening op andere wijze?

Heb je de handleiding er al bij gehaald? En de ook de specificaties gelezen?

Mij bekruipt het idee dat je verouderde techniek hebt, die jou in de steek zal laten. In dat geval zal overstap naar een andere provider ook weinig nut hebben, omdat er grote kans is dat je hier ook weer op den duur weer tegenaan zal lopen.

Badge

simkaart zit nu in een 2G telefoon. Techniek in de poort is ook 2G. Probleem is bij beide aanwezig. 

Dus:

  • 2G kan het probleem zijn echter is die tot 2025 in de lucht
  • Als het probleem reproduceerbaar is met een telefoon ligt het niet aan de poort alleen
  • 2 sluit 1 niet uit ik heb dit echter niet expliciet gehoord, is wel meerdere keren benoemd in de telefoon  gesprekken. Techniek verouderd kan, maar dit heeft tot en met januari dit jaar perfect gewerkt. 

Daarnaast heb ik nu al een 4maal het probleem moeten reproduceren wat lastig is omdat de tijdstippen waarop het zich voordoet niet bekend zijn, soms is het wel soms is het niet. Ik moet me binnen 72 uur melden wat prima lukt: binnen het uur heb ik dit doorgeven. En dan krijg ik wederom de vraag of ik t toch weer kan reproduceren want intern was het te lang blijven liggen of een ander excuus of nog erger: het ticket was gesloten want ik had niks laten weten terwijl bekend is dat dit niet a la minute reprodcecerbaar is. Ik krijg bijna elke keer minimaal een extra persoon aan de telefoon en kan t verhaal dan wederom uitleggen. Zie start datum van dit topic, dit duurt me te lang en ik ben het vertrouwen kwijt in de technische ondersteuning. 

 

Badge

en andere provider: als ik naar iets nieuws ga is dat zeker wel een optie omdat ik service in dit soort gevallen ook belangrijk vind en dit is een beetje een mallemolen aan het worden waarin ik het gevoel heb dat ik elke keer het hele verhaal opnieuw uit moet leggen. 

Reputatie 7
Badge +8

De vraag is nog steeds wat de rol precies is van de telefoon in de poort? SMS, voice, data? Voor KPN maakt het niet uit of een abonnement gebruikt wordt voor persoonlijke doeleinden of voor iets digitaals.

Telefonie, SMS en data werken volgens een hele rits aan specificaties die in beide genoemde gevallen hetzelfde zijn. En elk apparaat hoort hieraan correct te voldoen. Als hier iets fout gaat, dan is de kans groot dat jouw apparaat er niet mee om kan gaan. Als KPN iets zou veranderen in de specificaties dan zou dit wel gemeld worden door hen, net als bijvoorbeeld 2G wat er in 2025 uit zal gaan. Wat er open blijft staan zou het bereik zijn, of iets administratiefs zoals je beltegoed of bundel.

Dus in plaats van KPN de schuld te geven had je ook kunnen proberen om dit bij de fabrikant van de poortcommunicatie neer te leggen, als je die andere twee dingen al uitgesloten hebt.

Badge

die krijgt een signaal, neemt niet op, hangt meteen op en weet dan dat ie de poort moet openen. Dus een prepaid is hier prima op zijn plek geen noodzaak voor een abonnements kaart (die opmerking heb ik inmiddels ook al verschillende keren mogen beantwoorden).

Dan dit: ik geef kpn alleen de schuld van de gebrekkige service. Technische probleem zie ik als iets anders.

De gsm die ik nu heb om de kaart te testen heeft precies het zelfde verschijnsel. Deze telefoon is ook niet gewijzigd in de tijd en voldoet ook gewoon aan 2G. lijkt me sterk dat die ook ineens ‘verouderd is’ los van dat 2G uitgefaseerd word (en zoals ik begrijp is dat pas in 2025 dus zou dat geen issue moeten zijn). 

Ik geloof best dat dit opgelost kan worden ik ben alleen de gebrekkige service moe en het kast je naar de muur effect. en dat staat idd los van het technische probleem. 

En ja ik sluit nu dus uit dat het bij de poort ligt. als dat nog iet duidelijk was: dit probleem is er ook met een gsm die met een andere provider waar ik die ook voor gebruik gewoon functioneert.  Als je nog iets wil weten hoor ik het graag maar geloof niet dat je hier mijn vertrouwen mee kan herstellen en nogmaals (en daar heb je dus gelijk in) technisch is dit iets anders en ik zie dit ook los. Dat er iets aan de service kant niet goed is neem ik KPN op dit moment wel degelijk kwalijk ergo de reden dat ik na komende week afscheid neem, gebaseerd op het gegeven dat dit soort issues naar KPNs eigen zeggen ‘binnen 5 werkdagen normaal opgelost word’ en ik dit inmiddels al een paar maanden op en neer aan het pingpongen ben. 

Reputatie 7
Badge +15

@MSomhorst De technische dienst geeft aan dat er niks aan de hand is. Je merkt toch problemen.

Daar moet een reden voor zijn. Ik vond vervolgens dit topic: https://forum.kpn.com/mobiel-15/toegangspoort-openen-via-simkaart-kpn-lukt-niet-547543. Ik denk dat hier sprake is van hetzelfde probleem. 

Lees anders nog dit artikel door. Daarin staat de vermoedelijke oorzaak. https://www.kpn.com/zakelijk/dtmf-wijzigt.htm#wijziging. Neem contact op met het bedrijf die de poort voor je heeft geïnstalleerd.

Vraag of inderdaad gebruik wordt gemaakt van in-band DTMF. Als dit inderdaad het geval is dat in ieder geval de reden waarom de poort met de simkaart niet werkt. 

Op dit moment staat er opnieuw een ticket open bij onze mobiele technische dienst. Zij zullen de situatie ook opnieuw gaan bekijken met het aangeleverde voorbeeld. 

Ik hoop en verwacht dat daar komende week contact over zal worden opgenomen. 

 

Badge

Werkt een Nokia 105 daar ook mee ?Â