Configureren Grandstream HT801/HT802 VoIP ATA voor vaste telefonie (i.c.m. eigen modem/router)

  • 28 March 2020
  • 379 reacties
  • 14982 keer bekeken


Toon eerste bericht

379 reacties

Niet aangehaald hier, maar ben je toevallig overgezet van “Telfort” netwerkstructuur naar KPN?
(Dan zou je onder normale omstandigheden overigens een veranderde loginnaam hebben gekregen, en zou het zaakje,  -met nog steeds oude gegevens in de ATA vastgelegd-  dan helemaal niet werken).

En check tevens of er een firmware update voor de ATA-adapter is.

Nee niet overgezet en ook de firmware up-to-date

 

Inmiddels heb ik het kunnen oplossen door STUN uit te schakelen op de Grandstream. Heb nu weer geluid van beide kanten

Reputatie 7
Badge +10

Ja, dat is een verschil met de info indertijd dat dit onderwerp is gestart, en nu, dat ondertussen die STUN-server niet meer nodig is vast te leggen. Dat maakt schijnbaar nu een verschil uit in werking.

Goed om te weten, op dit punt daar juist aandacht voor te hebben wat men wel / niet instelt.

Reputatie 7

Dat de STUN server niet meer gebruikt hoeft te worden is al geruime tijd zo maar dat hij niet meer gebruikt zou mogen worden is nieuw voor me. Het verbaast me ook een beetje immers die STUN server doet niets anders dan jouw eigen publieke IP adres teruggeven aan de Grandstream zodat deze gebruikt kan worden in de SIP berichten. 

Ik zit dan ook veel eerder te denken dat de STUN server zelf niet gevonden kan worden danwel niet meer operationeel is.

Welke STUN server gebruikte je?

@wjb In de Grandstream heb je alleen deze optie. Als ik hem op STUN zet zie ik geen extra regel om een server in te voeren. Denk dat Grandstream hier een standaard voor aanhoudt?

Reputatie 7

@wjb In de Grandstream heb je alleen deze optie. Als ik hem op STUN zet zie ik geen extra regel om een server in te voeren. Denk dat Grandstream hier een standaard voor aanhoudt?

Op het tabblad ADVANCED SETTINGS zou de gebruikte STUN server zichtbaar moeten zijn. Welke zie je daar staan?

@wjb Gevonden...

Reputatie 7

Die STUN server is in ieder geval nog wel operationeel.

Apart dat het met STUN server niet meer werkt.

Ik ben benieuwd of @JorisV. dit probleem ook ervaart als hij de stun server nog actief heeft.

Reputatie 7
Badge +10

@wjb Gevonden...

Maar de setting zelf is nu niet ingeschakeld:   Use STUN to detect  →  No

Het zijn twee plekken die gerelateerd zijn m.b.t. die STUN-server.  Het lijkt me dat die twee settings dan wel moeten corresponderen met elkaar om op de juiste wijze te werken.
(Niet de een ingeschakeld, en de ander uit, of andersom).
Afgezien of het dan verschil zou uitmaken  -wel- of niet ingeschakeld-  Dat zou je kunnen testen.

De eerdere berichten met de plekken waar je instellingen m.b.t. die STUN-server kunt vinden.
o.a.   < HIER >   en   < HIER >

Reputatie 4
Badge +1

Bij mij werkt alles nog prima (met de Google STUN server). Mijn HT801 draait de nieuwste firmware. Ik zal vanavond even door de menu’s klikken. ;-)

Reputatie 7

@wjb Gevonden...

Maar de setting zelf is nu niet ingeschakeld:   Use STUN to detect  →  No

Het gebruik van een STUN server is niet meer nodig maar dat wil niet zeggen dat een STUN server niet meer gebruikt mag worden. Ook met STUN server zou het mijns inziens gewoon nog moeten werken.

 

Die "Use STUN server to detect network connectivity" moet overigens ook gewoon op "No" staan het gaat alleen over het gebruik van een STUN server t.b.v. NAT traversal.

 

Reputatie 7
Badge +10

Het gebruik van een STUN server is niet meer nodig maar dat wil niet zeggen dat een STUN server niet meer gebruikt mag worden. Ook met STUN server zou het mijns inziens gewoon nog moeten werken.

Ja, mijn inziens ook.

Heb het net even uitgeprobeerd, niet met zo'n Grandstream ATA-adapter (want die heb ikzelf niet).
Maar met een 3CX softphone programmaatje op mijn laptop, waar standaard een STUN-server is ingeschakeld. Die registreert zich gewoon (ben thuis, dus registratie op KPN netwerk).

Vanuit mijn mobiel kan ik naar het vaste nummer bellen, en dan gaat de telefoon op mijn laptop over. Bij opnemen heb ik vanuit beide zijden spraak / audio.

Andersom, bellen vanuit de 3CX softphone naar de mobiele telefoon, idem een werkende connectie.

Reputatie 4
Badge +1

Ik heb net even gekeken. De instellingen m.b.t. STUN staan bij mij als volgt en dit werkt prima.

 

Reputatie 7

Ik heb net even gekeken. De instellingen m.b.t. STUN staan bij mij als volgt en dit werkt prima.

 

En voor de compleetheid, de NAT Traversal staat op "STUN"?

Reputatie 4
Badge +1

@wjb De NAT Traversal instelling (onder het tabblad FXS Port) staat inderdaad op STUN.

Reputatie 7

Dan moet de oorzaak van het issue bij @GeraltLigtenberg toch ergens anders gezocht worden.

Toevallig vorige week ook bezig geweest met een nieuwe IP-Reeks intern. Vanmiddag met het aanpassen van de STUN instellingen ook gelijk het IP adres op DHCP gezet en later terug gezet naar vast IP (Zelfde IP, zelfde subnet als voorheen) Misschien dat dat er iets mee te maken heeft gehad.

Wat mij betreft doet dat er ook niet toe, het werkt weer en ik hoop dat het dat blijft doen. Dank voor de geboden expertise vandaag!

Handig topic, thanks! Mijn HT801 lijkt het goed te doen voor uitgaande gesprekken maar ingaand lukt niet. Als ik met mijn mobiel het vaste nummer bel gaat de vaste lijn niet over, wel hoor ik hem overgaan op mijn mobiel. Ik heb UDP 5060 geforward naar mijn HT801.Enig idee wat er mis is?

Reputatie 7
Badge +10

En achter welke modem/router is die HT801  aangesloten??

En achter welke modem/router is die HT801  aangesloten??

ER-X ingesteld mbv KPN script (vanilla)

En allicht ten overvloede, SIP ALG staat uit en STUN dus aan.

Uitgaand gaat prima, ingaand dus niet. Als ik het vaste nummer met mijn mobiel bel, krijg ik het geluid van een overgaande telefoon maar de handset geeft geen sjoege. Hoewel het niet zou moeten hoeven heb ik forward rules geprobeerd voor SIP en RTP maar dat geeft geen resultaat.

Helaas kan ik nog steeds niet gebeld worden. Zelf bellen gaat prima. Enig idee welke magische setting ik over het hoofd zou kunnen zien?

Reputatie 7

En allicht ten overvloede, SIP ALG staat uit en STUN dus aan.

Dus dit heb je ook zo staan op jouw ER-X?

 

Het gebruik van een stun server is overigens al geruime tijd niet meer nodig.

En allicht ten overvloede, SIP ALG staat uit en STUN dus aan.

Dus dit heb je ook zo staan op jouw ER-X?

 

Het gebruik van een stun server is overigens al geruime tijd niet meer nodig.

Inderdaad, dat zijn exact mijn instellingen.

En wat zijn de instellingen zonder stun? Gewoon serverveld leeghalen en NAT transversal op 'No'?

Reputatie 7

En wat zijn de instellingen zonder stun? Gewoon serverveld leeghalen en NAT transversal op 'No'?

Ik zou het niet weten, ik heb geen Grandstream.

Ik denk ook niet dat daar de oorzaak gezocht moet worden, mut stun server zou het ook gewoon moeten werken.

En wat zijn de instellingen zonder stun? Gewoon serverveld leeghalen en NAT transversal op 'No'?

Ik zou het niet weten, ik heb geen Grandstream.

Ik denk ook niet dat daar de oorzaak gezocht moet worden, mut stun server zou het ook gewoon moeten werken.

leek mij ook maar wil inmiddels alles wel proberen 😉 Moet ik nog met portforwards of andere routing of vlan tricks in de weer in de ER-X? 

Reageer