Sticky

Gebruik een eigen router i.p.v. de Experia Box

  • 8 September 2018
  • 8511 reacties
  • 556596 keer bekeken
Gebruik een eigen router i.p.v. de Experia Box

Toon eerste bericht

8511 reacties

Allereerst wil ik wjb bedanken voor het vele uitzoek werk en configs.



Mijn edgerouter werkte prima tot een paar weken terug. Toen deden ineens bepaalde websites het niet meer, enkel als ik een private internet access verbinding had. Heel veel gezoek en aangepast in DNS met name. Nu bleken dat enkel websites te zijn die zowel ipv6 als ipv4 adres hadden. Alles aangepast in Ipv6 maar bleef niet werken. Tot ik vandaag achter iets kwam wat anders was in de wjb config op pagina 1 en die van mij namelijk de mtu van pppoe. Deze stond bij mij op 1492 (default) en bij wjb op 1500. Toen ik dit aanpaste en een restart deed van radvd ging ipv6 werken! Nog niet volledig (ik heb nu 17 van de 20 punten op http://ipv6-test.com/) maar voorheen kon ik uberhaupt die website niet bereiken...
Reputatie 7
Welke 3 tests zijn dan nog niet succesvol?

Dit kan overigens ook aan het gebruikte apparaat (PC, telefoon/tablet) liggen.

Ik neem aan dat je de mtu van eth0.6 en eth0 op resp. 1508 en 1512 hebt staan.
Welke 3 tests zijn dan nog niet succesvol?

Dit kan overigens ook aan het gebruikte apparaat (PC, telefoon/tablet) liggen.

Ik neem aan dat je de mtu van eth0.6 en eth0 op resp. 1508 en 1512 hebt staan.




MTU van de andere interfaces staan goed inderdaad. Ik heb bij de test "geen hostname" en ICMP is filtered. Geen idee of dit tot problemen gaat leiden
Reputatie 7
Ik heb bij de test "geen hostname" en ICMP is filtered. Geen idee of dit tot problemen gaat leiden

Heb je wel een rule actief die icmpv6 echo-requests van buitenaf toelaat.

In mijn config betreft het rule 30 van WANv6_IN.


Ik heb bij de test "geen hostname" en ICMP is filtered. Geen idee of dit tot problemen gaat leidenHeb je wel een rule actief die icmpv6 echo-requests van buitenaf toelaat.

In mijn config betreft het rule 30 van WANv6_IN.


Ik heb hem wel in WANv6_LOCAL maar niet in WANv6_IN. Hij staat bij jou toch ook in local?
Reputatie 7
In WANv6_LOCAL wordt in rule 30 al het icmpv6 verkeer richting router toegestaan.



In WANv6_IN worden in rule 30 alleen icmpv6 echo-requests richting op he LAN aangesloten apparaten toegestaan.



In WANv6_LOCAL wordt in rule 30 al het icmpv6 verkeer richting router toegestaan.



In WANv6_IN worden in rule 30 alleen icmpv6 echo-requests richting op he LAN aangesloten apparaten toegestaan.







Ik heb hem toegevoegd. Voor mijn windows laptop lijkt het niets te doen. Mijn iphone krijgt nu echter 20/20. Dus misschien iets in firewall van windows
Reputatie 7
Ik heb hem toegevoegd. Voor mijn windows laptop lijkt het niets te doen. Mijn iphone krijgt nu echter 20/20. Dus misschien iets in firewall van windows

Precies, de firewall van Windows staat standaard geen IPv6 echo-requests toe.

In ieder geval is jouw EdgeRouter weer een stapje dichterbij een goede configuratie. ☺️
Reputatie 1
Ik had ook problemen met ipv6, geen verbinding etc..

Maar nadat ik het volgende in ERL had ingevoerd. Bingo!



set protocols static interface-route6 ::/0 next-hop-interface pppoe0
Reputatie 7
Ik had ook problemen met ipv6, geen verbinding etc..

Maar nadat ik het volgende in ERL had ingevoerd. Bingo!



set protocols static interface-route6 ::/0 next-hop-interface pppoe0


Klopt, dat is een essentiële static route om IPv6 te laten werken.

Als je het configuratiescript uit het startbericht van dit topic hebt gebruikt, dan hoort die static route ook gewoon aangemaakt te zijn.
Reputatie 1


Ik had ook problemen met ipv6, geen verbinding etc..

Maar nadat ik het volgende in ERL had ingevoerd. Bingo!



set protocols static interface-route6 ::/0 next-hop-interface pppoe0
Klopt, dat is een essentiële static route om IPv6 te laten werken.

Als je het configuratiescript uit het startbericht van dit topic hebt gebruikt, dan hoort die statumic route ook gewoon aangemaakt te zijn.


Ik heb je script gebruikt, waarvoor dank.



Maar op een of andere manier is deze regel blijkbaar niet mee gekomen..
Reputatie 7
Maar op een of andere manier is deze regel blijkbaar niet mee gekomen..

De regel bleek inderdaad niet (meer) aanwezig te zijn in het script.

Ik heb de scripts in het openingsbericht bijgewerkt
Reputatie 1
@wjb, Ik had die rule ook niet en bij mij werkte IPv6 ook niet. Nu na toevoegen van de rule geeft de IPv6 test alleen nog aan dat de ICMP filtered is. Heb ik dan nog iets niet goed staan?
Reputatie 7
Dan heb je de IPv6 test waarschijnlijk vanaf een Windows machine uitgevoerd.

Standaard staat de firewall van Windows inkomend dicht voor ICMP echo requests en dat geeft het ICMP filtered resultaat.
Reputatie 1
Idd. Vanaf mijn iPhone is ICMP reachable maar is mijn hostname none. Bij de Windows pc staat er wel een 2a02 adres
Reputatie 7
Dan functioneert IPv6 prima.

Maak je geen zorgen om die host-name, die gebruik je toch niet.

En die filtered IPv6 ICMP op Windows is eenvoudig te verhelpen (als je dat zou willen) door inkomend de Windows firewall open te zetten voor ICMP echo requests.
Dank aan jullie allen! Ik heb het script van WJB gedraaid op mijn Edgerouter X. De versie met KPN TV en zonder telefonie.



Verder loopt IPv6 goed en tv kijken gaat ook goed.



Wat ik alleen niet snap is dat het TV verkeer helemaal niet over de VLAN 4 lijkt te gaan. Althans, mijn TV heeft een IP adres uit de 192.168.2.X range en niet uit de range van de VLAN4.



Wat goed gaat is terugkijken. Alleen méér TV ontbreekt (geen probleem) maar is toch een indicatie dat het VLAN niet goed loopt.



Verder is er ook maar 1 DHCP server actief, terwijl ik eigenlijk verwacht had dat er meerdere zouden zijn.



Hebben jullie tips?



Dank ! 🙂
Reputatie 7
Wat ik alleen niet snap is dat het TV verkeer helemaal niet over de VLAN 4 lijkt te gaan. Althans, mijn TV heeft een IP adres uit de 192.168.2.X range en niet uit de range van de VLAN4.

Aan de LAN zijde van de router worden helemaal geen vlans gebruikt, alle apparaten zitten in hetzelfde subnet. Dat is sinds de introductie van routed-IPTV, jaren terug, zo bij KPN. Aan de WAN zijde (dus op het KPN netwerk) worden drie vlans gebruikt (vlan 4: IPTV, vlan 6: Internet en vlan 7: telefonie).



Alleen méér TV ontbreekt (geen probleem) maar is toch een indicatie dat het VLAN niet goed loopt.

MéérTV zou het gewoon moeten doen.

Ik neem aan dat je, zoals beschreven in de instructies de EdgeRouter nog een keer opnieuw opgestart hebt via het menu System.



Verder is er ook maar 1 DHCP server actief, terwijl ik eigenlijk verwacht had dat er meerdere zouden zijn.

Het is ook de bedoeling dat er maar één DHCP server actief is.


Wat ik alleen niet snap is dat het TV verkeer helemaal niet over de VLAN 4 lijkt te gaan. Althans, mijn TV heeft een IP adres uit de 192.168.2.X range en niet uit de range van de VLAN4.Aan de LAN zijde van de router worden helemaal geen vlans gebruikt, alle apparaten zitten in hetzelfde subnet. Dat is sinds de introductie van routed-IPTV, jaren terug, zo bij KPN. Aan de WAN zijde (dus op het KPN netwerk) worden drie vlans gebruikt (vlan 4: IPTV, vlan 6: Internet en vlan 7: telefonie).




Ok, ik ga met nog beter verdiepen in hoe dat nu precies werkt allemaal 😞 Vooralsnog kon ik wel de V10A eruit trekken (ik kon niet een een wifi netwerk met een hoofdletter O laten beginnen, en verschillende namen voor 2,4 en 5 Ghz ging ook niet...)



Dus als ik het goed begrijp zit op het KPN netwerk de TV, internet en telefonie in verschillende VLANs en komt dat in de router op hetzelfde subnet terecht door het aanmaken van de eth0.4 en eth0.6 in combinatie met de routing allemaal in hetzelfde subnet terecht?





Alleen méér TV ontbreekt (geen probleem) maar is toch een indicatie dat het VLAN niet goed loopt.MéérTV zou het gewoon moeten doen.

Ik neem aan dat je, zoals beschreven in de instructies de EdgeRouter nog een keer opnieuw opgestart hebt via het menu System.




Ik geloof dat meerTV tegenwoordig apps op tv heet.... En dat werkt wel..



Dank!
Reputatie 7
Dus als ik het goed begrijp zit op het KPN netwerk de TV, internet en telefonie in verschillende VLANs en komt dat in de router op hetzelfde subnet terecht door het aanmaken van de eth0.4 en eth0.6 in combinatie met de routing allemaal in hetzelfde subnet terecht?

eth0 is de WAN poort waar de kabel richting NTU op aangesloten is.

eth0.4 is dus vlan 4 aan de WAN zijde

eth0.6 is dus vlan 6 aan de WAN zijde

switch0 is de LAN zijde en daar zijn geen vlans op gedefinieerd.

De default route loopt via pppoe0 die op eth0.6 gedefinieerd is.

De IGMP proxy server staat tussen switch0 en eth0.4 en zorgt er dus voor dat IPTV aan de WAN zijde via vlan 4 loopt.



Ik geloof dat meerTV tegenwoordig apps op tv heet.... En dat werkt wel..

Dan is dat ook weer "opgelost". 😉
Reputatie 3
Badge +1
Heb je configuratie draaien op een Edge Lite. 👌 😊



Maar het zat mij niet lekker dat ik mijn draytek vigor 2132ac niet meer kon gebruiken, liep recent tegen dit PDF document aan van draytek Routed IPTV, hierin wordt als voorbeeld KPN gebruikt om het uit te leggen, kan toch niet mooier he. 😜

https://www.draytek.nl/files/Routed%20IPTV%20[V2.0].pdf

Heb een Draytek 2132ac router die niet direct genoemd wordt in het document maar de menu's zijn voor 95% gelijk en de functionaliteit die nodig is zit er ook in.

Alles er ingeklopt en direct werkend in Routed Mode met een ip adres in 192.168.1.x

Ook het menu nu met APP's en Netflix.

Dit had ik in de bioscoop nodig voor mijn beamer, kon hier alleen netflix'en met een chroomcast op de AV versterker. Nu kan het ook met het IPTV kastje.



grt Jan
Reputatie 7
Heel goed om te lezen dat het met een Draytek nu ook gelukt is.

Dit betekent dat het gebruik van een eigen router nu dus ook voor VDSL abonnees binnen bereik is gekomen en daar zullen heel wat KPN abonnees blij van worden.
Reputatie 4
Badge +4
@Pipo10,



goed om te lezen dat de draytek ook werkt en je bent me net voor want ik wil gaan testen met de 2133.

even wat vraagjes:

hoe is de performance tov de edgerouter?

geen haperingen op IPTV ? Gezien er igmp proxy op de vigor zit.



hoor graag van je.



grt Ed
Goedeavond,



Ik draai nu een paar dagen de config van @wjb op mijn EdgeRouter Lite (zonder telefonie).

Achter de router draait een Netgear GS108Ev3 met IGMP snooping aan.



Op de switch zitten verschillende apparaten:


  • een aantal computers
  • een Asus RT-AC68U (geconfigureerd als Access Point). Aangesloten op de WAN poort. Deze wordt gebruikt voor de WiFi, en op één van de LAN poorten zit nog een computer
  • Eén STB van KPN

Ik heb het probleem dat ik soms (tot nu toe 1x daags) de igmp-proxy moet herstarten. Dit doe ik via de CLI dmv "restart igmp-proxy".



Ik heb de router al op 192.168.2.1 draaien (zodat hij het eerste ip heeft in het subnet). Ik heb gelezen dat dit kan helpen als er per ongeluk twee igmp-proxies in het netwerk aanwezig zijn.



De firmware draait op versie v1.10.8. Heeft deze misschien bekende problemen?

De combinatie met het Asus access-point. Kan die roet in het eten gooien?



Groet, Sander Dam
Reputatie 7
Ik neem aan dat je na de configuratie van de EdgeRouter deze nog een keer opnieuw gestart hebt via het System scherm..

Heb je nog een ander wifi accesspoint dat je i.p.v. die Asus zou kunnen gebruiken.

Je bent niet de eerste waar zo'n Asus een rol lijkt te spelen bij dergelijke problemen.

Reageer