Configureren Grandstream HT801/HT802 VoIP ATA voor vaste telefonie (i.c.m. eigen modem/router)

  • 28 March 2020
  • 379 reacties
  • 15032 keer bekeken


Toon eerste bericht

379 reacties

Mijn 802 geeft aan dat het “Full Cone NAT (STUN)” werkt (voor wat het waard is). Verder doe ik in de router niets speciaals behalve natuurlijk NAT met connection tracking.

Reputatie 7

Moet ik nog met portforwards of andere routing of vlan tricks in de weer in de ER-X? 

Nee, voor VoIP hoeven geen port-forwardings ingesteld te worden.

hmm, zou mijn handset dood zijn? Als ik de vaste lijn bel zie ik dit

 

Ik heb ook "Enable High Ring Power:” aangezet maar nog steeds geen rinkelende handset

Reputatie 7

Dan lijkt de Grandstream zijn werk in ieder geval te doen.

Toch maar even de telefoon van de buren er op aansluiten om te kijken of die wel over gaat.

Gevonden, de handset blokkeerde anonieme oproepen (in een grijs verleden ingesteld denk ik) en bij eerste keer overgaan lijkt de nummer info nog niet mee te komen en gebeurt er dus niks.

 

De optie staat nu uit en alles werkt perfect!

Mijn 801 in combinatie met een MikroTik router werkt nog steeds niet voor uitgaande gesprekken zodra ik meer dan 2 vocoders kies. Heeft iemand deze combinatie werkend gekregen met de volledige lijst vocoders? MTU van de pppoe-client staat op 1500.

Reputatie 7

Heb jij de laatste versie van de firmware op die HT801 staan?

Ja, zeker: 1.0.35.4 (had ik in mijn originele bericht moeten schrijven realiseerde ik me). De types en soorten codec lijken niet uit te maken, zodra ik er 3 of meer opgeef dan kan ik alleen nog inkomende geprekken ontvangen. Uitgaande gesprekken geven een in gesprek signaal.

Niet dat het heel belangrijk is, de twee telefoontjes per maand kan ik ook wel met wat minder goed geluid af, maar het irriteert me dan weer dat ik het niet voor elkaar krijg :slight_smile:

Reputatie 7
Badge +10

Uitgaande gesprekken geven een in gesprek signaal.

Apart.  Afgelopen week heb ik een Grandstream ATA adapter, maar dan model HT802,
(met dezelfde firmware versie), zowel getest met “telefoon” als “FAX” functies met een Brother printer, als onderdeel van een uitgebreide test om “te faxen”.  (Zie < deze reactie > + vervolgreacties).

Alleen dat onderdeel met een “Grandstream” is verder (nog) niet opgenomen in het onderwerp.
Het onderwerp was reeds zodanig rijk aan oplossingen, dat ik dat stukje heb laten liggen.

Zowel uitbellen als fax versturen (is uitgaande fax) werken alle twee met een Grandstream.

Dus vraag me af waar er mogelijk discrepanties liggen, enerzijds in de instellingen die je gebruikt, of anderzijds aan een mogelijk opgenomen belschema wat niet voldoet??

Reputatie 7

Ja, zeker: 1.0.35.4 (had ik in mijn originele bericht moeten schrijven realiseerde ik me). De types en soorten codec lijken niet uit te maken, zodra ik er 3 of meer opgeef dan kan ik alleen nog inkomende geprekken ontvangen. Uitgaande gesprekken geven een in gesprek signaal.

Niet dat het heel belangrijk is, de twee telefoontjes per maand kan ik ook wel met wat minder goed geluid af, maar het irriteert me dan weer dat ik het niet voor elkaar krijg :slight_smile:

Welke codecs heb je nu ingesteld staan?

Het is een bekend probleem dat de Grandstreams bij sommige routers problemen geeft als er te veel codecs opgegeven worden. Dat zou te maken hebben met het daardoor verzenden van een datapakketje groter dan de MTU size. Ik dacht dat dit in de laatste firmware versie verholpen was maar blijkbaar dus niet.

Reputatie 7
Badge +10

Het is in mijn geval wel zeer “bewust” gekozen met de fax-testen waar ik in mijn vorige reactie over schreef, dat ik de codecs heb beperkt tot slechts twee stuks  a-Law (= PCMA) en u-Law (= PCMU), omdat faxen alleen met die codecs kunnen werken. (En dat werkte dus ook voor telefoneren).

Ik kan het niet zo snel opnieuw testen, omdat het een Grandstream ATA van een kennis betreft.
Maar via VPN heb ik wel kunnen inloggen en het 2e account om te faxen gecontroleerd.

 

 

Reputatie 7

Ik gebruik op mijn Gigaset N300A IP G.722, G.711a-law en G.711u-law en ook in die prioriteitsvolgorde.

G.722 levert betere geluidskwaliteit.

Bedank voor alle snelle reacties! Als codecs heb ik nu hetzelfde lijstje als @Babylonia hierboven. Dit werkt perfect.

Ik heb wel nog getest met G.722 and dan 7x PCMA: dit werkt ook prima. Het lijkt dus inderdaad het aantal codecs te zijn, en niet de soort codec. Zodra ik een 3e toevoeg gaat het mis. Vanwege compatibiliteit laat ik het wel bij PCMA en PCMU als de twee codecs.

Verder heb ik qua instellingen de eerste post van deze thread gevolgd, met als enige toevoeging dat ik de ‘local RTP port’ van 5004 naar 16384 veranderd heb.

Reputatie 1
Badge

Heb het nog steeds niet voor elkaar om mijn HT801 werkend te krijgen. Heb nog firmware 1.0.29.8 en heb de 1.0.35.4 gedownload, maar hoe ik die moet upgraden is mij een raadsel? Verleden week deze HT801 gekocht, maar dus blijkbaar zonder de nieuwste firmware.

Het is vast heel simpel, maar ik zie het zo niet. Is er daarna iemand die hem wel werkend heeft en mij misschien wat plaatjes kan sturen van de instellingen? Zie het echt niet wat er nou verkeerd kan staan. Heb alle voorgaande plaatjes en suggesties die hier eerder getoond zijn geprobeerd.

Hier zijn mijn aantekeningen van de installatie:

 

Firmware upgrade

Should have been easy but upload through the web interface exceeds maximum upload size. Release notes say: Please use provisioning method to upgrade FW via TFTP/HTTP/HTTPS.

  • Under advanced tab, change update server from HTTPS: fm.grandstream.com/gs  to HTTP: firmware.grandstream.com
  • Cleared the configuration server entry
  • Rebooted
  • After login the status page says Provision: Running, Status : Downloading file from url.
  • After maybe 5 minutes it rebooted

De eigenlijke installatie

Hier heb ik exact de instructies aan begin van deze thread gevolgd. Toen werkte inbound maar outbound nog niet. Dat had 2 oorzaken:

 

1. Local RTP port van 5004 naar 16384 gezet

2. Codecs lijst verandert naar:

    PCMA

    PCMU

    PCMU

    PCMU

    PCMU

    PCMU

    PCMU

    PCMU

 

En toen werkte het wel.

 

 

Reputatie 1
Badge

Hoi Mikeb2, firmware update ging goed en ook de andere data zo ingevuld maar hij blijft helaas not registered. Ben terug naar fabrieksinstellingen geweest en alles weer opnieuw invult, maar helaas.

Blijft een lastig verhaal.

Reputatie 7

Hoi Mikeb2, firmware update ging goed en ook de andere data zo ingevuld maar hij blijft helaas not registered. Ben terug naar fabrieksinstellingen geweest en alles weer opnieuw invult, maar helaas.

Wat voor een router heb je in gebruik?

Reputatie 1
Badge

Een Fritz!box 4060. Alles werkt verder prima op de analoge telefoon na. Volgens mij staat alles voor de telefonie goed. Heb een groen bolletje en krijg ook push berichten van missed calls op het nummer. Zelf denk ik toch ergens een instelling in de HT801. 

Reputatie 7
Badge +10

Maar je hebt toch niet KPN VOIP / SIP-gegevens ingevuld in de Fritzbox  EN  de Grandstream ATA?
Want op beide gaat niet lukken.  (KPN kan maar op één VOIP apparaat actief worden ingesteld).

Reputatie 1
Badge

Heb nu alles gewist in de FB. Maar nog steeds werkt het niet. Vraag me af of het met deze router van FB (4060) überhaupt wel kan?

Reputatie 7

Natuurlijk moet dat kunnen met een FRITZ!Box 4060.

Reputatie 1
Badge

Ja, aanhouder wint. Maar niet zonder hulp en suggesties. Heb volgens mij alles in de HT801 goed staan maar er zijn zoveel instellingen. Wel STUN geen STUN , RTP aangepast etc. Denk dat wellicht een voorbeeld met de juiste instellingen zou helpen. 

Reputatie 1
Badge

Wat ik lees is dat je SIP-ALG moet uitschakelen omdat die de inkomende calls tegen houd. Nu kun je op de Fritz!box deze niet uitzetten. Alleen als je poort 5090 gaat gebruiken ipv 5060. Hier lees ik in dit forum niets over. Iemand een idee? Krijg nog steeds de HT801 niet geregistreerd.

Reputatie 7
Badge +10

Heb (via VPN) even de instellingen van een HT802 bekeken bij een kennis van mij,
en schermafbeeldingen gemaakt.  (Met afscherming persoonlijke data).

Omdat het erg langwerpige plaatjes zijn van het complete menu, met rechter muisknop de afbeeldingen in een apart browser tabblad bekijken, en dan naar 100% vergroten.
 

 

 

 

Reputatie 7

Laat onverlet dat je SIP-ALG wel uit moet kunnen zetten op de router.

Het valt me tegen van de FRITZ!Box dat SIP-ALG daarop niet uitgezet kan worden en je daarmee dus geen UDP poort 5060 kunt gebruiken voor SIP.

Reageer