Configureren Grandstream HT801/HT802 VoIP ATA voor vaste telefonie (i.c.m. eigen modem/router)

  • 28 March 2020
  • 379 reacties
  • 15032 keer bekeken


Toon eerste bericht

379 reacties

Reputatie 1
Badge

Hartelijk dank voor de lijst. Zal er eens goed voor gaan zitten. Zeker raar dat de SIP ALG niet uit kan bij een Fritzbox. Maar goed, er zijn vele die zo’n router hebben en de telefonie (analoog) wel werkt. Dus ik blijf het proberen.

Reputatie 7

Hartelijk dank voor de lijst. Zal er eens goed voor gaan zitten. Zeker raar dat de SIP ALG niet uit kan bij een Fritzbox. Maar goed, er zijn vele die zo’n router hebben en de telefonie (analoog) wel werkt. Dus ik blijf het proberen.

Ik denk echter dat het meerendeel van de abonnees dan die analoge telefoon rechtstreeks op de FRITZ!Box aangesloten heeft. Dat kan met alle FRITZ!Boxen behalve de 4060 immers die heeft geen telefoonpoorten meer, daar kunnen alleen dect telefoons op aangesloten worden.

Reputatie 1
Badge

Ja dat is waar, raar dat die 4060 geen aansluiting heeft voor analoge telefonie. Niet opgemerkt toen ik hem kocht. Blind gestaard op dat WiFi 6 enzo. Is nu te laat. Maar blijf het proberen. 

Reputatie 7

Ja dat is waar, raar dat die 4060 geen aansluiting heeft voor analoge telefonie. Niet opgemerkt toen ik hem kocht. Blind gestaard op dat WiFi 6 enzo. Is nu te laat. Maar blijf het proberen. 

En anders toch maar een DECT telefoon gaan gebruiken.

Reputatie 1
Badge

Ik heb zo’n ouderwetse telefoon met oude ring toon enzo. Jammer als die het dan niet meer doet.

Reputatie 7

Misschien kan deze pagina je verder helpen.

 

Reputatie 1
Badge

Heb de HT801 ingevuld volgens voorbeeld maar krijg geen registratie. De pagina die wjb stuurde heeft een andere layout en komt bij mijn F!B niet voor. Denk toch dat het niet gaat lukken met de F!B 4060. Een ieder in ieder geval bedankt voor de hulp.

Reputatie 7
Badge +10

Heb de HT801 ingevuld volgens voorbeeld maar krijg geen registratie.

Het voorbeeld van een HT802  (waarbij menu's nauwelijks anders zijn dan bij een HT801),  zit achter een DrayTek router.  Daar heb je in ieder geval niet te maken met "in de router" aanwezige VOIP functies die zaken, wel of niet afvangen.

Maar het lijkt me dat in een Frirzbox zoiets toch ook wel ingesteld moet kunnen worden?
Neem anders eens contact op met de Support afdeling van Fritzbox Nederland?

https://nl.avm.de/service/ondersteuning/

Reputatie 1
Badge

Service afdeling van AVM een mail gestuurd en kreeg de bevestiging dat het met een FRITZ!Box 4060 niet gaat lukken.

Quote:

(Met de FRITZ!Box 4060 kan je alleen DECT en IP-telefoons verbinden en hiermee via het internet bellen.
Bellen via de vaste lijn is niet mogelijk. 
Als ik het goed begrepen heb, moet de Grandstream HT801 met een analoge FON poort verbonden worden. 
Dit is helaas met de FRITZ!Box 4060 niet mogelijk en hier kan ik u geen oplossing aanbieden.)

UnQuote:

Dus denk dat ik het hier maar bij laat. Een ieder bedankt voor de hulp.
Misschien vind ik iemand die wil ruilen, iemand die alleen een Dect telefoon heeft.

Gr. Germar.

Reputatie 7

AVM schreef: Als ik het goed begrepen heb, moet de Grandstream HT801 met een analoge FON poort verbonden worden. 

Wat een onzin antwoord van AVM, een HT801 moet juist op het LAN aangesloten worden en niet op een analoge poort.

 

 

Quote:

Met de FRITZ!Box 4060 kan je alleen DECT en IP-telefoons verbinden

UnQuote:

De HT801 stel je in zoals een IP-telefoon.

Zoals ik in je andere onderwerp over deze vraag POOGDE om uit te leggen.

https://forum.kpn.com/thuisnetwerk%2D72/analoge%2Dtelefoon%2Daansluiten%2Dop%2Dfritz%2Dbox%2D4060%2Dwaar%2Dgeen%2Daansluiting%2Dop%2Dzit%2D563343?postid=1511645#post1511645en

en eerder hier :

 

Badge

Beste forum,

Ik heb een vraagstuk over het clip (nummerweergave) protocol  DTMF en FSK, is deze via de ATA in te stellen of ben je gebonden aan het voip sip systeem van de provider welke die aanbied?

Ik weet KPN hanteert als enige de DTMF terwijl wereldwijd en Ziggo het FSK protocol.

Ik heb sinds kort internet incl. vast bellen van Budget all in 1, die ook de Experia V10 A modem levert waar ik niet zo content mee ben betreft instellings mogelijkheden, dus wil eigen modem.

Er komen problemen op mijn pad, service tool niet beschikbaar voor Budget, sip gegevens telefonisch gevraagd doet hun daar als abacadabra overkomen laat staan vragen over het FSK protocol.

Ik krijg straks glasvezel, wil daarvoor een zo een compact mogelijke oplossing qua modem/ata die mijn tiptel 1-8 clip (FSK) aanstuurt voor mijn analoge deurtelefoon en basisstation met giga handsets en natuurlijk razend snel internet.

Ik dacht zelf aan de Fritzbox 5530 AON.

Is dit een goede keuze voor mijn wensen? 

Reputatie 7
Badge +10

Ik heb sinds kort internet incl. vast bellen van Budget all in 1

…….

Er komen problemen op mijn pad, service tool niet beschikbaar voor Budget, sip gegevens telefonisch gevraagd doet hun daar als abacadabra overkomen laat staan vragen over het FSK protocol.

Zou je beter je telefoonnummer kunnen overhevelen naar een VOIP provider als CheapConnect.
Heb je met al dit gedoe van een servicetool niets te maken. Ben je bovendien veel goedkoper uit.

 

Ik dacht zelf aan de Fritzbox 5530 AON.

Is dit een goede keuze voor mijn wensen? 

Nee, dan maak je het voor jezelf alleen maar extra moeilijk. Dat is zo'n minimalistisch model.

Kies een Fritzbox model gewoon met een  WAN-poort die je met een ethernetkabel aan de glasvezel-converter kunt aansluiten. En voor je VOIP tevens een model wat niet alleen intern een DECT basis station herbergt, maar tevens analoge telefoonpoortjes heeft waar je je analoge telefoons op kunt inprikken. Heb je het hele gebeuren van een losse Grandstream ATA adapter niet nodig.

Zou zeggen kies voor een 7590 (of als je het geld voor over wilt hebben 7590AX).

Badge

Oke, perfect advies, gaat het FSK nummerweergave dan ook werken met CheapConnect?

Ik lees ook veel over EdgeRouter van Ubiquiti, is dat wat?

De nummerweergave wordt gemaakt door je voip-kastje.

Maar ik heb geen idee meer hoe en of dat uit mijn fritzbox komt, ik gebruik alleen dects, aangemeld op de fritzbox, het “basis”station is dan alleen nog lader.

Reputatie 7
Badge +10

Oke, perfect advies, gaat het FSK nummerweergave dan ook werken met CheapConnect?

Ik lees ook veel over EdgeRouter van Ubiquiti, is dat wat?

Als je niet goed thuis bent met de functies van routers, en verder eigenlijk alleen maar wat basis netwerkzaken geregeld wilt hebben zou ikzelf geen EdgeRouter kiezen.

Verder gebruik ikzelf geen Fritzbox, maar "losse" Yealink VOIP apparatuur achter een Synology router. Maar ondervind geen problemen daarmee.

Badge

Wij zijn hier 2 weken geleden aangesloten op glasvezel, ik heb al vrij snel geporbeerd om mijn eigen router en VoIP ATA op de NT aan te sluiten.

Mijn router werkt uitstekend en mijn HT802 in eerste instantie ook, hij heeft om en nabij een week goed gewerkt totdat hij de geest gaf. Nu krijg ik het niet meer voor elkaar om ons SIP account te registreren op de ATA, ik heb inmiddels zo'n beetje alles wel geprobeerd om hem werkend te krijgen maar ik ben inmiddels een beetje moedeloos. Heeft er iemand nog tips?

Reputatie 7

Wij zijn hier 2 weken geleden aangesloten op glasvezel, ik heb al vrij snel geporbeerd om mijn eigen router en VoIP ATA op de NT aan te sluiten.

Mijn router werkt uitstekend en mijn HT802 in eerste instantie ook, hij heeft om en nabij een week goed gewerkt totdat hij de geest gaf. Nu krijg ik het niet meer voor elkaar om ons SIP account te registreren op de ATA, ik heb inmiddels zo'n beetje alles wel geprobeerd om hem werkend te krijgen maar ik ben inmiddels een beetje moedeloos. Heeft er iemand nog tips?

Heb je via de SIP servicetool gekeken of jouw SIP gegevens wellicht veranderd zijn?

Badge

Wij zijn hier 2 weken geleden aangesloten op glasvezel, ik heb al vrij snel geporbeerd om mijn eigen router en VoIP ATA op de NT aan te sluiten.

Mijn router werkt uitstekend en mijn HT802 in eerste instantie ook, hij heeft om en nabij een week goed gewerkt totdat hij de geest gaf. Nu krijg ik het niet meer voor elkaar om ons SIP account te registreren op de ATA, ik heb inmiddels zo'n beetje alles wel geprobeerd om hem werkend te krijgen maar ik ben inmiddels een beetje moedeloos. Heeft er iemand nog tips?

Heb je via de SIP servicetool gekeken of jouw SIP gegevens wellicht veranderd zijn?

Dat heb ik zeker, ik heb allereerst toen we DSL hadden nooit geprobeerd een eigen router te gebruiken, dus pas sinds dat we glasvezel hebben de experiabox ertussenuit gehaald. Ik heb ook al geprobeerd om ons wachtwoord te wijzigen, maar helaas zonder succes. Daarom dat ik nu met mijn handen in mijn haar zit.

Reputatie 7

Wij zijn hier 2 weken geleden aangesloten op glasvezel, ik heb al vrij snel geporbeerd om mijn eigen router en VoIP ATA op de NT aan te sluiten.

Mijn router werkt uitstekend en mijn HT802 in eerste instantie ook, hij heeft om en nabij een week goed gewerkt totdat hij de geest gaf. Nu krijg ik het niet meer voor elkaar om ons SIP account te registreren op de ATA, ik heb inmiddels zo'n beetje alles wel geprobeerd om hem werkend te krijgen maar ik ben inmiddels een beetje moedeloos. Heeft er iemand nog tips?

Heb je via de SIP servicetool gekeken of jouw SIP gegevens wellicht veranderd zijn?

Dat heb ik zeker, ik heb allereerst toen we DSL hadden nooit geprobeerd een eigen router te gebruiken, dus pas sinds dat we glasvezel hebben de experiabox ertussenuit gehaald. Ik heb ook al geprobeerd om ons wachtwoord te wijzigen, maar helaas zonder succes. Daarom dat ik nu met mijn handen in mijn haar zit.

Waarom is het wijzigen van het wachtwoord niet gelukt?

Badge

Wij zijn hier 2 weken geleden aangesloten op glasvezel, ik heb al vrij snel geporbeerd om mijn eigen router en VoIP ATA op de NT aan te sluiten.

Mijn router werkt uitstekend en mijn HT802 in eerste instantie ook, hij heeft om en nabij een week goed gewerkt totdat hij de geest gaf. Nu krijg ik het niet meer voor elkaar om ons SIP account te registreren op de ATA, ik heb inmiddels zo'n beetje alles wel geprobeerd om hem werkend te krijgen maar ik ben inmiddels een beetje moedeloos. Heeft er iemand nog tips?

Heb je via de SIP servicetool gekeken of jouw SIP gegevens wellicht veranderd zijn?

Dat heb ik zeker, ik heb allereerst toen we DSL hadden nooit geprobeerd een eigen router te gebruiken, dus pas sinds dat we glasvezel hebben de experiabox ertussenuit gehaald. Ik heb ook al geprobeerd om ons wachtwoord te wijzigen, maar helaas zonder succes. Daarom dat ik nu met mijn handen in mijn haar zit.

Waarom is het wijzigen van het wachtwoord niet gelukt?

Sorry, verkeerd neergezet. Wachtwoord wijzigen lukt, ik krijg ook een bevestiging in de mail, maar als ik dat wachtwoord vervolgens invul op mijn HT802 dan blijft deze ongeregistreerd helaas.

Reputatie 7

Wij zijn hier 2 weken geleden aangesloten op glasvezel, ik heb al vrij snel geporbeerd om mijn eigen router en VoIP ATA op de NT aan te sluiten.

Mijn router werkt uitstekend en mijn HT802 in eerste instantie ook, hij heeft om en nabij een week goed gewerkt totdat hij de geest gaf. Nu krijg ik het niet meer voor elkaar om ons SIP account te registreren op de ATA, ik heb inmiddels zo'n beetje alles wel geprobeerd om hem werkend te krijgen maar ik ben inmiddels een beetje moedeloos. Heeft er iemand nog tips?

Heb je via de SIP servicetool gekeken of jouw SIP gegevens wellicht veranderd zijn?

Dat heb ik zeker, ik heb allereerst toen we DSL hadden nooit geprobeerd een eigen router te gebruiken, dus pas sinds dat we glasvezel hebben de experiabox ertussenuit gehaald. Ik heb ook al geprobeerd om ons wachtwoord te wijzigen, maar helaas zonder succes. Daarom dat ik nu met mijn handen in mijn haar zit.

Waarom is het wijzigen van het wachtwoord niet gelukt?

Sorry, verkeerd neergezet. Wachtwoord wijzigen lukt, ik krijg ook een bevestiging in de mail, maar als ik dat wachtwoord vervolgens invul op mijn HT802 dan blijft deze ongeregistreerd helaas.

Dan zou dit wel eens het bekende fenomeen kunnen zijn dat de wijziging vsn het wachtwoord niet automatisch doorloopt omdat er nog een order openstaat.

Ik hoop dat er snel een moderator van kpn zal reageren om hier verder in te duiken.

Badge

Wij zijn hier 2 weken geleden aangesloten op glasvezel, ik heb al vrij snel geporbeerd om mijn eigen router en VoIP ATA op de NT aan te sluiten.

Mijn router werkt uitstekend en mijn HT802 in eerste instantie ook, hij heeft om en nabij een week goed gewerkt totdat hij de geest gaf. Nu krijg ik het niet meer voor elkaar om ons SIP account te registreren op de ATA, ik heb inmiddels zo'n beetje alles wel geprobeerd om hem werkend te krijgen maar ik ben inmiddels een beetje moedeloos. Heeft er iemand nog tips?

Heb je via de SIP servicetool gekeken of jouw SIP gegevens wellicht veranderd zijn?

Dat heb ik zeker, ik heb allereerst toen we DSL hadden nooit geprobeerd een eigen router te gebruiken, dus pas sinds dat we glasvezel hebben de experiabox ertussenuit gehaald. Ik heb ook al geprobeerd om ons wachtwoord te wijzigen, maar helaas zonder succes. Daarom dat ik nu met mijn handen in mijn haar zit.

Waarom is het wijzigen van het wachtwoord niet gelukt?

Sorry, verkeerd neergezet. Wachtwoord wijzigen lukt, ik krijg ook een bevestiging in de mail, maar als ik dat wachtwoord vervolgens invul op mijn HT802 dan blijft deze ongeregistreerd helaas.

Dan zou dit wel eens het bekende fenomeen kunnen zijn dat de wijziging vsn het wachtwoord niet automatisch doorloopt omdat er nog een order openstaat.

Ik hoop dat er snel een moderator van kpn zal reageren om hier verder in te duiken.

Oke, dan wacht ik nog even geduldig af. Maar dan vraag ik mij wel af hoe het kan dat het eerder wel lukte. Voor nu wordt de telefoon gelijk doorgeschakeld (wat voorheen na 5x overgaan gebeurde).

Reputatie 7
Badge +10

Mijn God, herhaling van voorgaande berichten na herhaling. Kunnen jullie niet eens gewoon “enkel” een reactie schrijven zonder “tig” keer de voorgaande berichten mee te nemen?

Reageer