Vraag

Netwerk optimaliseren, VLAN voor IPTV?

  • 4 August 2020
  • 116 reacties
  • 6045 keer bekeken

Reputatie 4
Badge +1

Goedemiddag,

Het word tijd om de meterkast eens te fatsoeneren en dus ook het netwerk gedeelte.
Ons ouderlijk huis is in twee delen opgesplitst Woning A en B. Wij hebben een inet account en elke woning heeft zijn eigen switches (een voor inet en een voor iptv). Naar elke woning lopen vanuit de centrale meterkast 2 of 4 cat6 kabels naar centrale verzamelpunt. En van daaruit lopen de kabels weer naar de Lan punten in de diverse kamers.

In totaal dus zo'n beetje 60 aansluitpunten, behoorlijk wat apparatuur (ook draadloos).

Alles werkt nu goed, ik haal 500/500 altijd en beeldkwaliteit/zappen is goed/snel.

Ik heb een 12u serverkast besteld waar nas/moder/router/switch en alle apparatuur netjes in kan. Maar ik zou graag het aantal switches terugbrengen. 

Kan ik de twee switches voor iptv/inet in de woningen vervangen voor een grote en dat zelfde voor waar alles bij elkaar komt? dat door imgp snooping of iets dergelijks ik geen twee gescheiden netwerken hoef te hebben? en als dat niet kan kan ik de ene in de centrale kast weg doen en dan met vlan werken?

In de toekomst wil ook ook nog een USG hebben maar eerst maar eens dit oplossen installeren.

(uitbreinding schuur moet nog bekabeld voor omvormer/inet aansluiting en wat cameras maar dat is latere zaak.

 


Dit topic is gesloten. Staat je antwoord hier niet bij, gebruik dan de zoekfunctie van de Community of stel je vraag in een nieuw topic.

116 reacties

Reputatie 7

wat heeft dit met igmp te maken dan

Alles immers live televisie kijken gebeurt op basis van IGMP multicasting.

 

van pop naar de huizen is dat opgeteld die data toch (van pop naar huis) x klanten

Er gaat 12,5Gbps aan data naar die 1000 abonnees en toch is de maximaal benodigde bandbreedte op elk van die verbindingen "maar" 12,5Mbps. 

 

van pop naar hoofdcentrale zal dan voor die zender NPO 1 HD-"Glas" 12,5 Mbps zijn

Uiteraard vergt de TV stream voor die zender tussen "hoofdcentrale" en PoP ook 12,5Mbps.

dus uitzending gemist is geen igmp ?

waarom moet dat igmp dan ?

wjb gewoon een vraag

 

Reputatie 7

dus uitzending gemist is geen igmp ?

Klopt, dat zijn gewoon unicasts, net als de opnames en on-demand.

 

waarom moet dat igmp dan ?

Omdat een heel groot deel van de abonnees zelfs vandaag de dag nog altijd gewoon live televisie kijkt. Daarvoor biedt IGMP multicasting een gigantische besparing op de hoeveelheid data die verzonden moet worden.

daar komt bij dat het gebruik van 10.x.x.x op het vlan voor Internet tegen de richtlijnen (RFC1918) indruist.

T-Mobile gebruikt 10.x.x.x adressen richting internet, achter/verder dan het publieke  WAN IP adres, ook al heeft een klant geheel geen TV, dus voor VLAN300. Zie traceroutes in diverse topics.

Provider TV is geen internet daar het kennelijk niet via een soort 1-op-1 NAT verder het internet op gaat, zoals dat met verkeer van/naar het WAN IP wel het geval is. Zonder VLANs voor de klant kan je alles op IP layer houden, is ook zo voor mobiel.

Omdat een heel groot deel van de abonnees zelfs vandaag de dag nog altijd gewoon live televisie kijkt. Daarvoor biedt IGMP multicasting een gigantische besparing op de hoeveelheid data die verzonden moet worden.

De cijfers van vandaag heb je ook niet. Men kan dan wel dat locale multicasting in stand houden, je hebt er niks aan als morgen eenieder naar eigen andere bronnen gaat kijken of zelf streamen. Dan heb je de capaciteit gewoon nodig. Men kan beter een iets fijnmaziger unicast mutiplexing/replicatie nastreven in mijn ogen, dat kun je ook inzetten voor andere grote partijen of live events.

Reputatie 7

Omdat een heel groot deel van de abonnees zelfs vandaag de dag nog altijd gewoon live televisie kijkt. Daarvoor biedt IGMP multicasting een gigantische besparing op de hoeveelheid data die verzonden moet worden.

De cijfers van vandaag heb je ook niet. 

Ik denk niet dat er heel veel verandering geweest is t.o.v. de 13,1% uitgesteld kijken in 2019.

De stijging t.o.v. 2018 was zo'n 2% dus laten we zeggen dat er dit jaar zo'n 5% bijkomt, dan zitten we nog steeds maar op 18% uitgesteld kijken.

Bron.

Bron.

Alleen dit was ook wel voldoende geweest. De (rode) accenten zeggen tegelijkertijd dat er ook wellicht iets nog groters is weggelaten, namelijk wat al het andere verkeer over een thuisnetwerkaansluiting behelst. Is het meer of minder dan datavolume voor intranet TV? KDH van 10,8 wil natuurlijk niet zeggen dat 89,2% dan andere data is, men kan ook een boek aan het lezen zijn of in de tuin bezig of sporten whatever. Voor alleen het TV VLAN is een dikke 10% niet echt veel inderdaad,

Los van deze cijfers, het nut van VLANs: Bedenk dat voor b.v. videogesprekken een veel grotere uitdaging voor een internet verbinding is dan voor een 1-richtings TV stream. Latency is zeer duidelijk bij de andere persoon merkbaar en er kan b.v. zakelijk succes van afhangen. En is over internet, niet over alleen maar het intranet van de provider. Dus op gegeven moment is er massaal conversational IP traffic (VoIP, videobellen) zonder VLANs en dan zou een provider nog wel voor iets veel makkelijkers VLANs moeten blijven implementeren/onderhouden? Klinkt mij als overhead in de oren, ofwel mooie optimalisatie/kostenbesparing mogelijk.

En reken ook eens met de helft  ( 6 ) aan Mbps per stream, dat is wat HD Digitenne doet.

Reputatie 7

Bron.

Alleen dit was ook wel voldoende geweest. De (rode) accenten zeggen tegelijkertijd dat er ook wellicht iets nog groters is weggelaten, namelijk wat al het andere verkeer over een thuisnetwerkaansluiting behelst.

Maar jouw eerdere opmerking was...

Omdat een heel groot deel van de abonnees zelfs vandaag de dag nog altijd gewoon live televisie kijkt. Daarvoor biedt IGMP multicasting een gigantische besparing op de hoeveelheid data die verzonden moet worden.

De cijfers van vandaag heb je ook niet. 

...en dat is precies waar die rood gemarkeerde kolom antwoord op geeft immers UGKA staat

 

Weet je overigens dat bij ons televisie kijken tot veruit het grootste dataverbruik leidt van een kleine 35 GigaByte per dag.

Toch maar een rekenvoorbeeldje om je een idee te geven wat IGMP multicasting aan besparing oplevert op basis van 10.000 abonnees die 2,5 uur per dag HD kijken waarvan 15% uitgesteld gekeken wordt.

Een HD stream is 7,1 Mbps per seconde en dus is het dataverbruik per abonnee per dag 7,8GB. (7,1Mbps x 3600seconde x 2,5uur ÷ 8bits ÷ 1024bytes)

Bij die 10.000 abonnees leidt IGMP multicasting dus tot een besparing van een kleine 65 TerraByte. (7,8GB x 8.500 abonnees)

Je mag dat zelf even extrapoleren voor dagen dat er een miljoen abonnees televisie kijken. Ik hoop dat je het woordje "gigantisch" dan ook kunt plaatsen.

 

Los van deze cijfers, het nut van VLANs: Bedenk dat voor b.v. videogesprekken een veel grotere uitdaging voor een internet verbinding is dan voor een 1-richtings TV stream. Latency is zeer duidelijk bij de andere persoon merkbaar en er kan b.v. zakelijk succes van afhangen. En is over internet, niet over alleen maar het intranet van de provider. Dus op gegeven moment is er massaal conversational IP traffic (VoIP, videobellen) zonder VLANs en dan zou een provider nog wel voor iets veel makkelijkers VLANs moeten blijven implementeren/onderhouden? Klinkt mij als overhead in de oren, ofwel mooie optimalisatie/kostenbesparing mogelijk.

802.1Q vlan tagging is het eenvoudigst te implementeren QoS mechanisme waarbij verkeer op basis van het vlan een prioriteit krijgt. KPN gebruikt dit om telefonie (vlan 7) de hoogste prioriteit te geven gevolgd door IPTV (vlan 4) en afgesloten door Internet (vlan 6).

Reputatie 4
Badge +1

Lang geleden maar ff schopje.

Inmiddels is mijn nvr aan het overlijden. Deze wil ik gaan vervangen door synology surveillance software.

Ik heb daarvoor al een 24 ports poe managed netgear switch voordelig kunnen kopen om de poe functie van de nvr over te nemen.

 

Echter ik heb nu dus nog de experiabox v10a en mijn eigen netgear r7000 in de kast zitten.

Het liefst zou ik overgaan op een unifi router maar gezien de persoonsalarmering en telefoonlijn wil ik dat niet.

 

Nu is mijn vraag dus:

 

is de experiabox v10a kwalitatief goed genoeg om alle data af te handelen en gewoon snel en stabiel zijn werk te doen (dhcp).

 

zit een unifi wlan systeempje achter. 2 tvs en ongeveer 40 apparaten varierend van een youless tot 2 nasjes en een game pc. (de data trekkers zijn allen cat6 bedraad)

Reputatie 7
Badge +10

is de experiabox v10a kwalitatief goed genoeg om alle data af te handelen en gewoon snel en stabiel zijn werk te doen (dhcp).

De V10A is IMO een van de slechtste routers die KPN uitgeeft. Met (nog steeds) onderliggende bugs, waardoor je onberekenbare en onwerkbare situaties over je heen kunt krijgen.
Hooguit kan het iets betekenen voor gebruikers met minimalistische “standaard” wensen.

Voor een uitgebreid netwerk, met naar ik vermoed nogal wat IP-adressen die je wilt vastleggen voldoet het absoluut niet. (Je kunt er ook slechts maximaal 10 IP-adressen in vastleggen, die als ik de berichten op het forum mag geloven ook nog wel eens om onduidelijke redenen willen “verspringen”).

Gewoon een goede eigen router gaan inzetten direct achter glasvezel. Misschien iets om te overwegen omdat je met Synology NAS'sen en Surveillance Station aan de gang gaat. Een “Synology router”??

Die krijgen eerdaags een update voor “Routed mode IPTV” ondersteuning.
Het nadert zijn eind testfase. (Afgelopen periode ben ik daar persoonlijk intensief bij betrokken).
De officiële aankondigingen voor een update zijn inmiddels een feit:

https://tweakers.net/downloads/54224/synology-router-management-124-build-8081-2.html

       Added support for IPTV services of Telfort, XS4ALL, and KPN in the Netherlands.

https://www.synology.com/en-us/releaseNote/SRM?model=RT2600ac#ver_8081-2

(Voor “oud Telfort” - nu KPN geldt daarbij nog het geldende systeem met VLAN 34).

Handleiding hoe in te stellen (op de wijze zoals Synology dat uiteindelijk met eenvoudig te kiezen profielen heeft geïntegreerd), heb ik al voorbereid:
Zie daarvoor een apart onderdeel op het < Synology forum >

Verder heb je het over "persoonsalarmering en telefoonlijn”. Hoe is dat nu geregeld?

Heb je daar aparte lijnen voor, of gaat het standaard via de VOIP integratie van je internet account, met de omzetting van VOIP naar analoog door de ingebouwde ATA-adapter in de KPN modem/routers?

In die eerdere handleiding heb ik m.b.t. VOIP daar ook wat informatie over gegeven < HIER >

Reputatie 4
Badge +1

De alarmering en vaste nummer gaan dus over de voip integratie en dan naar analoog.
theoretisch kan persoonsalarmering ook via een sim kaartje.

Maar dan zit ik nog steeds met feit dat mijn vader op leeftijd al decennia dit nummer heeft en ook vele vrienden/familie.

 

Mijn voorkeur zou uitgaan naar een unifi usg omdat ik nu ook al de cloud key heb en 4 accespoint en tevreden ben over unifi, met iptv en inet zal dat wel werken. Dan heb ik ook meteen een mooi klein kastje.

 

Nu heb ik dus 2 modems over elkaar heen liggen in mijn patchkast. Het werkt uiteraard allemaal wel goed, maar het ziet er niet uit. 

 

of ik moet een dectset krijgen die met sim werkt en waarop ik de alarmcentrale kan aansluiten.

Reputatie 7
Badge +24

Hoe het eruit ziet maakt toch niet uit? Je woont toch niet in die patch kast ofzo? 

Reputatie 7
Badge +10

De alarmering en vaste nummer gaan dus over de voip integratie en dan naar analoog.
theoretisch kan persoonsalarmering ook via een sim kaartje.

Dan heb je dus feitelijk alleen een los ATA-kastje nodig (ook bij gebruik met een Unify USG).
Een ATA-kastje is een VOIP naar analoog adapter. Is die info waar ik eerder naar verwees m.b.t. VOIP toch zinvol. Geld namelijk meer als algemene info. Ongeacht welke router je daarvoor inzet.
(Afgezien van mogelijk een enkele interne instelling gerelateerd aan een router).

In die eerdere handleiding heb ik m.b.t. VOIP daar ook wat informatie over gegeven < HIER >

Verder heb je het nog over een “dect-set met SIM.
Dan heb je het naar ik denk over een mobiel abonnement. Bij vaste telefonie gebruik je geen SIM.
Dat staat los van je vaste internetverbinding. In de keuze daarvoor kan ik je niet adviseren.
 

Maar dan zit ik nog steeds met feit dat mijn vader op leeftijd al decennia dit nummer heeft en ook vele vrienden/familie.

Als het een KPN-nummer is kun je dat gewoon blijven gebruiken.
Telefoon nummers zijn ook te porteren naar goedkopere alternatieve VOIP providers.

Verder de aandacht voor een mogelijke keus voor een Synology router is alleen maar een suggestie.
Natuurlijk geheel aan jezelf als je liever Unify USG apparatuur wilt inzetten.

Reputatie 7

Je kunt ook de huidige V10a als "veredelde" VoIP ATA achter een USG of EdgeRouter plaatsen door vlan 7 te bridgen naar de V10a.

Zie "Gebruik een eigen router i.p.v. de Experia Box".

Reputatie 4
Badge +1

Hoe het eruit ziet maakt toch niet uit? Je woont toch niet in die patch kast ofzo? 

Nee. Maar dan had ik de hele zooi ook zo kunnen laten zoals het eerst was. 
Ik wil gewoon een nette opgeruimde technische ruimte waar ook netwerk gewoon netjes is weggewerkt en overzichtelijk. 

als ik een nette router heb ipv twee scheelt dat gewoon. Ik heb ook al zitten kijken naar die fritzbox maar die is best prijzig terwijl ik wlan en sect niet ga gebruiken (afgezien dat dat ding foei lelijk is). 
 

Het is ook van mijn kant een beetje een ocd dingetje ;)

 

 

het is maar wat je wil

ik neem aan dat je er een deur voor die meter kast hebt

deze is wel grappig maar prijzig

https://shop.wantec.com/category-3/product-506.html?language=en