Nieuwe Synology router RT6600ax te koop - met tot 5 gescheiden netwerken



Toon eerste bericht
Dit topic is gesloten. Staat je antwoord hier niet bij, gebruik dan de zoekfunctie van de Community of stel je vraag in een nieuw topic.

101 reacties

Reputatie 1

Hoi @Babylonia nog updates?

Reputatie 7
Badge +10

Inmiddels heb ik (enkele weken) een extra "patch” op mijn router die Synology erop heeft gezet.
Is slechts gedeeltelijk werkzaam (alleen vanuit de hoofd router, maar wel met aangekoppelde mesh punten).  Maar loopt in die set-up niet “strak” genoeg.

In de zin dat bij wisselen van kanalen zo nu en dan een extra korte hapering in de stream zit.

Origineel met een KPN router, heb je bij wisselen van kanaal een kort moment met “zwart” beeld,
gevolgd door een kort moment met “stilstaand” beeld, waarna de stream start en verder loopt.
(Tijd van zwart beeld en kort stilstaand beeld kan variëren naar gelang de keuze van TV kanaal).

De situatie met oude Synology SRM 1.2.5 firmware was daarmee vergelijkbaar.
en men kon de TV-ontvanger evengoed ook aansluiten achter een “draadloos” mesh punt.
(Heb speciaal één MR2200ac mesh punt door Synology weer laten terugzetten naar SRM 1.2.5,
zodat we vergelijkingsmateriaal hadden, indien die als mesh was aangesloten achter een RT2600ac, waar ook SRM 1.2.5 op is geïnstalleerd).

Met de huidige situatie is er om de  6-7 tot 10  kanaalwisselingen een extra hapering.
 


Met extra testen op root niveau (via SSH / Telnet) zijn door mij tcp dumps gemaakt.
Die worden nu eerst geëvalueerd en bekijkt men verder wat men kan doen.

Kost allemaal wat meer tijd.  Er gaat al snel een week voorbij tot een volgende test / evaluatie.
(Het is niet mijn werk, ik heb ook nog andere bezigheden / prioriteiten).

Reputatie 1

ik lees vooral dat er progressie in zit! met huidige firmware heb je dus in combinatie met meshpunten je iptv werken ( met haperingen in het begin)? de tv zit dan aangesloten op de hoofdrouter en nog niet op de meshpunten?

 

 

Reputatie 7
Badge +10

Inderdaad de TV-ontvanger nu op de hoofdrouter, met of zonder mesh-punten. (De haperingen zijn er met die patch nu ook zonder een mesh punt aangesloten te hebben. Daarop is ook getest).

Synology werkt stapsgewijs de punten af.  Maar er is achterliggend nog wel wat meer te gaan.

De TV stream wordt via IGMP Proxy ook op alle andere ingestelde netwerken aangeboden.
Echter is er vooralsnog geen mogelijkheid om dat voor andere netwerken te blokkeren.
(Er zijn geen extra menu-instellingen ten aanzien van de firewall m.b.t. IGMP proxy).
Dat is zeker niet altijd gewenst, en draagt mogelijk ook bij aan die extra haperingen??

Zelfs op een voor internet gesloten IoT netwerk, wordt IGMP proxy doorgegeven.

Heb voorgesteld mogelijk in twee etappes te upgraden, als het teveel tijd in beslag neemt.
- Eerst de problemen die men nu ervaart oplossen indien mesh punten zijn aangesloten.
- In een volgende update tevens de extra menu-mogelijkheden m.b.t. firewall regels.

Reputatie 1

Dat lijkt me inderdaad een goede roadmap. Ik kom van een meshsysteem en op de huidige wijze met AP's functioneert het allemaal wel maar daar is alles mee gezegd ;) het zou fijn zijn om het meshsysteem te kunnen installeren met behoudt van iptv. 

 

Voor mij is het tweede punt minder belangrijk maar dat het aangepakt moet worden is duidelijk.

Ik wacht weer in spanning af!

Reputatie 3
Badge

Hallo allemaal,

Ik krijg mijn tv niet opgestart hij gaat tot 85% en dan krijg ik de foutmelding hij niet kan opstarten met software opnieuw instaleren en doorgaan ofzoiets. Iemand enig idee wat er mis gaat? De ontvanger van de woonkamer hangt rechtstreeks aan de rt6600ax.

Reputatie 7
Badge +10

De ontvanger van de woonkamer hangt rechtstreeks aan de rt6600ax.

  • Heb je ook nog Synology mesh punten in gebruik?
  • Welke SRM versie gebruik je?
  • Gebruik je een “KPN” profiel voor de connectie?

Voor meer info - hoe wat - zie < HIER >
Specifieke onderwerpen m.b.t. Synology routers  < HIER >

Reputatie 3
Badge

De ontvanger van de woonkamer hangt rechtstreeks aan de rt6600ax.

  • Heb je ook nog Synology mesh punten in gebruik? Nee
  • Welke SRM versie gebruik je? De Laatste update 1
  • Gebruik je een “KPN” profiel voor de connectie? Ja

Voor meer info - hoe wat - zie < HIER >
Specifieke onderwerpen m.b.t. Synology routers  < HIER >

 

Reputatie 7
Badge +10

Heb je ook IGMP Proxy  &  IGMP Snooping ingesteld?

De wijze zoals KPN hun IPTV services heeft geïmplementeerd is beslist niet altijd zonder problemen.
Ook niet met de eigen KPN modem/routers.
 

Voor meer info - hoe wat - zie < HIER >

 

Specifiek een onderdeel / verwijzing:

Trouble shooting:  Tips bij storing / hapering  KPN IPTV:

Het "dossier" op het  forum van KPN  telt meer dan 355 pagina's / 8900 reacties / 449.000x gelezen. (Dat topic is na één jaar open te zijn geweest - gesloten, anders waren er nog veel meer reacties !!).

Mocht men onverhoopt tegen problemen aanlopen, kijk bij het Synology IPTV onderwerp < HIER >.

Reputatie 3
Badge

Ja die heb ik ingesteld

Reputatie 7
Badge +10

En als het dan nog niet gaat de “troubles shooting” info doorgenomen en ernaar gehandeld?

Reputatie 3
Badge

Troubles shooting?

Reputatie 3
Badge

Ja vanmorgen gedaan ook samen met kpn service plus

Reputatie 7
Badge +10

En wat is KPN service plus in relatie m.b.t. een Synology router??

Je geeft zelf zo weinig informatie, welke stappen je hebt doorlopen, dat ik daar verder geen andere hulp in kan bieden. (Alle info hoe te handelen is in eerdere verwijzingen terug te vinden).

Reputatie 3
Badge

 

Reputatie 3
Badge

Na terugzetten van fabrieksinstellingen werk het ineens.

Reputatie 1

Hoi Leon! Hoe is het met je? Uiteraard ben ik benieuwd of er weer wat vorderingen zijn ;) gek genoeg ben jij mijn enige hoop om ooit de synology routers in mesh te hebben werken met behoudt van kpn tv.

Reputatie 7
Badge +10

Op zichzelf gaat het naar omstandigheden prima met me.  Maar besteed inmiddels veel minder tijd aan allerlei Synology Support tickets om zaken in firmware op bepaalde punten te corrigeren.
Ben op een leeftijd (70) dat ik meer tijd aan een meer creatieve hobby wil steken wat afgelopen jaren eigenlijk is blijven liggen. Voordat door leeftijd en afnemende gezondheid dat ook moeilijker wordt.

Wat betreft Synology en aanvullende Synology mesh routers, werkt dat inmiddels wel met KPN IPTV.
Als het mesh point maar bekabeld (als mesh bachhaul) wordt aangesloten als je daar een TV-onvanger achter hangt.

Dus niet een draadloos mesh point, en daar dan alsnog weer de KPN-ontvanger achter.
Dat functioneert niet goed.  Synology wil daar kennelijk niet verder in gaan om verder uit te diepen. (Ter vergelijk, de KPN SuperWiFi punten werken wel draadloos, met achter een 2e SuperWiFi alsnog weer bekabeld een KPN TV-ontvanger aangesloten. Maar ja, die ondersteunen niet meerdere VLAN's).

Verder blijft er in een “stress-test” bij wisseling van kanalen zoals eerder uitgelegd in < DEZE reactie>, dat verschil bestaan, bij de nieuwere modellen RT6600ax (en wellicht ook WRX560), echter NIET bij het oudere model RT2600ac.

En dat zou volgens Synology zitten in een mogelijke ontwerpfout van de hardware van de nieuwe modellen Synology routers. (Zie een bericht daarover op het Synology forum).

Maar schijnbaar merken KPN gebruikers van Synology routers die extra “hik-up”  in het begin van een (stress test) wisseling naar een ander TV kanaal eigenlijk niet echt op.  Van gebruikers heb ik daar namelijk nog geen negatieve  berichten over gelezen.  Alleen dat KPN IPTV “gewoon functioneert”.

Nu ben ik daar zelf kennelijk een stuk kritischer in dan andere gebruikers.
Maar zal eerlijk zijn, is door mij vooral ook zoeken naar alle mogelijke afwijkingen, hoe klein ook om tot de beste kijkbeleving te komen, m.b.t. de support welke ik eerder met Synology uitwisselde.


Dus met latere (laatste) fimware updates (november / december 2022) kun je aanvullende mesh routers gewoon in mesh mode inzetten. Als het maar bekabeld is, als je er een KPN TV-ontvanger achter hangt.

Reputatie 1

Hoi Leon,

dankjewel voor de adequate respons wederom. Goed dat je de tijd neemt om je te focussen op dingen die belangrijk voor je zijn. Toch waardeer ik het enorm dat je zoveel input hebt in dit soort zaken!

Wat fijn dat ik mijn twee RT2600ac in mesh kan zetten. Ik heb ethernet backhaul dus ik ga daar vanavond eens mee aan de slag! ik denk niet dat het mij zal gaan storen als de tv zender iets meer hapert bij het veranderen van kanaal, in tegendeel. Ik heb altijd een mesh netwerk gehad en dat had ik met dit Synology systeem ook voor ogen. hopelijk kan ik nu eindelijk genieten van hetgeen dat ik een aantal maanden geleden voor ogen had!

dankjewel Leon voor alle moeite.

Reputatie 7
Badge +10

Als je dan een update doet van de laatste SRM firmware,
omdat de twee RT2600ac modellen nu in AP mode staan, kun je ze eerst individueel updaten.
Ook de hoofdrouter.

Als alles dan dezelfde versie heeft. De twee RT2600ac modellen een fabrieksreset geven.
Van daaruit kun je die erna direct als mesh toevoegen vanuit de hoofdrouter.

Een volgend keer bij een nieuwe update, kun je vanuit het menu van de hoofdrouter,
direct de juiste firmware versies kiezen (bij verschillende routermodellen handmatig te downloaden).
En bij het juiste menu de betreffende bestanden kiezen. Dan wordt alles meteen in één keer geupdated.

 

 

Reputatie 1

Handig, dankjewel! Ik heb alles op de laatste firmware draaien. Een kwestie van fabrieksreset en als mesh toevoegen dus. Ik ga er mee aan de slag.

Reputatie 1

Hoi Leon,

 

Ik heb de 2600ac toegevoegd als wifi mesh punt, in het begin leek het veelbelovend. Echter heb ik nu weer de stbnmc400 melding. Deja vu

Reputatie 7

Ik neem aan dat je de IGMP proxy server op die RT2600ac uit hebt gezet.

Reputatie 1

Geen idee, ik heb de rt2600c geupdated naar de laatste firmware, fabrieksreset gegeven en toegevoegd als meshpunt. 

Reputatie 7
Badge +10

Als mesh point

Ik neem aan dat je de IGMP proxy server op die RT2600ac uit hebt gezet.

De RT2600ac als mesh point van de hoofd router kun je daar verder voor die RT2600ac niets instellen.

De KPN TV-ontvanger volledig uitschakelen, en na 10 minuten of daar omtrent weer inschakelen.
(Dat geldt in zijn algemeenheid, dat als je voorliggende netwerk apparaten functioneel echt anders instelt, dat je achterliggende apparaten na de wijziging herstart).