[oud] Experia Wifi / SuperWifi updates

  • 20 November 2019
  • 961 reacties
  • 51929 keer bekeken


Toon eerste bericht
Dit topic is gesloten. Staat je antwoord hier niet bij, gebruik dan de zoekfunctie van de Community of stel je vraag in een nieuw topic.

961 reacties

Hallo @Erik_ , nu nog graag een antwoord op de vraag welk wachtwoord voor handmatige update EW.

Ik weet dat je bezig bent het uit te zoeken, maar toch.:thinking:

Hallo @Erik_ , nu nog graag een antwoord op de vraag welk wachtwoord voor handmatige update EW.

Ik weet dat je bezig bent het uit te zoeken, maar toch.:thinking:

Of een fix zodat we weer handmatig kunnen upgraden, als dat de bedoeling is afgaande op de reactie van Paalbovenwater.

Reputatie 1

Kan ik deze ook met de hand downloaden en installeren.

Als dat zo is, waar kan ik de informatie vinden, want op dit moment kan ik die dingen wel schieten en hoop dat deze firmware een raar probleem oplost.

 

Het volgend is er aan de hand.

1 - Vaak wegvallen van de versterkers door dat hij elke keer opnieuw naar het wachtwoord vraagt. Na opnieuw opstarten probleem voor een tijdje weg.

2 - Na opnieuw instellen van ExperiaBox, tijdje goed en dan weer wachtwoord probleem.

 

En nu iets erg opmerkelijks.

3 - Nieuwe ExperiaBox (V10a) gekregen ivm de problemen. Deze opnieuw ingesteld en een andere SSID in gebruik genomen met ander wachtwoord.

4 - Nieuwe Experia Wifi versterker aangesloten en deze opgestart. En nu komt het, de Wifi versterker haalt de oude gegevens op uit de niet meer aanwezige oude ExperiaBox (V10) die ik bij de post NL heb ingeleverd.

De SSID en wachtwoord kloppen met de gegevens uit de oude ExperiaBox, er is niets meer aanwezig van die gegevens en beide nieuwe units kwamen uit de doos en zijn vers geinstalleerd en toch haalde hij ergens die gegevens vandaan.

Nu met de hand aangepast de Wifi versterker aangepast en nu doet hij het helemaal niet meer.
Straks als ik thuis ben, ga ik hem resetten en kijken of ik de firmware kan updaten en of het dan beter werkt.

Voor mij nog steeds een raadsel waarom hij de gegevens uit de nieuwe ExperiaBox niet pakte maar de oude gegevens uit de niet meer aanwezige ExperiaBox

@supernova  de firmware staat hier je hoeft niet te kijken versie 26 staat er nog en er lijkt geen handmatige update mogelijk.

Wat je bij 4 beschrijft is omdat die gegevens ergens bij KPN worden bewaard. De work around zal zijn de gegevens van de v10a een keer veranderen en bewaren in de hoop dat de oude gegevens worden overschreven. Mogelijk moet je wel je Experia wifi's even loskoppelen voor je dit doet.

 

Reputatie 1

@supernova  de firmware staat hier je hoeft niet te kijken versie 26 staat er nog en er lijkt geen handmatige update mogelijk.

Wat je bij 4 beschrijft is omdat die gegevens ergens bij KPN worden bewaard. De work around zal zijn de gegevens van de v10a een keer veranderen en bewaren in de hoop dat de oude gegevens worden overschreven. Mogelijk moet je wel je Experia wifi's even loskoppelen voor je dit doet.

 


Nou de Wifi instellingen in de V10a zijn totaal anders ingesteld, dan in de oude V10, dus dan zou het betekenen dat de versterkers niet de gegevens uit de nieuwe ExperiaBox halen maar bij KPN.
Dat zou dus niet handig zijn en eigenlijk vind ik het ook niet handig dat KPN die gegevens bewaard voor me. Heb daar nu dus erg veel last van en veel ergernissen omdat het niet goed werkt.

De V10 heb ik gisterenavond vervangen door de V10a en meteen alles verander, dus de SSID en wachtwoord zijn niet meer hetzelfde als in de V10.

Dit probleem had ik dus ook bij het aanpassen van de SSID en wachtwoord in de oude V10, ook toen pakte de Versterkers de oude gegevens op.

Ik ken de v10a niet uit ervaring, de workaround is een ingeving gebaseerd op de v10.

Hier werkt het systeem de gebruiker tegen iets wat wel meer langskomt. De bedoeling is goed, gemak voor de klant helaas werkt het niet ideaal.

Reputatie 1

Ik ken de v10a niet uit ervaring, de workaround is een ingeving gebaseerd op de v10.

Hier werkt het systeem de gebruiker tegen iets wat wel meer langskomt. De bedoeling is goed, gemak voor de klant helaas werkt het niet ideaal.


Dat blijkt, maar voor de minder ervaren gebruikers kan ik het me voorstellen, maar voor de ervaren gebruikers is het lastig.  Dus eigenlijk moet ik wachten tot het geupdate is binnen KPN en wanneer dat gebeurt is dus afwachten.

Na het handmatig aanpassen werkte het helemaal niet meer, dus daar heb ik nog een uitdaging.

Reputatie 1

 

Kan ik de update forceren?

Ja, via via de webinterface van de Master Experia Wifi. Ga naar Systeem → Firmware update → Check knop. Als hier vervolgens  1.00.28  tevoorschijn komt kun je ‘Upgrade’ klikken. 

 

 

Laatste update: 5-2-2020

 

Als ik met de hand wil update, dan vraagt hij om een wachtwoord, maar het admin wachtwoord pakt hij niet. Enig idee.

 

@supernova achteraan sluiten😉 daar is al een paar keer naar gevraagd. Heb je de check knop ook gebruikt dat is de gangbare methode.

Reputatie 1

@supernova achteraan sluiten😉 daar is al een paar keer naar gevraagd. Heb je de check knop ook gebruikt dat is de gangbare methode.


Kon niets vinden wat werkte vandaar, maar het het met check knop gedaan. Vind een update en dan vraagt hij om wachtwoord om de update uit te voeren en geen wachtwoord werkt. :-(

Reputatie 2

Allemaal leuk die updates maar inderdaad hier lag alles plat, niets maakte meer verbinding en ik moest naar me werk dus vrouw chagrijnig dat er geen Wi-Fi was…

Ook was de master niet meer te vinden op het standaard IP adres. 150 en als ik uit eindelijk via IP adres erin kon komen was de master niet de master meer en kwam bij inloggen vanzelf bij andere IP adressen terecht..

Heb ook geen IT kennis dus das best lastig ineens.…

Heb nu uit eindelijk de juiste experia Wi-Fi weer als master en heb daarvan het IP adres vast gezet met DHCP binding in de V10.

Maar vraag waarom is de experia Wi-Fi op zolder welke direct verbonden is met de experia V10 bij opstarten of verbinden wel 1Gbps en als ik even later weer eens kijk zomaar 100Mbps ??

 

 

Reputatie 7

Lokale IP adressen (192.168.x.x) hoef je niet weg te poetsen, daar kan toch niemand wat mee.

Dat is natuurlijk geen antwoord op jouw vraag maar kan je wel een hoop tijd besparen als je weer eens zo'n screenshot wilt plaatsen. :wink:

Het antwoord op jouw vraag moet ik je ook verschuldigd blijven want ik zou het echt niet weten waarom dat gebeurt. :disappointed_relieved:

Reputatie 2

@wjb Nogmaals geen IT kennis dus geen idee wat men wel of niet kan met een IP adres…

Maar bedankt voor de info daar over !

Ben altijd blij als het werkt, en blijft werken.

Als er dus een update is geweest zoals van de week kost me dat 1. chagrijnige vrouw en 2. een hele avond klooten om het weer voor elkaar te krijgen 😉

 

Maar waarom met het opstarten of kabel eruit en er weer in wel 1Gbps en later soms na 1 dag maar soms ook na 1 uur ineens 100Mbps…

 

Heb zo'n kabel tester geleend en die lampjes lopen aan beide kanten te gelijk en allemaal.

Dus verwacht dat Cat 6e kabel oké is...

Reputatie 7

Ik denk dat dit puur een weergave "dingetje" (foutje) is.

Het kan ook zijn dat de impendantie (weerstand) van de kabel net te hoog is voor de LAN poort van de Experia WiFi en dat die daardoor terugschakelt van 1Gbps naar 100Mbps.

Je bent overigens niet de eerste die een dergelijk gedrag ervaart.

@supernova achteraan sluiten😉 daar is al een paar keer naar gevraagd. Heb je de check knop ook gebruikt dat is de gangbare methode.


Kon niets vinden wat werkte vandaar, maar het het met check knop gedaan. Vind een update en dan vraagt hij om wachtwoord om de update uit te voeren en geen wachtwoord werkt. :-(

Owww die is nieuw, nog niet eerder gelezen. 

Reputatie 1

@supernova achteraan sluiten😉 daar is al een paar keer naar gevraagd. Heb je de check knop ook gebruikt dat is de gangbare methode.


Kon niets vinden wat werkte vandaar, maar het het met check knop gedaan. Vind een update en dan vraagt hij om wachtwoord om de update uit te voeren en geen wachtwoord werkt. :-(

Owww die is nieuw, nog niet eerder gelezen. 


En nu lukt hert wel met de upgrade knop die naast de check knop zit. Zegt nu ook dat hij een update heeft en uitvoerd.. Maar na het herstarten blijft hij zeggen dat er een update is. :-)

Laat me raden 28v1 die doet niks. In die zin als 28 wordt aangegeven heb je de meest recente.

Reputatie 1

Laat me raden 28v1 die doet niks. In die zin als 28 wordt aangegeven heb je de meest recente.


Mag niet meer raden, :joy:

Kan ik deze ook met de hand downloaden en installeren.

Als dat zo is, waar kan ik de informatie vinden, want op dit moment kan ik die dingen wel schieten en hoop dat deze firmware een raar probleem oplost.

 

Het volgend is er aan de hand.

1 - Vaak wegvallen van de versterkers door dat hij elke keer opnieuw naar het wachtwoord vraagt. Na opnieuw opstarten probleem voor een tijdje weg.

2 - Na opnieuw instellen van ExperiaBox, tijdje goed en dan weer wachtwoord probleem.

 

En nu iets erg opmerkelijks.

3 - Nieuwe ExperiaBox (V10a) gekregen ivm de problemen. Deze opnieuw ingesteld en een andere SSID in gebruik genomen met ander wachtwoord.

4 - Nieuwe Experia Wifi versterker aangesloten en deze opgestart. En nu komt het, de Wifi versterker haalt de oude gegevens op uit de niet meer aanwezige oude ExperiaBox (V10) die ik bij de post NL heb ingeleverd.

De SSID en wachtwoord kloppen met de gegevens uit de oude ExperiaBox, er is niets meer aanwezig van die gegevens en beide nieuwe units kwamen uit de doos en zijn vers geinstalleerd en toch haalde hij ergens die gegevens vandaan.

Nu met de hand aangepast de Wifi versterker aangepast en nu doet hij het helemaal niet meer.
Straks als ik thuis ben, ga ik hem resetten en kijken of ik de firmware kan updaten en of het dan beter werkt.

Voor mij nog steeds een raadsel waarom hij de gegevens uit de nieuwe ExperiaBox niet pakte maar de oude gegevens uit de niet meer aanwezige ExperiaBox

De problemen die je noemt waren exact de problemen die ik met versie 1.00.26v3 had, vooral dat met dat onjuiste wachtwoord steeds, om gek van te worden. Ergens op de servers van KPN staan wifi wachtwoorden opgeslagen schijnbaar en die blijft ie ophalen. Ze zouden voor me kijken of ze dat konden resetten, maar daar heb ik niks meer van gehoord of gemerkt. Met versie 1.00.28 was eindelijk alles weer opgelost gelukkig.

Ik zou alles loskoppelen, dan EB resetten en dan eerst helemaal alles daar instellen qua netwerknamen, wachtwoorden, vaste ip’s, port forwards etc. daarna eerst master EW koppelen en resetten, tijdje wachten tot ie alles heeftvovergenomen en daarna slave EW koppelen en resetten. Dan zou het weer goed moeten gaan.

Dat 1.00.28 en 1.0028v1 zou ik me niet druk over maken, lijkt me puur naamgeving iets.

Reputatie 1

Kan ik deze ook met de hand downloaden en installeren.

Als dat zo is, waar kan ik de informatie vinden, want op dit moment kan ik die dingen wel schieten en hoop dat deze firmware een raar probleem oplost.

 

Het volgend is er aan de hand.

1 - Vaak wegvallen van de versterkers door dat hij elke keer opnieuw naar het wachtwoord vraagt. Na opnieuw opstarten probleem voor een tijdje weg.

2 - Na opnieuw instellen van ExperiaBox, tijdje goed en dan weer wachtwoord probleem.

 

En nu iets erg opmerkelijks.

3 - Nieuwe ExperiaBox (V10a) gekregen ivm de problemen. Deze opnieuw ingesteld en een andere SSID in gebruik genomen met ander wachtwoord.

4 - Nieuwe Experia Wifi versterker aangesloten en deze opgestart. En nu komt het, de Wifi versterker haalt de oude gegevens op uit de niet meer aanwezige oude ExperiaBox (V10) die ik bij de post NL heb ingeleverd.

De SSID en wachtwoord kloppen met de gegevens uit de oude ExperiaBox, er is niets meer aanwezig van die gegevens en beide nieuwe units kwamen uit de doos en zijn vers geinstalleerd en toch haalde hij ergens die gegevens vandaan.

Nu met de hand aangepast de Wifi versterker aangepast en nu doet hij het helemaal niet meer.
Straks als ik thuis ben, ga ik hem resetten en kijken of ik de firmware kan updaten en of het dan beter werkt.

Voor mij nog steeds een raadsel waarom hij de gegevens uit de nieuwe ExperiaBox niet pakte maar de oude gegevens uit de niet meer aanwezige ExperiaBox

De problemen die je noemt waren exact de problemen die ik met versie 1.00.26v3 had, vooral dat met dat onjuiste wachtwoord steeds, om gek van te worden. Ergens op de servers van KPN staan wifi wachtwoorden opgeslagen schijnbaar en die blijft ie ophalen. Ze zouden voor me kijken of ze dat konden resetten, maar daar heb ik niks meer van gehoord of gemerkt. Met versie 1.00.28 was eindelijk alles weer opgelost gelukkig.

Ik zou alles loskoppelen, dan EB resetten en dan eerst helemaal alles daar instellen qua netwerknamen, wachtwoorden, vaste ip’s, port forwards etc. daarna eerst master EW koppelen en resetten, tijdje wachten tot ie alles heeftvovergenomen en daarna slave EW koppelen en resetten. Dan zou het weer goed moeten gaan.

Dat 1.00.28 en 1.0028v1 zou ik me niet druk over maken, lijkt me puur naamgeving iets.

Had ook alles opnieuw gedaan en toch de oude instellingen. Maar met de hand aangepast en tot nu toe lijkt alles goed te gaan. 

Reputatie 7
Badge +30

@supernova  en ook @paalbovenwater 
Dan zijn de oude gegevens bij ons in het systeem opgeslagen, die worden dan, zodra je de Experia Wifi aansluit, overgenomen. Je kunt dit herstellen door je huidige Experia Box een reset te geven via de webinterface. Dit reset ook de gegevens bij ons in het systeem. Vervolgens kun je dan, na ook reset, de Experia Wifi opnieuw aansluiten. Die nemen dan de gegevens over zoals ze in je huidige box staan.

 

Ik heb ondertussen ook uitgebreid gesproken met de ontwikkelaars en meer info over gastnetwerk en de upgrade knop. Maar specifiek die 28v1 check ik nog even. Ik weet verder niet meer goed wie wat allemaal vroeg, dus ik typ een heel stuk hieronder en dan moet iedereen zelf maar even kijken of het antwoord op zijn/haar vragen er bij zit. Als je nog aanvullende vragen hebt, of je vraag is niet beantwoord, stel hem even opnieuw :)

 

2,4 en/of 5 Ghz
Gastwifi heeft geen beperking op de roaming en bandsteering ten op zichte van de normale wifi van de Experia Wifi. Dat wil zeggen dat 2,4 en 5Ghz beide beschikbaar zijn voor de gastwifi en dat er ook actief geroamd en gebandsteerd wordt. 

In het algemeen, hoe dit werkt (voor zowel reguliere wifi als gastwifi) is dat een verbonden apparaat eerst door het roaming- en bandsteeringproces ingedeeld moet worden in een classificatie gebaseerd op bepaalde eigenschappen. Dit zijn de eigenschappen die het apparaat communiceert naar het access point (de Experia Wifi in dit geval). Aan de hand daarvan past het access point verschillende methodes van sturing toe. 

Nu zijn er een heleboel apparaten, met allemaal andere interfacemogelijkheden, drivers, overige software, etc... Al deze dingen bepalen waar een apparaat toe in staat is, en wat het apparaat communiceert naar het access point. 

Hierdoor kan het dus zijn dat het ene apparaat op een andere manier gestuurd wordt dan een andere. En ook heeft het apparaat zelf nog wat in de melk te brokkelen.

Op het moment dat een apparaat voor het eerst verbinding maakt met de gastwifi begint dat classificatieproces opnieuw. Hierbij kan het dan zijn dat het apparaat in eerste instantie verbindt met 2,4 Ghz. Dit is en keuze van het apparaat zelf, vaak gebaseerd op het feit dat 2,4 Ghz wat meer universeel is dan 5 GHz. Echter, geef op zo'n moment je apparaat wat tijd om de algoritmes hun werk te laten doen. Over het algemeen zal hij dan na een tijdje alsnog overspringen naar 5 Ghz. Alternatief kan het helpen om de wifi op je apparaat even uit en weer aan te zetten.

Verder kunnen roaming processen ook ontsporen als er geen beveiliging op zit. Je wilt niet hebben dat je apparaat constant heen en weer hopt tussen 2,4 en 5 Ghz en/of tussen verschillende access points. Daarom zitten er processen ingebakken om te tellen, en om te dempen waar nodig. Dit zorgt er dan voor dat een apparaat een poosje aan de zijlijn staat in afwachting van sturing vanuit het access point. Dit wil niet zeggen dat het apparaat op dat moment geen wifi heeft, alleen dat de keus daarin op dat moment vanuit het apparaat komt en niet vanuit het access point.


Ook zijn er apparaten die wel sturingscommando's vanuit het access point accepteren maar ze in de praktijk niet uitvoeren. Dit alles zorgt er dus voor dat er dus gedrag kan voorkomen dat onlogisch is of lijkt.


20% beperking
De Experia Wifi verplaatsen het verkeer van zichzelf naar de Experia Box via layer 2 bridging verkeer. Dat betekent dat de mogelijkheden om daarop in te grijpen door de Experia Wifi minder zijn dan bij een gastnetwerk zoals die op de V10 die echt op IP-niveau werkt. 

De 20% beperking waar ik het eerder over had speelt dan ook op lokaal wifi interfaceniveau en heeft geen relatie met de daadwerkelijke bandbreedte van je internetverbinding.

De Experia Wifi heeft 2x2 wifiantennes aan boord. In ideale omstandigheden is de snelheid tussen Experia Wifi en een daarmee verbonden apparaat dan 867Mbps. Dat gaat dus om de interne snelheid. Dat heeft nog niets met het internet te maken. Theoretisch kan er dan in 1 seconde door een enkel apparaat 867 Mbit verzonden worden naar de Experia Wifi. Waarvan dan 20% beschikbaar is voor gastwifi. 

In de praktijk heb je nog overhead waardoor van die 867 ongeveer 2/3 overblijft. En verder heb je over het algemeen ook dat er meerdere apparaten verbinding hebben met diezelfde Experia Wifi. Die apparaten onderling voeren een competitie om binnen diezelfde seconde allemaal zoveel mogelijk data te versturen waardoor die bandbreedte dus opgedeeld moet worden tussen de verschillende apparaten.

En vervolgens wordt het dan nog verder beperkt, op het moment dat het naar internet wordt gestuurd, door de bandbreedte van je daadwerkelijke internetverbinding.

Hierdoor is ook niet precies te zeggen hoe strak die 20% afgekaderd is. Zie het als een gemiddeld te behalen doel. Vergelijk het met het vullen van een bak met water tot het 80% streepje. Als het water rustig is, is dit makkelijk te doen. Maar als het water nogal klotst en doet (wat wifi eigenlijk continu doet) dan is precies tot het streepje vullen niet te doen.

Verder, goed om te weten, werkt deze beperking per Experia Wifi. Als je er meerdere hebt, dan geldt die 20% per access point. Dus kan het zijn dat het opgeteld meer dan 20% verkeer richting het internet stuurt.


Upgradeknop
We hebben een recente wijziging in ons security beleid gehad dat er geen lokale software meer gevoerd mag worden aan een apparaat. Vandaar dat we de upgrades nu alleen doen via een updateproces dat contact maakt met onze server en dan automatisch de update uitvoert zodra deze beschikbaar is. Vandaar dus nu ook ineens dat scherm dat om een wachtwoord vraagt. En dat de firmware niet op de website te downloaden is.

Met de check-knop zou je alsnog moeten kunnen forceren dat hij gaat kijken of er op de server een update is, en deze vervolgens laten installeren.

Reputatie 1

@Erik_ , helaas gaat dat dus niet op met een herstart van de ExperiaBox en het aanpassen naar andere SSID instellingen, nam de Wifi versterker toch de oude SSID instellingen over en niet in de opnieuw geconfigureerde ExperiaBox.

Wat ook geld na het vervangen van de V10 voor een V10a en andere instellingen, ook toen nam de Experia Wifi versterker de oude SSID instellingen over.

Heb daarna alles met de hand ingesteld en tot nu toe gaat het goed.

Reputatie 7
Badge +30

Ik heb het ook niet over een herstart. In de webinterface van de Experia Box (voor de V10A: linkermenu Administration, bovenbalk Restore en dan de groene knop) kun je hem terugzetten naar de fabrieksinstellingen. Deze manier om dat te doen (in tegenstelling tot de reset met het resetgaatje achterop) zorgt ervoor dat ook de bij ons opgeslagen wifigegevens worden gewist.

Dat niet meer handmatig kunnen/mogen vind ik persoonlijk teleurstellend.

Haal dan in een volgende update de knop achter het het toestel in het update scherm weg die is nu overbodig.

Reputatie 1

Ik heb het ook niet over een herstart. In de webinterface van de Experia Box (voor de V10A: linkermenu Administration, bovenbalk Restore en dan de groene knop) kun je hem terugzetten naar de fabrieksinstellingen. Deze manier om dat te doen (in tegenstelling tot de reset met het resetgaatje achterop) zorgt ervoor dat ook de bij ons opgeslagen wifigegevens worden gewist.


Dat is ook gedaan, een terugzetting naar Fabrieksinstellingen op de V10 en toch de oude Wifi instellingen weer terug krijgen op de Experia Wifi versterker, ook al had ik andere Wifi instellingen in de V10 gezet.
Ook na het installeren van een verse V10a, nam de Experia Wifi versterker de oude gegevens over van de Wifi instellingen.

Maar gelukkig werkt het nu prima.