Configureren Grandstream HT801/HT802 VoIP ATA voor vaste telefonie (i.c.m. eigen modem/router)

  • 28 March 2020
  • 379 reacties
  • 15010 keer bekeken


Toon eerste bericht

379 reacties

Reputatie 7
Badge +10

@Bart_Z

Een mogelijke oplossing is reeds eerder geopperd !
Laatste alinea van  < DEZE reactie >,   wat een niet onbekende handeling is. Het is al eerder gedaan.
Ook  @OGS  heeft naar het zoeken van een oplossing dat reeds opgemerkt (zie laatste twee regels).

Waarom wordt dat niet simpel geprobeerd, en belangrijker,
als dat al eerder tot een werkende oplossing heeft geleid,
in een interne memo opgenomen als een van de eerste handelingen om uit te voeren.

Sorry hoor, maar dit is echt te belachelijk voor woorden dat er alleen maar een antwoord komt van:

Ik durf het eerlijk zo niet te zeggen, waar het mis gaat. En of ik hier zo verder nog iets in kan betekenen. Ik denk niet veel. Dit is zo specifiek.

Als je het als moderator zelf niet weet, schakel dan achterliggend technische mensen in bij KPN,
die dat wel weten en het wel kunnen uitvoeren.

Hebben jullie bij KPN geen procedures hoe te handelen bij problemen,
mensen aan te sturen en het op te lossen ?

Telefoon / VOIP is gewoon een te leveren dienst.
Alle zaken omtrent die VOIP, ook zo'n  KPN Servicetool   horen gewoon correct te werken.
Er kunnen best fouten in zo'n tooltje zitten. Dan moet het gewoon opgelost worden !!

Het lijkt wel of je met een kleuterschooltje te doen hebt bij KPN.

Reputatie 7

Als je het als moderator zelf niet weet, schakel dan achterliggend technische mensen in bij KPN,
die dat wel weten en het wel kunnen uitvoeren.

Hebben jullie bij KPN geen procedures hoe te handelen bij problemen,
mensen aan te sturen en het op te lossen ?

Telefoon / VOIP is gewoon een te leveren dienst.
Alle zaken omtrent die VOIP, ook zo'n  KPN Servicetool   horen gewoon correct te werken.

Er wordt door KPN geen ondersteuning geboden bij het gebruik van eigen apparatuur. Dat is ook duidelijk zo gesteld op de pagina over het gebruik van eigen apparatuur.

Bron

 

Ik sta dan ook absoluut niet raar te kijken dat een moderator een antwoord verschuldigd moet blijven, het is mijns inziens volstrekt normaal dat iemand niet alle kennis in pacht heeft.

 

@Bart_Z, Staat er bij @OGS wellicht administratief nog een order open die de wijziging van het wachtwoord voor VoIP blokkeert?

Reputatie 7
Badge +10

Geen ondersteuning van eigen gekozen apparatuur. Dat is niet de kern waar het om gaat.
(Daar zijn al genoeg aanwijzingen van andere gebruikers op binnen gekomen).

Die   KPN Servicetool   functioneert simpelweg niet in alle gevallen.
Het ingevoerde wachtwoord wordt niet altijd correct in het achterliggende systeem vastgelegd.
Dat is eerder, ook bij andere gebruikers al eens vastgesteld.
Een tooltje waarvan je WEL mag verwachten dat de achterliggende instellingen daarvan werken.
Bij storingen KPN de plicht heeft dat te corrigeren. Het is onderdeel van de diensten van KPN.

Het is bij de gratie van dat tooltje dat KPN aan wettelijke plichten kan voldoen, om eigen apparatuur überhaupt te “kunnen” inzetten.

Als het niet functioneert moet KPN op andere wijze de VOIP gegevens verstrekken.
Waaronder het wachtwoord.  (Ook dat is wettelijk geregeld).

Dat een moderator niet alles weet, daar heb ik niet zoveel moeite mee.
Maar bij ontbreken van die kennis het nalaten om enige actie te ondernemen om achterliggend bij KPN mensen aan te sturen die dat WEL kunnen weten en kunnen oplossen.

Het is vergelijkbaar als je bij de receptioniste van een garage de vraag stelt dat de richtingaanwijzer van je auto het niet doet, en je om een oplossing vraagt.  En de receptioniste schouderophalend zegt dat zij dat niet weet, en verder geen enkele actie onderneemt om even in de planning te kijken of even met een werkplaats assistent te overleggen om het WEL opgelost te krijgen.

Daar gelden toch ook gewoon normale procedures voor?  Ook bij KPN mag je dat verwachten.

Reputatie 7
Badge +20

@OGS, ik heb de telefooninstellingen een boost gegeven. Werkt het nu met de tool? Er staat namelijk geen order open. Ik ben benieuwd. 

 

@Babylonia, dit is iets wat buiten ondersteuning valt. Verder geeft de tool de juiste informatie weer. Want daar komt uit wat ik in het systeem zie. 

Reputatie 7
Badge +10

@Babylonia, dit is iets wat buiten ondersteuning valt.

Dit is echt een "dooddoener” van KPN om zich van hun verantwoordelijkheden te ontdoen.
 

Verder geeft de tool de juiste informatie weer. Want daar komt uit wat ik in het systeem zie. 

Het systeem geeft helemaal geen leesbaar wachtwoord te zien.  Uit eerdere info vanuit het forum begrepen dat dit zelfs ook niet eens voor KPN medewerkers is te zien of uit te lezen.
Dat is namelijk iets wat de gebruiker zelf in moet vullen.  Dus alleen voor de gebruiker zelf bekend.
Jij zou dan helemaal niet kunnen weten of het wachtwoord dan überhaupt ook correct wordt overgenomen of niet.

En dat blijkt dus in diverse gevallen helemaal niet het geval. Er zijn al vaker meldingen over geweest.
(Om vergissingen te voorkomen een wachtwoord in een tekstbestand vastgelegd en met kopieer en plak overgezet, naar de KPN Servicetool zou het echt correct overgenomen / ingelezen moeten zijn).

Daar waar het systeem bij uitzonderingen dat wachtwoord van de gebruiker niet juist overneemt, wordt in dat geval achterliggend het door imscore.net eerder zelf vastgelegde wachtwoord gebruikt.
Wat bij gebruik van een KPN modem/router in de modem zelf wordt gepusht.
Dat eerder in het systeem gebruikte wachtwoord is echter niet bekend.
Niet bij een KPN medewerker, en ook niet voor de gebruiker.

In het geval een moderator WEL het wachtwoord zou kunnen uitlezen, zou je simpel in een persoonlijk bericht dat wachtwoord aan de gebruiker kunnen verstrekken, om de manco's van de KPN Servicetool  te omzeilen.  Waarom doe je dat dan niet??

KPN is namelijk wettelijk verplicht de VOIP / SIP gegevens aan haar gebruikers ter beschikking te stellen. Waaronder ook het wachtwoord.  (Ook dat is wettelijk geregeld).
Kan het niet met de Servicetool omdat het niet functioneert, dan op andere wijze.
Linksom of rechtsom zal het toch echt verstrekt moeten worden.

Met dat bewust “tegenwerken” / géén service willen bieden van KPN, lijkt het er eerder op dat KPN willens en wetens “klanten pesterijtje” aan het spelen is.

Met een dergelijke flutmentaliteit van KPN, nog maar even het advies aan ieder, om beter maar snel het “KPN” telefoonnummer te porteren naar een andere VOIP provider.
“Tig” VOIP providers die deze diensten graag willen overnemen. Ben je van heel dat KPN gezeik af.

Reputatie 7

 

@Babylonia, dit is iets wat buiten ondersteuning valt.

Dit is echt een "dooddoener” van KPN om zich van hun verantwoordelijkheden te ontdoen.

Zoals @Bart_Z heeft aangegeven had de SIP Servicetool zijn werk correct gedaan en daarmee heeft KPN aan al haar verplichtingen voldaan.

Reputatie 1

@Bart_Z , de boost heeft geen resultaat, hij blijft onverminderd weigeren met wrong password.

Als ik in andere discussies op dit forum kijk, dan zie ik dat ze soms het telefoonnummer van het account moesten verwijderen en later weer toevoegen zodat alles reset, misschien dat dit hier ook eens gedaan kan worden? Als het goed is krijg ik dan ook een ander a******@ims.imscore.net adres.

Als je in het systeem kunt kijken, dan kun je misschien ook mijn wachtwoord zien, als je dat naar een prive bericht stuurt, kan ik kijken of het in iedergeval gewijzigd wordt.

Of als je het niet kunt zien maar wel kunt aanpassen, dan kun je dat naar mij doorsturen, dan kan ik dat testen.

Reputatie 7
Badge +10

Zoals @Bart_Z heeft aangegeven had de SIP Servicetool zijn werk correct gedaan en daarmee heeft KPN aan al haar verplichtingen voldaan.

Nee, want het achterliggende systeem van die servicetool werkt niet altijd correct. Eerder is dat al eens vastgesteld, door het VOIP nummer door KPN zelf uit het account te ontkoppelen, (dus even helemaal “geen telefoonnummer” in een account), en erna weer opnieuw vast te leggen.

Toen was het probleem over, werkte de servicetool erna wel correct,
en was de gebruiker ermee geholpen. Probleem over.

Reputatie 7

Met dat bewust “tegenwerken” / géén service willen bieden van KPN, lijkt het er eerder op dat KPN willens en wetens “klanten pesterijtje” aan het spelen is.

Denk je nu echt dat dat het geval zou zijn?

Zo ja, wat zou het (commercieel) voordeel voor KPN daarbij zijn?

Reputatie 7
Badge +10

Dat denk ik niet alleen. Het voltrekt zich juist voor ieders ogen. Of je moet blind zijn.

Reputatie 7

Dat denk ik niet alleen. Het voltrekt zich juist voor ieders ogen. Of je moet blind zijn.

Wat een onzin.

Reputatie 1

@Babylonia@Bart_Z@wjb Eindelijk heb ik iemand aan de lijn gehad van KPN die zo vriendelijk was om net als eerder in dit forum vermeld het nummer van mijn account te halen en later op de dag weer toe te voegen.
Hierdoor heb ik een ander aaba*****@ims.imscore.net adres gekregen en waarempel het werkt nu.
Het was dus toch de servicetool van KPN die de problemen gaf.
Kom je dus vanaf een Telfort verbinding en wil je je eigen modem en vaste telefoon en het werkt niet zoals op dit forum is aangegeven, laat je dan niet afschepen en vraag naar de KPN save (of iets dergelijks) afdeling en laat je nummer uit je account halen en (meerdere uren) later weer toevoegen. Vergeet niet het aab***** adres te wijzigen in de tool die je gebruikt en je wachtwoord in de servicetool van KPN aan te passen.
@Babylonia bedankt voor het controleren van mijn instellingen zodat de MicroSIP client goed stond.

Reputatie 7
Badge +10

@Babylonia@Bart_Z@wjbEindelijk heb ik iemand aan de lijn gehad van KPN die zo vriendelijk was om net als eerder in dit forum vermeld het nummer van mijn account te halen en later op de dag weer toe te voegen.
Hierdoor heb ik een ander aaba*****@ims.imscore.net adres gekregen en waarempel het werkt nu.


Wat reeds bekend was bij eerdere info uitwisseling, en zich als zodanig heeft bewezen te werken.
(Maar bij KPN webcare / klantenservice kennelijk maar niet wilde doordringen als geldige oplossing). Wordt nog maar eens opnieuw bevestigd.

Gelukkig ben je zo volhardend geweest om het nog eens via een ander kanaal van KPN te proberen.
En met succes. Jammer dat dit soort ”simpele oplossingen” zo lang vertraging oploopt.

Reputatie 1

Vandaag de Grandstream HT802 ook weer geprobeerd en dat werkt nu ook prima.
Hopelijk kan ik dit onderwerp nu afsluiten en blijft alles werken.

Reputatie 2
Badge

ik zit ook met een probleem, maar wel met andere apparatuur, sinds de upgrade naar de nieuwe firmware, die de box 12 vandaag zelf heeft geïnstalleerd is mijn PAP2T van Cisco/Linksys niet meer instaat om een sip verbinding te maken. Ik heb reeds al de service tool gebruikt, bevestigt dat bellen via de kpn box wel werkt, en daarnaast getest met de voip/sip app Zoiper op een iPhone, daar werkt m’n vaste lijn wel. maar niet via de Cisco vooralsnog, die komt telkens terug met de melding “Can't connect to login server”.

 

Iemand enig idee waar het fout gaat, ik weet zeker dat de instellingen goed zijn in de PAP2T. Diezelfde instellingen laten mij, zoals boven genoemd wel bellen via de Voip app Zoiper.

Reputatie 7

Staat de SIP functionaliteit op de V12 wel uit?

Is die functionaliteit er überhaupt nog wel in die nieuwe firmware?

Reputatie 3
Badge

Wellicht is deze vraagstelling mooi in lijn met dit topic. 
 

Maak nu al een tijdje gebruik van een HT801. Alleen zit ik nu een beetje te kutten met de strings voor de tonen. Fabriek af zitten er VS tonen ingevuld op de ATA. Software is niet mijn ding, ben meer een hardware type. Het is al heel wat dat ik ze naar de europese standaard heb kunnen krijgen.

 

Nu zitten mijn toestellen aangesloten op een PTT Klavervier centrale uit 1984. Nu vind ik dat de tonen die de klavervier genereert veel fijner. De kiestoon is net wat anders als de kiestoon van bijvoorbeeld de experia box. Nu zoek ik een manier om erachter te komen wat de string codes zijn van de tonen die de klavervier centrale genereert. iemand een idee hoe daar achter te komen?

 

de strings die ik ingevuld heb op de HT801 zijn de huidige standaard.  

Reputatie 7
Badge +10

Er zijn inderdaad standaard vastgelegde toon generatie parameters.
Verschillend voor Europese of USA standaarden.

Wordt wat verder zoeken via Google. (Ben het in het verleden wel tegen gekomen - o.a. een uitgebreid schema beschreven door een Nederlandse gebruiker die er onderzoek naar had gedaan).

Korte zoekactie nu:
Cisco NL PDF document

Vergelijkbaar Engels - als web informatie

Algemene documentatie met hoofdstukken die erover gaan < HIER >

Reputatie 7
Badge +10

@David00 

Aanvullend ben nog wat info tegen gekomen met toon generator schema's voor ATA's. Maar of dat één op één correspondeert met wat je in een Grandstream kunt instellen, is zelf uit te proberen.

https://downloads.linksys.com/downloads/userguide/Linksys_ATA_AG_v2_080716NC-LB_rev20080815.pdf

Vanaf blz 110 en verder

Algemene Google zoekopties waar je mogelijk meer info uit kunt halen < HIER >

Reputatie 3
Badge

Dankjewel @Babylonia, ik ga eens kijken of ik er mee overweg kan.

Reputatie 1

Hallo allen,

Ik gebruik inmiddels al een paar jaar de Handytone 801 i.c.m. provider CheapConnect. Heel tevreden het ding werkt altijd, nooit problemen mee.

Echter: bij mij kwam ineens de vraag op of de gesprekken wel versleuteld zijn. Onder “Advance Settings” zie ik deze velden staan, over certificaten. Deze zijn standaard leeg en ik heb daar ook niets ingevuld. Jullie wel? Of maakt dit apparaat standaard al gebruik van encryptie?

 

( Dit is het forum van kpn :-)   )
Zie dit : https://forum.cheapconnect.net/index.php/topic,554.0.html

Reputatie 1

( Dit is het forum van kpn :-)   )
Zie dit : https://forum.cheapconnect.net/index.php/topic,554.0.html

Ja daar heb je gelijk in. Dank voor de link. Geen encryptie bij CheapConnect. Het lijkt erop dat weinigen dit wensen dan wel waarderen. Hoe zit dat bij KPN? Is VoIP verkeer daar wel versleuteld?

( Dit is het forum van kpn :-)   )
Zie dit : https://forum.cheapconnect.net/index.php/topic,554.0.html

Ja daar heb je gelijk in. Dank voor de link. Geen encryptie bij CheapConnect. Het lijkt erop dat weinigen dit wensen dan wel waarderen. Hoe zit dat bij KPN? Is VoIP verkeer daar wel versleuteld?

Toen ik mijn 802 nog met KPN liet verbinden waren die velden ook leeg, dus ik neem aan van niet.

Reputatie 7
Badge +10

Het onderwerp waar verwezen wordt naar het forum bij CheapConnect is er vrij duidelijk in, voor welke stukken het telefonieverkeer “enigszins” afgeschermd zou kunnen zijn.

Dezelfde beperkingen gelden ook voor KPN, maar hebben nog net wat extra maatregelen genomen om het VOIP data-verkeer net wat “veiliger” te "kunnen” laten verlopen. Daar kom ik zo op.

Welke ATA adapter je thuis ook gebruikt, softphone apps, Voip telefoons.
KPN (en telefoondiensten als VoipBuster), VOIP data is hierin evenmin versleuteld.
Kwestie van correct instellen en het werkt.

De enige vorm aan “separatie” van KPN van het normale thuisnetwerk, zou kunnen zijn, de eigen Experia boxen te gebruiken met de ATA daarvan. In dat geval loopt telefonie via een eigen gescheiden VLAN (7). En is het afgescheiden van het normale internet thuisnetwerk.

Bij gebruik van een eigen router, zou je daar ook voor kunnen kiezen, om VOIP / SIP data
via een eigen VLAN te laten gebruiken. (Moet de router daar wel in voorzien).

Thuis hoef je IMO niet zo bang te zijn voor “man of the middle” attacks.
(Dan zou je wel erg onbetrouwbare huisgenoten hebben, die dan ook nog erg technisch moeten zijn).

Vanaf een andere plek kun je niet van KPN telefonie gebruik maken.
(KPN / VOIP werkt niet bij andere internet providers). Dus ook een vorm van beveiliging.

Tenzij je vanuit elders een VPN-verbinding met het thuisnetwerk kunt leggen.
Dan werkt KPN telefonie wel,  -dus ook vanuit een andere plek-,  maar is dan “beveiligd” doordat de VOIP telefonie via de VPN loopt “tot aan je thuisnetwerk”.

Bij gebruik van CheapConnect, en gebruik van bijv. een softphone app
en je bent elders (en maak je gebruik van WiFi in een hotel), maak je beter al direct gebruik van VPN. (Hotels zijn de plekken die vaker gebruikt worden voor “man of the middle” attacks).

Reageer