Configureren Grandstream HT801/HT802 VoIP ATA voor vaste telefonie (i.c.m. eigen modem/router)

  • 28 March 2020
  • 379 reacties
  • 15009 keer bekeken

Reputatie 4
Badge +1

Afgelopen week kwam KPN met heel interessant nieuws; de vrije modem-/routerkeuze is een feit! Velen hadden het waarschijnlijk niet verwacht, maar we leven momenteel in vreemde tijden… :thinking:

Ik heb de Experia Box inmiddels niet meer - zoals @wjb dat altijd noemde - als ‘veredelde’ VoIP ATA in gebruik. Dat was de laatste functie in mijn thuisnetwerk die nog door de Experia Box werd vervuld. Voor bedraad internet, interactieve TV en WiFi gebruikte ik al langere tijd eigen apparatuur (een Ubiquiti EdgeRouter 12 i.c.m. een NETGEAR GS105Ev2, Ubiquiti EdgeSwitch 8 150W en twee losse Ubiquiti access points (AC-M-PRO en AC-M)).

Vanaf vandaag heb ik een Grandstream HT801 VoIP ATA als vervanger voor de Experia Box toegevoegd aan het netwerk. Alle onderdelen van het netwerk - internet, iTV én bellen - lopen nu dus via mijn eigen apparatuur. :sunglasses:

Om anderen op weg te helpen met het configureren van een Grandstream HT801, vind je hieronder een aantal instructies om je op weg te helpen. Deze instructies zijn waarschijnlijk ook met minimale aanpassing bruikbaar voor andere ATA’s zoals de HT802.

Volg de volgende stappen:

  1. Vraag je SIP-gegevens op bij KPN en bewaar deze op een veilige manier. Gebruik hiervoor de service-tool van KPN (stap 3b): https://www.kpn.com/service/internet/wifi-en-modems/eigen-modem-instellen-en-gebruiken.htm
  2. Schakel de Experia Box uit
  3. Sluit de ATA aan op je eigen modem/router en zorg ervoor dat de ATA een statisch IP adres krijgt
  4. Zorg ervoor dat je de ATA voorziet van de meest recente firmware
  5. Ga naar de web-interface van de ATA en log in met het admin-account
  6. Klik op het tabblad ‘BASIC SETTINGS’, scroll helemaal naar beneden en kies bij ‘Time Zone’ de optie GMT+01:00 waarbij ook Amsterdam vermeld wordt (er is ook een optie voor Brussel namelijk). Klik vervolgens op de ‘Apply’ knop.
  7. Vooralsnog is het noodzakelijk om een STUN server te gebruiken. Ik gebruik zelf een server van Google, maar je kunt eventueel ook een andere kiezen. Klik op het tabblad ‘ADVANCED SETTINGS’ en vul in het ‘STUN server is’ veld het adres mét poortnummer in. Ik gebruik daar zelf ‘stun.l.google.com:19302’. Scroll vervolgens helemaal naar beneden en klik op de ‘Apply’ knop.
  8. Klik op het tabblad ‘FXS PORT’ en volg de instructies:
    1. Vul in het ‘Primary SIP Server’ veld ‘ims.imscore.net’ in.
    2. Stel ‘Prefer Primary SIP Server’ in op ‘Yes’.
    3. Vul in het ‘Outbound Proxy’ veld ‘voip1-ext.kpn.net’ in.
    4. Stel ‘Prefer Primary Outbound Proxy’ in op ‘Yes’.
    5. Stel ‘NAT Traversal’ in op ‘STUN’.
    6. Vul in het ‘SIP User ID’ veld je vaste telefoonnummer in (gebruik de internationale notatie startend met +31).
    7. Vul in het ‘Authenticate ID’ veld de gebruikersnaam in die je van KPN gekregen hebt.
    8. Vul in het ‘Authenticate Password’ veld het wachtwoord in dat je in de service-tool opgegeven hebt.
    9. Vul in het ‘Name’ veld een beschrijving voor het SIP-account op. Dit is optioneel maar kan handig zijn.
    10. Stel ‘Unregister On Reboot’ in op ‘Yes’.
    11. Kies bij ‘Preferred Vocoder (in listed order)’ de volgende opties (in deze volgorde):
      1. G722
      2. PCMU
      3. PCMA
      4. G723
      5. G729
      6. G726-32
      7. iLBC
      8. OPUS
    12. Scroll naar beneden en klik op de knop ‘Apply’.
    13. Tot slot is het wellicht verstandig om de ATA te herstarten. Dit doe je door te klikken op het tabblad ‘BASIC SETTINGS’, naar beneden te scrollen en op de ‘Reboot’ knop te klikken.

Tips voor het aanpassen van de tonen van de ATA:

  1. Om de tonen te wijzigen, ga je naar ‘ADVANCED SETTINGS’ en scroll je naar beneden naar ‘Call Progress Tones’.
  2. Om de toon die je hoort vóórdat je de ‘nummer-toontjes’ hoort, te wijzigen zodat deze overeenkomt met de toon van de Experia Box, vul je in het ‘Dial Tone’ veld ‘f1=425@-17,f2=425@-17,c=0/0;’ in.
  3. Om de toon die je hoort bij het over gaan van de telefoon bij de ontvanger te wijzigen, vul je in het ‘Ringback Tone’ veld ‘f1=425@-17,f2=425@-17,c=2000/4000;’ in.
  4. Om de wijzigingen op te slaan, scroll je naar beneden en klik je op de ‘Apply’ knop.
  5. Wederom is het wellicht verstandig om de ATA even te herstarten; klik op de ‘Reboot’ knop om dit te doen.

Hopelijk heb ik hiermee iemand geholpen.

Fijn weekend allemaal!


379 reacties

Reputatie 7

De enige vorm aan “separatie” van KPN van het normale thuisnetwerk, zou kunnen zijn, de eigen Experia boxen te gebruiken met de ATA daarvan. In dat geval loopt telefonie via een eigen gescheiden VLAN (7). En is het afgescheiden van het normale internet thuisnetwerk.

Op de V12 en de V14 is dit niet meer het geval, daar loopt telefonie ook via Internet (vlan 6).

Het zou me niets verbazen als dat ook het geval zal zijn op de V10 en V10a nadat die firmware van die twee gelijk getrokken is met die van de V12 en V14.

Reputatie 7
Badge +10

En als je van de ATA gebruik maakt in de V12 en V14, wordt daarbij de VOIP dan niet afgevangen door de actief ingeschakelde KPN telefonie / ATA van die modellen modem/routers??

In ieder geval als de instellingen van een V10 en V10a de telefonie ervan is ingeschakeld. Kan in dat geval een erachter hangende eigen ATA / VOIP applicatie in dat geval in ieder geval niet functioneren voor KPN. (Een KPN SIP-account kan maar voor één apparaat actief worden ingesteld).

Reputatie 7

En als je van de ATA gebruik maakt in de V12 en V14, wordt daarbij de VOIP dan niet afgevangen door de actief ingeschakelde KPN telefonie / ATA van die modellen modem/routers??

Zeker maar ook dan loopt de VoiP verbinding gewoon via Internet (vlan 6).

Vlan 7 bestaat niet meer op de V12 en V14 en waarschijnlijk over een tijdje ook niet meer op de andere Experia boxen.

 

In ieder geval als de instellingen van een V10 en V10a de telefonie ervan is ingeschakeld. Kan in dat geval een erachter hangende eigen ATA / VOIP applicatie in dat geval in ieder geval niet functioneren voor KPN.

Klopt, als je een eigen ATA gebruikt dan moet je de SIP/VoIP functionaliteit op de Experia/KPN Box uit zetten.

Reputatie 7
Badge +10

Zeker maar ook dan loopt de VoiP verbinding gewoon via Internet (vlan 6).

Vlan 7 bestaat niet meer op de V12 en V14 en waarschijnlijk over een tijdje ook niet meer op de andere Experia boxen.


OK. Maar ja, ook onder VLAN 6 wordt met inschakeling van de ATA van die KPN boxen, ook dan de instellingen voor telefonie voor KPN afgevangen voor het achterliggende thuisnetwerk, en niet meer beschikbaar voor erachter hangende eigen apparatuur, voor het “KPN telefonie SIP” account.
(Een KPN SIP-account kan maar voor één apparaat actief worden ingesteld).

Reageer