Vraag

FRITZ!Box 5530 Fiber

  • 30 January 2021
  • 280 reacties
  • 12994 keer bekeken


Toon eerste bericht
Dit topic is gesloten. Staat je antwoord hier niet bij, gebruik dan de zoekfunctie van de Community of stel je vraag in een nieuw topic.

280 reacties

Reputatie 5
Badge +1

> Ik ga geen energie meer in deze discussie steken want je het toch allemaal op je eigen
> manier doen, lekker doen maar ik ga je niet meer helpen.

Dat hoeft ook helemaal niet, want wáár lees jij een probleem van mij? Ik heb alleen even gemeld dat ik erg tevreden met de FRITZ!Box 5530 fiber ben en dat je die nog niet rechtstreeks met gpon op glasvezel kunt aansluiten maar dat is niet een echt “probleem".  Nu gaat deze melding wederom een eigen leven lijden met “bedachte” problemen. Die ik dus helemaal niet heb…….


dat schijt GPON dat is voor mij de rede dat ik niet wil over stappen naar t-mobile

ik wil zelf kunnen bepalen of ik een fritzdoos direct op de glasvezel wil of een andere router sfp module

wat mij betreft is de vrije router keuze er lange na nog niet

 

Ze zijn nu al bezig om de providers wettelijk te “dwingen” om GPON-glasvezel zelf te kunnen aansluiten. Die wet is al afgekondigd in het Staatsblad en dus al officieel. Maar er zijn nu providers die dit nog even lekker gaan rekken met allerhande- loze- argumenten; niet genoeg tijd om dit te veranderen; beveiliging enz. Het is nu gewoon “effe rekken en d'r bij blijven” (op z'n Amsterdams door Wim Sonneveld) en veel geduld in de aanbieding hebben…… De tijd komt vanzelf wel dat dit óók mogelijk is om GPON zelf aan te mogen sluiten. De FRITZ!Box 5530 fiber werkt ook probleemloos- weliswaar “noodgedwongen”- via de ONT en LAN 1-poort, omdat je anders de FRITZ!Box 5530 fiber helemaal niet kunt gebruiken met glasvezel.

@gensnet Effe de vrije modem keuze, eigenlijk eigen randapparatuur op het AOP of ISRA of hoe je het ook noemt, hoe lang is die regelgeving er al en hoe lang word die al tegen gehouden???

Zolang er nog niet in de wetgeving word bepaald wat core netwerk is en waar het klanten domein begint is er nog helemaal niks zeker of jij ooit die 5530 op Gpon kunt aansluiten zonder ONT.

Nu een tweede vraag aan jou, wat zit er in de andere 2 poorten van de 5530??

Dat jij in de kop hebt dat die 5530 gelijk op het glas moet is prima, maar de reden dat je hem er nu als router tussen hebt en de 7590 er in router achter hebt ontgaat mij namelijk geheel buiten het feit dat je zegt, "Het werkt voor mij prima” terwijl het nog beter dan “prima” zou kunnen werken en je ook de WiFi op de 5530 kunt gaan gebruiken als aanvulling op de 7590 en geen twee gescheiden netwerken hoeft te onderhouden cq instellen.

Reputatie 7

Ze zijn nu al bezig om de providers wettelijk te “dwingen” om GPON-glasvezel zelf te kunnen aansluiten. Die wet is al afgekondigd in het Staatsblad en dus al officieel. 

Heb je een link voor me naar die publicatie?

Reputatie 7
Badge +7

Ze zijn nu al bezig om de providers wettelijk te “dwingen” om GPON-glasvezel zelf te kunnen aansluiten. Die wet is al afgekondigd in het Staatsblad en dus al officieel. 

Heb je een link voor me naar die publicatie?

Die is er niet; de ACM heeft nog consultatie lopen.

Ik moet er overigens niet aan denken dat mensen met 0 verstand van netwerken e.d. rechtstreeks een mediaconverter en router aan glas hangen. Ik zie bij mij dagelijks bijna 8000 aanvallen (port scans) uit Rusland, Oekraïne, Turkije etc. 
Een goede firewall en juiste configuratie is uitermate belangrijk. Dat gaat dus bij veel mensen fout lopen. En dan maar klagen bij de ISP dat men gehackt is.

Ook leuk bij GPON geknutsel voor de andere 63 huishoudens op de bundel.

Reputatie 7

Ik moet er overigens niet aan denken dat mensen met 0 verstand van netwerken e.d. rechtstreeks een mediaconverter en router aan glas hangen. Ik zie bij mij dagelijks bijna 8000 aanvallen (port scans) uit Rusland, Oekraïne, Turkije etc. 
Een goede firewall en juiste configuratie is uitermate belangrijk. Dat gaat dus bij veel mensen fout lopen. En dan maar klagen bij de ISP dat men gehackt is.

Ik denk dat dat reuze mee zal vallen, bijna alle routers zijn, net als de Experia/KPN Boxen voorzien van een firewall die standaard volledig dicht staat. Wat dat betreft is dat niet anders dan bij het gebruik van een Experia/KPN Box.

Het is ook niet waar we het hier over hebben. Dat is namelijk het rechtstreeks op de glasvezel aansluiten van eigen router dus zonder gebruik te maken van de ONT.

 

Ook leuk bij GPON geknutsel voor de andere 63 huishoudens op de bundel.

Klopt, dat kan wellicht problemen opleveren al zou je mogen verwachten dat dit binnen het GPON protocol keurig afgevangen wordt.

Reputatie 7
Badge +11

 

Ook leuk bij GPON geknutsel voor de andere 63 huishoudens op de bundel.

Klopt, dat kan wellicht problemen opleveren al zou je mogen verwachten dat dit binnen het GPON protocol keurig afgevangen wordt.

Helaas is het met G.PON wel zo dat het erg gevoelig is voor zogenoemde ‘aliens’, stel ik plaats per ongeluk een GoF-NT op een GPON-netwerk dan heb ik met mijn NT geen internet maar tegelijkertijd trap ik alle andere klanten die op dezelfde DSLAM-poort (ja ik weet het, het is eigenlijk een OLT) zitten er ook uit. Dit gebeurd omdat de GoF-NT de SFP-module verblind. Dit kan dus ook gebeuren als iemand per ongeluk de verkeerde SFP in zijn Fritzbox stopt. Hoe duidelijk is dat eigenlijk aangegeven op die SFP's van bijvoorbeeld Fritzbox? Verder heb ik nog geen idee hoe de markt is op eigen G.PON-apparatuur, ik weet dat Ubiquiti een hele reeks heeft met alles om zelf een G.PON-netwerk op te zetten inclusief ONT's maar om de bestaande Nokia te vervangen door zo'n Ubiquiti ONT lijkt me geen voordelen geven.

 

XGS.PON is dan weer een stuk minder gevoelig voor aliens omdat deze op een hele andere lichtfrequentie opereert. 

Reputatie 5
Badge +1

Ze zijn nu al bezig om de providers wettelijk te “dwingen” om GPON-glasvezel zelf te kunnen aansluiten. Die wet is al afgekondigd in het Staatsblad en dus al officieel. 

Heb je een link voor me naar die publicatie?

https://zoek.officielebekendmakingen.nl/stb-2016-524

Reputatie 7

... maar om de bestaande Nokia te vervangen door zo'n Ubiquiti ONT lijkt me geen voordelen geven.

Ik zie sowieso weinig tot geen voordelen om een NTU of ONT te vervangen door eigen apparatuur, sterker nog, ik ben er een groot voorstander van dat de provider de NTU cq ONT in bruikleen geeft. Die NTU cq ONT doet gewoon zijn werk en voegt niets aan functionaliteit toe waar de gebruiker invloed op zou moeten kunnen uitoefenen.

In mijn meterkast draait er gewoon nog een Genexis Gigabit NTU en daar heb ik mijn EdgeRouter 4 op aangesloten. Ik heb dus geen SFP Fiber module maar een SFP RJ45 module in de eth3 poort van mijn EdgeRouter zitten. 

Reputatie 7
Badge +11

... maar om de bestaande Nokia te vervangen door zo'n Ubiquiti ONT lijkt me geen voordelen geven.

Ik zie sowieso weinig tot geen voordelen om.een NTU of ONT te vervangen door eigen apparatuur. , sterker nog, ik ben er een groot voorstander van dat de provider de NTU cq. ONT in bruikleen geeft Die NTU cq. ONT doet gewoon zijn werk en voegt niets aan functionaliteit tioe waar de gebruiker invloed op zou moeten kunnen uitoefenen.

In mijn meterkast draait er gewoon nog een Genexis Gigabit NTU en daar heb ik mijn EdgeRouter 4 op aangesloten. Ik heb dus geen SFP Fiber module maar een SFP RJ45 module in de eth3 poort vsn mijn EdgeRouter zitten. 

Volgens mij hebben we dit gesprek inderdaad al eens gevoerd in een ander topic en ik ben het volledig met je eens :)

Reputatie 7

Ze zijn nu al bezig om de providers wettelijk te “dwingen” om GPON-glasvezel zelf te kunnen aansluiten. Die wet is al afgekondigd in het Staatsblad en dus al officieel. 

Heb je een link voor me naar die publicatie?

https://zoek.officielebekendmakingen.nl/stb-2016-524

Ja, die ken ik, maar het is nog altijd wachten op de definitieve versie van de conceptbeleidsregel netwerkaansluitpunt zodat er eindelijk duidelijk wordt of een NTU, ONT, modem en/of router als "eindapparaat" bestempeld kan worden.

Zolang de beleidsregel netwerkaansluitpunt niet definitief is en gepubliceerd in de staatscourant is er nog geen wettelijke grond op basis waarvan de provider gedwongen kan worden een vrije keuze toe se staan.

Reputatie 5
Badge +1

 

Ook leuk bij GPON geknutsel voor de andere 63 huishoudens op de bundel.

Klopt, dat kan wellicht problemen opleveren al zou je mogen verwachten dat dit binnen het GPON protocol keurig afgevangen wordt.

Helaas is het met G.PON wel zo dat het erg gevoelig is voor zogenoemde ‘aliens’, stel ik plaats per ongeluk een GoF-NT op een GPON-netwerk dan heb ik met mijn NT geen internet maar tegelijkertijd trap ik alle andere klanten die op dezelfde DSLAM-poort (ja ik weet het, het is eigenlijk een OLT) zitten er ook uit. Dit gebeurd omdat de GoF-NT de SFP-module verblind. Dit kan dus ook gebeuren als iemand per ongeluk de verkeerde SFP in zijn Fritzbox stopt. Hoe duidelijk is dat eigenlijk aangegeven op die SFP's van bijvoorbeeld Fritzbox? Verder heb ik nog geen idee hoe de markt is op eigen G.PON-apparatuur, ik weet dat Ubiquiti een hele reeks heeft met alles om zelf een G.PON-netwerk op te zetten inclusief ONT's maar om de bestaande Nokia te vervangen door zo'n Ubiquiti ONT lijkt me geen voordelen geven.

 

XGS.PON is dan weer een stuk minder gevoelig voor aliens omdat deze op een hele andere lichtfrequentie opereert. 


Kijk en luister (wel in Deutch) maar eens goed naar dit promotie filmpje over de FRITZ!Box 5530 fiber.

In dat filmpje wordt verteld dat er een beveiling in het apparaat zit dat wanneer hij niet de goede glasvezel aansluiting kan vinden, hij domweg geen verbinding maakt. Er is dus door avm over nagedacht dat het wel eens mis kan gaan met rechtstreeks aansluiten van een router op alle soorten glasvezel aansluitingen.

Reputatie 7

In dat filmpje wordt verteld dat er een beveiling in het apparaat zit dat wanneer hij niet de goede glasvezel aansluiting kan vinden, hij domweg geen verbinding maakt. Er is dus door avm over nagedacht.

Door AVM misschien wel, maar geldt dat ook voor andere SFP fiber modules zoals bijvoorbeeld die van Ubiquiti of een andere leverancier?

Dat is namelijk de uitdaging, niet of die 5530 wel of niet past.

Reputatie 5
Badge +1

... maar om de bestaande Nokia te vervangen door zo'n Ubiquiti ONT lijkt me geen voordelen geven.

Ik zie sowieso weinig tot geen voordelen om een NTU of ONT te vervangen door eigen apparatuur, sterker nog, ik ben er een groot voorstander van dat de provider de NTU cq ONT in bruikleen geeft. Die NTU cq ONT doet gewoon zijn werk en voegt niets aan functionaliteit toe waar de gebruiker invloed op zou moeten kunnen uitoefenen.

In mijn meterkast draait er gewoon nog een Genexis Gigabit NTU en daar heb ik mijn EdgeRouter 4 op aangesloten. Ik heb dus geen SFP Fiber module maar een SFP RJ45 module in de eth3 poort van mijn EdgeRouter zitten. 

Zo werkt dat probleemloos zolang je de NTU of heet dat ook ONT? er tussen hebt zitten want anders werkt dat “lekker” niet. En daarom zou ik dat maar mooi zo laten zitten als dat voor jou goed werkt. Wanneer je dan een EdgeRouter rechtstreeks op glasvezel gaat aansluiten, zul je zien dat dit dan niet werkt. Ook niet met een sfp-RJ45 module. Een router werkt dan uitsluitend met een NTU of ONT ertussen.

Reputatie 5
Badge +1

In dat filmpje wordt verteld dat er een beveiling in het apparaat zit dat wanneer hij niet de goede glasvezel aansluiting kan vinden, hij domweg geen verbinding maakt. Er is dus door avm over nagedacht.

Door AVM misschien wel, maar geldt dat ook voor andere SFP fiber modules zoals bijvoorbeeld die van Ubiquiti of een andere leverancier?

Dat is namelijk de uitdaging, niet of die 5530 wel of niet past.

Feitelijk “past” elke sfp-module, maar alleen speciaal door avm gemaakte sfp-modules werken met de FRITZ!Box 5530 fiber. Dat die ook in andere apparaten gaan werken lijkt mij erg onwaarschijnlijk, want anders had avm daar geen speciale sfp-modules voor hoeven maken. De keuzes van spf-modules is wel zo groot dat er dan altijd wel een "vreemde” sfp-module met de FRITZ!Box 5530 fiber zou werken…...

Reputatie 7

Zo werkt dat probleemloos zolang je de NTU of heet dat ook ONT? er tussen hebt zitten want anders werkt dat “lekker” niet. En daarom zou ik dat maar mooi zo laten zitten als dat voor jou goed werkt. Wanneer je dan een EdgeRouter rechtstreeks op glasvezel gaat aansluiten, zul je zien dat dit dan niet werkt. Ook niet met een sfp-RJ45 module. Een router werkt dan uitsluitend met een NTU of ONT ertussen.

Natuurlijk werkt een router zonder SFP fiber module alleen achter een NTU op AON (Active Optical Netwerk) of een ONT op PON (Passive Optical Network).

Maar als ik mijn UF-RJ45-1G module zou vervangen door een UF-SM-1G-S module dan plug ik hem zo op mijn glasvezel. Ik hoef daar helemaal niets voor aan de configuratie van mijn EdgeRouter aan te passen.

Reputatie 5
Badge +1

Ze zijn nu al bezig om de providers wettelijk te “dwingen” om GPON-glasvezel zelf te kunnen aansluiten. Die wet is al afgekondigd in het Staatsblad en dus al officieel. 

Heb je een link voor me naar die publicatie?

https://zoek.officielebekendmakingen.nl/stb-2016-524

Ja, die ken ik, maar het is nog altijd wachten op de definitieve versie van de conceptbeleidsregel netwerkaansluitpunt zodat er eindelijk duidelijk wordt of een NTU, ONT, modem en/of router als "eindapparaat" bestempeld kan worden.

Zolang de beleidsregel netwerkaansluitpunt niet definitief is en gepubliceerd in de staatscourant is er nog geen wettelijke grond op basis waarvan de provider gedwongen kan worden een vrije keuze toe se staan.

Dat kan kloppen maar je zult dan wel moeten toegeven dat dit het eerste stapje is naar modem of router keuze en als ze dat handig gaan aanpakken (zoals nu ook bij die corona waanzin) hebben we aan het einde van 2021 een wet waar iedereen zich op kan beroepen als je een eigen modem of router wilt gebruiken. Heeft u al het nodige geduld “ingekocht?"……..

Reputatie 7
Badge +11

In dat filmpje wordt verteld dat er een beveiling in het apparaat zit dat wanneer hij niet de goede glasvezel aansluiting kan vinden, hij domweg geen verbinding maakt. Er is dus door avm over nagedacht.

Door AVM misschien wel, maar geldt dat ook voor andere SFP fiber modules zoals bijvoorbeeld die van Ubiquiti of een andere leverancier?

Dat is namelijk de uitdaging, niet of die 5530 wel of niet past.

Precies dit dus. Tof dat AVM hier wél over heeft nagedacht maar dit zal dan de enige zijn, de meeste producenten van SFP-modules zijn volgens mij helemaal niet bezig met iets anders dan ‘interne netwerken', al is het over een glasvezel van 10km.

 

De bezwaren van KPN begrijp ik dan ook heel goed en ik sta er ook achter. Met AON lekker doen wat je wilt en daar wordt het ook al wel vrij gelaten. Met GPON is dat gewoon een heel ander verhaal. Is het een beperking? Nee, ik vindt van niet. Tuurlijk zijn er verbeteringen mogelijk met de ONT, zoals dat die patchcover niet meer nodig is en hij mooi over de FTU geschoven kan worden maar dat is puur estetisch. Functioneel zie ik geen reden om 'm te vervangen voor een eigen apparaat.

 

Wanneer je dan een EdgeRouter rechtstreeks op glasvezel gaat aansluiten, zul je zien dat dit dan niet werkt. Ook niet met een sfp-RJ45 module. Een router werkt dan uitsluitend met een NTU of ONT ertussen.

Nee dat doet het niet. Als je een geschikte SFP-module (zoals bijvoorbeeld deze) in die EdgeRouter schuift kan ie ook direct op de glasvezel aangesloten en dan werkt het. Als je niet weet waar je het over hebt ga dan ook niet zeggen dat iets wel of niet werkt.

Reputatie 7

Dat die ook in andere apparaten gaan werken lijkt mij erg onwaarschijnlijk, want anders had avm daar geen speciale sfp-modules voor hoeven maken. 

Dat had AVM sowieso niet hoeven doen, ze hadden gewoon de standaard moeten volgen zodat SFP (GPON en AON) modules van andere makelij ook gebruikt kunnen worden in die FRITZ!Box.

De reden waarom ze een eigen SFP module hebben gemaakt is om ze duurder te kunnen laten zijn.

Reputatie 5
Badge +1

Zo werkt dat probleemloos zolang je de NTU of heet dat ook ONT? er tussen hebt zitten want anders werkt dat “lekker” niet. En daarom zou ik dat maar mooi zo laten zitten als dat voor jou goed werkt. Wanneer je dan een EdgeRouter rechtstreeks op glasvezel gaat aansluiten, zul je zien dat dit dan niet werkt. Ook niet met een sfp-RJ45 module. Een router werkt dan uitsluitend met een NTU of ONT ertussen.

Natuurlijk werkt een router zonder SFP fiber module alleen achter een NTU op AON (Active Optical Netwerk) of een ONT op PON (Passive Optical Network).

Maar als ik mijn UF-RJ45-1G module zou vervangen door een UF-SM-1G-S module dan plug ik hem zo op mijn glasvezel. Ik hoef daar helemaal niets voor aan de configuratie van mijn EdgeRouter aan te passen.

> UF-SM-1G-S module dan plug ik hem zo op mijn glasvezel. Ik hoef daar helemaal niets
> voor aan de configuratie van mijn EdgeRouter aan te passen.

Pardon? Hoe sluit je een UF-SM-1G-S rechtstreeks op glasvezel van internet aan? Ja, je zult vast op glasvezel van je interne netwerk doelen en dan werkt die router met glasvezel inderdaad maar dan alleen in je interne glasvezel netwerk. Zit er in de FTU of hoe dat apparaat dan ook mag bij jou mag heten dan een ftp-module aansluiting? En waarom doe je dat dan niet?

Reputatie 7
Badge +11

> UF-SM-1G-S module dan plug ik hem zo op mijn glasvezel. Ik hoef daar helemaal niets
> voor aan de configuratie van mijn EdgeRouter aan te passen.

Pardon? Hoe sluit je een UF-SM-1G-S rechtstreeks op glasvezel van internet aan? Ja, je zult vast op glasvezel van je interne netwerk doelen en dan werkt die router met glasvezel inderdaad maar dan alleen in je interne glasvezel netwerk. Zit er in de FTU of hoe dat apparaat dan ook mag bij jou mag heten dan een ftp-module aansluiting? En waarom doe je dat dan niet?

Dit laat weer eens zien dat je geen idee hebt waar je het over hebt. Als @wjb de SFP-module die hij nu heeft om zou ruilen voor eentje die wel glasvezel ondersteunt kan die met een patchkabel en een koppelbus direct op de FTU aangesloten worden.

 

De waarom-vraag heeft ie al eerder beantwoord: hij ziet geen reden om het NT te vervangen voor een eigen glasvezelmodule. Buiten dat heeft het type FTU die hij heeft geen degelijke manier om een patchkabel veilig aan te sluiten, dat is pas bij de TY-01 begonnen.

Reputatie 7

Dat kan kloppen maar je zult dan wel moeten toegeven dat dit het eerste stapje is naar modem of router keuze en als ze dat handig gaan aanpakken (zoals nu ook bij die corona waanzin) hebben we aan het einde van 2021 een wet waar iedereen zich op kan beroepen als je een eigen modem of router wilt gebruiken. Heeft u al het nodige geduld “ingekocht?"……..

Ik ben al jaren bezig met dit fenomeen en weet helaas precies hoe de vork in de steel steekt.

Ik ben zeer nauw betrokken geweest bij het hele traject t.a.v. de vrije modemkeuze zoals je zou kunnen opmaken uit de vele topics over deze problematiek hier op het forum. 

Gelukkig heeft KPN op 25 maart 2020 de vrije modemkeuze al geïmplementeerd.

Ik snap echter de terughoudendheid van KPN t.a.v. het GPON netwerk aangezien dit een "shared medium" is en dat maakt het qua security en privacy toch net anders dan de andere netwerken van KPN.

Reputatie 5
Badge +1

In dat filmpje wordt verteld dat er een beveiling in het apparaat zit dat wanneer hij niet de goede glasvezel aansluiting kan vinden, hij domweg geen verbinding maakt. Er is dus door avm over nagedacht.

Door AVM misschien wel, maar geldt dat ook voor andere SFP fiber modules zoals bijvoorbeeld die van Ubiquiti of een andere leverancier?

Dat is namelijk de uitdaging, niet of die 5530 wel of niet past.

Precies dit dus. Tof dat AVM hier wél over heeft nagedacht maar dit zal dan de enige zijn, de meeste producenten van SFP-modules zijn volgens mij helemaal niet bezig met iets anders dan ‘interne netwerken', al is het over een glasvezel van 10km.

 

De bezwaren van KPN begrijp ik dan ook heel goed en ik sta er ook achter. Met AON lekker doen wat je wilt en daar wordt het ook al wel vrij gelaten. Met GPON is dat gewoon een heel ander verhaal. Is het een beperking? Nee, ik vindt van niet. Tuurlijk zijn er verbeteringen mogelijk met de ONT, zoals dat die patchcover niet meer nodig is en hij mooi over de FTU geschoven kan worden maar dat is puur estetisch. Functioneel zie ik geen reden om 'm te vervangen voor een eigen apparaat.

 

Wanneer je dan een EdgeRouter rechtstreeks op glasvezel gaat aansluiten, zul je zien dat dit dan niet werkt. Ook niet met een sfp-RJ45 module. Een router werkt dan uitsluitend met een NTU of ONT ertussen.

Nee dat doet het niet. Als je een geschikte SFP-module (zoals bijvoorbeeld deze) in die EdgeRouter schuift kan ie ook direct op de glasvezel aangesloten en dan werkt het. Als je niet weet waar je het over hebt ga dan ook niet zeggen dat iets wel of niet werkt.

Corrigeer me maar als ik zeg dat alleen een avm sfp-module AON als GPON kan “zien” welke glasvezel voor internet wordt gebruikt.  Een “gewone” sfp-module kan dit helemaal niet. Die is zo gemaakt dat die “dom” data doorvoerd en dat heeft dan niets van doen met AON of GPON…….

Reputatie 5
Badge +1

> UF-SM-1G-S module dan plug ik hem zo op mijn glasvezel. Ik hoef daar helemaal niets
> voor aan de configuratie van mijn EdgeRouter aan te passen.

Pardon? Hoe sluit je een UF-SM-1G-S rechtstreeks op glasvezel van internet aan? Ja, je zult vast op glasvezel van je interne netwerk doelen en dan werkt die router met glasvezel inderdaad maar dan alleen in je interne glasvezel netwerk. Zit er in de FTU of hoe dat apparaat dan ook mag bij jou mag heten dan een ftp-module aansluiting? En waarom doe je dat dan niet?

Dit laat weer eens zien dat je geen idee hebt waar je het over hebt. Als @wjb de SFP-module die hij nu heeft om zou ruilen voor eentje die wel glasvezel ondersteunt kan die met een patchkabel en een koppelbus direct op de FTU aangesloten worden.

 

De waarom-vraag heeft ie al eerder beantwoord: hij ziet geen reden om het NT te vervangen voor een eigen glasvezelmodule. Buiten dat heeft het type FTU die hij heeft geen degelijke manier om een patchkabel veilig aan te sluiten, dat is pas bij de TY-01 begonnen.

Ah, hier komt de aap uit de mouw. “om zou ruilen voor eentje die wel glasvezel ondersteunt". Waarom heeft avm dan speciale sfp-modules gemaakt om hun apparaten rechtstreeks op glasvezel aan te kunnen sluiten als dat ook met andere sfp-modules gaat? Dat zou een reden hebben en dan denk ik aan die vermeende beveiliging die “andere” sfp-modules niet hebben……...

Reputatie 7
Badge +11

Ah, hier komt de aap uit de mouw. “om zou ruilen voor eentje die wel glasvezel ondersteunt". Waarom heeft avm dan speciale sfp-modules gemaakt om hun apparaten rechtstreeks op glasvezel aan te kunnen sluiten als dat ook met andere sfp-modules gaat? Dat zou een reden hebben en dan denk ik aan die vermeende beveiliging die “andere” sfp-modules niet hebben……...

Ja, beveiliging in de firmware dat de Fritzbox enkel die specifieke SFP's kan gebruiken om zo meer geld te kunnen verdienen. Zal niks te maken hebben met de beveiliging waar @wjb het over heeft.

Reputatie 7

Corrigeer me maar als ik zeg dat alleen een avm sfp-module AON als GPON kan “zien” welke glasvezel voor internet wordt gebruikt.  Een “gewone” sfp-module kan dit helemaal niet. Die is zo gemaakt dat die “dom” data doorvoerd en dat heeft dan niets van doen met AON of GPON…….

De AON SFP module van AVM is net zo intelligent als bijvoorbeeld een AON SFP module van Ubiquiti en de GPON SFP module van FRITZ!Box is net zo intelligent als bijvoorbeeld de GPON SFP module van OPTCORE.

Verschil in intelligentie zit niet in die modules maar in de firmware van het apparaat waar ze in geprikt worden. AVM had net zo goed SFP modules van andere makelij toe kunnen passen, die werken immers precies hetzelfde.