Vraag

FRITZ!Box 5530 Fiber

  • 30 January 2021
  • 280 reacties
  • 12975 keer bekeken


Toon eerste bericht
Dit topic is gesloten. Staat je antwoord hier niet bij, gebruik dan de zoekfunctie van de Community of stel je vraag in een nieuw topic.

280 reacties

@Doornekamp33

Ik heb ook een 5530 in bestelling staan, ik zie wel voordelen die jij er niet in ziet, maar daar ga ik niet over in discussie.:hugging:

Maar 1 is, goedkoper dan de 7590ax met WiFi 6.:wink:

Waarom wil je jou 5490 vervangen door de 5530?

Alleen om de wifi ax? 


Nee geen Wifi 6, meer wat kleine ergenissen met de nieuwe 7.27 firmware waarbij soms aan verschillende apparaten hetzelfde IP adres word gegeven.

Ik heb ook een 5530 in bestelling staan, ik zie wel voordelen die jij er niet in ziet, maar daar ga ik niet over in discussie.:hugging: 

Wat voor een voordelen zie je dan en ik stel die vraag echt serieus.

Ik weet ook 100% zeker dat ik ze allemaal kan weerleggen tenzij je begint over marginale besparing van stroom of het lelijke kastje.

Nogmaals, het heeft mijns inziens absoluut geen enkele zin om de ONT (of NTU) te vervangen.

maar daar ga ik niet over in discussie.:hugging: 

Zoals ik in je qoutte al aangaf, die hebben we al gehad ga niet nog een keer beginnen.🤪

@Doornekamp33

Ik heb ook een 5530 in bestelling staan, ik zie wel voordelen die jij er niet in ziet, maar daar ga ik niet over in discussie.:hugging:

Maar 1 is, goedkoper dan de 7590ax met WiFi 6.:wink:

Waarom wil je jou 5490 vervangen door de 5530?

Alleen om de wifi ax? 


Nee geen Wifi 6, meer wat kleine ergenissen met de nieuwe 7.27 firmware waarbij soms aan verschillende apparaten hetzelfde IP adres word gegeven.


al een “fabriek” reset gedaan ?

ik had ook wel eens brakke firmware toen nog beta tester en er ging ook van alles mis met die firmware

soms wil dan een reset helpen

Yes, geen doen kun je daarna weer updaten omdat de firmware weer in de 6 stond, moet je met een beetje klooien weer de laatste firmware er op zetten.

Reputatie 7
Badge +7

Dus we hebben nog even voordat het zover is, het word al jaren tegen gehouden.

 

En @Ernst-Jan , wat doe jij op het WWW dat jij duizenden poortscans per dag uit het oosten krijgt, heb er hier weinig tot geen last van, maatje van me zit in de beveilings IT en die zei dat je wel wat op je kerfstok zou hebben op het WWW, zakelijk komen ze maar aan een paar pogingen per week.

Nog een kleine aanvulling. Ik monitor dropped packets en benoem dat als port scans. Immers als ik zie dat een IP adres bij mij op een poort “klopt” is dat vrijwel zeker geen configuratie foutje van de gebruiker van dat IP adres maar een test of die poort open staat met kwade bedoelingen. 
Van wat ik zie zijn er zeg een gemiddeld vijftal IP adressen elke dag die honderden poorten scannen, alle andere “scans” zijn kort, vaak op een paar poorten en met tijd tussen de toegangspogingen. Ik vermoed dat veel firewalls dergelijke “scans” niet als port scan loggen. Ik zag bijvoorbeeld van de week een IP adres uit de US dat 2000 keer om en om slechts twee poorten in de 54000 reeks benaderde. Geen idee of bijvoorbeeld een Cisco, Fortinet, Juniper etc. firewall dat als een port scan zou benoemen.

Daar kan dus het verschil vandaan komen wat ik als port scan benoem en wat jouw “maatje” bedoelt.

Beste forumleden,

Medio december gaat mijn KPN glasvezel 1000/1000 abonnement lopen, tot die tijd heb ik nog even om mij te oriënteren hoe ik de 5530, met GPON module, direct op de glasvezel krijg (“Duits” model). Graag even nog niet de discussie, of ik wel/niet de fritz bij KPN geregistreerd krijg...

 

Op dit moment is nog geen “aansluitpunt” ( NTU ) aanwezig, dat zal een monteur medio december plaatsen vermoed ik. Echter de glasvezelaansluiting  (FTU) is er wel. Dus ik wil eigenlijk de fritz met bekende blauw/groene/gele kabel alvast bestellen, zie voor volledigheid hieronder ... 

 

 

Als ik genoemde kabel aan de blauwe kant nog eens goed bekijk, zie ik een mannetje en soortgelijk zie ik onder uit het glasvezelaansluitpunt komen :

 

 

Ik vraag mij nu af of ik een koppelstuk nodig heb, of is er een andere kabel welke wel direct hierop past?   Als het antwoord reeds is gegeven in een van de vorige 10 pagina's , dan heb ik dat gemist waarvoor excuus op voorhand.

Hoop op laatste zetje, zodat ik alle spullen in huis heb voordat de monteur komt. Daarna zal e.e.a. kunnen marcheren met de fritzbox 5530 (uitgaande dat registratie bij KPN gaat lukken). 

Alvast dank! 

Om hem direct aan te sluiten heb je een andere kabel nodig en het koppelstukje wat er tussen moet op de FTU, de blauwe is een LC/APC - SC/UPC en je hebt nodig een LC/APC - SC/APC.

https://fritzshop.nl/glasvezel/1182-glasvezelkabel-set-compleet-blauw-en-groen-kabel-met-koppelblok.html

Maar bespaar je nog even de moeite, KPN registreert je nog niet op het netwerk zonder de ONT als je PON krijgt.

@Doornekamp33 - Dank voor snelle reactie en prima URL !

Ja dit is een panklare kit en helder, de groene variant wordt het dan, beiden lijken me een beetje overkill

@dolphs 

waarom ? : Graag even nog niet de discussie, of ik wel/niet de fritz bij KPN geregistreerd krijg...

als het niet werkt heb je er niks aan toch ?

als je toch een fritzbox fiber wil zou ik als ik u was wachten op de 5590

of misschien 5591 ? pon (model met vaste of losse SFP module) is mij nog niet bekend

die zou eind dit jaar in het programma staan

zelf heb ik bewust nog de 5490 en sla de 5530 over mist een lan poort en geen gast netwerk via lan poort 4 (3)

Reputatie 7

Totaal off-topic,… Hier komt, als alles een beetje meezit rond februari volgend jaar, de Fritz 6660 Cable te hangen, kan ik eindelijk die afschuwelijke Connect box  van Ziggo er tussenuit halen.

En mocht KPN hier ook ooit eens ergens in de komende 5 jaar glasvezel aanleggen, (DSL ga ik hier niet meer gebruiken,...) Ja dan komt er denk ik toch ook een echt glasvezelmodem (op welke manier gemonteerd dan ook) 

Reputatie 7

Totaal off-topic,… Hier komt, als alles een beetje meezit rond februari volgend jaar, de Fritz 6660 Cable te hangen, kan ik eindelijk die afschuwelijke Connect box  van Ziggo er tussenuit halen.

En mocht KPN hier ook ooit eens ergens in de komende 5 jaar glasvezel aanleggen, (DSL ga ik hier niet meer gebruiken,...) Ja dan komt er denk ik toch ook een echt glasvezelmodem (op welke manier gemonteerd dan ook) 

Waarom laat je die Connectbox niet in bridge-mode zetten en hang je er een eigen router achter. Dat hoeft dan geen Cable versie te zijn maar je zou dan ook een 7583, 7590 of 5590 achter die Connectbox kunnen hangen. Dat scheelt weer in kosten bij switchen naar KPN. Over twee weken zal Ziggo in die setting ook IPv6 beschikbaar stellen en daarmee is de Connectbox feitelijk alleen nog een doorgeefluik.

 

Totaal off-topic,… Hier komt, als alles een beetje meezit rond februari volgend jaar, de Fritz 6660 Cable te hangen, kan ik eindelijk die afschuwelijke Connect box  van Ziggo er tussenuit halen.

En mocht KPN hier ook ooit eens ergens in de komende 5 jaar glasvezel aanleggen, (DSL ga ik hier niet meer gebruiken,...) Ja dan komt er denk ik toch ook een echt glasvezelmodem (op welke manier gemonteerd dan ook) 

Waarom laat je die Connectbox niet in bridge-mode zetten en hang je er een eigen router achter. Dat hoeft dan geen Cable versie te zijn maar je zou dan ook een 7583, 7590 of 5590 achter die Connectbox kunnen hangen. Dat scheelt weer in kosten bij switchen naar KPN. Over twee weken zal Ziggo in die setting ook IPv6 beschikbaar stellen en daarmee is de Connectbox feitelijk alleen nog een doorgeefluik.

 

Die 5590 fiber is er nog niet was die er maar had ik hem allang besteld 

Reputatie 7

@wjb Momenteel heb ik sinds vorige week vrijdag (waarom zo laat, ik had afgelopen maanden behoorlijk wat opstart ellende sinds februari bij binnenkomst Ziggo), en na 2 maand stabiel draaien en geen gekkigheid meer. Heb ik hem dus afgelopen vrijdag eindelijk in Bridge laten zetten. (en kon er eerder ook geen tijd voor vinden ivm mijn herstel uit een burn-out) Momenteel hangt hier dan ook de 7530 als prima instapper. Deze had ik ergens afgelopen jaar al eens aangeschaft voor een leuk prijsje. De komende jaren voldoet die ook nog wel ga ik vanuit. En ja, deze kan natuurlijk ook weer naar KPN indien we kunnen vezelen. 

Maar ja, ik dacht ook weer aan het stukje, in geval van stroomverbruik, is het toch wel handig om de Connect Box er tussenuit te kunnen halen. Die is nu gewoon een nutteloos doorgeefluik a €40,- per jaar, en scheelt weer een extra apparaat. Misschien was het ook wel even meer een hersenspinsel hoor van mij :rolling_eyes:

Had indd gelezen dat over 2 weken de IPV6 setting beschikbaar wordt, maar ivm thuiswerken met Cisco Anyconnect werkt het op IPV4 echter wel probleemloos. Heb een poos namelijk vreemde onderbrekingen gehad, bleek dat IPV6 dus aanstond. En wanneer ik aan bijv het bellen was, er hele vreemde disconnecties waren in het gesprek. Dit was terug te zien met rode kruizen in de opnameapparatuur (speedsminor) maar het was niet terug te horen als er iemand met mij meeluisterde. Maar ikzelf hoorde soms met een klant dus een onderbreking wat die rode kruizen ook kon verklaren. (en werd ook niet opgenomen) De enige manco die ik met mijn collega's van IT kon bedenken was dat IPV6 roet in het eten gooide, en na omzetten naar IPV4 was het dus volledig verdwenen. En draait alles zo stabiel als maar kan. Annyconnect lijkt niet goed om te kunnen gaan met IPV6. 

Of dat probleem moet misschien ook de wereld uit zijn, als Ziggo het beschikbaar stelt? Kan dat uberhaupt? 

Reputatie 7

Die is nu gewoon een nutteloos doorgeefluik a €40,- per jaar, en scheelt weer een extra apparaat. Misschien was het ook wel even meer een hersenspinsel hoor van mij :rolling_eyes:

Hoe kom je aan die €40,-?

Je zult sowieso een DOCSIS 3.1 / EuroDOCSIS 3.0 modem moeten hebben op jouw Ziggo aansluiting en de spoeling is flinterdun. Feitelijk is er maar één alternatief en dat is de FRITZ!Box 6660. Hoe bedoel je "vrije modemkeuze".

Reputatie 7

Die €40,- is globaal een beetje uit de lucht gegrepen eerlijk gezegd,… Moet er nog eens mijn verbruiksstekker tussen zetten voor een werkelijke meting/berekening,.. 

En ja, de spoeling nu is zeker dun met alleen de 6660, maar voor mij vrije keuze genoeg eigenlijk gezien de situatie hier thuis. Maar vooralsnog was het even een hersenspinsel hoor. Moet ook meer na mijn vader luisteren, die had de ziggobox of speedtouch uit ergens in 2006 ofzo wat er destijds ook maar was ook in bridge laten zetten. en eea ging vorig jaar kapot. Nu heeft die weer een eigen router ook al een beetje op leeftijd met de connectbox in bridge. En dat werkt ook nog steeds harstikke perfect eigenlijk. 

Ik zie op de AVM-site ook een 6591 staan naast de 6660 voor kabelgebruik.

 

@Doornekamp33

versie 7.29 is er nu voor de fritzbox 5490  

 

Dat is snel.😱😱

Ben nu bezig mijn 5530 aan te sluiten op glas. Heb een kabel met een groene stekker die gaat in de aon module de andere kant een blauwe stekker gaat met een koppelstuk op de Genexis lege kast (direct op glas). De 5530 eerst de laatste software in de box geflashed. In het Fritzmenu op KPN internetprovider ingesteld. Daarna lijn getest, deze was groen. Daarna de lijn getest of alle KPN instellingen goed zijn. Dan krijg ik rode lijn te zien kan geen verbinding tot stand brengen.

De volgende actie wordt de lijn in de centrale in stellen op gof. Dit moet nog gebeuren.

 

Ik heb hier het zelfde probleem,  maar moet ook mijn glasvezel nog om laten zetten naar Gof in plaats van Eof. Mijn vraag is het bij u al gelukt na het omzetten ?

 

Reputatie 7

Ik heb hier het zelfde probleem,  maar moet ook mijn glasvezel nog om laten zetten naar Gof in plaats van Eof.

Dus je hebt geen PON maar een AON glasvezel aansluiting, klopt dat?

Heb je een OneClick reinigingspen aangeschaft om de uiteinden van de glasvezel te reinigen bij elke keer dat je de glasvezel aankoppelt.

Ben nu bezig mijn 5530 aan te sluiten op glas. Heb een kabel met een groene stekker die gaat in de aon module de andere kant een blauwe stekker gaat met een koppelstuk op de Genexis lege kast (direct op glas). De 5530 eerst de laatste software in de box geflashed. In het Fritzmenu op KPN internetprovider ingesteld. Daarna lijn getest, deze was groen. Daarna de lijn getest of alle KPN instellingen goed zijn. Dan krijg ik rode lijn te zien kan geen verbinding tot stand brengen.

De volgende actie wordt de lijn in de centrale in stellen op gof. Dit moet nog gebeuren.

 

Ik heb hier het zelfde probleem,  maar moet ook mijn glasvezel nog om laten zetten naar Gof in plaats van Eof. Mijn vraag is het bij u al gelukt na het omzetten ?

 

Na mijn weten werkt de 5530 niet met AON eof (100mbit)

En is alleen geschikt voor AON gof (1gbit)

Het betreft wel de AON 5530 versie met de bijgeleverde AON module

Gewoon even wachten dat je op AON gof zit 

Gebruik de tool van kpn om te zien welke aansluiting je hebt 

 

https://servicetools.kpn.com/v2/#/voip-credentials

Reputatie 7
Badge +11

Na mijn weten werkt de 5530 niet met AON eof (100mbit)

En is alleen geschikt voor AON gof (1gbit)

Het betreft wel de AON 5530 versie met de bijgeleverde AON module

Gewoon even wachten dat je op AON gof zit 

Gebruik de tool van kpn om te zien welke aansluiting je hebt 

 

https://servicetools.kpn.com/v2/#/voip-credentials

Klopt. De 5530 op AON kan enkel overweg met Gigabit-over-Fiber. Als iemand nu nog op EoF zit kan er middels een snelheidsverhoging een migratie naar GoF in gang gezet worden maar ook via de servicetools kan er een migratie aangevraagd worden zonder abonnementswijziging.

Investeren in apparatuur voor een EoF-lijn kan maar dat is zonde van het geld. GoF is een techniek met meer toekomstperspectief en zal naar mijn inschatting de komende jaren nog wel blijven. EoF wordt al mondjesmaat uit gefaseerd in de zin dat er steeds meer klanten pro-actief naar GoF gezet worden, soms zonder mededeling en anders met een monteursbezoek.

Na mijn weten werkt de 5530 niet met AON eof (100mbit)

En is alleen geschikt voor AON gof (1gbit)

Het betreft wel de AON 5530 versie met de bijgeleverde AON module

Gewoon even wachten dat je op AON gof zit 

Gebruik de tool van kpn om te zien welke aansluiting je hebt 

 

https://servicetools.kpn.com/v2/#/voip-credentials

Klopt. De 5530 op AON kan enkel overweg met Gigabit-over-Fiber. Als iemand nu nog op EoF zit kan er middels een snelheidsverhoging een migratie naar GoF in gang gezet worden maar ook via de servicetools kan er een migratie aangevraagd worden zonder abonnementswijziging.

Investeren in apparatuur voor een EoF-lijn kan maar dat is zonde van het geld. GoF is een techniek met meer toekomstperspectief en zal naar mijn inschatting de komende jaren nog wel blijven. EoF wordt al mondjesmaat uit gefaseerd in de zin dat er steeds meer klanten pro-actief naar GoF gezet worden, soms zonder mededeling en anders met een monteursbezoek.

Om laten zetten naar Gof en dan moet t werken dus thnx alvast

 

Reputatie 7
Badge +11

Om laten zetten naar Gof en dan moet t werken dus thnx alvast

Kan mogelijk wel een paar dagen duren omdat de aansluiting fysiek omgezet moet worden in de wijkcentrale, ik weet niet hoe de communicatie omtrent zo'n migratie-aanvraag verloopt maar ter info :)

Om laten zetten naar Gof en dan moet t werken dus thnx alvast

Kan mogelijk wel een paar dagen duren omdat de aansluiting fysiek omgezet moet worden in de wijkcentrale, ik weet niet hoe de communicatie omtrent zo'n migratie-aanvraag verloopt maar ter info :)

Kan mijn bestaande Genexis OGG1012 wel Gof glasvezel aan of moet deze vervangen worden ? Omdat ik lees dat bij verschillende mensen na het migreren het internet niet meer werkt.