Nieuwe Synology router RT6600ax te koop - met tot 5 gescheiden netwerken



Toon eerste bericht
Dit topic is gesloten. Staat je antwoord hier niet bij, gebruik dan de zoekfunctie van de Community of stel je vraag in een nieuw topic.

101 reacties

Reputatie 7
Badge +10

Ik draai hier ook nog steeds sinds de vorige test enkele dagen terug één RT2600ac in AP mode, met daarachter de TV-ontvanger. Draait hier ook zonder problemen onder die mode.

Op het Engelstalige forum heb ik van een gebruiker wel al een patch gezien, die hem ter beschikking is gesteld door Synology, maar het is niet duidelijk wat er nu met die patch wordt gecorrigeerd.
(Daar is de gebruiker niet echt duidelijk in). Vandaar dat ik het zelf niet heb geïnstalleerd.

De downloadlink is inmiddels weer verdwenen.
(Had ze voor alle zekerheid wel meteen zelf gedownload - als "reserve” achter de hand).

Reputatie 1

Don't poke the bear ;) het werkt nu. Ik wacht wel op de officiele update. 

Ik krijg vanmiddag nog een 2600ac binnen voor op zolder, eens kijken of twee AP's ook werken

Reputatie 7
Badge +10

Je kunt de MR2200ac modellen die je al hebt ook gewoon in AP-mode instellen.

Reputatie 1

Ik heb de mr2200ac alweer de deur uit. Voor hetzelfde geld (of minder) heb ik een tweedehands 2600ac

Reputatie 1

Hoi @Babylonia heb je inmiddels al wat meer info over een update? Een mesh netwerk met ondersteuning van iptv zou welkom zijn. De AP's draaien overigens zonder problemen maar het constant wisselen verloopt niet vlekkenloos 

Reputatie 7
Badge +10

Vanuit de 2e SRM  “candidate release” versie die er inmiddels was verschenen.
(En daar de bewuste fouten ook nog inzaten).

Zit midden in een onderlinge communicatie tussen Synology Support en mij aangaande die IPTV.
Heb hen wat demo video's gestuurd, en heb op aanwijzingen van support via SSH op root level ingelogd om “tcpdump packet captures”  te kunnen maken.  Zeg maar een soort van "Wireshark” achtige data stream bestanden om te bestuderen.

Dat is nu gedaan, en was net bezig om er een Engelstalig begeleidend verhaaltje om heen te maken, wat wellicht zal aansluiten bij wat ze via die  tcpdump packet captures  zullen aantreffen.
(Had alle stappen met wat ik deed en de fouten die ik tegen kwam op een papiertje bijgehouden).

Dus het is nog niet rond.

Heb wel wat andere functies uitgezocht voor wat betreft mesh mode van  RT2600ac / MR2200ac  modellen achter de  RT6600ax. Waar je mogelijk profijt van kunt hebben om in te zetten:
Zie bij mijn handleiding de informatie bij    < DIT hoofdstuk >    Wat verder naar beneden de onderdelen:

    - Extra netwerken in combinatie met RT2600ac en MR2200ac in mesh mode:
    - Inzet managed switches in het doortrekken van extra netwerken:

Die functies werken allemaal probleemloos.  De mogelijkheden daarmee zijn IMO een enorme aanwinst m.b.t. netwerkbeheer in gebruik / samenwerking met meerdere netwerken.

Reputatie 1

Fantastisch, fijn dat je er mee bezig bent! Ik ga het allemaal even doorlezen.

Reputatie 5
Badge +4

@Babylonia Ben je nog steeds tevreden met dit apparaat? Ik overweeg zelf er 1 te kopen. Ik ben al bekend met synology nas dus dit lijkt een mooie aanvulling. Zijn er veel bekende problemen, of valt dat mee?

 

Alleen al de support is al goed is mijn ervaring. Heb nu een Asus ax router maar als ik aan Asus support vraag om standaard de mogelijkheid een mtu van 1500 in te stellen (nu is de max 1492) is de reactie die ik krijg, dat ze dit niet doen en ik maar een box12 ertussen moet zetten.

 

Heb nu alleen internet maar misschien in de toekomst dat ik tv erbij neem, geen idee nog.

 

Alvast bedankt voor je reactie.

Reputatie 7
Badge +10

@Babylonia  Ben je nog steeds tevreden met dit apparaat? Ik overweeg zelf er 1 te kopen. Ik ben al bekend met synology nas dus dit lijkt een mooie aanvulling. Zijn er veel bekende problemen, of valt dat mee?

Nou ja, tot op de dag van vandaag heb ik nog steeds een “dubbel” gebruik van routers.
Het eerdere RT2600ac model router waar ik “standaard” mijn netwerk op heb afgestemd, zit nog steeds als 2e router achter het RT6600ax model in een “NAT achter NAT” set-up met de oude firmware, SRM 1.2.5  =  Uiterst stabiel netwerk.
Maar niet verwonderlijk. Heeft al de nodige bijstellingen afgelopen jaren gehad.

Ga ik vooralsnog ook nog niet omzetten. Allemaal dubbel werk, want verwacht nog wel een keer een volledige fabrieksreset te geven als er een betere standaardversie SRM versie is voor de RT6600ax.
(Heb nog een 2e RT2600ac router voor test doeleinden - wel met laatste firmware SRM 1.3.1)

Als “stand alone” routers draaien ze overigens prima.
Maar zo gauw het wordt gecombineerd met “mesh” functionaliteit van andere Synology routers gaat het verkeerd m.b.t. “KPN IPTV” ondersteuning. Heb daar inmiddels een langlopend Support ticket op lopen, maar schiet niet echt op. Men valt in “herhalingen” wat eerder al lang en breed is getest.

Heb daarnaast ook nog een ander sociaal leven. Dus laat zaken zelf ook best wel eens een weekje overheen gaan om verder te komen. (Ik ben geen werknemer van Synology - bijna 70 jaar oud).

 

Heb nu een Asus ax router maar als ik aan Asus support vraag om standaard de mogelijkheid een mtu van 1500 in te stellen (nu is de max 1492) is de reactie die ik krijg, dat ze dit niet doen en ik maar een box12 ertussen moet zetten.


Die MTU waarde is bij Synology eveneens maximaal 1492.   Maar heb nog zodanig andere lopende Support tickets  “in de wachtrij”, dat ik dat nog niet eens heb aangekaart. (IMO minder relevant, het loopt ook prima met MTU 1492  -  daar afgelopen jaren geen probleem mee ondervonden).

Voor meer actuele situaties / updates, beter het  Synology NL forum  in de gaten te houden.

Reputatie 5
Badge +4

@BabyloniaDank voor je uitgebreide reactie. Zal er nog eens een nachtje over slapen. Die MTU van 1492 werkt hier ook prima, het gaat me om de reactie die je krijgt. Dat er niet eens serieus naar gekeken wordt.

 

Is het mogelijk om zoals nu op mijn nas docker draait, dit op de router te zetten? Ik heb adguard home op m'n nas maar als dit verplaatst kan worden naar de router, scheelt wel wat stroom?

 

Edit: Even gezocht, maar volgens mij  niet.

Reputatie 7
Badge +10

Nee, docker - en gerelateerd diverse andere packages is geen functionaliteit binnen de router.
Het is een op zichzelf staand “network centrum” met eigen functionaliteiten en mogelijkheden, niet te vergelijken met een NAS.

Hoewel er via achterdeurtjes wel individuele gebruikers actief zijn met eigen software op root level. (Nog via de oudere SRM versies -  nog niets erover teruggelezen m.b.t. SRM 1.3.1).

Reputatie 5
Badge +4

Dankje voor de reactie.

Reputatie 1

@BabyloniaDank voor je uitgebreide reactie. Zal er nog eens een nachtje over slapen.

 

Is het mogelijk om zoals nu op mijn nas docker draait, dit op de router te zetten? Ik heb adguard home op m'n nas maar als dit verplaatst kan worden naar de router, scheelt wel wat stroom?

Nee dat is niet mogelijk. Je kunt beter een raspberry pi aanschaffen die verbruikt 5 watt. Op SRM kun je geen virtuele machines of containers draaien. 

Reputatie 5
Badge +4

@Lutravulgaris Weet jij of ik de Raspberry Pi 4 Model B Domoticz of Raspberry Pi 4 Home Assistant moet hebben? Ik heb namelijk geen flauw idee.

Reputatie 1

@LutravulgarisWeet jij of ik de Raspberry Pi 4 Model B Domoticz of Raspberry Pi 4 Home Assistant moet hebben? Ik heb namelijk geen flauw idee.

Een raspberry pi 4 met minimaal 4gb aan ruimte en dan hassio installeren. Als je alleen een adguard of pihole gaat draaien kun je ook een raspberry 3 proberen die zijn makkelijker te krijgen.

 

Odroid is ook nog een goede optie.

Reputatie 5
Badge +4

@Lutravulgaris Thanks voor de tip. Ik houd de prijzen wel even in de gaten. Heb nog een vast energiecontract voor 1 jaar. Dus heb nog even de tijd gelukkig.

En in 1 jaar kan er veel veranderen.

Reputatie 7
Badge +10

@Lutravulgaris 
Ik lees de zijdelingse discussie m.b.t.  Raspberry Pi 4
 

….Je kunt beter een raspberry pi aanschaffen die verbruikt 5 watt.
Op SRM kun je geen virtuele machines of containers draaien. 

Een raspberry pi 4 met minimaal 4gb aan ruimte en dan hassio installeren. Als je alleen een adguard of pihole gaat draaien kun je ook een raspberry 3 proberen die zijn makkelijker te krijgen.


M.b.t. “meet” projecten waarvan men data wilde koppelen met een Synology NAS, die hier draait.
Heb ik eerder ook geadviseerd beter te kijken wat je met dergelijke oplossingen kunt doen. (Vanaf DSM 7.x  is de compatibiliteit van dit soort applicaties sterk beperkt tegenover eerder DSM 6.2.4).

Na bestudering, heeft men “toen” = eind december 2021 meteen 4 stuks van die Raspberry Pi's 4 besteld. Die zijn toen half mei 2022 uitgeleverd. Ofwel een levertijd die tot “maanden” kan oplopen.

Kennelijk nu nog steeds erg moeilijk leverbaar. (Vandaar de suggestie van een Pi model 3).
Voor div. oplossingen zijn dat soort opties echter nog steeds aan te bevelen, boven het gebruik om te trachten dat op een NAS  --en nog minder aantrekkelijk--  dat op een Synology router te draaien.
Die biedt “officieel” al helemaal geen ondersteuning van dit soort applicaties.
(Terwijl er bovendien nog zoveel wordt gesleuteld aan de huidige versie van de SRM firmware, waarbij men nog maar moet afwachten of het bij een volgende update nog draait? - Bespaar je de moeite).

Reputatie 5
Badge +4

@BabyloniaVoor die nieuwe Wifi 5,9Ghz band, heb je daar een andere wifi kaartje nodig? Kan dit namelijk nergens vinden.

 

Edit: vergeet helemaal te vragen hoe het WiFi bereik is? Lees alleen op tweakers.net ervaringen over de 2600.

 

Ik kan ook niet vinden of de router 160Mhz 2x2 ondersteund? Zie alleen 160Mhz 4x4.

 

 

Reputatie 7
Badge +10

@Babylonia  Voor die nieuwe Wifi 5,9Ghz band, heb je daar een andere wifi kaartje nodig? Kan dit namelijk nergens vinden.

Om er ten volle profijt van te hebben wellicht wel.
Zelf heb ik geen apparaten (smartphone - iPhone - tablet….) die het ondersteunen.
Daar is mijn eigen apparatuur net wat te oud (en goedkoop) voor. Dus kan het ook niet testen.

Maar bemerk zelf met alleen die router uitgemeten, voldoende dekking over mijn 2 verdiepingen bovenwoning. Heb geen extra Access Points nodig. Alleen bereik is het op het randje beneden bij de eigen opgang op 2.4  GHz (géén 5 GHz bereik). Gezien de opstelling van de router in de woonkamer, en "schuine doorkruisingen” door muren / vloeren tot aan de voordeur, ook niet verwonderlijk.
(Maar heb het vermogen eerlijk gezegd niet “vol” open. ~35% voor 5 GHz  -  helft voor 2.4 GHz).

Een  YouTube-review  van gebruiker in USA komt dicht in de buurt van 1 Gbps via WiFi.
(Op 5 GHz  bij kanaal 48  en bandbreedte van 80 MHz - niet eens 160 MHz).

Uitgebreide algemene uiteenzetting van wat de router in huis heeft:  < deze YouTube video >

Om de volle WiFi 5,9Ghz bandbreedte te benutten, zit er op dit moment praktisch een vreemde keus m.b.t. de regio (het land) wat je kiest. Voor “Europa” kun je geen WiFi boven kanaal 128 kiezen.

Kies je voor “United States”, kun je tot kanaal 177 kiezen.
(Met bandbreedte spreiding  20-40-80-160 MHz  overbrug je daarmee ook kanaal 181).
 

Ik kan ook niet vinden of de router 160Mhz 2x2 ondersteund? Zie alleen 160Mhz 4x4.

De router heeft 3 WiFi “radio's”:        5GHz-1        5GHz-2     en     2.4 GHz

4×4 MIMO Omni-directional high-gain dipole (5GHz)
2×2 MIMO Omni-directional high-gain dipole (2.4GHz / 5GHz)

Voor de 160 MHz bandbreedte geldt dat alleen voor die eerst benoemde 4×4 MIMO   5 GHz-1

Maar verkijk je niet op die 160 MHz bandbreedte. Het is net als bij 2.4 GHz, hoe breder dat je de bandbreedte instelt, hoe meer het tevens ook overlapt met andere gebruikers die op naastliggende kanalen zitten, en elkaar dan “in de weg zitten” / elkaar storen.

Wil je “sociaal gezien” de beschikbare WiFi ruimte een beetje efficiënt benutten en geen ruzie met naaste buren (verder weg is het signaal vaak al te sterk afgezwakt), stel die dan beslist NIET in op de meest brede bandbreedte.

Reputatie 5
Badge +4

@Babylonia Dankje weer voor je uitgebreide reactie. Ik heb inmiddels een Rasberry Pi 4 aan mijn Asus gehangen met daarop AdGuard Home. Laat het voorlopig maar zo.

Reputatie 1

@Babylonia enig idee of 1.3.1 version 9346 het mesh probleem i.c.m. iptv oplost?

Reputatie 7
Badge +10

De SRM versies tot nu toe uitgebracht hebben nog geen oplossing voor mesh mode i.s.m. IPTV.

De communicatie eerder ging erg moeizaam tussen Synology Support Benelux (Frankrijk) en Taiwan.
En dingen die ze mij vroegen te doen via SSH login en commando’s.
Dan gaat er telkens 2-3 dagen overheen, en werkt dan niet.
Communicatie gaat dan tergend langzaam.
Met een paar support “schijven” ertussen, en de interpretatie van wat ze vragen te doen.
Engels is niet de moedertaal van de support medewerkers in Frankrijk - en ook niet in Taiwan.

Om lijntjes korter te houden is later besloten om met TeamViewer verder te gaan.
Heb nu net vanmorgen een uitgebreide sessie gehad, waarbij ze vanuit mijn laptop inloggen,
en waarbij ik tussendoor de TV-ontvanger verschillende keren opnieuw moest opstarten.

De data zag ik dan in meerdere aparte PuTTY / Telnet schermen doorrollen.

Maar goed, hoop dat het nu wat sneller tot een oplossing zal komen.
Men heeft de sessie afgerond - men heeft de data die ze willen hebben, en gaan er eerst intern mee verder.  Zullen op afstand bij mij dan weer inloggen - rechtstreeks in de router en aanpassingen doen.

Komen ze erna wellicht weer tot een nieuwe TeamViewer sessie om TV uit en aan te zetten etc.

Je weet nu dat ze er toch mee bezig zijn.

Reputatie 1

Fantastisch Leon! Goed nieuws en bedankt voor je harde werk en input :)

Reputatie 7
Badge +10

Even tussendoor bericht m.b.t. de stand van zaken omtrent IPTV en mesh apparaten.

Afgelopen week heeft Synology Support nog enkele keren zelfstandig ingelogd in mijn router,
(‘s nachts hier = overdag in Taiwan) waarbij achterliggend “standby” mesh routers werden gekoppeld en weer verwijderd. Mijn TV-ontvanger was dan ook actief.  (Alleen mijn TV ‘s nachts niet aangezet).

Gisterenochtend stond eigenlijk een nieuwe TeamViewer sessie gepland, maar is afgezegd.
Want men heeft inmiddels de foutsituatie bij henzelf kunnen reproduceren.
Dus daar gaan ze vooralsnog nu eerst verder mee aan de slag.

Kopie van berichtje waarvan het Support ticket nu door de persoon is overgenomen, waarmee ik vorige week ook de TeamViewer sessie mee onderhield. (Korter lijntje dan via Frankrijk).

 

Reputatie 1

@Babylonia  dat is dus heel goed nieuws! Nu kunnen ze zelf aan de slag en hopelijk is het snel opgelost?