Configureren Grandstream HT801/HT802 VoIP ATA voor vaste telefonie (i.c.m. eigen modem/router)

  • 28 March 2020
  • 379 reacties
  • 15010 keer bekeken


Toon eerste bericht

379 reacties

Badge

Sorry baas, ik zal het niet meer doen

Badge

Wij zijn hier 2 weken geleden aangesloten op glasvezel, ik heb al vrij snel geporbeerd om mijn eigen router en VoIP ATA op de NT aan te sluiten.

Mijn router werkt uitstekend en mijn HT802 in eerste instantie ook, hij heeft om en nabij een week goed gewerkt totdat hij de geest gaf. Nu krijg ik het niet meer voor elkaar om ons SIP account te registreren op de ATA, ik heb inmiddels zo'n beetje alles wel geprobeerd om hem werkend te krijgen maar ik ben inmiddels een beetje moedeloos. Heeft er iemand nog tips?

Heb je via de SIP servicetool gekeken of jouw SIP gegevens wellicht veranderd zijn?

Dat heb ik zeker, ik heb allereerst toen we DSL hadden nooit geprobeerd een eigen router te gebruiken, dus pas sinds dat we glasvezel hebben de experiabox ertussenuit gehaald. Ik heb ook al geprobeerd om ons wachtwoord te wijzigen, maar helaas zonder succes. Daarom dat ik nu met mijn handen in mijn haar zit.

Waarom is het wijzigen van het wachtwoord niet gelukt?

Sorry, verkeerd neergezet. Wachtwoord wijzigen lukt, ik krijg ook een bevestiging in de mail, maar als ik dat wachtwoord vervolgens invul op mijn HT802 dan blijft deze ongeregistreerd helaas.

@Erik_  of @Marcia_  zou een van jullie misschien willen kijken voor mij? Alvast bedankt!

Reputatie 7
Badge +20

@Jelsie, je bedoelt het SIP account toch? Of jij de juiste hebt, want welke haal je uit de tool? Kun je die privé naar mij sturen? Dan kijk ik die na. 

Reputatie 1

Goedendag,
Ik ben net overgestapt naar een Synology router met daarachter de HT802.
Ik heb voor zover ik weet elke forum pagina hierover gelezen, maar hij wil niet registreren.
Firmware update van de HT802 is gedaan.
Wachtwoord is aangevraagd en alle instellingen zoals op meerdere forum pagina’s (screendumps) zijn gemaakt.

Voor de rest werkt de RT6600ax prima, alleen de voip wil dus niet werken.


Hebben jullie nog enig idee?

 

Reputatie 7
Badge +10

Ik ben net overgestapt naar een Synology router met daarachter de HT802.

Misschien de volgende  "SIP pass-through”  instelling in de router:
 

 

Heb zelf geen Grandstream hier aangesloten (wel bij een kennis achter een DrayTek router).
Maar benut wel VOIP apparatuur en softphones achter Synology, waaronder KPN VOIP,
VOIP van CheapConnect -  VoipBuster en PowerVoip.    Zonder problemen.

Reputatie 1

@Babylonia , bedankt voor de snelle reactie.
de SIP pass through staat aan

Reputatie 7
Badge +10

Test eerst eens of je überhaupt wel VOIP hebt, als je de KPN router hebt aangesloten.
Om te weten of het VOIP account actief is en werkt.

Reputatie 1

@Babylonia , dat lijkt inderdaad het probleem te zijn, de oude router doet het ook niet.
Weet je toevallig wie je moet bellen om de lijn te resetten.

Reputatie 1

Lijn resetten is gelukt door het KPN modem te resetten, maar daarna werkte de registratie nog steeds niet.

Reputatie 7
Badge +10

KPN verschuilt haar eigen telefonische klantenservice nummers meer en meer.

Maar je kunt de volgende nummers gebruiken voor telefonisch contact.
 

 

Reputatie 1

@Babylonia , het lijkt niet bij KPN te liggen, want als ik het oude modem er weer in stop, dan werkt alles ook weer. Het moet dus toch ergens een instelling zijn in de HT802 of de Synology (de laatste verwacht ik niet omdat de HT802 de verbinding op bouwt.

Reputatie 7
Badge +10

Je kunt de VOIP instellingen van KPN ook ingeven in een softphone Client van 3CX op een laptop,
en daarmee uitproberen.

 

Reputatie 1

@Babylonia Ik was inderdaad net MicroSIP aan het testen, en die krijgt een time-out, kan zijn dat ik instellingen nog niet goed heb staan in deze tool

Reputatie 1

Ik heb MicroSIP op dit moment als volgt ingesteld
Het wachtwoord is zoals in de servicetool ingesteld,

Zou ik hier nog wat extra moeten instellen?

Reputatie 1

Ook met ims.imscore.net als domain geprobeerd, blijf Request time out en soms wrong password krijgen.

 

Reputatie 7
Badge +10

Heb zelf geen ervaring met MicroSIP, (tenminste niet recent, en niet met KPN VOIP).
Dus weet zo niet of alles compleet is met wat je laat zien.

Gebruik software van 3CX. De instellingen daarvan vind je via de redirect in mijn vorige reactie.

Reputatie 7
Badge +10

Heb zelf geen ervaring met MicroSIP, (tenminste niet recent, en niet met KPN VOIP).


Heb inmiddels zelf even de MicroSIP  portable "Lite” versie gedownload.
En zonder naar het voorbeeld te kijken hierboven van @OGS  en daarmee te vergelijken,

De VOIP gegevens zoals die voor mij gelden, ingevuld op een wijze waarvan ik denk,
dat het in het menu ingevuld moest worden.

Verder alle instellingen standaard gelaten, van wat in het programma reeds is ingesteld.

En…...

Het werkte direct, zonder ook maar één correctie te hoeven maken met ingave van gegevens.
Andersom, vanuit mijn mobiele telefoon even bellen naar het KNP nummer, werkte ook direct.
De MicroSIP applicatie ging over, kon het gesprek aannemen, en over en weer praten.

Daarna ging ik pas kijken met wat  @OGS  had ingevuld, waarbij zijn set-up NIET werkt.
Het is me nu ook meteen duidelijk waarom dat het bij hem niet werkt.
Gewoon de gegevens op de verkeerde plekken ingevuld.

Hier mijn invulling van gegevens van wat direct functioneert !!
Bij "Login” de gebruikersnaam  wat begint met  a….. @ims.imscore.net
Het wachtwoord zoals in de servicetool ingesteld.
(Die gegevens heb ik eerder al eens vastgelegd, en gelden nog steeds, zolang je niets verandert).
Servicetool:  https://servicetools.kpn.com/v2/#/voip-credentials

 

 

Reputatie 1

@Babylonia Bedankt voor het testen, ik had deze instelling ook al getest, maar vandaag nog eens geprobeerd. De vaste lijn lag er vandaag weer uit, maar na herstel blijft de MicroSIP timeout en uiteindelijk verkeerd wachtwoord aangeven.
De instellingen van MicroSIP lijken dus goed, de lijn werkt, maar het lijkt erop dat mijn wachtwoord in de KPNtool niet goed wordt opgeslagen.
 

Reputatie 7
Badge +10

maar na herstel blijft de MicroSIP timeout en uiteindelijk verkeerd wachtwoord aangeven.

Hoe weet je of een wachtwoord “verkeerd wordt aangegeven”  (of vastgelegd) ?

Er worden geen wachtwoorden getoond.
Niet in de KPN Servicetool, (dat moet jezelf ingeven).
Niet in softphone applicaties.  Er worden “sterretjes” getoond.
(Ook daar moet je het wachtwoord zelf ingeven).

Bij gebruik van de servicetool weet je bij aanpassing van het wachtwoord wel, of het met succes wordt opgeslagen. En dus actief is met datgene wat je als wachtwoord hebt ingegeven.

Heb dat alsnog nu een keer bij mezelf “aangepast”.
(In mijn situatie om het makkelijk te houden vanuit mijn wachtwoordmanager mijn ”oude” wachtoord, met kopieer en plak een keer overschreven / opgeslagen).

 

Na opslaan krijg ik een bevestiging dat het actief is.
 

Je krijgt dan nog een e-mail als bevestiging dat het is gelukt.


En VOIP functioneert hier dan ook verder als zodanig !!


Extra instellingen:

In mijn situatie, met gebruik van verschillende VOIP providers, verschillende VOIP telefoons,
en softphone's actief, om “doorverbinden” - in de wacht zetten en weer terughalen,
van de ene naar de andere telefoon of applicatie probleemloos te laten verlopen.
(Zonder gebruik te hoeven maken van een speciale PBX telefooncentrale.
Gewoon de opties die standaard mogelijk zijn, met verschillende VOIP providers - toestellen).

Maak ik gebruik van verschillende poortnummers (afwijkend van poort 5060),
en laat die poorten via “port triggering” naar het VOIP apparaat of applicatie gaan, wat actief is.
Bijv. bij CheapConnect kun je deze poortnummers gebruiken, bij VoipBuster/PowerVoip poort 6000.
KPN de standaard poort 5060.

Instelling in de Synology router:

 

Daarbij in het menu van de firewall een extra regel, aangemaakt om die poortnummers door te laten.
Opmerking.
Bij gebruik van een enkele ATA-adapter is dat allemaal niet nodig. Dat zou zo moeten werken.
In mijn situatie gaat het met name om correct “doorverbinden” etc. tussen de verschillende toestellen.

Reputatie 1

@Babylonia , Ik voer het wachtwoord vanuit een document in (copy/paste), in het herhaalvak type ik hem nog een keer in om te controleren, dus ik weet dat deze goed zijn.
In de MicroSIP heb ik zowel gekopieerd als getypt dus dat moet nu ook wel goed zijn.
De email ontvang ik keurig dus het zou allemaal goed moeten gaan, maar het werkt dus niet.
In MicroSIP is het trouwens ook mogelijk om je wachtwoord te laten zien, als je voordat je invoert de link eronder aanklikt voor het tonen van je wachtwoord.

Reputatie 7
Badge +10

Heb je ook al eens een ander wachtwoord geprobeerd via de KPN Servicetool ?
Het wachtwoord hier bestaat enkel uit hoofdletters en cijfers  -  totaal 20 karakters.

(Zoals oorspronkelijk werd ingezet als tekststring van het SIP-account, indertijd ooit via Telfort.
In een tijd dat SIP-gegevens nog niet werden vrijgegeven kon je het wachtwoord van het SIP-account met WhireShark achterhalen bij een “Telfort" Experia Box V8  →  bij een KPN V8 was dat versleuteld).

Dat wachtwoord heb ik tussendoor wel eens gewijzigd, maar wel altijd volgens de indeling,
van hoofdletters en cijfers  -  totaal 20 karakters.

Heb nog wat testjes gedaan ben dat MicroSIP.
Of het nu via de WiFi van een RT6600ax gaat, of vanuit een dubbele NAT set-up van een 2e router (een RT2600ac) achter de RT6600ax.  Maakt allemaal niet uit. Het werk allemaal hier.

Reputatie 1

@Babylonia , ja ik heb minimaal 2 wachtwoorden geprobeerd, allemaal eenvoudig uit letters en cijfers.
Ik weet niet of hoofdletters een verschil maakt, ik heb een eenvoudige combinatie van hoofd, kleine letters en cijfers gebruikt (meerdere)
Ook alleen met hoofdletters, maar blijft niet werken.
 

Reputatie 7
Badge +10

En telkens met een verificatie van e-mail dat de aanpassing van wachtwoord is gelukt?
En heb je ook telkens gecontroleerd of het met de originele KPN modem/router wel werkt?

Als dat allemaal het geval is, lijkt me dat je toch iets heel basaals over het hoofd ziet met instellingen,
met een Grandstream ATA, of om het even welke softphone applicatie die je gebruikt?

De enige schermafbeelding van een appje wat je eerder liet zien, was verkeerd ingesteld.
Dan werkt het uiteraard niet.  Heb echter geen andere schermafbeeldingen meer van je gezien.

Het KPN VOIP SIP-account, werkt hier met:

LET OP:   Het KPN SIP-account kan maar bij één van de apparaten,
               of softphone applicaties tegelijkertijd actief zijn.
Als je bijv. het laatst de MicroSIP soptphone hebt opgestart, zal die zich als “actief” registreren.
Belt iemand terug, zal die applicatie overgaan (omdat die is geregistreerd),
niet de andere applicaties, of telefoons.   Om “goed” te testen, is het dan ook “makkelijker” de andere applicaties af te sluiten, of apparatuur (ATA adapter) te ontkoppelen. (Hoewel ik dat in mijn testjes hiervoor niet eens heb gedaan. De app die zich het laatst aanmeldt, is geregistreerd).

ATA-adapters - gebruik analoge telefoon - faxen:
Verder heb ik het KPN VOIP account eerder ook al eens getest niet alleen, met een analoge telefoon,
via een ATA-adapter, maar ook in combinatie met “faxen” van een aangesloten “all-in-one-printer”.
(Zie uitvoerig onderwerp daarover < HIER >  + vervolgreacties, en  < HIER > ).
Succesvol in combinatie met:

  • Grandstream HT802    ATA-adapter
  • Linksys PAP2T-NA       ATA-adapter
  • Via een "truc” met uitsplitsen van VLANS “vooraf” met gebruik van een managed switch.
    Beschreven  < HIER >  en vervolgreactie  < HIER >
    Dat faxen ook getest met alleen de VOIP ATA-onderdelen van de KPN modem/routers
    modellen:        Experia Box V8  -  V10  -  V10A
    De rest van internet services, loopt in die set-up gewoon via de Synology router.


Dus er zijn nogal wat opties, wat gewoon allemaal werkt, via de ene- of andere VOIP telefoon,
VOIP applicatie,  onafhankelijke “eigen” ATA adapter, of de VOIP functies van de KPN apparatuur zelf.

Reputatie 1

@Babylonia Dit is de instelling die ik nu gebruik:
 

en dit is de response van MicroSIP:
 

Ik heb net nog de oude modem getest en toen werkte de verbinding nog.

Ik heb alleen de MicroSIP actief en alle andere (de HT802) eruit liggen.

Het moet inderdaad iets basaals zijn, maar ik weet helaas niet wat.
Het aanmelden lukt al niet, daar lijkt het fout te gaan.

Reputatie 1

Ik heb ook een wireshark trace gemaakt en daar wordt wel degelijk vanuit de KPN kant een antwoord gegeven, met foutmeldingen.

Eerste regel is van PC naar KPN, tweede KPN naar PC (de foutmelding)

 

Reageer