Vraag

FRITZ!Box 5530 Fiber

  • 30 January 2021
  • 280 reacties
  • 12985 keer bekeken


Toon eerste bericht
Dit topic is gesloten. Staat je antwoord hier niet bij, gebruik dan de zoekfunctie van de Community of stel je vraag in een nieuw topic.

280 reacties

Ik bedoel met tegenwerken dat je 2verschillende netwerken op zet, ipv 1 uitgebreidere als je ze als router en AP insteld.

Reputatie 5
Badge +1

Maar dan snap ik nog steeds niet waarvoor je die 5530 nu hebt opgenomen in het netwerk. Waarom niet vanuit je 7590 direct naar het ONT? Of nog beter: alles instellen op die 5530 en die aangesloten houden op het ONT. Switch aan hangen en je 7590 access point instellen. 

 

Nu niet meer omdat op nieuwere modems/routers meestal vier LAN-poorten zitten, maar ik heb niet genoeg aan “maar” vier LAN-poorten. Er dan een switch tussen zetten? Maar een switch geeft niet via DHCP ip-adressen, wat een router wel doet.

Maar dat is toch ook helemaal niet nodig? Dan hang je een switch aan die Fritzbox en dan ben je klaar. Door een extra router toe te voegen maak je het alleen maar complexer. Ook kun je nu niet echt oordelen over de werking van de 5530 als die enkel als tussenstop dient en de verdere configuratie in de 7590 plaats vindt.

> Maar dan snap ik nog steeds niet waarvoor je die 5530 nu hebt opgenomen in het netwerk

Dat moet je toch als monteur wel begrijpen. Alleen om internet te hebben. Niets meer en niets minder.

> Waarom niet vanuit je 7590 direct naar het ONT?

Omdat ik van plan ben om de FRITZ!Box 5530 fiber “rechtstreeks” op glasvezel aan te sluiten. Dus zonder de ONT. Maar dat is helaas nog niet mogelijk. Daarom gebruik ik de FRITZ!Box 5530 fiber nu “tijdelijk” en “noodgedwongen” via de ONT…...

> Of nog beter: alles instellen op die 5530 en die aangesloten houden op het ONT. Switch aan
> hangen en je 7590 access point instellen.
 

Je begrijpt het toch nog niet helemaal. Maar dat geeft niet. Zolang ik het maar begrijp ;-)

Waarom laat ik alles niet “regelen” via de FRITZ!Box 5530 fiber? Zo doen dat een heleboel andere mensen immers ook?

Dit heeft een reden die waarschijnlijk niemand goed begrijpt en maar blijft knoeien met een slechte wifi verbinding. De meeste modems/routers met wifi hangen de-centraal (meestal in de meterkast) in het huis. Omdat die niet centraal genoeg in het huis geplaatst is, heb je (in de meeste gevallen) slechte wifi ontvangst. De meeste apparatuur is eigenlijk een alternatief voor “drie-in-een” dingen: modem, router en wifi. Vooral wifi heeft hier van te lijden dat hij de wifi moet delen met het modem en router. Maar ja zeggen dan de meeste mensen met zo'n apparaat moet dat toch kunnen? Ja, dat klopt. Maar ze beseffen niet waarom ze dan toch zulke slechte wifi hebben? Het kostenaspect speelt natuurlijk ook mee. Waarom nog speciaal apparatuur kopen als één apparaat dit allemaal kan?

Ik heb al jaren naar tevredenheid dezelfde constructie dat één aparte router mijn hele interne netwerk regelt zonder enig probleem van een router achter een router. Toegegeven geen goedkope oplossingen maar alleen op die manier heb je een heel stabiel intern netwerk. Dat is voor mij héél belangrijk en daar heb ik wel wat extra geld voor over…….
De aparte router werkt waar hij voor gemaakt is en hoeft zich nergens anders mee bezig te houden dan data verkeer te regelen tussen de verschillende apparaten. Zelf doe ik niets met wifi. Ik heb op het interne netwerk een apart toegangspunt aangesloten voor het geval ik een notebook of tablet van iemand moet repareren of dat er iemand op visite komt die met de gsm even op internet wil.

Ik bedoel met tegenwerken dat je 2verschillende netwerken op zet, ipv 1 uitgebreidere als je ze als router en AP insteld.

Ja klopt helemaal dacht dat je een ip conflict bedoelde 

Ik heb trouwens altijd nog die opstelling gehad 

Kpn router (nu fritzbox) daar itv en telefoon 

Dmz naar de netgear r9000 daar heb ik alles achter 2e router 

Ga binnenkort nog wat testen met Tp-link Omada 

Ik heb een Tp-link Omada 24 poort switch gekocht die mijn netgear 24 poort switch gaat vervangen 

Wil wat gaan prutsen met vlans vua Omada controller 

 

 

 

Reputatie 7

> Waarom niet vanuit je 7590 direct naar het ONT?

Omdat ik van plan ben om de FRITZ!Box 5530 fiber “rechtstreeks” op glasvezel aan te sluiten. Dus zonder de ONT. Maar dat is helaas nog niet mogelijk.

De vraag is ook of dat ooit mogelijk gaat worden. Naar ik begrepen heb maken zowel Ziggo als KPN bezwaar tegen de vrijgave van de resp. de coax modem cq de ONT en voeren daarbij aan dat security en privacy waarborg bij dergelijke zogenaamde "shared media" (data van meerdere abonnees komt binnen op de aansluiting)  zeer zwaar moet wegen in de afweging die de ACM moet maken in haar beleidsregel netwerkaansluitpunt.

Ik ga er overigens vanuit dat het uiteindelijk allemaal goed zal komen maar de vraag is wel hoe lang dat nog zal duren.

Reputatie 5
Badge +1

2 fritzen als router instellen werkt je juist tegen,  de eerste als router en de tweede als Acces point die beheerd word via de eerste router werkt nog veel beter, DHCP werkt als 1, Wifi werkt als 1 (mesh) dus geen kans op conflicten en zeer stabiel geheel.

Kan wel als je van lan 1e fritzbox naar wan 2e fritzbox gaat 

Alleen krijg je dan een 2e subnet (2e netwerk)

 

Geen tweede netwerk maar twee ip-reeksen. De niet zo gangbare ip-reeks 192.168.178.20 - 192.168.178.200 van de FRITZ!Box 5530 fiber laat ik zo. Zo'n niet zo gangbare ip-reeks zit mij echt niet in de weg of geeft problemen, omdat aangesloten apparatuur alleen maar kijkt naar de uitgegeven ip-adressen van de aparte router in het interne netwerk. Ik heb alleen vanwege de niet zo gangbare ip-reeks van de FRITZ!Box 5530 fiber en ook standaard in de FRITZ!Box 7590 deze veranderd in de FRITZ!Box 7590 in een wat gangbare ip-reeks 192.168.1.100 - 192.168.1.250 en op die manier zitten die elkaar dus helemaal niet in de weg.

Reputatie 5
Badge +1

> Waarom niet vanuit je 7590 direct naar het ONT?

Omdat ik van plan ben om de FRITZ!Box 5530 fiber “rechtstreeks” op glasvezel aan te sluiten. Dus zonder de ONT. Maar dat is helaas nog niet mogelijk.

De vraag is ook of dat ooit mogelijk gaat worden. Naar ik begrepen heb maken zowel Ziggo als KPN bezwaar tegen de vrijgave van de resp. de coax modem cq de ONT en voeren daarbij aan dat security en privacy waarborg bij dergelijke zogenaamde "shared media" (data van meerdere abonnees komt binnen op de aansluiting)  zeer zwaar moet wegen in de afweging die de ACM moet maken in haar beleidsregel netwerkaansluitpunt.

Ik ga er overigens vanuit dat het uiteindelijk allemaal goed zal komen maar de vraag is wel hoe lang dat nog zal duren.

Zoals ik al eerder schreef. Geduld hebben is een goede eigenschap.

Reputatie 7
Badge +11

 

> Maar dan snap ik nog steeds niet waarvoor je die 5530 nu hebt opgenomen in het netwerk

Dat moet je toch als monteur wel begrijpen. Alleen om internet te hebben. Niets meer en niets minder.

Dan snap ik nog steeds niet waarom die 5530 daar nu tussen moet zitten, dat kan je 7590 namelijk ook doen zonder problemen. Als je van de 5530 naar het WAN-poortje van de 7590 gaat dan doet je 7590 exact hetzelfde als wat de 5530 nu doet. Het voegt niets toe om die extra Fritzbox te gebruiken.

 

> Waarom niet vanuit je 7590 direct naar het ONT?

Omdat ik van plan ben om de FRITZ!Box 5530 fiber “rechtstreeks” op glasvezel aan te sluiten. Dus zonder de ONT. Maar dat is helaas nog niet mogelijk. Daarom gebruik ik de FRITZ!Box 5530 fiber nu “tijdelijk” en “noodgedwongen” via de ONT…...

Maar dan is het toch beter om alles via die 5530 te gaan doen? Dan hoef je (indien het gaat kunnen natuurlijk) enkel de wijziging te doen van RJ45 naar glas. Dan veranderd er alsnog niets. De SFP-module die in de Fritzbox zit is op zo'n moment de ONT.

 

> Of nog beter: alles instellen op die 5530 en die aangesloten houden op het ONT. Switch aan
> hangen en je 7590 access point instellen.
 

Je begrijpt het toch nog niet helemaal. Maar dat geeft niet. Zolang ik het maar begrijp ;-)

Waarom laat ik alles niet “regelen” via de FRITZ!Box 5530 fiber? Zo doen dat een heleboel andere mensen immers ook?

Dit heeft een reden die waarschijnlijk niemand goed begrijpt en maar blijft knoeien met een slechte wifi verbinding. De meeste modems/routers met wifi hangen de-centraal (meestal in de meterkast) in het huis. Omdat die niet centraal genoeg in het huis geplaatst is, heb je (in de meeste gevallen) slechte wifi ontvangst. De meeste apparatuur is eigenlijk een alternatief voor “drie-in-een” dingen: modem, router en wifi. Vooral wifi heeft hier van te lijden dat hij de wifi moet delen met het modem en router. Maar ja zeggen dan de meeste mensen met zo'n apparaat moet dat toch kunnen? Ja, dat klopt. Maar ze beseffen niet waarom ze dan toch zulke slechte wifi hebben? Het kostenaspect speelt natuurlijk ook mee. Waarom nog speciaal apparatuur kopen als één apparaat dit allemaal kan?
 

 Je hangt nu een heel verhaal op wat niet nodig is. Dat anderen knoeien met wifi heeft oprecht niets te maken met wat ik net zei. Niet eens een beetje. Ook klopt er geen snars van. Wat ik zei is dat het totaal onnodig is om de 5530 tussen de ONT en de 7590 te hangen en dat het dan een beter idee is om je hele netwerk via de 5530 te laten lopen. De 7590 zou je dan als access point kunnen gebruiken in combinatie met de wifi uit de 5530. De meeste ‘drie in één dingen’ (zijn in feite nog veel meer in één) hebben niet het probleem van slechte wifi omdat ze het moeten delen met het modem/router. Dat wordt allemaal door andere chips aangestuurd. Er is een chip voor het moduleren en demoduleren, er is een chip die het router-deel (inclusief NAT, DHCP etc) aanstuurt, er is een chip die de antennes voor wifi aanstuurt en ga zo maar door. Het probleem is vaker de plaatsing van een wifi-gevend apparaat in combinatie met de plaatsing van de antennes in het apparaat. Neem als voorbeeld de wifipunten van KPN, die zijn niet beter in wifi dan de wifi van bijvoorbeeld de V10. Het verschil zit hem erin dat er op meerdere plekken in huis een access point wordt neergezet die samen praten en zo een goed netwerk opzetten. Het ene wifipunt is niet per definitie beter dan het andere, het is niet zo dat een TP Link EAP245 een beter bereik geeft dan een Unifi AC-PRO of een KPN Superwifipunt. Ze sturen hun signaal allemaal op dezelfde sterkte uit, namelijk wat wettelijk is toegestaan. Het grote verschil zit hem in de chipsets, de mogelijkheden met instellingen, de integratie in het hele netwerk en zo nog veel meer dingen. 

 

Toegegeven geen goedkope oplossingen maar alleen op die manier heb je een heel stabiel intern netwerk.

Dus volgens jou is NAT achter NAT nodig om een stabiel netwerk te krijgen? Althans zo lees ik het wel. Dat is denk ik toch het vreemdste wat ik deze week gehoord heb. Ik werk al jaren met een Experiabox in het NT, nooit klachten mee gehad. Stabiliteit is hoog en de enige onderbrekingen die er zijn hebben te maken met menselijk toedoen zoals bijvoorbeeld onderhoud van het netwerk of als ik hem zelf opnieuw aanzet of dingen aan het testen ben. 

Reputatie 7

Geen tweede netwerk maar twee ip-reeksen. 

In de volksmond een tweede netwerk dus.

Als het goed is dan heb je die twee subnetten ook niet op hetzelfde (v)lan staan.

Ik heb op mijn fritzbox 7590 192.168.2.x 

En op mijn netgear r9000 192.168.0.x

Wifi gebruik ik niet van deze apparaten

Het is wel zo als je van fritzbox naar je 2e router wil dit niet kan

Andersom wel

 

Reputatie 7
Badge +11

Ik bedoel met tegenwerken dat je 2verschillende netwerken op zet, ipv 1 uitgebreidere als je ze als router en AP insteld.

Ja klopt helemaal dacht dat je een ip conflict bedoelde 

Ik heb trouwens altijd nog die opstelling gehad 

Kpn router (nu fritzbox) daar itv en telefoon 

Dmz naar de netgear r9000 daar heb ik alles achter 2e router 

Ga binnenkort nog wat testen met Tp-link Omada 

Ik heb een Tp-link Omada 24 poort switch gekocht die mijn netgear 24 poort switch gaat vervangen 

Wil wat gaan prutsen met vlans vua Omada controller 

Zeker een aanrader! Ik heb toevallig vorige week deze gekocht en bevalt erg goed. Wat ik vooral mooi vindt is dat de SFP-poorten geen combi-poorten zijn, je hebt met die dus in feite 28 poorten. In tegenstelling tot veel andere switches waar poort 21 t/m 24 ofwel SFP ofwel RJ45 zijn. 

 

Met VLANs doe ik weinig, ik heb het wel voor elkaar gekregen dat mijn EAP245 geen toegang meer heeft tot het internet dus daar moet ik nog even aan sleutelen.

 

Wat wil je gaan gebruiken voor de controller? Een OC200 hardware of toch een software controller?

@NHendriks

Dat alle wifi punten het zelfde kunnen kwa bereikben ik niet met u eens

Er zijn vermogen verschillen 

Er zijn antenne verschillen 

Ik heb dezelfde switch gekocht 

 

 

Draai al een paar maand een oc200 

Kan het ook wel draaien op mijn synology

Of pc maar ik heb gewoon de oc200 en achter de TL-SG2210P switch hangen 

Reputatie 5
Badge +1

 

> Maar dan snap ik nog steeds niet waarvoor je die 5530 nu hebt opgenomen in het netwerk

Dat moet je toch als monteur wel begrijpen. Alleen om internet te hebben. Niets meer en niets minder.

Dan snap ik nog steeds niet waarom die 5530 daar nu tussen moet zitten, dat kan je 7590 namelijk ook doen zonder problemen. Als je van de 5530 naar het WAN-poortje van de 7590 gaat dan doet je 7590 exact hetzelfde als wat de 5530 nu doet. Het voegt niets toe om die extra Fritzbox te gebruiken.

 

> Waarom niet vanuit je 7590 direct naar het ONT?

Omdat ik van plan ben om de FRITZ!Box 5530 fiber “rechtstreeks” op glasvezel aan te sluiten. Dus zonder de ONT. Maar dat is helaas nog niet mogelijk. Daarom gebruik ik de FRITZ!Box 5530 fiber nu “tijdelijk” en “noodgedwongen” via de ONT…...

Maar dan is het toch beter om alles via die 5530 te gaan doen? Dan hoef je (indien het gaat kunnen natuurlijk) enkel de wijziging te doen van RJ45 naar glas. Dan veranderd er alsnog niets. De SFP-module die in de Fritzbox zit is op zo'n moment de ONT.

 

> Of nog beter: alles instellen op die 5530 en die aangesloten houden op het ONT. Switch aan
> hangen en je 7590 access point instellen.
 

Je begrijpt het toch nog niet helemaal. Maar dat geeft niet. Zolang ik het maar begrijp ;-)

Waarom laat ik alles niet “regelen” via de FRITZ!Box 5530 fiber? Zo doen dat een heleboel andere mensen immers ook?

Dit heeft een reden die waarschijnlijk niemand goed begrijpt en maar blijft knoeien met een slechte wifi verbinding. De meeste modems/routers met wifi hangen de-centraal (meestal in de meterkast) in het huis. Omdat die niet centraal genoeg in het huis geplaatst is, heb je (in de meeste gevallen) slechte wifi ontvangst. De meeste apparatuur is eigenlijk een alternatief voor “drie-in-een” dingen: modem, router en wifi. Vooral wifi heeft hier van te lijden dat hij de wifi moet delen met het modem en router. Maar ja zeggen dan de meeste mensen met zo'n apparaat moet dat toch kunnen? Ja, dat klopt. Maar ze beseffen niet waarom ze dan toch zulke slechte wifi hebben? Het kostenaspect speelt natuurlijk ook mee. Waarom nog speciaal apparatuur kopen als één apparaat dit allemaal kan?
 

 Je hangt nu een heel verhaal op wat niet nodig is. Dat anderen knoeien met wifi heeft oprecht niets te maken met wat ik net zei. Niet eens een beetje. Ook klopt er geen snars van. Wat ik zei is dat het totaal onnodig is om de 5530 tussen de ONT en de 7590 te hangen en dat het dan een beter idee is om je hele netwerk via de 5530 te laten lopen. De 7590 zou je dan als access point kunnen gebruiken in combinatie met de wifi uit de 5530. De meeste ‘drie in één dingen’ (zijn in feite nog veel meer in één) hebben niet het probleem van slechte wifi omdat ze het moeten delen met het modem/router. Dat wordt allemaal door andere chips aangestuurd. Er is een chip voor het moduleren en demoduleren, er is een chip die het router-deel (inclusief NAT, DHCP etc) aanstuurt, er is een chip die de antennes voor wifi aanstuurt en ga zo maar door. Het probleem is vaker de plaatsing van een wifi-gevend apparaat in combinatie met de plaatsing van de antennes in het apparaat. Neem als voorbeeld de wifipunten van KPN, die zijn niet beter in wifi dan de wifi van bijvoorbeeld de V10. Het verschil zit hem erin dat er op meerdere plekken in huis een access point wordt neergezet die samen praten en zo een goed netwerk opzetten. Het ene wifipunt is niet per definitie beter dan het andere, het is niet zo dat een TP Link EAP245 een beter bereik geeft dan een Unifi AC-PRO of een KPN Superwifipunt. Ze sturen hun signaal allemaal op dezelfde sterkte uit, namelijk wat wettelijk is toegestaan. Het grote verschil zit hem in de chipsets, de mogelijkheden met instellingen, de integratie in het hele netwerk en zo nog veel meer dingen. 

 

Toegegeven geen goedkope oplossingen maar alleen op die manier heb je een heel stabiel intern netwerk.

Dus volgens jou is NAT achter NAT nodig om een stabiel netwerk te krijgen? Althans zo lees ik het wel. Dat is denk ik toch het vreemdste wat ik deze week gehoord heb. Ik werk al jaren met een Experiabox in het NT, nooit klachten mee gehad. Stabiliteit is hoog en de enige onderbrekingen die er zijn hebben te maken met menselijk toedoen zoals bijvoorbeeld onderhoud van het netwerk of als ik hem zelf opnieuw aanzet of dingen aan het testen ben. 

> Dan snap ik nog steeds niet waarom die 5530 daar nu tussen moet zitten, dat kan je 7590
> namelijk ook doen zonder problemen. Als je van de 5530 naar het WAN-poortje van de
> 7590 gaat dan doet je 7590 exact hetzelfde als wat de 5530 nu doet. Het voegt niets
> toe om die extra Fritzbox te gebruiken.

Dan nog maar eens één keer……

Ik heb een FRITZ!Box 7590 die ik een klein jaar met VDSL heb gebruikt. Tot ik op 30 april 2021 glasvezel “kreeg”. Maar een FRITZ!Box 7590 kun je niet RECHTSTREEKS op glasvezel aansluiten. Die kun je alleen via de ONT en de LAN 5-poort van de FRITZ!Box 7590 op glasvezel aansluiten. Maar een FRITZ!Box 5530 fiber kun je WEL rechtstreeks op glasvezel aansluiten. Maar die kun je nu (nog) niet RECHTSTREEKS aansluiten op glasvezel. Nu heeft de FRITZ!Box 5530 fiber ook de mogelijkheid om precies op dezelfde manier op glasvezel aangesloten te worden als de FRITZ!Box 7590. Via de ONT en LAN 1-poort van de FRITZ!Box 5530 fiber. Alleen op die manier kun je momenteel alleen de FRITZ!Box 5530 fiber op glasvezel gebruiken met een GPON-glasvezel aansluiting.

Voor mijn interne netwerk gebruikte ik een FRITZ!Box 4040. Ondanks nieuwe software is en blijft dat apparaat rete traag wanneer je wat in de instellingen van het apparaat veranderd.

Nu had ik dus een FRITZ!Box 7590 “over” maar die gebruikte ik immers niet meer omdat ik nu de FRITZ!Box 5530 fiber gebruik. Voor mijn interne netwerk gebruikte ik dus ook nog een FRITZ!Box 4040. Tot ik afgelopen week op het idee kwam om de FRITZ!Box 4040 te vervangen door de FRITZ!Box 7590 en die zo in te stellen dat hij precies zo werkt als de FRITZ!Box 4040 dus alleen als router voor mijn interne netwerk. Wil dat niet dan is er ook geen man overboord heb ik gedacht. Maar het bleek vrij eenvoudig te zijn om een FRITZ!Box 7590 als alleen router in te stellen.

Natuurlijk heb ik de ip-reeks van de FRITZ!Box 7590 moeten veranderen omdat er anders conflicten konden ontstaan omdat beide apparaten standaard van dezelfde ip-reeks (192.168.178.20 - 192.168.178.200) gebruik maken.

 

 

@NHendriks

Wat heb je gedaan waarom jou eap245 niet meer werkt? 

Die switch is geen poe dan zal je de poe injector moeten gebruiken 

 

Reputatie 7
Badge +11

Dat is niet wat ik bedoelde.. Waarom staat die 7590 er nog tussen als je toch het plan hebt om de 5530 direct op glas aan te sluiten en die nu al op de ONT aangesloten zit. Kom alsjeblieft niet met een antwoord ‘omdat ik niet direct op glasvezel kan aansluiten’ want dat is niet het antwoord wat ik zoek.

 

Ik probeer enkel aan te geven dat twee Fritzboxen achter elkaar helemaal in router-mode niet de beste opstelling is die je kunt hebben met de spullen die je hebt staan. Als de 5530 niet genoeg LAN-poorten heeft dan is een switch een betere oplossing dan een tweede router aansluiten. 

 

@NHendriks

Wat heb je gedaan waarom jou eap245 niet meer werkt? 

Die switch is geen poe dan zal je de poe injector moeten gebruiken 

 

Goeie vraag, geen idee maar ik heb het weer werkend. Waarschijnlijk zat er toch iets in de instellingen voor mijn wifi-vlan/interface niet helemaal goed 😅 PoE is het probleem niet, vond een PoE-switch te duur voor het ene AP’tje dat ik heb hangen. Mocht ik ooit groter gaan wonen en meer AP's nodig hebben dan ga ik wel voor een PoE-switch maar vooralsnog beetje overbodig. 

Reputatie 5
Badge +1

Geen tweede netwerk maar twee ip-reeksen. 

In de volksmond een tweede netwerk dus.

Als het goed is dan heb je die twee subnetten ook niet op hetzelfde (v)lan staan.


Zoals je wilt. Eén extern netwerk en één intern netwerk die elkaar echt niet in de weg zitten en probleemloos met elkaar werken.

Reputatie 7

Dan nog maar eens één keer……

Maar waarom heb je dan meerdere FRITZ!Boxen in routermode?

 

Overigens ben ik van mening dat je beter zou kunnen kiezen voor een router zonder wifi i.c.m. goede wifi accesspoints die smart/fast roaming ondersteunen. De backbone zou wat mij betreft bij voorkeur bekabeld moeten zijn. Mesh is leuk als alternatief mocht bekabelen echt niet mogelijk zijn.

Dat is niet wat ik bedoelde.. Waarom staat die 7590 er nog tussen als je toch het plan hebt om de 5530 direct op glas aan te sluiten en die nu al op de ONT aangesloten zit. Kom alsjeblieft niet met een antwoord ‘omdat ik niet direct op glasvezel kan aansluiten’ want dat is niet het antwoord wat ik zoek.

 

Ik probeer enkel aan te geven dat twee Fritzboxen achter elkaar helemaal in router-mode niet de beste opstelling is die je kunt hebben met de spullen die je hebt staan. Als de 5530 niet genoeg LAN-poorten heeft dan is een switch een betere oplossing dan een tweede router aansluiten. 

 

@NHendriks

Wat heb je gedaan waarom jou eap245 niet meer werkt? 

Die switch is geen poe dan zal je de poe injector moeten gebruiken 

 

Goeie vraag, geen idee maar ik heb het weer werkend. Waarschijnlijk zat er toch iets in de instellingen voor mijn wifi-vlan/interface niet helemaal goed 😅 PoE is het probleem niet, vond een PoE-switch te duur voor het ene AP’tje dat ik heb hangen. Mocht ik ooit groter gaan wonen en meer AP's nodig hebben dan ga ik wel voor een PoE-switch maar vooralsnog beetje overbodig. 

Neem dan geen 24 poort poe switch

Daar zitten ventilatoren in en de herrie

Ik heb een voor 8 poorten poe en 2 sfp poorten

Voor voeding voor de eap's en 2x poe camera 

Reputatie 5
Badge +1

@NHendriks

Dat alle wifi punten het zelfde kunnen kwa bereikben ik niet met u eens

Er zijn vermogen verschillen 

Er zijn antenne verschillen 

Ik heb dezelfde switch gekocht 

 

 

Ik geef je gelijk dat niet elke wifi met hetzelfde vermogen werkt, maar over het algemeen wordt heel vaak bij de diverse wifi apparaten hetzelfde vermogen gebruikt.

Reputatie 5
Badge +1

Dan nog maar eens één keer……

Maar waarom heb je dan meerdere FRITZ!Boxen in routermode?

 

Overigens ben ik van mening dat je beter zou kunnen kiezen voor een router zonder wifi i.c.m. goede wifi accesspoints die smart/fast roaming ondersteunen. De backbone zou wat mij betreft bij voorkeur bekabeld moeten zijn. Mesh is leuk als alternatief mocht bekabelen echt niet mogelijk zijn.

Dàt heb ik immers uitgelegd?

Ik gebruik dus ook een router uitsluitend als router en nergens anders voor. Dus ook niet voor wifi. Voor wifi gebruik ik wederom één apart toegangspunt (AP) aangesloten op het interne netwerk. Het hele interne netwerk is bekabeld met koper cat6 en met sommige computers koper cat7 bekabeling. Goede RJ-45 stekkers zijn ook belangrijk bij een bekabeld intern netwerk…...

Reputatie 5
Badge +1

Dat is niet wat ik bedoelde.. Waarom staat die 7590 er nog tussen als je toch het plan hebt om de 5530 direct op glas aan te sluiten en die nu al op de ONT aangesloten zit. Kom alsjeblieft niet met een antwoord ‘omdat ik niet direct op glasvezel kan aansluiten’ want dat is niet het antwoord wat ik zoek.

 

Ik probeer enkel aan te geven dat twee Fritzboxen achter elkaar helemaal in router-mode niet de beste opstelling is die je kunt hebben met de spullen die je hebt staan. Als de 5530 niet genoeg LAN-poorten heeft dan is een switch een betere oplossing dan een tweede router aansluiten. 

 

@NHendriks

Wat heb je gedaan waarom jou eap245 niet meer werkt? 

Die switch is geen poe dan zal je de poe injector moeten gebruiken 

 

Goeie vraag, geen idee maar ik heb het weer werkend. Waarschijnlijk zat er toch iets in de instellingen voor mijn wifi-vlan/interface niet helemaal goed 😅 PoE is het probleem niet, vond een PoE-switch te duur voor het ene AP’tje dat ik heb hangen. Mocht ik ooit groter gaan wonen en meer AP's nodig hebben dan ga ik wel voor een PoE-switch maar vooralsnog beetje overbodig. 

Neem dan geen 24 poort poe switch

Daar zitten ventilatoren in en de herrie

Ik heb een voor 8 poorten poe en 2 sfp poorten

Voor voeding voor de eap's en 2x poe camera 

> want dat is niet het antwoord wat ik zoek.

Dat jij naar een te verwachten antwoord op zoek bent, boeit me niet. Je maakt of richt een eigen netwerk zo in dat het voor jou- lees mij- goed werkt. En dat het zo goed werkt heb ik nu ervaring mee ondanks dat er mensen blijven zeggen dat het zus en zo beter zou werken…...

@NHendriks

Binnenkort ff de netgear switch vervangen door de tp-link

Heb hem al in het netwerk hangen

 

Reputatie 7
Badge +11

@NHendriks

Binnenkort ff de netgear switch vervangen door de tp-link

Heb hem al in het netwerk hangen

Netjesss!

 

> want dat is niet het antwoord wat ik zoek.

Dat jij naar een te verwachten antwoord op zoek bent, boeit me niet. Je maakt of richt een eigen netwerk zo in dat het voor jou- lees mij- goed werkt. En dat het zo goed werkt heb ik nu ervaring mee ondanks dat er mensen blijven zeggen dat het zus en zo beter zou werken…...

Dan niet.. Er zijn genoeg mensen hier die aangeven dat je opstelling niet optimaal is en dat is ook de reden dat men dat blijft zeggen maar dat wil je niet accepteren. Ik ga geen energie meer in deze discussie steken want je het toch allemaal op je eigen manier doen, lekker doen maar ik ga je niet meer helpen.

Reputatie 5
Badge +1

> Ik ga geen energie meer in deze discussie steken want je het toch allemaal op je eigen
> manier doen, lekker doen maar ik ga je niet meer helpen.

Dat hoeft ook helemaal niet, want wáár lees jij een probleem van mij? Ik heb alleen even gemeld dat ik erg tevreden met de FRITZ!Box 5530 fiber ben en dat je die nog niet rechtstreeks met gpon op glasvezel kunt aansluiten maar dat kun je niet echt een “probleem” noemen. Nu gaat deze melding wederom een eigen leven lijden met “bedachte” problemen. Die ik dus helemaal niet heb…….

Alles werkt goed naar mijn tevredenheid. Ik hoef dus niet zonodig dingen te veranderen omdat een ander dit anders doet en dan ook bij diegene goed werkt…… Bij mij werkt alles naar tevredenheid en ik zou niet weten waarom ik dan het één en ander moet gaan veranderen.

> Ik ga geen energie meer in deze discussie steken want je het toch allemaal op je eigen
> manier doen, lekker doen maar ik ga je niet meer helpen.

Dat hoeft ook helemaal niet, want wáár lees jij een probleem van mij? Ik heb alleen even gemeld dat ik erg tevreden met de FRITZ!Box 5530 fiber ben en dat je die nog niet rechtstreeks met gpon op glasvezel kunt aansluiten maar dat is niet een echt “probleem".  Nu gaat deze melding wederom een eigen leven lijden met “bedachte” problemen. Die ik dus helemaal niet heb…….


dat schijt GPON dat is voor mij de rede dat ik niet wil over stappen naar t-mobile

ik wil zelf kunnen bepalen of ik een fritzdoos direct op de glasvezel wil of een andere router sfp module

wat mij betreft is de vrije router keuze er lange na nog niet