Sticky

KPN Homepages stoppen

  • 12 June 2023
  • 89 reacties
  • 3303 keer bekeken
KPN Homepages stoppen
Reputatie 7
Badge +30

Klanten hebben bij hun KPN internetabonnement ook de mogelijkheid gehad om een gratis homepage te maken. Deze dienst stopt. In dit topic lees je waarom we dit doen, en wat dit voor je betekent.

 

Waarom stoppen we met KPN Homepages?

KPN Homepages zijn verouderd. De ruimte die je hebt voor je bestanden is beperkt (250 MB). Ook worden veel moderne webtechnieken niet ondersteund. We zien dan ook dat Homepages steeds minder gebruikt worden.

Het was sinds eind 2020 al niet meer mogelijk om nieuwe homepages te activeren. Bestaande homepages konden nog wel bezocht en beheerd worden.

Per 20 september 2023 stopt dit nu ook.

 

Wat gaan we doen?

Vanaf 12 juni 2023 krijgen alle klanten met een actieve homepage van ons bericht per e-mail. In augustus doen we dit opnieuw. 

Op 20 september 2023 zetten we alle homepages op zwart. De bestanden zullen nog t/m 31 december 2023 as back-up worden opgeslagen. Voor het geval iemand toch de communicatie gemist heeft. Daarna wordt ook de back-up verwijderd en zijn alle bestanden voorgoed weg. 

 

Wat betekent dit voor jou?

Ik gebruik mijn homepage niet (meer)

Controleer of je bestanden in je homepageruimte hebt staan die je wilt bewaren. Heb je de homepage, bijvoorbeeld, gebruikt om foto’s met familie en vrienden te delen? Sla deze foto’s dan ergens anders op. 

Op kpn.com/homepages vind je hiervoor een stappenplan.

 

Ik gebruik mijn homepage wel

Zorg er dan als eerste voor dat je jouw homepage bestanden download en opslaat op je eigen computer. 

Op kpn.com/homepages vind je hiervoor een stappenplan.

Wil je wel een eigen website houden? Dan zul je een webhostingpakket moeten afnemen bij een hostingprovider. Daarna kun je daar jouw homepage bestanden weer uploaden.


Veelgestelde vragen

 Ik heb de communicatie gemist, en ben mijn bestanden kwijt. Hoe vraag ik een back-up op? 

Stuur een e-mail naar homepageskpn@kpn.com. Vermeld in die mail de volgende gegevens:

  • klantnummer
  • telefoonnummer
  • e-mailadres
  • url van je homepage

Je mail wordt zo snel mogelijk in behandeling genomen.

 

Kan ik ook elders bij KPN mijn homepage onderbrengen? 

Nee, KPN biedt geen eigen website diensten meer, ook niet voor zakelijke klanten.

 

Waar vind ik een hostingprovider / welke hostingprovider kan ik nemen?

Er zijn heel veel hostingproviders beschikbaar met veel verschillende mogelijkheden. De keuze is afhankelijk van wat je precies wilt. Hierdoor kunnen wij dan ook geen advies geven. 

 

Je kunt op internet verschillende websites vinden waar hostingproviders worden vergeleken.

 

Stoppen XS4ALL Homepages ook?

Nee. Wel verhuist de hosting hiervan. Zie daarvoor Hosting XS4ALL homepages wijzigt.

 


Heb je nog meer vragen? Kijk dan op kpn.com/homepages of stel je vraag hieronder. 

Wil je door deze verandering iets aanpassen aan je abonnement of opzeggen? Dat kan tot 20 september 2023. Neem hiervoor contact op met de klantenservice op 0800-0402 (gratis).


89 reacties

Mijn homepage https://home.kpn.nl/legro  (sampleset van het Onderhorst kabinetorgel  voor gebruik met Hauptwerk en GrandOrgue)

is nu: https://legro.free.nf  

Jammer  dat KPN het de moeite niet waard vond/vind om een link te verzorgen van het oude naar het nieuwe adres. 

Reputatie 1
Badge

Volgens mij wil KPN alleen nog maar zakelijke klanten overhouden.

Ik ben na vele jaren en nu na de laatste druppel toch ook maar eens verder gaan kijken  en ingegaan op de Ziggo aanbieding.

Wat heb ik spijt dat ik al die jaren veel te veel heb betaald voor het weinige wat je daarvoor krijgt bij KPN in verhouding wat Ziggo je aanbied.

Nu kan ineens wel van alles op mijn TV

En dat alleen om mijn homepages in de lucht te houden 😭😭

Reputatie 1

GERPLUSANNY,

 

Zo is het inderdaad!

KPN is overduidelijk zeer arrogant ingesteld en totaal niet klant vriendelijk! 

Zij laten jarenlange klanten gewoon barsten en doeken gewoon onze websites op. KPN, NOGMAALS HEEL HARTELIJK DANK VOOR DEZE BELACHELIJKE ACTIE!!! Het intereseert KPN duidelijk geen ene bal wat dit voor sommige klanten onder ons teweeg heeft gebracht. Mijn website is nu dus uit de lucht, waardoor fokkers wereldwijd mijn website nu dus niet meer kunnen bekijken. KPN met hun idiote reactie over het feit dat dit al die tijd een gratis service zou zijn geweest. Nou in deze wereld is niets gratis, zeker niet bij KPN, waar je gewoon links of rechts om ook al die jaren voor deze dienst of service zoals zij dit noemen, hebt betaald. Dit is namelijk allang aan ons doorberekend in de verhoogde abonnementskosten! Alleen de zon komt in deze wereld gratis op, verder niets. En als KPN je dan n.a.v. je klacht telefonisch terugbelt, dan wordt er inderdaad gezegd, dat zij het termijn waarin dit allemaal gebeurd ook als zeer belachelijk kort door de bocht ervaren en dat de klant hier veel meer tijd voor had moeten krijgen, maar ja, de beslissingen hierover waren al van hogere hand genomen, dus.....ja. En dan kan je als pleister op de wond een tijdelijke korting ter compensatie op je abonnement krijgen. Nou, ik heb daar hartelijk voor bedankt, dit omdat dat voor mijn probleem totaal niets oplost of ook maar enigsinds iets compenseert! 

Wie zegt dat ik niet maandelijks wat extra geld had willen betalen voor mijn bestaande webruimte, indien zij deze zouden meeverhuizen naar de nieuwe  webruimte waar ook alle XSFORALL klanten met eigen website naartoe zijn verhuisd? Er wordt je als jarenlange PLANET INTERNET klant niet eens iets gevraagd of niet eens iets ter oplossing aangeboden, zodat je zelf de keuze zou hebben gehad, wat hiermee te willen doen. Nee, ze doeken gewoon alles in 1x op en denken, zoek het verder maar uit met je website. KPN heeft geen idee wat dit voor mij en voor een aantal andere website gebruikers teweeg heeft gebracht. 

XSFOR ALL heeft hierover allang en ook al eerder in het verleden (na overname) via de ondernemingsraad diverse flinke discussies met KPN gevoerd en gedreigd met rechtzaken, waardoor KPN dus uiteindelijk eieren voor haar geld heeft gekozen en heeft besloten om al die klanten dus WEL te behouden en hun bestaande websites dus wel netjes over te zetten naar een andere webruimte! Iets wat KPN zeker vanuit service oogpunt ook gewoon voor al haar jarenlange PLANET INTERNET klanten had dienen te doen!!! Zeker voor diegene die dat op prijs hadden gesteld. Wij hebben als klant toch nooit om de overname vanuit PLANET INTERNET gevraagd, zoiets wordt je gewoon t.a.t. door je strot geduwd. 

Ik blijf dan ook geen klant bij KPN en ga dus ook overstappen naar een andere aanbieder, dit omdat alleen de URL van mijn website en mijn oude planet mailadres mij er jarenlang van hebben weerhouden om over te stappen. Ook haal ik alles bij ze weg van een familielid, waar wij ook dit soort zaken voor regelen.

Voor mij als EX PLANET INTERNET klant is dit nu ook de druppel geweest, zeker nu na de 2de X dat er (sinds de overname door KPN) zeer nadelige wijzigingen zijn doorgevoerd, welke voor mij grote gevolgen hebben gehad op het online kunnen terugvinden van mijn cattery website en daarnaast laat ik mij ook niet nog langer op deze wijze behandelen door een arrogant en zeer klant onvriendelijk bedrijf als wat KPN blijkbaar in deze blijkt te zijn.  

Reputatie 7
Badge +30

Ik wil toch nog even reageren op de recente berichten die ik in dit topic zie. Het gaat er nogal verhit aan toe. En dat vind ik jammer.

 

Wij hebben deze keus gemaakt om homepages stop te zetten. De reden daarvoor staat aangegeven in dit topic, is ook aangegeven in de communicatie die naar alle abonnees met een homepage is gegaan: homepages zijn verouderd. 

We hadden er veel tijd en geld in kunnen steken om dat bij de tijd te brengen. Maar er zijn tegenwoordig heel veel onafhankelijke hostingproviders beschikbaar waar je een domein en websiteruimte kunt afnemen. Dus kiezen we ervoor om ons hier niet op te richten, en homepages van KPN stop te zetten.

(XS4ALL is hierin een ander bedrijfsonderdeel waar apart keuzes voor worden gemaakt. Dit staat verder los van de KPN homepage keuze.)

 

Wij mogen deze keus maken. Jullie mogen daar een mening over hebben. Vooral als je een homepage al lang hebt kan ik me voorstellen dat er ook zekere mate van emotie bij betrokken is. Maar, dat gaat niets veranderen aan de realiteit. En die realiteit is dat homepages niet meer bestaan. 

 

Wat ik dan wel een beetje gek vind, is dat schuld bij ons wordt neergelegd dat je onbereikbaar bent/wordt.

 

We zijn ruim op tijd begonnen met informeren hierover. Juist om te zorgen dat mensen al gelijk vanaf de eerste mailing, in juni, elders websiteruimte konden afnemen en hun bestanden konden verplaatsen. Er was dan nog genoeg tijd over om daarna op je homepage aan te geven wat je nieuwe websiteadres is. En om eventuele nieuwe visitekaartjes te maken, mensen verder te informeren, etc..

Vooral als je een homepage voor zakelijke doeleinden gebruikt lijkt me dat ook zeker iets dat valt onder je eigen verantwoordelijkheid als ondernemer.

Dat is niet iets wat je onder onze verantwoordelijkheid kunt plaatsen.

In de aankondiging van KPN lees ik:

“Op 20 september 2023 zetten we alle homepages op zwart. De bestanden zullen nog korte tijd als back-up worden opgeslagen. Voor het geval iemand toch de communicatie gemist heeft. Daarna wordt ook de back-up verwijderd en zijn alle bestanden voorgoed weg.” 

Omdat ik een aantal bestanden niet meer lokaal heb (ik dacht eerst van wel), heb ik contact gehad met de helpdesk en zij vertelden mij dat ik dan een email moet sturen naar homepageskpn@kpn.com met de vraag om toegang tot een backup te ontvangen. In de email moet ik dan mijn klantnummer, mijn telefoonnummer, mijn emailadres en het adres van mijn oude homepage vermelden. Dat heb ik gedaan, maar tot nu toe nog niets vernomen. De email heb ik verstuurd op 13 oktober.

Wanneer kan ik antwoord verwachten? Worden de emails naar homepageskpn@kpn.com  wel gelezen en allemaal behandeld? Ik heb ook geen auto-reply met een ticket-nummer ontvangen o.i.d.

Tot wanneer blijft de backup beschikbaar? Ik mag toch aannemen dat de backup niet verwijderd wordt voordat alle huidige verzoeken zijn afgehandeld?

Reputatie 7
Badge +30

Hoi @Peter Kuiper, goede vragen. De back-up is beschikbaar t/m 31 december 2023. Ik zal dat ook even aanvullen in het startbericht. 

Wat jou verder is vertelt klopt. Jij, of de klantenservice medewerker, stuurt een e-mail naar dat adres. Zoals je al gemerkt hebt zit daar geen automatische reply op. Maar, alle verzoeken worden in behandeling genomen.

Navraag over de doorlooptijd heb ik uitstaan, kom ik op terug. Maar, wees gerust, jij bent zeker nog op tijd hiervoor.  

Dag Erik,

Bedankt voor je reactie. Ik zie dat je een uitleg hebt toegevoegd in het startbericht hoe je nog een backup kunt krijgen, maar daar noem je het emailadres homepages@kpn.com

Omdat dit een ander emailadres is dan wat ik eerder heb gebruikt, heb ik mijn bericht nog een keer verstuurd, maar ik kreeg direct een foutmelding terug: Your message couldn't be delivered
The message you sent to homepages@kpn.com couldn't be delivered due to: Recipient email address is possibly incorrect.

Het juiste emailadres is (denk ik): homepageskpn@kpn.com. Daar kreeg ik in ieder geval geen foutmelding op terug. 

Reputatie 7
Badge +30

Scherp @Peter Kuiper, typefoutje van mijn kant. Ik pas het aan :)

Ik lees overal dat iedereen tweemaal bericht heeft gehad over het beëindigen van homepages, nou ik dus niet!!

Hoi @Peter Kuiper, goede vragen. De back-up is beschikbaar t/m 31 december 2023. Ik zal dat ook even aanvullen in het startbericht. 

Wat jou verder is vertelt klopt. Jij, of de klantenservice medewerker, stuurt een e-mail naar dat adres. Zoals je al gemerkt hebt zit daar geen automatische reply op. Maar, alle verzoeken worden in behandeling genomen.

Navraag over de doorlooptijd heb ik uitstaan, kom ik op terug. Maar, wees gerust, jij bent zeker nog op tijd hiervoor.  

Erik, ik heb nog steeds niets gehoord over toegang tot de backup. Mijn verzoek is al meer dan een maand geleden verzonden. Over een maand is het al bijna 31 december. Tot nu toe lijkt het dat niemand die emai leest of erna handelt. Kun jij intern op de juiste knoppen drukken?

Reputatie 7
Badge +30

Oei, dat is een beetje slordig, @Peter Kuiper. Ik ga navraag voor je doen. Krijg ik vandaag geen terugkoppeling meer op verwacht ik, dus ik kom er na het weekend op terug.

 

Ik lees overal dat iedereen tweemaal bericht heeft gehad over het beëindigen van homepages, nou ik dus niet!!

Als jij een actieve homepage had, @Fred02, dan is er mail jouw kant op gegaan. Deze mails zijn gegaan naar de bij ons bekende contactmailadressen van elk abonnement. Wellicht dat dit bij jou een ander mailadres is dan je verwacht? Of dat het in je spammap terecht is gekomen.

@Erik_ Ik ben hoofd systeembeheer bij een grote organisatie (700+ medewerkers), dus weet echt wel of ik en waar ik mail ontvang. Ik kijk ook altijd in mijn spambox.

Het abonnement van KPN heeft steeds minder te bieden, of de homepage er nu "gratis" bij zat of niet, het kan een argument voor mensen geweest zijn bij (in mijn geval) HetNet een abbo af te sluiten. Ik vrees dat binnenkort de ondersteuning van nieuwsgroepen ook wel zal verdwijnen, want dat zat er dan opeens ook "gratis" bij. Helaas is er dan voor mij geen enkele reden meer om te blijven, zelfs niet na een abbo van 38 jaar.

Oei, dat is een beetje slordig, @Peter Kuiper. Ik ga navraag voor je doen. Krijg ik vandaag geen terugkoppeling meer op verwacht ik, dus ik kom er na het weekend op terug.

@Erik_ , je zou hier op terug komen. Ik heb nog steeds niets gehoord van KPN.

Reputatie 7
Badge +30

Ik heb in mijn mailbox gespit, @Peter Kuiper en ik zie nog niets. Excuses! Heb er opnieuw achteraan gemaild.

Zou je, voor de zekerheid, jouw forumprofiel willen invullen met de gegevens die je ook in de mail hebt gezet? Dit kan in de velden die ervoor zijn, en de overige info mag in het veld ‘persoonlijke opmerking’. Laat even weten als je dit gedaan hebt.

Reageer