Vrije modemkeuze bij KPN

  • 25 March 2020
  • 516 reacties
  • 65367 keer bekeken
Vrije modemkeuze bij KPN

Toon eerste bericht
Dit topic is gesloten. Staat je antwoord hier niet bij, gebruik dan de zoekfunctie van de Community of stel je vraag in een nieuw topic.

516 reacties

Badge

Je kunt één LAN poort configureren als WAN poort dus dat zou moeten werken.

Dan zou ik daar die 2,5-poort voor gebruiken als dat kan.

CC: @freeewillie1962 

was ook de bedoeling , dank u

Reputatie 7

Je kunt één LAN poort configureren als WAN poort dus dat zou moeten werken.

Dan zou ik daar die 2,5-poort voor gebruiken als dat kan.

CC: @freeewillie1962 

was ook de bedoeling , dank u

Volgens mij is dat zelfs de enige poort die je als WAN poort kunt configureren.

Reputatie 5
Badge +4

is dit  modem ook geschikt voor het gpon netwerk inclusief vast bellen , de FRITZ!Box 6660

De FRITZ!Box 6660 is bedoeld voor DOCSIS. Kan wel via de WAN poort op een XGS.Pon ONT. Als de gegevens vrij gegeven zijn kan een FRITZ!Box 5530 ook rechtstreeks op de glaslijn. Scheelt weer een stroomverbruiker in de meterkast.  https://nl.avm.de/producten/fritzbox/fritzbox-5530-fiber/

Toen we begonnen met de ADSL, Alleen modem, Nu Modem/Router/Wifi in één

Toen we begonnen met DOCSIS, Alleen modem, Nu Modem/Router/WiFi in één

Toen we begonnen met G.PON of XGS.pon, alleen modem (ONT), later …….

Groet,

AVM GmbH for ICT

Eric

Reputatie 7

Scheelt weer een stroomverbruiker in de meterkast.

Het scheelt een stekkertje in de meterkast, die stroomverbruiker blijft.

Of die 1,5 watt nu door de ONT verbruikt wordt of door de SPF fiber module in de FRITZ!Box dat maakt natuurlijk niets uit.

Persoonlijk zou ik overigens nooit gaan voor een DOCSIS of glasvezel variant (AON / xPON) maar voor een router met enkel een RJ45 WAN poort.

Badge

is dit  modem ook geschikt voor het gpon netwerk inclusief vast bellen , de FRITZ!Box 6660

De FRITZ!Box 6660 is bedoeld voor DOCSIS. Kan wel via de WAN poort op een XGS.Pon ONT. Als de gegevens vrij gegeven zijn kan een FRITZ!Box 5530 ook rechtstreeks op de glaslijn. Scheelt weer een stroomverbruiker in de meterkast.  https://nl.avm.de/producten/fritzbox/fritzbox-5530-fiber/

 

AVM GmbH for ICT

Eric

dus de 6660 omdat hij DOCSIS. heeft dus als ook terug wil naar ziggo wil en de vrije modem keuze is er dooor, ben ik al voorbereid.

 

Echter gaat dit over GPON en ben ik dus verplicht de ONT er tussen te zetten i.v.m. de registratie van het serienummer.

Badge

 

Persoonlijk zou ik overigens nooit gaan voor een DOCSIS of glasvezel variant (AON / xPON) maar voor een router met enkel een RJ45 WAN poort.

dat kan , zo heeft iedereen  zijn eigen voorkeur

Reputatie 7

Echter gaat dit over GPON en ben ik dus verplicht de ONT er tussen te zetten i.v.m. de registratie van het serienummer.

Niet alleen die registratie van het serienummer. Een ONT moet geconfigureerd worden vanuit het centrale beheerplatform en dat wordt momenteel nog niet ondersteund voor ONT's van andere makelij dan die van Nokia.

Badge

@wjb  dank u voor uw duidelijke antwoord.

Scheelt weer een stroomverbruiker in de meterkast.

Het scheelt een stekkertje in de meterkast, die stroomverbruiker blijft.

Of die 1,5 watt nu door de ONT verbruikt wordt of door de SPF fiber module in de FRITZ!Box dat maakt natuurlijk niets uit.

Volgens mijn metingen aan embedded ethernet zit er alleen al in idle modus 0,3Watt verschil per ethernetpoort tussen Fast Ethernet en Gigabit Ethernet. Full load max throughput 0,95Watt. Dit dus 2x als je de ONT en router integreert plus een poweradaptor minder die bij doorgaans lage belasting bij lange na geen 100% efficientie haalt. Je bent dus onder omstandigheden die 1,5Watt min of meer kwijt.

Persoonlijk zou ik overigens nooit gaan voor een DOCSIS of glasvezel variant (AON / xPON) maar voor een router met enkel een RJ45 WAN poort.

 

Badge

wil hem instellen als modem maar kan dat niet instellen !!!

want bij internet instellen komt de keuze KPN niet naar voren maar alleen diverse kabel aanbieders

 

Reputatie 7

Wat gebeurt er dan als je voor Internettoegang instellen kiest?

Badge

Wat gebeurt er dan als je voor Internettoegang instellen kiest?

hij laat diverse kabel aanbieders zien , en andere , maar krijg geen menu waar ik alles kan instellen,

en blijft wachten op activatie als  andere aanbieder kies

Reputatie 7

Begrijp ik goed dat KPN daar niet tussen staat en dat je dus geen wizard voor KPN kunt draaien?

Ook niet zo gek, het is een kabel modem (Docis) en geen DSL/glas modem, je kan er dus niks mee bij KPN, volgen Eric moet het kunnen, maar dan moet je zelf de vlans er in zetten.

en de poort, staat die op WAN in het kopje systeem.

Badge

Begrijp ik goed dat KPN daar niet tussen staat en dat je dus geen wizard voor KPN kunt draaien?

Klopt

dit krijg ik te zien

 

Badge

Ook niet zo gek, het is een kabel modem (Docis) en geen DSL/glas modem, je kan er dus niks mee bij KPN, volgen Eric moet het kunnen, maar dan moet je zelf de vlans er in zetten.

en de poort, staat die op WAN in het kopje systeem.

als ik uit wizards uit ga en dan instellingen staat er dit

 

Badge

Ook niet zo gek, het is een kabel modem (Docis) en geen DSL/glas modem, je kan er dus niks mee bij KPN, volgen Eric moet het kunnen, maar dan moet je zelf de vlans er in zetten.

en de poort, staat die op WAN in het kopje systeem.

als ik uit wizards uit ga en dan instellingen staat er dit, via extern modem

 

 

Reputatie 7

Dus al je kiest voor Internettoegang via "LAN 1" dan krijg je niet de mogelijkheid om een pppoe verbinding te configureren of een wizard te draaien?

Badge

Dus al je kiest voor Internettoegan via LAN 1 dan krijg je niet de mogelijkheid om een pppoe verbinding te configureren of een wizard te draaien?


nee daar staat alleen dit , via extern modem

 

Reputatie 7

En daaronder bij "Verbindingsinstellingen"?

Badge

@wjb 

niks waar ik wat aan heb

 

Reputatie 7

Dan ben ik bang dat je deze helaas zult moeten retourneren en toch voor een 7590 zult moeten kiezen.

Badge

@wjb dan maar retour 

 allemaal bedankt voor de antwoorden , en nog een fijne avond toegewenst

Reputatie 5
Badge +4

Begrijp ik goed dat KPN daar niet tussen staat en dat je dus geen wizard voor KPN kunt draaien?

Klopt

dit krijg ik te zien

 

Staat het land op Nederland?

Badge

@Eric van Uden staat op nl , maar ik heb hem nu maar terug gestuurd