Nieuwe firmware V10A of vrije router keuze.

  • 5 September 2019
  • 142 reacties
  • 6959 keer bekeken


Toon eerste bericht

142 reacties

Reputatie 7
Maar naast die Edge router moet je ook een modem hebben neem ik aan?
Bij een glasvezelaansluiting wordt zo'n EdgeRouter rechtstreeks op de NTU (glasvezelmodem) van KPN aangesloten.
Maar let op, zo'n EdgeRouter heeft geen ingebouwde wifi.
Reputatie 2

Maar naast die Edge router moet je ook een modem hebben neem ik aan?Bij een glasvezelaansluiting wordt zo'n EdgeRouter rechtstreeks op de NTU (glasvezelmodem) van KPN aangesloten.
Maar let op, zo'n EdgeRouter heeft geen ingebouwde wifi.

Perfect toch @wjb ! Dat is wat je wilt.

@Hurricane28
Bij glasvezel neemt het glasvezelkastje de modem functie waar. Anders moet je een apparaat aan de dunne glasvezeldraad zelf aansluiten.
Bij koperdraad, ..DSL verbindingen dus, sluit je een modem aan en dan een router of een alles in één gecombineerd apparaat modem/router.
Pas bij het modem op dat je de juiste neemt voor jouw type connectie (glas, koperdraad, Annex-a annex-b ADSL, VDSL, .......) je standaard die je wil gebruiken moet er tussen staan.
Reputatie 1
Oke, voor mij geen optie dus.

Ik wacht wel op een firmware update, koop zelf een Fritz box of stap over op XS4All.
Reputatie 2
@Hurricane28 Persoonlijk zou ik de genoemde Fritz Box'en nooit nemen. Dan zou ik nog eerder de router nemen die @wjb heeft, hoewel dat uiteindelijk niet mijn keuze was. Maar er is keuze genoeg en ik heb eigen apparatuur en ben niet de enige. XS4ALL kan en biedt vaak meer dan KPN, hoewel die twee ze feitelijk samen in één bed liggen en dus als ze willen hetzelfde kunnen bieden.
Reputatie 1
Waarom niet die Fritzbox? Ik moet ook WiFi hebben he en dat zit niet op die Edge router dus heb ik er niks aan.

Ja XS4ALL is dochter onderneming van KPN dat weet ik alleen is de service en hardware beter zegt men.
De prijs is ook veel hoger.

Het gaat er mij gewoon omdat ik minder last heb van die Bufferbloat en normaal kan streamen en gamen zonder lag. Mijn bufferbloat is B wat naar mijn mening te erg is.
Reputatie 2
@Hurricane28 Als je snel en betrouwbaar internet wil en supergoed wil gamen dan doe je dat altijd bekabeld.

Als je je goed wil kunnen concentreren en snel wil reageren dan is Wifi nadelig maar als je echt veilige Wifi wil met een betere verbinding dan koop je een router met ECO Wifi met nul stand-by straling zoals deze en die zet je dan op een geschikte plek neer. Die stoort andere apparatuur ook minder. Betere technologie dan Experiabox, Frits box of ...

Als prijs belangrijk is zou ik de goedkoopste aanbieder kiezen en als KPN goedkoper is dan XS4ALL (wat het geval is) dan is je keuze simpel denk ik.
Reputatie 1
@Hurricane28 Als je snel en betrouwbaar internet wil en supergoed wil gamen dan doe je dat altijd bekabeld.

Als je je goed wil kunnen concentreren en snel wil reageren dan is Wifi nadelig maar als je echt veilige Wifi wil met een betere verbinding dan koop je een router met ECO Wifi met nul stand-by straling zoals deze en die zet je dan op een geschikte plek neer. Die stoort andere apparatuur ook minder. Betere technologie dan Experiabox, Frits box of ...

Als prijs belangrijk is zou ik de goedkoopste aanbieder kiezen en als KPN goedkoper is dan XS4ALL (wat het geval is) dan is je keuze simpel denk ik.


Ik heb een vaste PC dus WiFi gebruik ik uitsluitend voor mijn Smartphone, TOON thermostaat en TV. De rest, PC, Netgear Switch en Nvidia Shield TV zijn allemaal bekabeld met Cat6 kabels.

Ja leuk zo'n eco router maar je kan hem nergens kopen en die dingen zijn razend duur lol.
Wil wel beter internet maar ben niet rijk helaas, anders zat ik niet bij KPN lol.

XS4ALL is te duur idd. Maar Bufferbloat van B is te hoog of niet voor glasvezel?
Reputatie 2

@Hurricane28 Als je snel en betrouwbaar internet wil en supergoed wil gamen dan doe je dat altijd bekabeld.

Als je je goed wil kunnen concentreren en snel wil reageren dan is Wifi nadelig maar als je echt veilige Wifi wil met een betere verbinding dan koop je een router met ECO Wifi met nul stand-by straling zoals deze en die zet je dan op een geschikte plek neer. Die stoort andere apparatuur ook minder. Betere technologie dan Experiabox, Frits box of ...

Als prijs belangrijk is zou ik de goedkoopste aanbieder kiezen en als KPN goedkoper is dan XS4ALL (wat het geval is) dan is je keuze simpel denk ik.
Ik heb een vaste PC dus WiFi gebruik ik uitsluitend voor mijn Smartphone, TOON thermostaat en TV. De rest, PC, Netgear Switch en Nvidia Shield TV zijn allemaal bekabeld met Cat6 kabels.

Minder dingen als TOON scheelt in de energierekening. Dan heb je mer geld over.
Ja leuk zo'n eco router maar je kan hem nergens kopen.

Hier hebben ze twee modellen: https://www.jrseco.com/faqs/the-jrs-eco-100-wifi-router-100-radiation-free-in-stand-by/
Duur? Of goedkoop? Als je storingen in andere apparatuur hebt en nodeloos iets nieuws koopt ben je ook geld kwijt. Of als je gezondheid, leervermogen of verdiencapaciteit daalt wordt het pas echt duur.
En een b-keuze als een Fritz Box is ook niet gratis. De router die WJB noemde is goedkoper.

Snel, goedkoop, goed. Meestal krijg je er maar twee tegelijk.

Wil wel beter internet maar ben niet rijk helaas, anders zat ik niet bij KPN lol.

Dan moet je de goedkoopste internet aanbieder nemen. Of een internet aansluiting met een huisgenoot delen.
XS4ALL is te duur idd.

Dan moet je die niet nemen en zelf investeren in goede apparatuur.
Reputatie 2
Misschien moet je contact met hem opnemen of je een deal kan sluiten. Wellicht heeft hij een bèta tester nodig of kan je wat anders bereiken.
Reputatie 1


@Hurricane28 Als je snel en betrouwbaar internet wil en supergoed wil gamen dan doe je dat altijd bekabeld.

Als je je goed wil kunnen concentreren en snel wil reageren dan is Wifi nadelig maar als je echt veilige Wifi wil met een betere verbinding dan koop je een router met ECO Wifi met nul stand-by straling zoals deze en die zet je dan op een geschikte plek neer. Die stoort andere apparatuur ook minder. Betere technologie dan Experiabox, Frits box of ...

Als prijs belangrijk is zou ik de goedkoopste aanbieder kiezen en als KPN goedkoper is dan XS4ALL (wat het geval is) dan is je keuze simpel denk ik.
Ik heb een vaste PC dus WiFi gebruik ik uitsluitend voor mijn Smartphone, TOON thermostaat en TV. De rest, PC, Netgear Switch en Nvidia Shield TV zijn allemaal bekabeld met Cat6 kabels.
Minder dingen als TOON scheelt in de energierekening. Dan heb je mer geld over.

Ja leuk zo'n eco router maar je kan hem nergens kopen.
Hier hebben ze twee modellen: https://www.jrseco.com/faqs/the-jrs-eco-100-wifi-router-100-radiation-free-in-stand-by/Duur? Of goedkoop? Als je storingen in andere apparatuur hebt en nodeloos iets nieuws koopt ben je ook geld kwijt. Of als je gezondheid, leervermogen of verdiencapaciteit daalt wordt het pas echt duur.
En een b-keuze als een Fritz Box is ook niet gratis. De router die WJB noemde is goedkoper.

Snel, goedkoop, goed. Meestal krijg je er maar twee tegelijk.


Wil wel beter internet maar ben niet rijk helaas, anders zat ik niet bij KPN lol.
Dan moet je de goedkoopste internet aanbieder nemen. Of een internet aansluiting met een huisgenoot delen.

XS4ALL is te duur idd.
Dan moet je die niet nemen en zelf investeren in goede apparatuur.



Door TOON bespaar ik juist veel geld omdat ik goed inzicht heb in mijn verbruik.
Dus die wil ik wel houden.

Die heb ik dus ,KPN en deel niets want woon al lang op mezelf, ben 35 dus geen huisgenootjes meer 😉


Yep, denk dat ik zelf moet investeren in goed apparatuur. Ik hoor alleen maar goede verhalen over die Fritzbox eigenlijk dus snap niet waarom jij die een B keuze noemt.

Die router die wjb gebruikt zal best goed zijn maar dan heb ik geen WiFi dus is dat geen optie voor mij.
Reputatie 1
Misschien moet je contact met hem opnemen of je een deal kan sluiten. Wellicht heeft hij een bèta tester nodig of kan je wat anders bereiken.

Contact met wie opnemen?
Reputatie 7
Ja XS4ALL is dochter onderneming van KPN dat weet ik alleen is de service en hardware beter zegt men.
Het klopt dat de hardware bij XS4ALL beter is, zij leveren immers de Fritz!Box.
Als ik jou was dan zou ik voor een Fritz!Box kiezen, dan is een prima router.

Die router die wjb gebruikt zal best goed zijn maar dan heb ik geen WiFi dus is dat geen optie voor mij.
Een wifi accesspoint er aan en klaar is kees. En natuurlijk zet je dat accesspoint op een plek dat deze het beste bereik levert op de plekken waar je wifi wilt gebruiken.
Reputatie 1
Klopt en ik hoop KPN binnenkort dus ook met die fritzbox komt zodat ik hem zelf niet hoef aan te schaffen want die dingen zijn 200 euri.

Ja klopt, ik zal wel ff bedenken en contact met KPN opnemen.
Reputatie 7
Badge +24

... ik hoop KPN binnenkort dus ook met die fritzbox komt ...

Gaat daar maar niet vanuit...
Reputatie 1
Dat vrees ik ook niet maar hopen mag haha.

Net gebeld met KPN en ze kunnen of willen hier niets aan doen..

Ze kunnen ook geen V10 meer opsturen die beter is dan de V10a..

Ook weten ze niets over de firmware update van de V10a..

Beetje jammer KPN..
Reputatie 1
Ik wil het even goed begrijpen.

Ik heb met ondersteuning van AVM contact gehad en ze zeiden dat ik de 7590 niet kon aansluiten en dat ik de V10 nog nodig heb.

Nu lees ik op meerdere bronnen dat ik de 7590 WEL als vervanger van de V10 kan gebruiken?
Reputatie 7
Ik wil het even goed begrijpen.

Ik heb met ondersteuning van AVM contact gehad en ze zeiden dat ik de 7590 niet kon aansluiten en dat ik de V10 nog nodig heb.

Nu lees ik op meerdere bronnen dat ik de 7590 WEL als vervanger van de V10 kan gebruiken?

Het klopt dat je de Experia Box kunt vervangen door een Fritz!Box die voorzien is van OS 7.12 of nieuwer. Op dit moment is het nog niet mogelijk om de vaste telefoon te blijven gebruiken maar daar zal (heel) binnenkort vast ook wel verandering in komen.
Reputatie 7
Badge +24
Aangezien telefonie niet werkt, is het begrijpelijk dat ze dat bij AVM zeggen.
Reputatie 1

Ik wil het even goed begrijpen.

Ik heb met ondersteuning van AVM contact gehad en ze zeiden dat ik de 7590 niet kon aansluiten en dat ik de V10 nog nodig heb.

Nu lees ik op meerdere bronnen dat ik de 7590 WEL als vervanger van de V10 kan gebruiken?
Het klopt dat je de Experia Box kunt vervangen door een Fritz!Box die voorzien is van OS 7.12 of nieuwer. Op dit moment is het nog niet mogelijk om de vaste telefoon te blijven gebruiken maar daar zal (heel) binnenkort vast ook wel verandering in komen.



Bedankt kerel, ik dacht al zoiets maar moet het zeker weten of het zo is voordat ik zon dure box bestel.

Waarom gebruik jij zelf eigenlijk een Fritsbox?
Reputatie 1
Aangezien telefonie niet werkt, is het begrijpelijk dat ze dat bij AVM zeggen.

Ja idd, zit wat in.
Reputatie 7
Waarom gebruik jij zelf eigenlijk een Fritsbox?
Ik gebruik geen Fritz!Box maar een EdgeRouter.
De reden voor mij om geen Experia Box te gebruiken is dat ik veel hogere eisen stel aan een router dan dat de Experia Box mij kan bieden.
Zo moet mijn router meerdere gescheiden lokale netwerken bedienen (privé, zakelijk en gast) en is voor mijn zakelijke netwerk een ingebouwde IPSec VPN server essentieel.
Daarnaast hebben de Experia Boxen helaas maar al te vaak tekortkomingen. Op zich geen probleem als die snel verholpen worden, maar ook dat laat sterk te wensen over. Denk maar aan de tijd dat veel V10a gebruikers al moeten wachten op een firmware update.
Reputatie 7
Aangezien telefonie niet werkt, is het begrijpelijk dat ze dat bij AVM zeggen.
Maar nog veel aannemelijker is het dat die AVM medewerkers nog helemaal niet op de hoogte zijn van het feit dat het sinds kort wel mogelijk is om de Experia Box te vervangen door een Fritz!Box.
Reputatie 1
Oke helder.

Wat ik ook zou kunnen doen en wil doen is een aparte modem en een Netgear XR500 erachter.
Maar wat voor modem moet ik dan hebben als ik ook TV wil kijken? Of is de Fritsbox 7590 toch de betere optie?
Reputatie 7
Oke helder.

Wat ik ook zou kunnen doen en wil doen is een aparte modem en een Netgear XR500 erachter.
Maar wat voor modem moet ik dan hebben als ik ook TV wil kijken? Of is de Fritsbox 7590 toch de betere optie?

Je hebt de keuze tussen.
1) Een Experia Box met een eigen router er achter.
2) De Experia Box vervangen.

Persoonlijk zou ik altijd kiezen voor optie 2 en dan is die Fritz!Box een betere keuze immers die Netgear is (nog) niet geschikt om als primaire router te gebruiken.
Reputatie 7
Badge +24
Oke helder.

Wat ik ook zou kunnen doen en wil doen is een aparte modem en een Netgear XR500 erachter.
Maar wat voor modem moet ik dan hebben als ik ook TV wil kijken? Of is de Fritsbox 7590 toch de betere optie?

Ik heb ADSL, en het idee van een apart simpel en zo kaal mogenlijk modem spreekt mij ook wel aan. Bij glasvezel heel normaal, voor ADSL schijnen ze er niet meer te wezen.

Reageer