[oud] Experia Wifi / SuperWifi updates

  • 20 November 2019
  • 961 reacties
  • 51930 keer bekeken


Toon eerste bericht
Dit topic is gesloten. Staat je antwoord hier niet bij, gebruik dan de zoekfunctie van de Community of stel je vraag in een nieuw topic.

961 reacties

Heb zojuist even gastnetwerk op Experia Wifi getest via m’n telefoon en de laptop (uiteraard draadloos). Uitstekende wifi verbinding met volledige toegang tot internet. Interne netwerk keurig afgeschermd en geen toegang.

Hallo @r_k , ben jij misschien een 'echte'KPN thuis klant, dat zou het kunnen verklaren.

Reputatie 5
Badge +6

@JanD 

Dat ben  ik inderdaad.

Reputatie 7

Hallo @wjb op de mobiele apparaten krijg ik de volgende melding:

ERR_NAME_NOT_RESOLVED

Misschien worden de Telfort thuis klanten modems nog niet ondersteund.

Ook dat zou niet best zijn en dan rijst direct de vraag hoe dat zal zijn met een eigen router immers binnenkort zal de vrije routerkeuze een feit zijn.

Negatieve modus aan.

Nou fijn dan dat zal na de migratie dan niet veranderen gezien er niks in de modem instellingen( firmware?) Zal veranderen.

Negatieve modus uit.

 Dat zou toch geen verschil mogen maken? Aan de andere kant het is een Onder Eigen Merk KPN product gemaakt door Arcadyan.

Snelle henkie :smile:

Deze week wordt de nieuwe firmware uitgerold. Het kan dus zijn dat je de nieuwe firmware nog niet hebt, en ook nog niet kunt forceren.

Allebei mijn EW's hebben inmiddels firmware 1.00.28 en zijn nu gelukkig weer helemaal stabiel en lijken nu gewoon goed samen te werken, dus ik ben weer helemaal blij na maanden irritatie aan wegvallende of mislukkende verbindingen.

Nou alleen nog de mogelijkheid terug om alleen het 2.4 ghz netwerk uit te kunnen schakelen zodat ik alleen 5ghz heb en dan zijn we weer terug in de oude situatie.

@Erik_ of @Erwin_ Weten jullie toevallig of die functionaliteit nog terug gaat komen? Of is dat niet te verwachten?

@iedereen Weet iemand of je in FritzOS wel de optie hebt om alleen 2.4 ghz uit te zetten en 5ghz niet?

Het zal ver beneden het nivo van AVM zijn als dit niet zou kunnen.

Reputatie 7
Badge +30

Antwoord op mijn navraag over Gastnetwerk en st-isolation verwacht ik morgen.

Jan, wat vreemd dat Gastnetwerk bij jou niet werkt. Goed om te horen dat het bij jou, R_K, wel werkt. Dat geeft in ieder geval aan dat het geen algemeen iets is dat stuk is. En, als dat zo was had ik ook wel meer reacties verwacht op dit moment.

Ik zet dit ook even door naar de ontwikkelaars, hopelijk hebben ze daar dan morgen ook gelijk een antwoord op.


Paalbovenwater, ik verwacht niet dat de mogelijkheid om SSID te splitsen, of selectief een van de beide frequenties uit te zetten terugkomt. 

Zojuist werkte de update knop zal eens kijken of ik dezelfde bevinding heb als @JanD 

 

Edit

Zowel Wifiman als Net Analyzer zien alles zoals de tv ontvanger en printer en overige apparaten hoewel ik met het gast net werk verbonden ben. Dit post ik verbonden via het gastnetwerk de Telfort Firmware van de v10 en de toegang via Telfort is niet de oorzaak van het probleem bij JanD. De v10 staat al langere tijd op 1.1.1.1 als DNS ingesteld.

Printen op zich lukt niet toegang tot de instelpagina van de Experia is ook niet mogelijk.

Nog iets opvallends op de v10 kan de snelheid  van het gast netwerk worden ingesteld.

Bij de EW niet via het gast netwerk van de Experia Wifi meet ik in de ookla app 25,2 down en 51Mb up (50/50 ftth)

Schermafdruk de Wifiman netwerkscanner.ben jij mogelijk in geintresseerd @wjb 

 

Reputatie 5
Badge +6
  • Sommige apparaten konden niet handmatig geüpdatet worden, dit is nu opgelost.

Werkt nog steeds niet. Er staat wrong password. Heb echt het juiste wachtwoord.

 

En wat is het knopje Compatibiliteitsmodus wat doet het?

 

Reputatie 5
Badge +6
  • Sommige apparaten konden niet handmatig geüpdatet worden, dit is nu opgelost.

Werkt nog steeds niet. Er staat wrong password. Heb echt het juiste wachtwoord.

 

En wat is het knopje Compatibiliteitsmodus wat doet het?

<Admin: snip afbeelding i.v.m. overzichtelijkheid van het topic>

 

 

En hoe zit het met de app???

 

 

Paalbovenwater, ik verwacht niet dat de mogelijkheid om SSID te splitsen, of selectief een van de beide frequenties uit te zetten terugkomt. 

Oké jammer, maar helaas. Dan wacht ik de release van de Fritzbox 5550 voor glasvezel af die als het goed is dit kwartaal komt en dan Fritz repeater 3000 ofzo erbij. Even diep in de buidel tasten, maar dan kan alle KPN apparatuur eruit (ook de experiabox want gebruik toch geen telefonie) en dan ben ik voorlopig ff klaar met wifi 6, alle functionaliteit die ik wil en echte mesh. En KPN kan niet meer met alles meekijken binnen mijn thuisnetwerk ook wel fijn idee.

Reputatie 7

Toch wel apart die tegenstrijdige berichten.

Uitstekende wifi verbinding met volledige toegang tot internet. Interne netwerk keurig afgeschermd en geen toegang.

terwijl

Zowel Wifiman als Net Analyzer zien alles zoals de tv ontvanger en printer en overige apparaten hoewel ik met het gast net werk verbonden ben. 

Apparaten zouden in z'n geheel niet zichtbaar moeten zijn.

 

@Galdor68, je hoeft lokale IP adressen niet weg te poetsen, daar kan toch niemand wat mee.

Toch wel apart die tegenstrijdige berichten.

Uitstekende wifi verbinding met volledige toegang tot internet. Interne netwerk keurig afgeschermd en geen toegang.

terwijl

Zowel Wifiman als Net Analyzer zien alles zoals de tv ontvanger en printer en overige apparaten hoewel ik met het gast net werk verbonden ben. 

Apparaten zouden in z'n geheel niet zichtbaar moeten zijn.

 

@Galdor68, je hoeft lokale IP adressen niet weg te poetsen, daar kan toch niemand wat mee.

 

Dat is inderdaad zo, noem het gewoonte.

Het enige verschil doe ik dezelfde scan via het gewone wifi net zijn de namen van de apparaten zichtbaar waar nu algemeen staat. Dit was dan ook niet wat ik had verwacht. 

@wjb zojuist in het log van de Experia Wifi gekeken daar zie ik het door jou genoemde STA. 

 

Reputatie 7

Die screenshot zegt helaas niet zo veel.

STA-isolation staat voor station-isolation dus STA staat voor station.

Met die wetenschap wordt het lastig om vast te stellen wat er in dat screenshot staat. :wink:

Ah ok, dit is voor het eerst dat het zie. Waar zou ik naar moeten kijken? Wat heb je nodig voor een beter oordeel?

Reputatie 7

Ah ok, dit is voor het eerst dat het zie. Waar zou ik naar moeten kijken? Wat heb je nodig voor een beter oordeel?

Ik denk dat ondertussen al wel duidelijk is geworden dat andere apparaten op het LAN niet benaderd kunnen worden vanaf een apparaat dat op het gastnetwerk is aangesloten.

Er is dus sprake van een vorm van STA-isolation en dat stelt mij gerust.

Het is wel jammer dat je andere apparaten überhaupt kunt zien maar als het daar bij blijft dan is dat geen echt (groot) probleem.

Ik ben in ieder geval gerust gesteld.

Vraag is nog wel waarom @JanD die dns problematiek heeft.

Hallon @wjb , ik wil morgen de EW eens rechtstreeks aansluiten op de V10, dus zonder de powerlines, eens kijken of die soms roet in het eten gooien.

Wat denk jij, is dat de moeite van het proberen waard?

 

Reputatie 7

Hallon @wjb , ik wil morgen de EW eens rechtstreeks aansluiten op de V10, dus zonder de powerlines, eens kijken of die soms roet in het eten gooien.

Wat denk jij, is dat de moeite van het proberen waard?

Ik zie zo één twee drie niet een reden waarom die "draadloze"verbindingsset de oorzaak zou kunnen zijn, maar aan de andere kant, niet geschoten is altijd mis. :wink:

Heb je ook wel eens stil gestaan bij een mogelijke netwerkbrug met de buren?

Een zeldzaam fenomeen, maar zou ook zomaar mee kunnen spelen.

Weer iets geleerd

Ik had eerst moeten vragen waar dat STA voor stond ik blader terug en zie daar ook gewoon dat STA terug. 

Hallo @wjb  en @Erik_ , probleem gevonden, gastnetwerk EW werkt niet via Powerlines van Ziggo.

EW rechtstreeks op V10 aangesloten en gastnetwerk werkt perfect.

Nu alleen nog antwoord op de eerdere vraag welk wachtwoord te gebruiken voor de handmatige update van de EW.

Fijne dag verder.

 

Reputatie 7

Hallo @wjb  en @Erik_ , probleem gevonden, gastnetwerk EW werkt niet via Powerlines van Ziggo.

EW rechtstreeks op V10 aangesloten en gastnetwerk werkt perfect.

Ik ben dan wel benieuwd wat KPN voor "speciaals" doet met die datapakketjes waardoor deze niet door die powerlines komen. Voegt KPN stiekem een vlan tag toe?

Misschien wordt het toch maar eens tijd voor Wireshark. Moet ik wel even een Experia WiFi gaan lenen van de persoon waaraan ik ze weggegeven tijdens de pilot.

Geen idee of het met Jan's ervaring verband houd gast toegang aan en uitzetten levert deze regel op.

05.02.2020 08:46:58 APP-Network name & password changed by 127.0.0.1

Dit staat in het log meteen na in en uitschakelen van gastwifi.

Reputatie 7
Badge +30

Oké, wat betreft gastwifi op de Experia Wifi:

Wij leveren een mix aan KPN mesh-apparaten die niet allemaal in elk scenario verkeersscheiding op basis van VLAN ondersteunen. Daarom zien we voor de gastwifi op de Experia Wifi de primaire functie als het verlenen van toegang tot internet aan gasten zonder dat je het eigen wifi wachtwoord hoeft vrij te geven. En secundair dan de scheiding van het verkeer. De gastwifi op de Experia Wifi werkt dan ook op basis van MAC filtering. Elk apparaat dat verbonden is met het gastnetwerk kan alleen communiceren met het MAC adres van de internet gateway (Experia Box in dit geval). Dit zorgt voor de grootst mogelijke compatibiliteit binnen de hardware die wij leveren.

Dit is, zoals jullie al benoemd hadden, anders dan hoe het gastnetwerk op de V10 werkt. Hierdoor kan de Experia Wifi ook niet de gegevens van dat gastnetwerk overnemen maar moet je het zelf via de webinterace instellen  Je kunt wel beide gastnetwerken naast elkaar gebruiken als je zou willen.

 

In toekomstige updates willen we wel instellingen rondom het gastnetwerk uitbreiden. Op dit moment zit er een bandbreedte limiet ingebouwd die gastwifi gebruik beperkt tot ongeveer 20% van de beschikbare wifi bandbreedte. We werken eraan dat je dit in een volgende firmware versie zelf, procentueel, kunt instellen.

 

Verder valt de update te forceren door de Check update knop in de interface, maar dan moet je dit wel vanaf de Master doen. Krijg jij, Jan, dan ook die wachtwoord melding? Naar ik begrijp is handmatig downloaden van de firmware via kpn.com geen optie meer. 

 

Fijn dat uitgevogeld hebt, ook, dat het zonder die powerline adapters wel werkt. Is wel een beetje vreemd.

Vanaf de master houd in via de master verbonden?

Check update is het probleem niet althans niet bij mij. De knop op de afbeelding opent een scherm waar het wachtwoord wordt gevraagd.

Beide gastnetwerken v10 en EW werken inderdaad hier prima tegelijk.

Aanvulling, als de wifi van een v10 helemaal uitstaat wat normaal gesproken het geval zal zijn, kan je de gast wifi van de v10 niet instellen. Hoe dat met de huidige v10 firmware van KPN zit weet ik niet, dit is met de vrij oude Telfort firmware het geval.