Vrije modemkeuze bij KPN

  • 25 March 2020
  • 516 reacties
  • 65369 keer bekeken
Vrije modemkeuze bij KPN

Toon eerste bericht
Dit topic is gesloten. Staat je antwoord hier niet bij, gebruik dan de zoekfunctie van de Community of stel je vraag in een nieuw topic.

516 reacties

Reputatie 2
Badge

Ik ben nu met de Zyxel VGN4005-B50 bezig, ik probeer hem normaal met 1 LAN poort op te zetten, om, als het werkt hem in bridge te zetten en de ER-6P als router te gebruiken. Ik probeerde ook nog de Vigor130, maar had het zelfde resultaat, wel dsl geen internet, ik denk nu dat ik het ethernet interface nog niet het juiste interne subnet goed had staan, want ik gebruik meestal het wifi netwerk interface op mn Apple laptop, dus vanavond ga ik het nog een keer proberen met de Zyxel.

De lichtjes van beide modem probeersels gaan op vast groen staan ik heb ook de detectie modes geprobeerd, de juiste leds bleven continue branden, waarschijnlijk dus de laptop die nog niet goed staat, ik ga vannavond weer aan de slag

Reputatie 3
Badge +4

Dat is in orde ….maar…

Als ik terug naar geschiedenis van mijn vele klachten kijk, foutcodes bij verbindingen met mijn TV etc.etc. etc.

Vraag ik me toch af...

Nu ook in laatste tijd van dag tot dag vaak uitvallende WiFi-verbindingen ( geen van KPN wifi repeaters maar eigen gekochte Fritz repeaters ! ) toch met deze dezelfde betreffende  KPN-modem EB V10A met welke ik zoveel in korte verleden problemen had, of ik een kans op nieuwe KPN Box 12 heb ??

Reputatie 7

Ik ben nu met de Zyxel VGN4005-B50 bezig, ik probeer hem normaal met 1 LAN poort op te zetten, om, als het werkt hem in bridge te zetten en de ER-6P als router te gebruiken. Ik probeerde ook nog de Vigor130, maar had het zelfde resultaat, wel dsl geen internet, ik denk nu dat ik het ethernet interface nog niet het juiste interne subnet goed had staan, want ik gebruik meestal het wifi netwerk interface op mn Apple laptop, dus vanavond ga ik het nog een keer proberen met de Zyxel.

De lichtjes van beide modem probeersels gaan op vast groen staan ik heb ook de detectie modes geprobeerd, de juiste leds bleven continue branden, waarschijnlijk dus de laptop die nog niet goed staat, ik ga vannavond weer aan de slag

Misschien is het beter om deze discussie voort te zetten in het topic "Gebruik een eigen router i.p.v. de Edperia Box". Plaats daar dan ook screenshots van de instellingen van de Zyxel en de dashboard van de EdgeRouter.

Reputatie 7
Badge +30

Als het goed is werkt bij de actuele Firmware ook TR069 voor KPN. Ik weet echter niet of KPN deze ook daadwerkelijk in beheer neemt. In ieder geval voor de FRITZ!Box 7590 en 7583 werkt dit zeker. Bij andere modellen moet KPN een uitspraak doen. Dit is niet aan mij om hierover iets te roepen.

TR069 zit inderdaad in de laatste firmware, @Eric van Uden. Het lijkt erop dat KPN deze functie echter niet gebruikt voor de Fritz!Box 7490, gelet op de meldingen die ik krijg. Wellicht dat moderator @Erik_ of een andere moderator van dit forum hier meer over weet?

Voor de modellen die wij uitleveren (7590 & 7583) gebruiken we de TR069 inderdaad. Ik weet daarbij alleen niet of ons systeem dan ook onderscheid kan maken tussen een 7590/7583 die wij je sturen of een die je zelf hebt gekocht. En of we dus ook daadwerkelijk alleen beheer (kunnen) voeren op door ons geleverde apparaten of gewoon allemaal mits het juiste model. Voor zover ik weet doen we dit niet bij andere modellen die men sowieso zelf aanschaft. Die laatste twee punten ga ik even navragen.

  

Voor de modellen die wij uitleveren (7590 & 7583) gebruiken we de TR069 inderdaad.

Waarvoor wordt TR-069 dan gebruikt?

Voor provisioning van de telefooninstellingen en het maken van port-forwardings naar KPN apparatuur of ook voor het automatisch updaten van de firmware?

Het updaten van de firmware van de Fritz!Box is een aparte optie. Dat wordt door AVM verzorgd. Deze optie staat los van TR-069, die door de provider wordt verzorgd.

Piet.

 Maar de Fritz!box in kwestie is niet door de provider geleverd, en wanneer dat wel zou zijn, zal ook de provider de firmware onder beheer nemen, en een aangepaste firmware toepassen,

 

Wat betreft beheer van de FRITZ!Box door KPN

Het KPN-profiel in een FRITZ!Box bevat het adres van ons beheerplatform. Kies je dan ook het KPN profiel om daarmee je FRITZ!Box in te stellen, dan wordt ook het beheer actief. Dit geldt dan voor alle modellen die dat profiel hebben. En het maakt daarbij niet uit of je hem zelf gekocht hebt, of huurt via ons. De FRITZ!Box die wij leveren is niet aangepast en geheel gelijk aan de modellen die je zelf aan kunt schaffen.  

Beheer houdt in dat wij updates pushen als die er zijn, en voor de provisioning van de telefonie-instellingen als men VOIP in het abonnement heeft. Die updates zijn ook precies dezelfde als wat AVM op hun website aanbied/kan pushen als je het op die manier hebt ingesteld. Als je dan ook geen telefonie van ons hebt, dan kun je er prima voor kiezen om providerbeheer uit te zetten en een van de andere opties te gebruiken voor het updaten van je FRITZ!Box (auto-update of handmatig checken op updates). Heb je wel telefonie van ons, dan zou ik aanraden om providerbeheer gewoon aan te laten staan.​​​​​​

Reputatie 7
Badge +9

Als het goed is werkt bij de actuele Firmware ook TR069 voor KPN. Ik weet echter niet of KPN deze ook daadwerkelijk in beheer neemt. In ieder geval voor de FRITZ!Box 7590 en 7583 werkt dit zeker. Bij andere modellen moet KPN een uitspraak doen. Dit is niet aan mij om hierover iets te roepen.

TR069 zit inderdaad in de laatste firmware, @Eric van Uden. Het lijkt erop dat KPN deze functie echter niet gebruikt voor de Fritz!Box 7490, gelet op de meldingen die ik krijg. Wellicht dat moderator @Erik_ of een andere moderator van dit forum hier meer over weet?

Voor de modellen die wij uitleveren (7590 & 7583) gebruiken we de TR069 inderdaad. Ik weet daarbij alleen niet of ons systeem dan ook onderscheid kan maken tussen een 7590/7583 die wij je sturen of een die je zelf hebt gekocht. En of we dus ook daadwerkelijk alleen beheer (kunnen) voeren op door ons geleverde apparaten of gewoon allemaal mits het juiste model. Voor zover ik weet doen we dit niet bij andere modellen die men sowieso zelf aanschaft. Die laatste twee punten ga ik even navragen.

  

Voor de modellen die wij uitleveren (7590 & 7583) gebruiken we de TR069 inderdaad.

Waarvoor wordt TR-069 dan gebruikt?

Voor provisioning van de telefooninstellingen en het maken van port-forwardings naar KPN apparatuur of ook voor het automatisch updaten van de firmware?

Het updaten van de firmware van de Fritz!Box is een aparte optie. Dat wordt door AVM verzorgd. Deze optie staat los van TR-069, die door de provider wordt verzorgd.

Piet.

 Maar de Fritz!box in kwestie is niet door de provider geleverd, en wanneer dat wel zou zijn, zal ook de provider de firmware onder beheer nemen, en een aangepaste firmware toepassen,

 

Wat betreft beheer van de FRITZ!Box door KPN

Het KPN-profiel in een FRITZ!Box bevat het adres van ons beheerplatform. Kies je dan ook het KPN profiel om daarmee je FRITZ!Box in te stellen, dan wordt ook het beheer actief. Dit geldt dan voor alle modellen die dat profiel hebben. En het maakt daarbij niet uit of je hem zelf gekocht hebt, of huurt via ons. De FRITZ!Box die wij leveren is niet aangepast en geheel gelijk aan de modellen die je zelf aan kunt schaffen.  

Beheer houdt in dat wij updates pushen als die er zijn, en voor de provisioning van de telefonie-instellingen als men VOIP in het abonnement heeft. Die updates zijn ook precies dezelfde als wat AVM op hun website aanbied/kan pushen als je het op die manier hebt ingesteld. Als je dan ook geen telefonie van ons hebt, dan kun je er prima voor kiezen om providerbeheer uit te zetten en een van de andere opties te gebruiken voor het updaten van je FRITZ!Box (auto-update of handmatig checken op updates). Heb je wel telefonie van ons, dan zou ik aanraden om providerbeheer gewoon aan te laten staan.​​​​​​

Voor wie dit gevolgd heeft, zie ook hier: Melding in Event Log van Fritz!Box 7490 | KPN Community

Piet.

Reputatie 2

Ik zit er over te denken de Experiabox te vervangen door een TP-Link TL-R605 router en wil overstappen van ziggo tv naar KPN.

nu draait alles achter de experia  box via een TP-link switch en via een omada controler.

Nu lees ik hier dat de TL-R605 (nog) niet geschikt is voor iTV. Er is inmiddels wel een nieuwe firmware uit.

Daar lees ik ook dat de router nu IPv6 ondersteund  bij de volgende update beschikbaar komt en dat de router IPTV IGMP v2/v3 proxy ondersteund

Mijn vraag aan de TP-link Omada gebruiks is dan het probleem opgelost of zie ik iets over het hoofd.

De optie om de router niet in de SDN te gebruiken is voor mij geen oplossing. 

 

 

Reputatie 7

Ik zit er over te denken de Experiabox te vervangen door een TP-Link TL-R605 router en wil overstappen van ziggo tv naar KPN.

nu draait alles achter de experia  box via een TP-link switch en via een omada controler.

Nu lees ik hier dat de TL-R605 (nog) niet geschikt is voor iTV. Er is inmiddels wel een nieuwe firmware uit.

Daar lees ik ook dat de router nu IPv6 ondersteund  bij de volgende update beschikbaar komt en dat de router IPTV IGMP v2/v3 proxy ondersteund

Mijn vraag aan de TP-link Omada gebruiks is dan het probleem opgelost of zie ik iets over het hoofd.

De optie om de router niet in de SDN te gebruiken is voor mij geen oplossing. 

De TL-R605 is ook met die firmware niet geschikt voor IPTV van KPN.

Pas als op de TL-R605 meerdere WAN aansluitingen mogelijk zijn (pppoe op vlan 6 voor Intermet en dhcp op vlan 4 voor IPTV) en de IGMP proxy server zo ingericht kan worden dat deze met vlan 4 gekoppeld kan worden kan deze als primaire router gebruikt worden.

Reputatie 3
Badge +1

Eerst vrije router keuze nu pas sinds kort door de autoriteiten vrije modem keuze, maar hoe zit dat met de HD itv ontvanger daar is geen vrije keuze in en nog afhankelijk van KPN.

Waarom niet beide vrij geven of is dat technisch niet mogelijk daar had ik liever ook vrije keuze in gehad.

Reputatie 7
Badge +9

@J.E Dat is een volgende stap. De ACM gaat daar de komende tijd ook naar kijken, maar een besluit over settopboxen wordt pas over een jaar of twee verwacht. Dat komt omdat er nog wat technische haken en ogen zitten aan het vrijgeven van de markt voor settopboxen. Overigens geldt dat niet alleen voor KPN, maar ook voor onder andere Ziggo e.d.

Piet.

Reputatie 3
Badge +1

@J.E Dat is een volgende stap. De ACM gaat daar de komende tijd ook naar kijken, maar een besluit over settopboxen wordt pas over een jaar of twee verwacht. Dat komt omdat er nog wat technische haken en ogen zitten aan het vrijgeven van de markt voor settopboxen. Overigens geldt dat niet alleen voor KPN, maar ook voor onder andere Ziggo e.d.

Piet.

Technisch aspect voor Ziggo zit niet zo veel haken en ogen aan dat gaat via de coax kabel in het verleden was het ook vrije keuze betreft de settopboxen alleen het beleid is aangepast en overname oude apparatuur werkt nog steeds zoals de Humax bij Ziggo alleen geen ondersteuning zoals updates meer, de modem zelf was een ander gevalletje routers ook geen probleem was en is altijd mogelijk.

Betreft de zelfde Humax werkt ook op de coax bij  Caiway/Delta voor de tv zenders en dan gewoon zonder de tv smartcard.

Technisch via glasvezel KPN zal wel anders liggen technisch altijd mogelijk maar zal wel met update en ondersteuning ontvanger evt. te maken hebben laat staan het beleid ze zitten er niet op om te springen betreft vrije keuze en hebben het liefst de touwtjes alleen zelf in handen, maar dat het allemaal zo lang moet duren en deze discussie is al enige tijd aan de gang.

Reputatie 7

De ACM gaat daar de komende tijd ook naar kijken, maar een besluit over settopboxen wordt pas over een jaar of twee verwacht.

Dat is al weer achterhaald, er zal geen vrije keuze van TV ontvanger komen.

Reputatie 7
Badge +9

@J.E @wjb

https://www.consuwijzer.nl/telefoon-internet-en-televisie/internet-keuze-netneutraliteit-en-snelheid/mag-ik-mijn-eigen-modem-router-of-decoder-kiezen

Reputatie 3
Badge +1

Met ingang van  28-01-2022. gelden de regels dus ook voor de settopbox. volgens ACM ConsuWijzer

In deze forum werd alleen over de modem vermeld door KPN maar over de settopbox niets over te vinden.

Reputatie 7

Lees de beleidsregel handhaving besluit eindapparaten van de ACM er maar even op na, dan zal je kunnen lezen dat er geen vrije keuze van de TV ontvangers zal komen.

Reputatie 7
Badge +9

Met ingang van  28-01-2022. gelden de regels dus ook voor de settopbox. volgens ACM ConsuWijzer

In deze forum werd alleen over de modem vermeld door KPN maar over de settopbox niets over te vinden.

 

Van de site van Consuwijzer:

“Ook decoders voor IP-televisie mag de aanbieder weigeren. Deze decoders gebruiken veel verschillende technieken. Ze worden niet gemaakt voor verkoop aan gewone consumenten. De aanbieder moet een losse decoder aanleveren bij de IP-televisie zodat u gebruik van de TV-dienst kunt maken. U mag wel uw eigen decoder of tv-kastje voor kabel, satelliet of Digitenne kiezen.”

Hallo @P.J.M. van der Vooren , hierin staat dus duidelijk dat alléén decoders voor Digitenne, kabel en satelliet vrijgegeven worden, dus NIET voor IPTV.

Reputatie 7
Badge +9

Hallo @P.J.M. van der Vooren , hierin staat dus duidelijk dat alléén decoders voor Digitenne, kabel en satelliet vrijgegeven worden, dus NIET voor IPTV.

Klopt.

Reputatie 3
Badge +1

Hallo @P.J.M. van der Vooren , hierin staat dus duidelijk dat alléén decoders voor Digitenne, kabel en satelliet vrijgegeven worden, dus NIET voor IPTV.

Klopt.

Jammer dat het niet wordt vrij gegeven zitten we nog met een dichtgetimmerde iptv hd ontvanger van KPN schiet niet echt op in de vrije markt had liever hierin ook vrije keuze gehad, de modem vind ik niet zo belangrijk dat geld voor menig consument denk ik voor de tweaker is het een ander verhaal.

 iptv hd ontvangers zijn wel verkrijgbaar in de vrije markt maar zal technisch wel verschillend zijn, satelliet en coax kabel was eerst of is nog altijd wel mogelijk geweest tot er beperking op kwam door providers en geen ondersteuning betreft  digitenne geen ervaring mee en achterliggende techniek

Betreft Humax bekend om de satellietontvangers daar is weinig van overgebleven en later op de coax  kabel voor de tv ontvangst het waren top producten maar de ontwikkeling ligt ook al enige tijd stil en geen vernieuwingen in de markt wel jammer, zijn nog wel steeds te koop voor pittige prijzen en de modellen al enige jaren op de markt maar nog steeds werkend op de coax kabel zowel bij Ziggo als caiway/Delta andere providers durf ik niet te zegen of het nog wel werkt.

Badge

is dit  modem ook geschikt voor het gpon netwerk inclusief vast bellen , de FRITZ!Box 6660

Reputatie 7

is dit  modem ook geschikt voor het gpon netwerk inclusief vast bellen , de FRITZ!Box 6660

Dat is een FRITZ!Box voor een Ziggo aansluiting.

Bij een GPON aansluiting kan je "gewoon" een 7590(ax) gebruiken.

Badge

is dit  modem ook geschikt voor het gpon netwerk inclusief vast bellen , de FRITZ!Box 6660

Dat is een FRITZ!Box voor een Ziggo aansluiting.

Bij een GPON aansluiting kan je "gewoon" een 7590(ax) gebruiken.


dat weet ik dat ik die andere kan gebruiken,

maar als ik een keer naar ziggo zou willen gaan is het wel fijn dat je dan al een modem hebt die dat ook kan, want vrije modem keuze komt toch een keer in de toekomst,

dus daarom deze keuze

 

maar mijn vraag is , kan deze ook werken op gpon glasvezel

 

vast bedankt voor antwoord

maar mijn vraag is , kan deze ook werken op gpon glasvezel

Hallo @freeewillie1962 , nee dus, want om het modem aan te kunnen sluiten op de G-PON-aansluiting heb je een LAN-kabel nodig en ik zie geen WAN-poort.

 

Reputatie 7

Je kunt één LAN poort configureren als WAN poort dus dat zou moeten werken.

Je kunt één LAN poort configureren als WAN poort dus dat zou moeten werken.

Dan zou ik daar die 2,5-poort voor gebruiken als dat kan.

CC: @freeewillie1962 

Badge

@wjb  dank u voor uw antwoord