[oud] Experia Wifi / SuperWifi updates

  • 20 November 2019
  • 961 reacties
  • 51921 keer bekeken


Toon eerste bericht
Dit topic is gesloten. Staat je antwoord hier niet bij, gebruik dan de zoekfunctie van de Community of stel je vraag in een nieuw topic.

961 reacties

@Rene154 . Het definitieve antwoord  heb ik nog niet. Maar vanuit een intern test platform zeggen ze dat het essentieel blijft dat één van de draadloze wifi versterkers bedraad is aangesloten. 

Als jij tijd en zin hebt om te experimenteren doe dat naar hartenlust. Aangezien deze spullen voor ons ook relatief nieuw zijn en zeker de combinatie van versterkers nog vragen oproept is alle info welkom. 

Hoi @M. Deinum : Wat een vervelende situatie. 

Wellicht heb je dit al doorlopen maar ik wil het wel zeker weten aangezien onderstaand stappenplannetje voor de meeste klanten de oplossing is. 

Als dit al door jouw is opgevolgd, kun je dan je profiel aanvullen en ons hier een seintje geven? 

  • Koppel de versterkers los van de Experiabox
  • Geef de Experiabox een 'harde’ reset
  • Wacht +/- 10 minuten
  • Sluit de versterkers weer aan
  • Druk om de beurt 5 seconden op de resetknop van de versterkers
  • Verwijder je bestaande draadloze verbindingen en zet ze opnieuw op.
  • Controleer of het na +/-10 minuten weer naar behoren functioneert. 

 

 

Reputatie 1

@Rene154 . Het definitieve antwoord  heb ik nog niet. Maar vanuit een intern test platform zeggen ze dat het essentieel blijft dat één van de draadloze wifi versterkers bedraad is aangesloten. 

Als jij tijd en zin hebt om te experimenteren doe dat naar hartenlust. Aangezien deze spullen voor ons ook relatief nieuw zijn en zeker de combinatie van versterkers nog vragen oproept is alle info welkom. 

Ha @Erwin_ , dank voor het delen van deze update. Ik wacht nog even je definitieve antwoord af, maar als die eerste draadloze WiFi echt bedraad moet worden aangesloten en jullie ook geen duidelijkheid kunnen bieden of het systeem werkt als de draadloze WiFi versterkers niet in elkaars bereik staan, laat ik deze versterker toch maar links liggen. Ik vind experimenteren leuk, maar zie zojuist dat een 3-pack superWiFi's 200 euro kost. Dat zou ik dan vermoedelijk nodig hebben gezien bovenstaande, en het gaat mij toch een beetje te ver om zoveel geld uit te geven aan een mogelijk niet volledig succesvol experiment, dan hou ik het maar zo als het is of koop ik voor dat geld een andere set die zich al bewezen heeft. Ik snap dat de producten ook voor jullie relatief nieuw zijn, maar dit zijn toch wel essentiële zaken om te weten voordat ik zo'n grote uitgave doe.

Een tip voor de volgende generatie WiFi-versterkers die jullie (laten) ontwikkelen, of wellicht voor de volgende software-update van de bestaande apparatuur: zorg dat ze optimaal kunnen samenwerken! Bij TP-link kun je verschillende producten uit de deco-serie combineren, zonder dat je "nutteloze” apparaten hoeft toe te voegen aan je netwerk. Beter goed gejat dan slecht bedacht denk ik dan 😉.

@LarryK . We sturen een nieuwe. Mijn collega zegt net dat die andere niet terug hoeft. Je ontvangt dus op korte termijn een SMS met logistieke info. Ik ben heel benieuwd of deze wel goed werkt :-)

@Erwin_ Goed nieuws! Na het aansluiten van de nieuwe ging deze direct updaten en alles werkt nu zoals het hoort. Hartelijk bedankt voor de oplossing.

Top @LarryK ! Goed om te lezen. :-)

Is voldoende zo, @paalbovenwater .  Ik ga mijn collega mailen. Ik verwacht in de loop van de volgende week een reactie. Ik houd je sowieso op de hoogte. 

 

@Erwin_  Hi, kan jij zien of er reeds iets aan de serverkant gedaan/gereset is? Want het probleem bestaat nog steeds helaas.

 

Wat ik trouwens in de reset procedure van hele riedel EB en EW’s mis is op welk punt je het wifi weer kan gaan hernoemen en vaste ip’s kan gaan instellen etc.

Hallo moderatoren en mede-forumleden.

Bij toeval ontdekte ik bij de Experia WiFi nu software versie 1.00.28 i.p.v. 1.00.26v3

en het GASTNETWERK is ACTIEF en werkt goed.:relaxed:

Op de KPN thuis APP nog niet maar dat zal nog wel komen.

Mooi nieuws toch.

 

Reputatie 7

Wat is het subnet van het gastnetwerk?

Wat is het subnet van het gastnetwerk?

Hetzelfde als het standaard netwerk: 192.168.2.X

 

Niks te zien tegen beter weten in de update check gedaan u heeft de meest recente firmware. Handmatige update moet ik een wachtwoord ingeven.

Huh? Dat is dan toch geen echt gast netwerk? Dat wil je toch niet in hetzelfde subnet

 

Reputatie 7
Badge +30

Hallo moderatoren en mede-forumleden.

Bij toeval ontdekte ik bij de Experia WiFi nu software versie 1.00.28 i.p.v. 1.00.26v3

en het GASTNETWERK is ACTIEF en werkt goed.:relaxed:

Op de KPN thuis APP nog niet maar dat zal nog wel komen.

Mooi nieuws toch.

 

Snelle henkie :smile:

Deze week wordt de nieuwe firmware uitgerold. Het kan dus zijn dat je de nieuwe firmware nog niet hebt, en ook nog niet kunt forceren.

Ik heb zojuist het startbericht aangepast met een overzicht van de veranderingen. Hieronder ook nog even voor het gemak:

  • Streams via Chromecast kunnen weer bedient worden (play/pauze e.d.)
  • De lijst met verbonden apparaten wordt nu correct opgeschoond zodat apparaten die niet langer verbonden zijn ook na 72 uur uit de lijst verdwijnen.
  • Het indrukken van de WPS knop in de interface zorgt niet meer voor een witte pagina
  • Sommige apparaten konden niet handmatig geüpdatet worden, dit is nu opgelost.
  • De lengte van de namen die je de apparaten in je netwerk kunt geven is verhoogd naar 32 karakters.
  • Verbeteringen in de werking tussen de Experia Box als master-apparaat en de Experia Wifi als slave-apparaat.

 

Nieuw in deze versie is gastnetwerk! Dit is nu beschikbaar in de Experia Wifi :slight_smile: 

Nooit last gehad met streams via de chromecast in combinatie met de EW. 

Reputatie 7

Wat is het subnet van het gastnetwerk?

Hetzelfde als het standaard netwerk: 192.168.2.X

Dat vermoeden had ik al.

Kan je vanaf een apparaat aangesloten op het gastnetwerk een ander apparaat op jouw netwerk zien en/of benaderen?

Hallo @wjb , weet ik niet, ik deel mijn netwerk intern niet en heb het op openbaar staan i.v.m. de veiligheid.

 

Reputatie 5
Badge +6

Update komt niet binnen als ik op check klik.

Krijg te zien dat de versie die ik heb de nieuwste is

Hallo @wjb , weet ik niet, ik deel mijn netwerk intern niet en heb het op openbaar staan i.v.m. de veiligheid.

 

Uhm openbaar je bedoelt in de windows omgeving?

Reputatie 7

Hallo @wjb , weet ik niet, ik deel mijn netwerk intern niet en heb het op openbaar staan i.v.m. de veiligheid.

Wat bedoel je met "...en heb het op openbaar staan i.v.m. de veiligheid"?

Bedoel je daarmee te zeggen dat je geen wachtwoord ingesteld hebt staan op jouw gastwifi?

Als dat het geval is, dan wordt mijn vraag ineens heel relevant want voor hetzelfde geld creëer je daarmee een gigantisch veiligheidslek.

Mijn advies: Gebruik ook voor het gastnetwerk altijd een wachtwoord.

Normaliter draait eeen gastnetwerk op een apart vlan met een eigen subnet met een firewall tussen het vlan van het gastnetwerk en de andere vlans.

Voorbeeld:

Bij de Experia WiFi zit het gastnetwerk blijkbaar op hetzelfde subnet en vlan en daarmee zijn in principe alle apparaten op jouw LAN vanaf het gastnetwerk te benaderen.

Voor de veiligheid van jouw netwerk is het dus essentieel om te weten of er "sta-isolation" actief is op de Experia WiFi. Die "sta-isolation" zorgt er voor dat apparaten elkaar niet kunnen zien en dat is mijns inziens essentieel voor een veilig gastnetwerk op hetzelfde subnet.

Als er geen "sta-isolation" actief is of ingesteld kan worden, dan moet je je ernstig afvragen of je die gastnetwerk functionaliteit van de Experia WiFi echt wel wilt gebruiken.

Hallo @wjb , weet ik niet, ik deel mijn netwerk intern niet en heb het op openbaar staan i.v.m. de veiligheid.

 

Uhm openbaar je bedoelt in de windows omgeving?

Hallo @Galdor68 ,

Inderdaad, bij netwerk instellingen kun je kiezen voor privé of openbaar en ik kies altijd voor openbaar.

Hallo @wjb , uiteraard alles met ww beveiligd.

 

Reputatie 7

Hallo @wjb , uiteraard alles met ww beveiligd.

Gelukkig. :wink:

En is "sta-isolation" actief?

M.a.w. kan een apparaat, aangesloten op het gastnetwerk, geen andere apparaten op het netwerk zien?

Hallo @wjb , geen idee waar ik dat in moet stellen, in het modem (V10) en in de Experia WiFi kan dat in ieder geval niet.

 

Hallo @Erik_ , ik vraag me alleen af wat voor wachtwoord ik in zou moeten vullen als ik handmatig een update zou willen doen?

Het standaard wachtwoord onderop de Experia WiFi werkt niet en mijn eigen gewijzigde wachtwoord werkt ook niet, zal wel een systeemwachtwoord zijn, maar dat moet je dan wel weten.

 

Hallo @wjb , uiteraard alles met ww beveiligd.

Gelukkig. :wink:

En is "sta-isolation" actief?

M.a.w. kan een apparaat, aangesloten op het gastnetwerk, geen andere apparaten op het netwerk zien?

Voor mijn begrip krijg ik deze update en verbind met dat gast netwerk dan mag een netwerk analyzer app geen andere apparaten zien die nu wel worden gemeld? 

De Experia v10 heeft toch niet hetzelfde subnet dan vraag ik me af of die niet actief moet zijn?

Reputatie 7

Hallo @wjb , geen idee waar ik dat in moet stellen, in het modem (V10) en in de Experia WiFi kan dat in ieder geval niet.

En dan zijn we weer terug bij mijn oorspronkelijke vraag.

Wat is het subnet van het gastnetwerk?

Hetzelfde als het standaard netwerk: 192.168.2.X

Dat vermoeden had ik al.

Kan je vanaf een apparaat aangesloten op het gastnetwerk een ander apparaat op jouw netwerk zien en/of benaderen?

Hoe zou je dit kunnen bekijken…

Installeer de app Fing op een tablet of telefoon.

Sluit een telefoon of tablet aan op jouw gastnetwerk.

Start de app Fing en scan het netwerk.

Geeft Fing nu andere apparaten in jouw netwerk weer?

Reputatie 7

Voor mijn begrip krijg ik deze update en verbind met dat gast netwerk dan mag een netwerk analyzer app geen andere apparaten zien die nu wel worden gemeld? 

Klopt, apps als Fing zouden geen andere apparaten op het netwerk mogen tonen.

Als dat wel het geval is, dan kunnen we deze functionaliteit niet als gastnetwerk bestempelen, maar betreft het niets anders dan een gast SSID.

Het is mijns inziens heel belangrijk om hier even bij stil te staan immers als gebruiker zou je er vanuit moeten kunnen gaan dat je gasten geen apparaten op jouw netwerk kunnen benaderen.

 

De Experia v10 heeft toch niet hetzelfde subnet dan vraag ik me af of die niet actief moet zijn?

De V10 zit wel in hetzelfde subnet immers het subnet van het gastnetwerk van de Experia WiFi is blijkbaar 192.168.2.0/24.

Zie dit bericht van @JanD